Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4 ukers ferie

Startet av Lynvingen, lørdag 23. juni 2012, klokken 23:51

« forrige - neste »

Lynvingen

Hør på dette: I januar kjøpte jeg en 98 modell P106 til en relativt billig penge (27 000), batteriene var vel langt fra fantastiske, men de gikk sine 5 mil (i snitt) og ladelampen kom på alt fra 25-35%. Godt nok for meg, som kun trenger bilen 4 mil tur-retur jobb. For noen uker siden fikk jeg imidlertid problemer, etter batteriservice og EU-kontroll kom ladelampen så tidlig som 60-70% og det etter alt fra 20-35 km! Altså, ikke i nærheten av godt nok.

Elbilmek ble satt på jobben........

Etter full test med utladningsgrafer kom det frem at 4 batterier ikke leverte i nærheten av forventet, spesielt et av batteriene døde nesten umiddelbart på utladningskurven. 4 nye batterier ble anskaffet hos Elbilshop, montert og installert av Elbilmek....

Bilen jeg nå har fått tilbake er en helt annen, også sammenlignet med tilstanden når jeg kjøpte den.
Etter første testrunde i går stoppet jeg på 79km med blandet kjøring (motorvei, bykjøring og landevei), da var det 7-8% igjen på batterindikatoren og fortsatt ingen ladelampe! Bilen er også merkbart sterkere og kvikkere.
Var fristet til å kjøre videre ned for å sjekke når ladelampen kom, men ønsket ikke å presse batteriene på såpass lavt nivå.

Og, alt dette til en høyst overkommelig pris. Jeg er advart om batteriproblemer koster penger, men synes ikke dette var avskrekkende. Jeg har nå en bil med et nytt bruksmønster og helt nye muligheter.

I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, bruk Elbilmek og Valdemar om dere ønsker god kompetanse og strålende oppfølgning til en hyggelig pris.

Neste utfordring er nå å få Robometeret til å fungere - er det noen i Oslo-området som har kompetanse på montering og bruk? Spesielt det første. Apparatet er montert, det lyser i bakgrunnslyset, piper og får tilsynelatende strøm, men det står ingen siffer på displayet.

Noen som kan ta et lite monteringsoppdrag, eller snarere en installasjonskontroll, for en billig penge?
Ønsker i utgangspunktet ikke å fikle med det selv da jeg er novise på området.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Godt å høre at du nå har en tipp topp bil og positiv erfaring med Elbilmek.

Jeg kunne forsåvidt ha sett på Robometeret ditt, men jeg bor i Asker og ser du bor på Kolbotn så hvis du finner noen nærmere så er det greit for meg.

Jeg forstår ikke umiddelbart hva som er feil med de symtomene du beskriver. Kanskje hovedenheten er defekt? 
Jeg har også et Robometer så enkeste måte å sjekke akkurat det på er vel å byttelåne.

@Elektrolux, har du noen tips ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Jeg bor på Kolbotn, men jobber på vestsiden av Oslo, så det er helt uproblematisk for meg å ta en tur til Asker.
Dersom du har tid og anledning til å hjelpe meg ville det vært helt strålende!

Har vært i kontakt med Elektrolux som har tilbydt seg at jeg kan sende enheten til han for test, men det absolutt beste hadde vært om du kunne se på den mens den fortsatt er montert i bilen.

Kunne vi fått til dette? evnt når?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 06. juni 2012, klokken 16:37
@Elektrolux, har du noen tips ???

Ja. Mistenker feil på kablingen i Morten sin bil, så ikke koble dine enheter inn der, men forsøk hans display, og spenningsensor i din fungerende bil.

12V + skal være på de to ytterste ledningene mot den markerte siden av flatkabelen, og 12V jord på de neste 2 ledningene. ingen andre steder!

Sjekk også at alle kontaktene er vendt rette veien.

Sjekk gjerne opp mot instruksjonene som jeg har lagt ut her:  http://elbilhjelpen.no/htm/tekniske_manualer.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har også tilbudt meg å se på det, må han ta seg en tur til Tønsberg med bilen.
Settet er kjøpt av meg, men det er ikke jeg som har montert det...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#5
Sitat fra: Morten Peterson på onsdag 06. juni 2012, klokken 20:34
Kunne vi fått til dette? evnt når?

Kan sikkert få det til fredag ettermiddag, etter i helgen. Sender deg en PM.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. juni 2012, klokken 22:48
. . . men forsøk hans display, og spenningsensor i din fungerende bil.

Bra tips - takk. Å gjøre motsatt kan vel være litt risky
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen


Ny info! Etter å ha sett i den tekniske manualen la jeg merke til at alle "stikkkontaktene" på flatkablen var satt på feil vei sammenlignet med det som står i veiledningen. Etter å ha snudd disse (3 stk), har jeg nå fått et display som ser helt normalt ut, med alle menyene!

Eneste problem er at verdiene ikke henger på greip.
Balansen mellom blokkene står det 0,0 på begge to (3+6 og 11), altså ingen data.
Temperaturen står på minus 20 grader i alle kategorier.
Den eneste som ser ut til å ha kontakt med en sensor er øverst til høyre (strøm inn eller ut av fremdriftbatteriet)...men til alt overmål viser denne motsatte verdier. Dvs, det står minus 18,0 når jeg lader og positive verdier når jeg kjører.

Uansett, tusen takk for at du tilbyr deg å hjelpe. Det er som du forstår fortsatt nødvendig :)
Ser i innboksen og svarer deg der.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Kanskje det hjelper å gjøre "Innprogramering av sensorer" som står beskrevet i monteringsanvisningen.  
Normalt ikke nødvendig, men kanskje det retter opp noe?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Allerede testet...virket ikke som det var noen data på noen sensorer.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Strømsensor er montert feil retning, og det kan virke som prosessoren i displayet/spenningsensoren er røket grunnet feilkoblingen.

Er redd det betyr bytte/reperasjon av systemets enkelte deler.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

#10
Det virker som du har rett. Elmo var så snill å hjelpe meg å se på det, og konklusjonen er at høyst sannsynlig har både display og den ene sensoren røket som en følge av feilmonteringen (stikkontaktene på flatkablelen var satt feil vei).

Jammen meg på tide at Elbilmek fikk en stripe i lakken så uhemmet som jeg har skrytt av ham på forumet :)

Det betyr at du (Elektrolux) har et sett med Robometer på vei til deg i posten i løpet av helgen, sender med strømsensoren også, selvom vi tror denne er ok. Gjør det så billig som mulig :)

Tusen takk for hjelpen Elmo!

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Det kan faktisk være raskere hjelp å få hos Elbilshop.no

Er nemlig lens for deler igjen. :(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Ok, jeg trodde du var kilden/opphavet til delene hos Elbilshop:)

Er du villig til å se på det Boogie? Kan jeg sende utstyret til deg?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juni 2012, klokken 07:39
Strømsensor er montert feil retning, og det kan virke som prosessoren i displayet/spenningsensoren er røket grunnet feilkoblingen.

Min konklusjon etter å ha prøvd Mortens displayenhet og spenningssensorer på mitt system:

Selve display-enheten er OK, dvs alle menyer fungerer, men programship'en er røket. Den klarer ikke regne ut snittspenning, men viser korrekt spenning på begge sensorene mine.

Spenningssensor1 er OK, men spenningssensor2 er røket, den viser 0volt på mitt display.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Prøvte du chippen fra ditt display? Kan nemlig være en annen del i displayenheten som hindrer spenningsavlesning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA