Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

anorway

Sitat fra: hemi på fredag 26. februar 2021, klokken 10:28
Bilen SER uten tvil bra ut og fremstår som fresh/premium, har vært og sjekket den ut nøyere da  mor & far skal ha ny bil.

Eneste som nå gjorde at de ikke havner på den, men nå trolig en x3 hybrid er mangel på 4x4, hjelper ikke at de trolig må lade T/R til sommerhytta også. Trenger de 4x4? absolutt ikke, men mor insisterer på både piggdekk og 4x4.

Helt enig, bilen ser bra ut og fremstår premium. Det er jo en X3 :+1:
Insisterer man på at man må ha 4X4 så er ikke dette rett bil.

Jeg hadde ikke sagt nei takk hvis det var 4X4 på den, men jeg gikk inn på BMW nå og konfigurerte meg en X3 xDrive 30e, som da er hybridversjonen.
Legger jeg til utstyret som jeg får med på IX3 så ender jeg opp på 850.556,- kr. (Uten vinterdekk). IX3 får man til 609K med samme utstyret.

IX3 er jo et kupp dersom man ikke trenger 4x4.

anorway


Counterpointer

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: PF på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:11
Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake.
Her snakker du vel kun for deg selv, ikke en samling mennesker?

Han snakker definitivt for en stor samling mennesker!!!

Det er merkelig å påstå noe annet.

Trond.m

#78
«Behovet" for AWD har åpenbart sammenheng med prisen. BMW har kjørt subsidiert pris på X-drive i årevis, hvor prisen bare har vært 10.000 kr. Hvis pristillegget for X-drive hadde vært 50-100.000 hadde nok etterspørselen vært mye lavere. Det selges mange små og mellomstore SUV'er med forhjulsdrift i dag  (eks XC40 hybrid), og jeg ser ingen logisk grunn til at en større SUV MÅ ha 4x4 hvis den ligger omtrent i samme prisklasse. Det er jo mange som ønsker større plass, uten at det betyr at behovet for 4-hjulsdrift er større av den grunn.

bobakka

Prøvekjørte iX3 nå i dag.
Kort oppsummert - nydelig bil å kjøre - min "best ever" bil - og blir en nydelig bil å eie i 5-10 år.
Det var riktignok et par av sikkerhetssystemene jeg ikke likte - filholder som nøkket i rattet og blindsoneindikator som lyste opp, men det er vel slik det er på nye biler.
Likte HUD displayet med all relevant fartsinformasjon veldig godt
- og hovedinstrumentpanelet med mye god informasjon tilgjengelig inkl kart
- og infortainmentpanelet med det trykkfølsomme displayet.
Jeg overlever nok kun RWD og 750 kg hengervekt.
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)
Gleder meg til leveranse om 14 dagers tid!

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

StormFurby

Sikkerhetsfunksjonene kan tilpasses personlige preferanser (i verste fall skrus helt av) og er uansett etter min erfaring noe man fort blir vant til 👍

hemi

Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:40
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)

uhm, min porsche cayenne er en ok størrelse premium suv, skal du ha stor må du på GLS og X7


bobakka

Sitat fra: hemi på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:06
Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:40
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)

uhm, min porsche cayenne er en ok størrelse premium suv, skal du ha stor må du på GLS og X7
Enig i at stor er et relativt begrep.

I forhold til min Landcruiser 2007 modell som jeg selger nå så er iX3 knøttliten. Lasteevnen er en brøkdel av det jeg har vært vant til på hytteturene.
I forhold til min i3 er iX3 meget stor og romslig. God plass til både hode og ben med min 192 cm. God plass til hunder bak eller bagasje - sammen med opptil flere voksne personer.
I forhold til andre elbiler får jeg en stor og romslig premium SUV med svært god rekkevidde til en grei pris. Det dekker mitt behov for elbil på en god måte.



iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

turfsurf

#83
Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:18
I forhold til andre elbiler får jeg en stor og romslig premium SUV med svært god rekkevidde til en grei pris. Det dekker mitt behov for elbil på en god måte.
Stor og romslig SUV blir ikke (i)X3 uansett hvordan du vrir og vender på det. Den er midt i kompaktklassen. Er man løssluppen med SUV begrepet så er TMX, byd Tang og Hongqi e-hs9 mere i den klassen av elbiler.

Ikke at det er noe galt i det, er selv veldig glad i biler av den størrelsen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#84
Testet en iX3 på hyttetur t/r Asker - Dagalifjell 1100 moh. På vei til hytta var det tørr vei og temperatur fra 0 til 8-9 kuldegrader. Stoppet et par ganger underveis for å handle. Forbruket endte på 21,5 kwh/100 km, som jeg synes er veldig bra med tanke på 900 meters høydeforskjell.
Turen hjem igjen startet uten forvarming i 4 kuldegrader, men bilen sto til lading på en 16A lader fram til avreise. Ved ankomst Oslo etter 205 km viste forbruket imponerende 15,8 kwh/100 km med snitthastighet 78 km/t og 20-21 grader i kupeen. Det gir et snittforbruk på 18,7 kwh/100. Erfaringen med EQC og e-tron er et forbruk på 22-24 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Det beyr en reduksjon i forbruk på 15-22 % i favør iX3. Komfort og kjøreegenskaper var også en svært positiv opplevelse. Klarte imidlertid ikke å lese ut ladenivå i %. Det var en skuffelse som jeg håper skyldes brukerfeil eller mangel ved programvaren som de raskt utbedrer. Uansett tommel opp. Dette er mye premium bil for pengene 👍

daktari

Sitat fra: Trond.m på torsdag 18. mars 2021, klokken 14:53
Testet en iX3 på hyttetur t/r Asker - Dagalifjell 1100 moh. På vei til hytta var det tørr vei og temperatur fra 0 til 8-9 kuldegrader. Stoppet et par ganger underveis for å handle. Forbruket endte på 21,5 kwh/100 km, som jeg synes er veldig bra med tanke på 900 meters høydeforskjell.
Turen hjem igjen startet uten forvarming i 4 kuldegrader, men bilen sto til lading på en 16A lader fram til avreise. Ved ankomst Oslo etter 205 km viste forbruket imponerende 15,8 kwh/100 km med snitthastighet 78 km/t og 20-21 grader i kupeen. Det gir et snittforbruk på 18,7 kwh/100. Erfaringen med EQC og e-tron er et forbruk på 22-24 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Det beyr en reduksjonmi forbruk på 15-22 % i favør iX3. Komfort og kjøreegenskaper var også en svært positiv opplevelse. Klarte imidlertid ikke å lese ut ladenivå i %. Det var en skuffelse som jeg håper skyldes brukerfeil eller mangel ved programvaren som de raskt utbedrer. Uansett tommel opp. Dette er mye premium bil for pengene 👍
Bra tall det, ingen taklast?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA