Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling

Startet av CG, mandag 22. februar 2021, klokken 10:51

« forrige - neste »

CG

Spørsmål sendt forhandler(Kaldbakken, Oslo) i dag:

Vi diskuterte i høst om det var nødvendig med understellsbehandling av ID.4.
Dere var litt usikre med tanke på hvordan ID.4 var bygget opp.

Vet dere noe mer om nødvendigheten, eventuelt anbefalte verksteder / metoder?

Forfatteren av artikkelen på motor.no i link nedenfor mener det er viktig hvis en har et 5-7 års perspektiv, dvs. viktig for annenhåndsverdi / om en ønsker at ting skal holde lenge med tanke på redusert ressursbruk:

https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426

CG

Svar fra forhandler:

Jeg skal være så ærlig å si at dette vet vi for øyeblikket ikke noe mer om.
På en fossil bil så er det ikke noe tvil om at understellsbehandling er noe man må vurdere. Understellsbehandlingene som leveres fra fabrikker er ikke ment for nordiske forhold med snø, is og salt.
Men på en el-bil så er undersiden av bilen stort sette dekket av batteriet med en beskyttelsesplate.

Men jeg skal sende en henvendelse inn til produkt så kan vi høre om de vet noe mer.

Et annet aspekt ved dette er å opprettholde rustgaranti fra fabrikken.
Her er det en del retnigslinjer som må følges for at fabrikkgarantien fortsatt skal gjelde.
Men har bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen på nettopp dette.

Peacock

Flere ID.3 har blitt behandlet, ID.4 er vel ikke veldig ulik under. Jeg kommer uansett til og behandle ID.4 så fort som mulig, helst før jeg hentet den. Regner med og ha bilen lenge, og håper Møller godkjenner behandling og sender ut retningslinjer til de som behandler. Bestilte tidlig, men ser ingen data for min bil på mitt bilhold. Kom opp «biler på vei» for noen dager siden. Håper min ble solgt til Nederland, og ble laget på nytt. Ikke bra hvis den har stått ute flere måneder mht. rust på skiver osv. Hadde passet bra med gul bil på fjellet til påske😀.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

CG

I denne artikkelen på tv2/broom snakker de om mulig bortfall av garanti ved understellsbehandling:
https://www.tv2.no/a/11466009/

Det er noe av det forhandler tidligere i dag sa de skulle komme tilbake med mer info om (Møller Kaldbakken «har bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen på nettopp dette»)

Roy Aasen

Min skal på rustbehandlig, (mercasol) så fort den dukker opp hos forhandler. De skal tom levere bilen hos behandlende firma...sånn 500 meter borti gata.

CG

En del forhandlere, f.eks. under Bertel O. Steen, ser ut til å ha et bevisst forhold til understellsbehandling med fortsatt gjeldende garanti – Møller VW burde ikke være noe dårligere.
https://www.bos.no/artikler/bilhold/3-enkle-tips-som-motvirker-rust/

Det står bl.a.:
Husk å velge et antirustprogram hos et merkeverksted som er godkjent av din bilprodusent. Dette kan påvirke dine rettigheter til reklamasjon om du skulle bli rammet av rustskader innenfor reklamasjonstiden.

Så da har de vel en liste med godkjente antirustprogrammer og verksteder...

Bjoris

Jeg har i kontrakten at bilen blir Dinitrol behandlet før levering...

Magnito

Følger interessert med hva tilbakemelding fra forhandler blir her.

Noen som har synspunkter på lakkforseglingen som tilbys hos Møller, Autoglym Carbon Shield?

Luna

Uansett må det vel lønne seg å understell behandle bilen. Min gamle bil er helt brun under hele bilen, tør ikke tenke på kriker og kroker der det sikkert snart er gjennomrustet. Bilen er 13 år gammel så det skulle bare mangle når den ikke er understellsbehandlet.

CG

I påvente av offisielt svar fra Møller...

Jeg har gått gjennom forumet for alle biltyper fra Møller for å finne hva som sies om understellsbehandling.
Ser ut til at Dinitrol er mest gjengs – så igjen, Bjoris ser ut til å være godt oppdatert!

Har sakset følgende fra forumet:

-   Møller anbefalte Dinitrolbehandling av e-golfen, så min ble levert ferdigbehandlet med dette

-   e-Golf under bilen: Derfor bruker møller selv dinitrol, på de verkstedene de driver med understellsbehandling på.

-   Vår e-Golf har dermed Mercasol tectylbehandling som var sprøytet på bilen da jeg fikk den overlevert ny.

-   Hvor lenge varer en e-Golf? Tror det er rusten som kommer og tar bilen, og derfor spanderte vi Dinitrolbehandling på den etter et år i bruk. Skulle vist vare i 10år, og Møller skal fylle på der det trengs når den er inne på service.

-   e-Golf Tectylbehandling
Min blir levert med Dinitrolbehandling.

-   Audi e-tron, ekstra understellbehandling: Selve karosseriet på e-tron er av forskjellige typer stål, mens de løse karosseridelene er av aluminium eller plast. Jeg har selv jobbet med akkurat dette (sluttet nylig i Møller Bil), og vet hvordan en bil ser ut etter 5 år uten ekstra beskyttelse. Derfor har jeg selvfølgelig bestilt Dinitrol-behandling av min e-tron som kommer i desember.

Kan ikke uttale meg om alle alternativer, men Dinitrol fungerer og det sitter godt i 3-5 år. Selv etter dette behøver man ikke full behandling, kun flikke litt på enkelte steder som er utsatt for f.eks steinsprut. Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

12 års rustgaranti gjelder ved rust fra innsiden av hulrom som f.eks kanaler. Årsaken til lang varighet på garanti er at det vil ta lang tid før en produksjonfeil eller materialfeil viser seg på slike steder. Samme type feil på ytre karosserideler vil vise seg innen kort tid, og dekkes derfor av en lakk/rust-garanti med kortere varighet. Antall berettigede reklamasjoner som har blitt dekket på 12 års rustgaranti er svært få. Det er faktisk ikke et reellt problem. Vær så snill, ikke start en diskusjon om hva som bør dekkes, I'm just sharing the facts .

Det er flere Møller Bil-forhandlere på Vestlandet som leverer nye biler med Dinitrol-behandling (skriftlig i kontrakt). Bilen er da bedre beskyttet enn fra fabrikk, og den ansvarlige forhandleren tar i praksis over garantiansvaret fra produsenten. Risikoen for at denne behandlingen skal føre til at man ikke oppdager en skjult produksjons- eller materialfeil ved servicer er så mikroskopisk at forhandleren uten problem kan "overta" garantiansvaret for 12 års rustgaranti. Fordelene ved hele kundeforholdet med en behandlet kundebil overgår de potensielle ulempene ved ubehandlet kundebil. Om en forhandler ønsker å gjøre dette, er en helt annen sak.

Strøm Tycoon

Vår ID. 3 er behandlet med Mercasol, formidlet av Dahles Auto i Sarpsborg

02jan

Det interresante å finne ut av med henhold til garanti, er elektronikken.

Hva om bilen får et eller annet ukjent trøbbel med elektronikkstyring eller dyr elektrisk komponent ryker, og eier har fått sprøytet på understellsmasse, hvem skal da betale for feilsøking, evt reperasjon, hvem skal bevise at demontering av plater og sprøyting av væske/masse ikke har påvirket levetiden til elektronikken ?

Jeg klarer ikke å forstå ut fra svarene her , type feil som oppstår i garantitiden ikke vil sette eier eller 3.part i en mulig diskusjon hvem som da skal dekke garantiskade ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

CG

Det snakkes om et sprøyteskjema som er spesifikt for hver bilmodell.

Fra eier av e-tron referert over:
Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

Fra Dinitrol FB-side:
Våre unike og detaljert sprøyteskjema forteller hvor sensitive sensorer osv er plassert,

Fra dinitrol.no:
Egenutviklede sprøyteskjema for hver bilmodell

Fortsatt garanti?
Så for at Møller skal kunne opprettholde garantien, må antagelig det enkelte Dinitrol-verksted + et Dinitrol sprøyteskjema for ID.4 være ihht. «retnigslinjer som må følges for at fabrikkgarantien fortsatt skal gjelde» - som VW-forhandleren sier lenger opp i tråden.

Her har forhandler bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen.

Elektro12

Jeg har bestilt Mercasol-behandling på min fra forhandler+lakkforsegling.

CG

Fra forhandler (Møller Kaldbakken, Oslo) i dag:

Svaret fra garantiavdelingen: Om kunde velger å utføre dette på sin bil har det ingen innflytelse på bilens rustgaranti. Såfremt at dette er utført på en fagmessig godkjent måte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA