Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva om Tesla "ødelegger" bil-markedet i Norge?

Startet av kyrre, tirsdag 26. juni 2012, klokken 13:08

« forrige - neste »

kyrre

Hei! Jeg har en Think City 2002-modell. Jeg skulle fått utført vedlikeholdslading. Noen som vet hvor jeg kan få utført dette? Jeg har ikke så mye peiling på elbil, og lurer derfor også på om noen kan hjelpe meg. Siste måneden har bilen bare ladet opp til ca 80%. Og i dag ladet den kun opp til 50%. Er det et tegn på at batteriet er ødelagt/defekt? Eller er det pga ikke utført vedlikeholdslading? Bilen har kjørt ca 80 000. På forhånd takk for hjelp!
Think City 2002-modell

El rayo

Det er kke noe godt tegn, men det trengs mer info for å stille dignose. Det kan tenkes at ladingen stoppes av andre årsaker enn vannbehov. Skulle ønske du hadde reagert for en måned siden da ladingen stoppet på 80%.

Lyser utropstegnet? Vises tekesten "Maintenance Charge Required" der som kilometerstanden vanligvis står?

Har bilen gått mer enn 3000 km siden forrige vannfylling?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kyrre

Hei igjen og takk for svar!
Jeg reagerte for over en måned siden, men verken Melhus Bil eller Vinjes bilmek hadde utstyr til å kjøre vedlikeholdslading på denne modellen. Teksten "Maintenance charge required" lyser og utropstegnet lyser. Usikker på om det er mer enn 3000 km siden forrige vedlikeholdslading. Men nå er jeg litt frustrert fordi jeg ikke vet hvor jeg kan få til en vedlikeholdslading....
Think City 2002-modell

El rayo

Råder deg til ikke å lade eller kjøre mer før vedlikeholdslading. Batteriet mangler sannsynligvis myyyye vann.

Det bør fylles vann så ofte at det ikke går på mer enn 8 liter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Yeyeye

Hei Kyrre.
I Trondheim er vi blitt en liten aktiv elbilgjeng, spesielt i forhold til den gamle thinken.
Vi er flere som kan hjelpe deg med vannfylling, men nå er det en viss risiko i forhold til dette på disse gamle bilene. Les deg gjerne opp litt på forumet. Det er slettes ikke uvanlig at batteriblokker kan ta skade når en tar vedlikeholdsladningen i forkant av vannfyllingen, dette pga at batteriblokkene kan være så tørre for vann at oveladningsfasen som skaper varme i batteriet kan kortslutte en celle eller flere mm...
Derfor prøver vi alltid å ta vannfyllingen lenge før bilen selv melder om dette. Som linket over kan du lese under trønderavdelingen også.

Jeg har ligget 2 uker på sykehuset nå og akkurat sluppet hjem, sykemeldt i fortsatt 3 uker og med løfteforbud minst linke lenge. Men dette skal jeg kunne hjelpe deg med, trenger kansje hjelp til å løfte vanndunken opp i høyden;) jeg kommer til å sette krav om at du melder deg inn i elbilforeningen(trønderavdlingen) ;) og at du setter deg litt inn i risikoen med dette. Dette kan gå veldig greit, men viktig at du vet om riskioen som finnes med dette. Vi anbefaler alle med gammel think å gå til innkjøp av nikometer, noe som også lar deg selv kunne utføre vannfylling. Søk på forumet og bli vis;)
Blir du med på elbilparade lørdag, lover jeg deg hjelp alt mandag. Jeg må skaffe vann, dette skal du få til selvkost, ellers skal du se pæ tjenesten som en vennehilsen thinkere imellom og velkomstgave fra Trøndelag elbilforening.
Imens jeg lå på sykehus her flyttet vi også, så jeg mangler internett på nyhuset, knoter derfor på mobilen med dertil skrivefeil og sjeldnere på nettet, men send meg en PM om hjelp er av interesse.

Mvh Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 09. juni 2012, klokken 21:50
Blir du med på elbilparade lørdag, lover jeg deg hjelp alt mandag.

Du mener vel selvfølgelig med annen bil enn sin egen?

Bilen til Kyrre bør under ingen omstendigheter brukes mer før den er fikset.

Å "redde" en slik batteripakke er et sjangsespill. Batteriet bør varmes opp ved å kjøre en tur før vannservicen, og en må følge nøye med og stoppe vannservicen så snart som mulig etter at batteriet passerer spanningstoppen og har minst 25 graders temperatur.

Håper det går bra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Om vi tar den risikofylte vannservicen iløpet av uka, så bør det ikke være farlig å være med på elbilparaden lørdag( snakk om kommende). En bør vel også være meget forsiktig med å kjøre batteriet varmt nå, da den lader opp så lite som 50%, stor sjanse for at celler er i ubalanse, uten at jeg vet kjøremønsteret til Kyrre. Uansett bør vi vel overlade så lite som mulig, få opp tempraturen gjerne med varm garasje eller solskinn 8) og stoppe tvert vi ser synkene spenning. Gambling er det uansett nå som han har kjørt så langt over servicetiden. Vi får ta en nøye prat om hva som er alternativene, men uten å bruke masse penger eller tid bllir det også gambling med masse penger og tid ::)

Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

kyrre

Takk for svar! Jeg har akkurat sendt deg en PM, Arild, og tar  selvsagt gjerne i mot hjelp. Sist par ganger jeg har ladet bilen har den ladet opp til ca 75%. Men for ikke lenge siden ladet den helt til 100%. Kun èn gang den ladet til 50%. Hvis bilen min "overlever" til lørdag, så stiller jeg selvsagt på parade... :)
Think City 2002-modell

Yeyeye

Tenkte jeg kunne informere resten av elbilverden, spesielt med tanke på hvor viktig det er med en servicesjekk i ny og ne. Bilen til Kyrre hadde både defekt vannpumpe og en defekt vifte på laderen.
Vannpumpa oppdaget jeg med en gang, da det var mistenkelig stille ved lading. tok litt tid før jeg fulgte med ladeviftene, da temp sensor 1+2 fikk høyest temp først, og så gikk tempen ned noe etter at de bikket over 42 og 43 grader for da startet viftene, temp sensor 3 var da fortsatt rett under 40 så jeg sjekket ikke mere før etter en god stund og da var tempen på lader henholdsvis 41,43 og 59! Nå gikk faktisk tempen på temp sensor 3 ned etterhvert, målte 52 og 48 henholdsvis 1,5 time senere og 2 timer senere, så det virker som viftene på 1 og 2 kjølte ned sånn noenlunde etterhvert. Burde sett på strømtrekket til viftene, men tenkte ikke på det før etter at den høye tempen ble oppdaget. strømtrekket var kun 0,65-0,70amp, noe som tilsier at en er ute :(

Både børsteløs pumpe og nye vifter bestilt, kommer seg vel på under 400kr for alt, så det er jobben og ikke deler som "koster". Tips til alle, sjekk ut, nå bestilte jeg vifter til å ha på lur til egen lader også, selv om laderen min er relativt ny. Vannpumpen ser jeg ikke like kritisk til, den er lettere å legge merke til for oss som er litt utover det vanlige intrisert ;) Jeg har jo en pumpe i delebilen klar.

Takk til electrolux og hens for tips og linker til ebay.

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

El rayo

Bra jobba, Arild!

Kyrre, unnskyld at jeg var for rask med å stille feil diagnose. Bra at det ikke var så alvorlig som jeg fryktet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Yeyeye

Du trenger vel ikke undskylde så mye heller da, det gikk på hele 14 liter og bilen hadde jo strengt talt ikke godt av vidre kjøring uansett. Kyrre har fortsatt grei rekkevidde, så med litt nye deler nå, så kan det jo gå fint med litt oftere vannservice. Vi får krysse fingre og tær for at den vil fortsette i noen titusen km til.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

#12
Til sammenligning fikser jeg nå en bil som trengte 19,5 liter vann.

Om eieren mente det var god økonomi å kjøre lengst mulig mellom service, eller om det var et rent uhell vites ikke, men resultatet var at den etter vannservice hadde redusert rekkevidde, og jeg måtte finne den mest effektive måten å fikse den.

Siden dette var en PSA valgte jeg å montere prøvemontere Robometer i stedet for å teste hver enkelt blokk. ( Kostnad 1000 kr mot 3000 kr ). Dersom Robometeret til slutt indikerer at bilen kan kjøres til den stopper uten at noen celler reverseres kan Robometeret fjernes slik at kun monteringskittet står igjen.

Umiddelbart viste instrumentet manglende spenning i 11er kassen, og 1 blokk ble byttet der. Ny opplading og test tur gav alarm på en celle framme, så status nå er minst 2 skadde blokker som følge av tørrkjøringen.

Vi kan ikke gjenta det ofte nok: Fyll vann i tide, og etter bilens eget behov. Den nevnte bilen har et stort vannforbruk, og vannlyset var enda ikke kommet på. Dermed kunne eieren kjørt cellene enda tørrere uten at bilens eget system fanget opp situasjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Ja at tidlig nok vannservice er alfa omega, kan vel ikke nevnes ofte nok.
PSA har flere batteriblokker har den ikke? Så da er kansje ikke diferansen stor fra Kyrres til den du nevner, dvs at vi fortsatt egentlig lever i uvisse. En aner jo heller ikke hvor jevnt i pakken forbruket er, en batteriblokk kan jo bruke mye mere vann en den neste f.eks.

Har noen en Palm eller ser en annonsert noen steder, så tips oss, er flere en Kyrre som trenger dette i Trondheim.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

En blokk mer, så liten forskjell.

Har fyllt 19 liter vann på en Think, som kom fra det uten men, men som må fylle vann for hver 1750 km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA