Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille X nå?

Startet av tut, fredag 12. februar 2021, klokken 14:31

« forrige - neste »

THE

Det største problemet med å ha CCS-adapter er vel begrensing i ladeeffekt? Pr. i dag er det vel begrensning på ca. 150 kW på adapter? Nye S og X kan jo i utgangspunktet lade minst like raskt som TM3/Y. Hvis jeg skulle brukt 1 mill+ på en ny S/X nå så er ladehastighet på 250+ kW et absolutt krav. Personlig mener jeg også at det vil være et så stort kompromiss med adapter for å lade på CCS-stasjoner at det alene kunne være en deal breaker, selv om man kunne få 250 kW ladng ved bruk av adapter. Det å måtte åpne bagasjerom og grave fram adapter gjør den strømlinjeformede Tesla-ladeopplevelsen mindre strømlinjeformet.

Uansett så er det andre løsninger jeg er enda mer skeptisk til på nye S/X, f.eks. at "girspaken" er borte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Adapteret passer fint i lomma i førerdøra ;)
Men dersom adapteret begrenser ladehastigheten, så er jeg derimot enig i at det begynner å bli merkbart negativt. Noen som vet hvor lenge den nye TMX potensielt ligger på over 150kW, dvs. hvor mye vil man potensielt tape i tid på å ligge på max 150kW?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: THE på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:53

Uansett så er det andre løsninger jeg er enda mer skeptisk til på nye S/X, f.eks. at "girspaken" er borte.
Har knapper på jaguaren i dag. Akkurat det er da en liten bekymring...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:50

Er vel ikke knapper heller i ny S/X, men bilen skal velge automatisk for deg om du skal kjøre fremover eller bakover når du er klar til å starte turen. For å endre det automatiske valget må man inn på skjermen å trykke for å overstyre automatikken. Kjenner, basert på hvor fornøyd jeg er med annen Tesla-automatikk, at dette vil føre til mye frustrasjon for min del. Mulig jeg har missforstått hvordan girvelgeren fungerer, men det jeg vet om ny S/X så langt er at jeg vil prøve bilen grundig før det blir aktuelt å kjøpe i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:15
At det å måtte bruke CCS-adapter er en dealbraker skjønner jeg ikke, (hvis man da ikke lader veldig mye hos andre aktører). Å sette det på og ta det av tar et par sekunder, uansett mye raskere enn å lade hos andre aktører.
Det gjelder da ikke bare andre aktører, det gjelder alle nye Tesla-ladere (v3), og gamle ladere er i utgangspunktet ikke interessant pga maks 150 kW og deling mellom staller. Fortsetter i tillegg ladefartsreduksjonen med adapter så er det defintivt en dealbreaker. Kjente jeg alltid måtte passe godt på å ikke glemme adapteret ved en lader, og litt sånn "har jeg lommeboka"-følelse hver gang vi skulle inn på en lader. Får håpe den er "native" CCS uansett.

Sitat fra: THE på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:50

Er vel ikke knapper heller i ny S/X, men bilen skal velge automatisk for deg om du skal kjøre fremover eller bakover når du er klar til å starte turen. For å endre det automatiske valget må man inn på skjermen å trykke for å overstyre automatikken. Kjenner, basert på hvor fornøyd jeg er med annen Tesla-automatikk, at dette vil føre til mye frustrasjon for min del. Mulig jeg har missforstått hvordan girvelgeren fungerer, men det jeg vet om ny S/X så langt er at jeg vil prøve bilen grundig før det blir aktuelt å kjøpe i alle fall.
Du må ikke "inn på skjermen", det kommer opp et valg/animasjon helt til venstre i skjermen, så sveiper du opp eller ned hvis du vil endre retning. Irritasjonen min blir nok mest hvis man må stå i 0 før man før det opp og kan endre. Tiden vil vise..

kodax

Sitat fra: geear på tirsdag 14. desember 2021, klokken 22:13
Kjente jeg alltid måtte passe godt på å ikke glemme adapteret ved en lader, og litt sånn "har jeg lommeboka"-følelse hver gang vi skulle inn på en lader.
Er det mulig å sette tilbake laderen i holderen med adapteret på?
Model Y - Model 3

turfsurf

Du må ikke "inn på skjermen", det kommer opp et valg/animasjon helt til venstre i skjermen, så sveiper du opp eller ned hvis du vil endre retning.
På det jeg har sett av videoer så ser det veldig greit ut. I tillegg så er det vel touch knapper på midtkonsollen i tilfelle skjermen ryker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 15. desember 2021, klokken 00:02
Kjente jeg alltid måtte passe godt på å ikke glemme adapteret ved en lader, og litt sånn "har jeg lommeboka"-følelse hver gang vi skulle inn på en lader.
Er det mulig å sette tilbake laderen i holderen med adapteret på?
I utgangspunktet ikke på superchargere, men var brukt flere der kabelen bare må ligge løs fordi festet er ødelagt. Og noen andre ladere vil jeg tro det kal gå på. Men det er uansett fort gjort å legge den fra seg på noe, for eksempel om man skal bruke begge hender for å henge på plass kabel/støpsel, sette en unge inn i baksetet, hive handleposer i bagasjerommet osv. Ikke helt ulikt som folk i titalls år har kjørt fra bensin/diesellokkene sine. Adapter var kanonløsning for ettermontering, men er en elendig løsning på en bil med CCS-støtte fra fabrikk.

kodax

Irriterende med adapter; enig. Dealbreaker; uenig.
Men nå vet vi jo ikke hva den kommer med, så kanskje en helt unødvendig problematisering:)
Model Y - Model 3

serenejet

Hvis min nye X leveres med adapter kommer jeg til å misse flere minutter i året! Bilen blir i praksis verdiløs 😂
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: dundun på torsdag 16. desember 2021, klokken 15:32
Hvis min nye X leveres med adapter kommer jeg til å misse flere minutter i året! Bilen blir i praksis verdiløs 😂
Da har du høyere timespris en meg i hvert fall :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Model Y - Model 3

Koskesk

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. desember 2021, klokken 13:15
At det å måtte bruke CCS-adapter er en dealbraker skjønner jeg ikke, (hvis man da ikke lader veldig mye hos andre aktører). Å sette det på og ta det av tar et par sekunder, uansett mye raskere enn å lade hos andre aktører.

Joa, men som nevnt av en par over her, var mere hastigheten på ladingen jeg tenkte på....det er ikke rare hastigheten jeg har på den «gamle X´n» min på når jeg lader, og da er det jo bare kjedelig å ikke få utnyttet potensialet i det som en CCS kontakt vil gi deg  :)

btsvennes

2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA