Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Danmark i sommer - hva trenger jeg?

Startet av elektrolux, tirsdag 26. juni 2012, klokken 18:48

« forrige - neste »

elektrolux

Gode nyheter som vi aldri trodde ville bli en realitet.

Det ser nå ut som regjeringen åpner får at vi endelig kan bygge opp våre egne biler, og få dem godkjent.

Dette burde også åpne for å forbedre eksisterende kjøretøy slik som de klassiske Elbilene, og bygge om ICE biler til BEV, eller for å si det på mer forståelig språk; bygge om fra fossildrift til batteridrift.

Se: http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2012/gront-lys-for-etablering-av-godkjennings.html?id=682808
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Har naa sendt folgende mail til regjeringen:  ( Virker som Elbilforeningen er lite paa hugget i denne saken )

Hei.

Viser til  http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2012/gront-lys-for-etablering-av-godkjennings.html?id=682808 http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2012/gront-lys-for-etablering-av-godkjennings.html?id=682808


Etter 34 aar med interresse for selvbygg/ombygging er dette musikk i mine orer.

Naa er interessen dreiet i rettning Elbiler, og jeg haaper ogsaa disse er inkludert i den nye ordningen?

Elektrisk drift er unikt i den forstand at den lar seg integrere paa helt nye maater, og at dette kan medfore at vi ser bygg som er ulikt alt annet vi hittil har sett.

Ellers egner elmotoren seg til aa erstatte bensin og dieselmotorer i eksisterende kjoretoy, for aa lage miljovennlige kjoretoy.

Dette foregaar i smaaskala allerede i dag, men hindres av krav paa umulig dokumentasjon.

Haaper derfor at regjeringen appner for mer pragmatisk syn paa slike ombygginger. Bruk av f.eks LiFePo4 celler i klassiske elbiler er i dag utbredt, og medforer minimal risiko.

Som alt annet er det kun daarlige ombygginger som er farlige, men likevel er det i praksis umulig aa faa godkjent et ordentlig bygg der sikkerheten er ivaretett i flere ledd, eller barrierer som vi sier i Nordsjoen.

Jeg driver et firma www.Elbilhjelpen.no og er gjerne behjelpelig med aa utforme sikkerhetskrav som er enkle aa sjekke, og som vil bidra til aa holde sikkerheten paa et hoyt nivaa.

Ta gjerne kontakt om dere onsker det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

thoru


elektrolux

Nei. Ikke et pip.

Nå venter jeg på svar fra VD etter at guttungen måtte trimme opp en BMW F800 fra 25 kW til 35 kW for å kunne kjøre den på A2 sertifikat.

Grunnen var at den originalt har 62,5 kW og 25 kW vil være mer enn halvering av effekten.

Ordlyden i førerkortforskriftene medfører dette paradokset, og en endring av teksten til at den ombygde motorsykkelen ikke kan ha mer enn 70 kW for å kunne bygges om til klasse A2 hadde løst hele problemstillingen.

Nå er både jeg og moren "livredde" for at guttungen skal bruke den ektra effekten til å kjøre raskere enn 160 km/t som var maks hastighet med 25 kW. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kje

Hvordan er reglene idag om ombygging til LiFePO4 batterier i en elbil?

Caspar

Ikke så bra, endring av batterikjemi krever dokumentasjon fra produsent av bil. Med andre ord ikke så lett
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

kje

Ok. Kreves det dokumentasjon for å bytte eksisterende LiFePO4 celler?

elektrolux

Nei, siden du da ikke bytter batterikjemi.

Hadde du derimot forsøkt å montere f.eks bly batterier i dette kjøretøyet ville du blitt møtt med "hele boka"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kje

Hva må gjøres for å få godkjent ombygging fra bly til LifePo batterier som man har gjort selv?

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn


Caspar

I utgangspunktet ikke så lett siden du bytter batterikjemi, men mulig dette er litt romsligere siden det er en motorsykkel. En kollega fikk godkjent ombygging til EL av en motorsykkel og da var det ikke noe spørsmål om hvordan kjemi.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Johan99

Lurer på dette med batterikjemi: - Er det slik at det vanligvis står type i vognkort?
Dette er ikkje oppført i min Vectrix MC.
Godkjenning av MC er vel også ganske omfattande..?
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Det om det står i vognkortet eller ikke har jo ikke noe å si når det kommer til godkjenning. Det står heller ikke i vognkortet at bien har frontrute i glass, men du får neppe godkjent bilen med byggplast som frontrute av den grunn. Så spørsmålet er vel egentlig om du ønsker å få ombyggingen godkjent, eller om den bare skal være vanskelig å oppdage
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA