Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 23. juni 2012, klokken 22:48

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Om 50 år kan man lese om bensinpumper i historiebøkene!


Og

Om 50 år kan man lese om bøker i....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Aspiranten

Tror dere ikke vi beholder bøkene da?

Jeg elsker ihvertfall bøkerog bokhyller :) Kan ikke finne på å bytte dem ut med digitale kopier.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 06. juni 2012, klokken 10:00
Tror dere ikke vi beholder bøkene da?

Jo, de vi har, men utover det tror jeg det vil bli som en kuriositet for spesielt interesserte, på samme måte som vinyl i dag.

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 06. juni 2012, klokken 10:00
Jeg elsker ihvertfall bøkerog bokhyller :) Kan ikke finne på å bytte dem ut med digitale kopier.

Jeg har lagt min elsk på Kindle! Har en app på mobilen, nettbrettet og PC'en. Utrolig snertent å åpne en av dm og få beskjed om at "I går leste du på side 164 på <annen enhet>. Vil du fortsette derifra?", for ikke å snakke om det å kunne kjøpe ei ny bok og ha den klar til lesing i løpet av et par minutter, uansett når på døgnet det måtte være. Og å alltid ha "alle" bøkene tilgjengelig i lomma. Jeg kal nese på ferga, i drosjen, i senga og alle andre steder jeg måtte ha noen minutter til overs. Søkbart er det også, og ved å klikke på ord fpr man opp forklaringer osv.

Men for all del; jeg setter selv pris på en fysisk bok, men det er altså så mange fordeler med elektroniske bøker. Det at man sparer skog, ikke minst. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

#3
Men få produkter er verre å produsere enn nettopp elektronikk. Jeg har lenge irritert meg over alle som sier iPad er miljøvennlig. Det er det ikke. For det første må den jo byttes ut 2. hvert år pga. ny modell (og applefolk elsker nye produkter), og hver eneste en forurenser noe så til de grader. Mens bøker også blir produsert lokalt, må iPadene fraktes halve jorden rundt. Hele faktisk, om vi tar i bruk hele produksjonsprosessen.
Nissan Leaf

Aspiranten

SitatReiselivet slår alarm: - Utsikten gror igjen
(VG Nett) Norges turistveier står i fare for å bli grønne tunneler i skogen, og turister har ikke med seg gardintrapp for å se utsikten.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10032450

Se selv, det er bare til å lage flere bøker!  ;D

Litt om konvensjonelle mobiltelefoner:

http://sayiamgreen.com/infographic/environmental-impact-of-cell-phones/

Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 06. juni 2012, klokken 13:13
SitatReiselivet slår alarm: - Utsikten gror igjen
(VG Nett) Norges turistveier står i fare for å bli grønne tunneler i skogen, og turister har ikke med seg gardintrapp for å se utsikten.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10032450
Se selv, det er bare til å lage flere bøker!  ;D

Jeg lager ikke bøker, men jeg rydder skog for grunneier i området og har dermed til vinterved. En win-win situasjon; han slipper å reise hit for å holde skogen i orden, jeg har gratis ved. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 06. juni 2012, klokken 12:53
Men få produkter er verre å produsere enn nettopp elektronikk. Jeg har lenge irritert meg over alle som sier iPad er miljøvennlig. Det er det ikke. For det første må den jo byttes ut 2. hvert år pga. ny modell (og applefolk elsker nye produkter), og hver eneste en forurenser noe så til de grader. Mens bøker også blir produsert lokalt, må iPadene fraktes halve jorden rundt. Hele faktisk, om vi tar i bruk hele produksjonsprosessen.

Tja, må de byttes ut så ofte da ? Jeg har iPad2 og ingen planer om å oppgradere til siste versjon. Min iPhone 3GS er straks 3 år gammel og jeg håper den holder 3 år til.

I mellomtiden har jeg kuttet ut 2 papiraviser til fordel for PDF-utgaven og kan nå lese dagens morgenavis på toget på vei til jobb istedenfor gårsdagens. Jeg kan også sitte på hotellet på Kypros og skrive dette samt laste ned nye bøker av svenske forfattere på svensk når forrige bok er utlest.

Klart, noen skal alltid ha det nyeste, men fjorårets modell blir da ikke kassert men enten solgt eller gitt videre til et familiemedlem. Akkurat som en elbil, om man vil ha ny ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Helt riktig jkirkebo. Vi har samme filosofi der :)

Men produktene blir kraftig markedsført og i likhet med biler- så er man ikke nødt, men det er likevel ett stort press for å bytte ut, ha nyeste modell, henge med i utviklingen, være kul...

Som en applefan sier i en samsung-hetser-apple-reklame:

"If the product looks the same, how will people know i upgraded?"

For mange er siste skrik utrolig viktig. Selv har jeg hatt samme klesmote i rundt 10 år nå. Hipp hurra for fashion 8)
Nissan Leaf

gbzdoc

Da er det jo greit for deg å vite at Apple sine produkter ofte ikke kan skilles på utseendet fra versjon til versjon, med mindre du vet eksakt hva du skal se etter. Ofte er det to eller flere versjoner av prouktene som er så godt som like på utsiden. ;-)

Men vi lever i en tid hvor utviklingen går lynraskt, og vi bor "dessverre" i et land hvor vi har generelt litt for god råd.

Forøvrig, Nokia mente hardnakket at deres telefoner kun var ment å vare et år, og derfor ikke skulle ha fem års reklamasjonsrett. De tapte heldigvis i retten, og alle mobiler som selges i Norge har fem år etter forbrukerkjøpskoven. :-)

(Men de færreste benytter seg nok av det... ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA