Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

StormFurby

Hos oss var det satt av 30 minutter-ish. Forhandleren min har enn så lenge bare en demobil på deling med en annen forhandler, og ei ganske lang liste med interessenter, det er selvfølgelig med på å påvirke tiden man får til rådighet.

Beste er vel bare å spørre om mulighetene for å låne den litt lengre, verste som kan skje er et nei.

lawe

Vi fikk låne bilen fra en ettermiddag til morgenen dagen etter hos vår forhandler (i Vestfold). Dette skjedde etter litt "forhandling", og på premiss at vi fikk ladet den fullt opp til neste dag. Men de hos bilforhandleren er absolutt veldig greie.

Når jeg beskrev vår erfaring tidligere - så registrerte vi et stort pluss for fremkommelighet på litt vanskelig snøføre. Derfor var altså AWD ikke noe savn for oss. Erfaringen vi gjorde var at den var langt bedre enn våre 2 andre diesel-biler på dette føret.. Men vi erfarte også at sikt var tidvis et problem delvis pga dogg, og også pga ising på ruta og at vindusviskere ikke klarte å ta godt nok unna. Dette kan ha vært en tilfeldighet, det kan muligens også ha vært vindusvisker-væsken, og det kan ha vært været. Det ble bedre etterhvert, men vi syntes det var litt plagsomt underveis.

Jeg fikk ikke registrert faktisk forbruk kWh, det får jeg sjekke en annen gang - kom ikke på å sjekke det da.

Øyvind.h

Da har jeg også fått testet IX3. En bil jeg egentlig hadde avskrevet pga 2wd, men på bakgrunn av flere positive innlegg valgte å vurdere seriøst allikevel. I det minste ta en prøvetur for å vippe ene eller andre veien.

Spoiler - det ble bestilling, men med blandede følelser.

På den positive siden er det en god totalpakke til konkurransedyktig pris.
Romslig kupe og bagasjerom. Elektrisk hengerfeste (disponerer en Model X om 750kg blir for lite).
Setene var fine og det var helt grei akselerasjon. Fremkommeligheten var bedre enn forventet, men langt ifra noen 4wd. Jobbet seg greit opp en bratt bakke utenfor huset. Brukbar over ujevnheter. Fint glasstak.
Så det ble bestilling basert på at den er relativt romslig, hyggelig priset og jeg liker å teste litt forskjellige biler :) Mye som er bra ved IX3!

Men det var også en del som trakk ned og som gjør meg usikker på hvor langvarig eierskapet blir.
- Noe ulyd ved lav hastighet. Trodde det var varmepumpe/kompressor, men følger bilens hastighet. Kan ha vært feil ved bilen, men lurer på om det kanskje er drivverket?
- Mer støy i kupeen enn jeg er vant med. Såpass at jeg måtte sjekke om vinduene foran faktisk var dobbeltglass, noe de dessverre var i demobilen. Min nåværende bil er mer stillegående og bedre over ujevnheter, på tross av større felger og lavere dekkprofil.
- Enkelte mangler på utstyrssiden, blant annet rattvarme, setevarme bak, ingen mulighet for hverken ventilerte seter eller massasje.
- Noe høy støy/ulyder når jeg skled baklengs i oppkjørselen. Knakte og bråkte når ABS slo inn.
- Diverse andre ting jeg ikke helt var fornøyd med, men i rettferdighetens navn vet jeg at noe er ting man blir vant med og overser over tid.

Med en god pris er det verd å kjøpe og teste en stund. Jeg har store forventninger til rekkevidden på sommeren, så vel som ladehastighet på 150kW. Når jeg går systematisk til verks heller jeg kanskje mot at merkostnaden til nåværende bil er vel anvendte penger for oss og vårt behov. Men det blir gøy å prøve den!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svenb

Kan bli spennende å se hvor reell den ladehastigheten på 150 blir. Flere tester som indikerer at det bare er en kort periode hastigheten blir så høy.
2021 BMW iX3. 2010 BMW 330xd (Solgt). 2007 BMW 525d (Solgt)

Trond.m

@Øyvind_h...welcome to the club 😉

Jeg la ikke merke til de negative tingene du nevner. Lyden i lav hastighet var vel AVAS systemet ? Det høres bedre enn i EQC, men synes ikke det er sjenerende. Tror det blir en super feriebil som jeg gleder meg å få i april / mai.

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.m på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:20
@Øyvind_h...welcome to the club 😉

Jeg la ikke merke til de negative tingene du nevner. Lyden i lav hastighet var vel AVAS systemet ? Det høres bedre enn i EQC, men synes ikke det er sjenerende. Tror det blir en super feriebil som jeg gleder meg å få i april / mai.
Jo takk :) Jeg lurte også på om det kunne være støygeneratoren og forsøkte å åpne vindu og lytte, men virket som om det systemet var mer suselyd mens støyen jeg hørte var mer i retning av det en får fra en kompressor/varmepumpe. Litt during rett og slett. Det kan ha vært noe galt med bilen jeg testet. Hørte det ikke når jeg passerte ca 30-40kmt og oppover, men i lav hastighet (eks over fartsdumper) var den fremtredende.
Støy fra ABS når jeg skled kan være så enkelt som at systemet ikke helt takler det å skli baklengs. Gjorde samme øvelse med EQC`en rett etterpå for å sammenligne og den hadde kun den svake vibrasjonen i bremsepedalen. Og naturligvis en helt annen akselerasjon opp bakken.

Tenker dette blir en fin bil til et par langturer i sommer :) Med en ny EQC på vei i mai, IX3 i juni og kanskje en Ioniq 5 på sensommeren er i hvert fall valgmulighetene spikret :D En viss fare for at den nye EQC`en trekker det lengste strået, men BMW`en var ikke så ille den heller.

Btw - lydanlegget var meget bra! Savnet kanskje litt bass, men lyden var veldig bra!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

StormFurby

Øyvind - la merke til ABS selv, påfallende høylytt. Men bilen stoppa, så gjorde jobben sin da om ikke annet... De andre ulydene la jeg ikke merke til på min demotur. Mulig uflaks med demobilen men skal jo uansett ikke være sånn.

Bare for å ha spurt, du ble ikke lurt av "iconic sounds"-systemet? Aka fake motorlyd innvendig, som naturlig nok følger hastigheten.

Bassen kunne forøvrig skrus opp ganske greit i innstillingene, med noe untz untz dunka anlegg er det ikke (heldigvis).

Øyvind.h

Sitat fra: StormFurby på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:37
Øyvind - la merke til ABS selv, påfallende høylytt. Men bilen stoppa, så gjorde jobben sin da om ikke annet... De andre ulydene la jeg ikke merke til på min demotur. Mulig uflaks med demobilen men skal jo uansett ikke være sånn.

Bare for å ha spurt, du ble ikke lurt av "iconic sounds"-systemet? Aka fake motorlyd innvendig, som naturlig nok følger hastigheten.

Bassen kunne forøvrig skrus opp ganske greit i innstillingene, med noe untz untz dunka anlegg er det ikke (heldigvis).
Ja ABS er jo ikke så ofte en hører. Det ble bare så ekstremt fremtredende der jeg skled punktvis baklengs i innkjørselen for å få til en litt tøff test.

Jeg tror ikke det var fake motorlyd. Virket mekanisk. Testet Sport-modus og der var det slik "fake motorlyd". Eller - det hørtes mer ut som uling i mine ører, men forhåpentligvis noe en kan skru lett av også i sport-mode :)

Bassen forsøkte jeg ikke å skru opp. Dro bare opp volumet et par ganger for å høre, og det låt veldig bra. Men jeg testet ingen innstillinger. Et skikkelig bra anlegg evner å levere både ren lyd bra trykk. Det trenger ikke være enten/eller, heldigvis :)
VW ID4 GTX 2023

Trond.m

Det er ikke så ofte jeg sklir baklengst ned bakker, så eventuell ulyd under slike situasjoner vil jeg leve godt med  ;)

Øyvind.h

Noen som har sjekket følgende:
- Hvordan styres førerprofiler? Ligger det i nøkkel eller må en programmere en knapp?
- Android auto - trådløs eller kablet?
- Rattet - justeres det elektrisk? Glemte å sjekke i farten da det stod greit plassert i demobilen.

Kan legge ut svarene selv om jeg kommer over dem i andre kanaler.
VW ID4 GTX 2023

StormFurby

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 06:10
Noen som har sjekket følgende:
- Hvordan styres førerprofiler? Ligger det i nøkkel eller må en programmere en knapp?
- Android auto - trådløs eller kablet?
- Rattet - justeres det elektrisk? Glemte å sjekke i farten da det stod greit plassert i demobilen.

Kan legge ut svarene selv om jeg kommer over dem i andre kanaler.

Profil tilordnes nøkkel, eller kan velges i menysystemet.
Trådløs Android Auto/Carplay.
Manuell innstilling av rattet.

JorgenM

På FB-gruppa har en bruker lagt ut bilde av kjøredata fra turen Hamar - Orkanger:

365 km, 4 timer 46 minutter kjøring
77,8 km/t snittfart
18,2 kwt/100km (atten komma to)
4,8 kwt regenerert

Bruker sier det var mellom -3 og -12 grader.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Trond.m

Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. februar 2021, klokken 07:57
På FB-gruppa har en bruker lagt ut bilde av kjøredata fra turen Hamar - Orkanger:

365 km, 4 timer 46 minutter kjøring
77,8 km/t snittfart
18,2 kwt/100km (atten komma to)
4,8 kwt regenerert

Bruker sier det var mellom -3 og -12 grader.
Jeg vil gjerne tro det stemmer, men jeg ville kontrollert det mot SOC og levert strøm underveis. Hvis turen har blitt kjørt uten lading underveis så er den usikkerheten eliminert, og det skulle jo gå med 13 % rest SOC ved ankomst basert på 74 kwh netto kapasitet. Med snitt rundt 65 km/t ville forbruket vært mer sannsynlig, og på tørr vei vil nok 19 tom R3 gi lav rullemotstand.

Elbileier fra 2021

Bestilte iX3 etter å ha prøvekjørt X3 før jul. Etter å ha sett diverse primært positive tester, men også diverse skeptiske kommentarer, var endelig dagen kommet da vi fikk prøvekjøre bilen selv. Kort oppsummert, BMW iX3 virker som en funksjonell bil, en kjøreopplevelse og en godt tilpasset ingeniørkunst, som vi kommer til å bli meget godt fornøyd med! Virker gjennomarbeidet og godt tilpasset vårt behov. Nå teller vi bare ned til bilen ankommer på forsommeren. Om vi gleder oss, vanskelig å slutte å smile etter fredagens kjøreopplevelse..

PionerThink

Sitat fra: svenb på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:01
Kan bli spennende å se hvor reell den ladehastigheten på 150 blir. Flere tester som indikerer at det bare er en kort periode hastigheten blir så høy.
Sjekket ut denne som ble lagt ut i går: https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-bmw-ix3-fully-charged/
Kan se ut som du har rett mtp ladehastighet og at tidsrommet den mottar 150 kWt ikke er så veldig lenge!?
Var vel ikke så høy utetemp siden det står 5,5 grader i display, men syntes jo den kanskje burde holdt "topphastigheten" litt lengre da BMW har lovet 100 km på 10 min hvis jeg ikke husker feil?
Ellers en grei test og det skal sies at bilen virkelig fikk prøvd seg på glatta i videoen han la ut ;)
Er vel få dager man har slike forhold, og hvis man bare holder litt fart så ser det jo ut som den klarer det meste allikevel :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA