Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4 ukers ferie

Startet av Lynvingen, lørdag 23. juni 2012, klokken 23:51

« forrige - neste »

Elmo

Nei, tenkte ikke på å bytte om chip'ene - dessverre
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen


Spørsmål: skal demontere spenningssensor, display og strømsensor for å sende til Elbilshop for sjekk og reparasjon. Har ved hjelp av Elmo allerede demontert display og spenningssensor, men hvordan får jeg løs strømsensoren?? Har skrudd opp 3'er kassa og dratt den langs den ene kablen, men strømkablene (grønn/rød) er jo parret i enden, og samlet med en diger gummimuffe, før polene er skrudd på selve batteriet. Det hjelder da ingenting å skru løs kablene fra polene, de er fortsatt samlet med den gummisaken. Jeg greier ikke skjønne hvordan jeg skal få av selve sensoren som bare sitter på en av kablene.  Tips?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Husk å unngå kortsluttning på senskablene. Bruk gjerne en midlertidig "sukkerbit" for å holde orden på ledningene.

Strømsensoren tres av minus kabelen ved å løsne den i sikringsholderen til 3er kassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Altså, skal jeg tre av strømsensoren helt inne under frontruta der det bare går en kabel inn, der sikringen sitter?
Eller skal jeg tre av andre veien, under det store dekselet helt fremme ved vifta (3'er kassa?), der det er totalt 3 røde og 3 grønne kabler som er parret to-og-to?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

#19
Sitat fra: Morten Peterson på tirsdag 12. juni 2012, klokken 10:07
Altså, skal jeg tre av strømsensoren helt inne under frontruta der det bare går en kabel inn, der sikringen sitter?
Eller skal jeg tre av andre veien, under det store dekselet helt fremme ved vifta (3'er kassa?), der det er totalt 3 røde og 3 grønne kabler som er parret to-og-to?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. juni 2012, klokken 05:46
Strømsensoren tres av minus kabelen ved å løsne den i sikringsholderen til 3er kassen.

Du følger jo bare ledningen strømsensoren henger på for å finne der Elektrolux mener du skal koble den fra. Det er vel i den den såkallte "hovedsikringen".

Men personlig har jeg allttid valgt å snitte den "digre gummumuffa" på langs så du får ut ledningen. Gjør snittet på undersiden og pass på å ikke snitte i selve isolasjonen på ledningen.


Og - selvfølgelig - så har du dratt ut sikringen FØR du starter med dette.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Takk Elmo, da er strømsensoren av og på vei til Tønsberg :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Lynvingen

Javel, så er display, strømsensor og spenningssensor testet og funnet feilfrie av Elbilshop.
Altså de samme enhetene som viste "gale mattias" når de satt de på kablingen til Elmo.

Dette skal ikke være lett!

Finnes det noen som kan montere Robometer for en billig penge i Oslo-området?
Hvis ikke..er det noen som vil kjøpe et lite brukt robometer ;) ?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Anbefaler en tur til Elbilshop. Fra Kolbotn bør det gå uten mellomlading med pent vær og kjøring, og svele på ferga :) Boogie har vel også hurtiglader for rask retur.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Det er første gang jeg hører om slike problemer.

Jobber med å forbedre monteringsanvisningen til PSA, og med Cra sin fantastiske Think annvisning som forbildet.

Tankene går nå til selve pluggene til flatkabelen. De kan bli dårlige og forhindre spenningsavlesning.

Dersom kablingen din nå er rettet, og delene er OK bør jo Robometeret virke. En tur til Elbilshop vil garantert resultere i fungerende instrument.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Fikk inn delene i går, og monterte de inn i min bil.
Alt fungerte greit. Både spenningssensorer og strømsensor, samt display.

Helt klart at det er noe feil i kablingen.

Temp vises ikke, da det ikke er noen tempsensor.
At strømmen viste inn og ut feil da dere testet det, beror på at strømsensoren ble montert feil vei. Snu den, og verdiene blir riktig.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#25
Jeg kan sende et nytt monteringskit om det er ønskelig.

Det består av senter sensledning og +/- sensledning med tilhørende picosikringer og kabelsko, samt 12V til Flatkabel med tilhørende koblinger, strømtyv og kabelsko.

Går ut fra at du egentlig kun trenger sistnevnte og kan lage en slik til deg for 350 kr.  ;)

Ev. kan Elbilshop bygge en slik etter denne oppskriften:

1,3 m lampettleding kobles sammen med 1,3 m flatkabel. Kapp av 30 cm av + enden på lampettledningen, og sett på stikk for Strømsensor og spenningssensor. Klem fast flatstikk i overgangen mellom lapettkabel og flatkabel, og sett på et til flatstikk 20 cm lengre inn på flatkabelen. Det siste flatkabelstikket må klemmes fast etter at flatkabelen er ført gjennom torpedovegg og inn til askebegeret, nå konvertert til Displayholder.

Vedlagte bildet viser nevnte kabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Tror ikke nytt monteringskit er nødvendig, ihvertfall ikke i denne omgangen.
Har fått nye kontakter av Elbilshop, og resten av kablingen ser tilsynelatende grei ut.

Det som kunne vært nyttig var en sjekk av om kablene er montert riktig. Min teori er allikevel at jeg når jeg snudde kontaktene ble de ødelagt, og dermed har de ikke sittet godt nok. Forhåpentligvis hjelper det med nye kontakter.

Kan du ta oppdraget Elmo? Tønsberg er blir fort en dagstur, og vel så det, for meg  :-\
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Det går helt sikkert bra med nye kabelstikk.

Bare pass på at der ikke er kortsluttning mellom de 10 lederene. De 2 ytterste fra den fargelagte siden er +, de 2 neste minus, og resten signaler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg sitter og funderer på hva som kan være årsaken til at jeg fikk mine resultater mens det fungerer ok hos Boogie :-\
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juni 2012, klokken 18:12
Det går helt sikkert bra med nye kabelstikk. Bare pass på at der ikke er kortsluttning mellom de 10 lederene.
Kan kortsluttning mellom noen av ledningene gjøre at enhetene fungerer feil 2-3 minutter etter demontering, men kommer seg flere timer etter ???

Jeg tror iallefall jeg ville satset på ny flatkabel.


PS: strømsensoren prøvde jeg aldri
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA