Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soting av sideruter forran.

Startet av Espen Hugaas Andersen, lørdag 23. juni 2012, klokken 12:56

« forrige - neste »

puttebo

Om bilmarkedet 'ødelegges', så er det på høy tid! Vi vil få biler som både bilistene og mijøet er tjent med. Lave driftskostnader, lave vedlikeholdskostnader og stillegående biler med 0 utslipp kunne vært på veiene for mange år siden dersom incitamentet hadde vært der. Staten California prøvde, men bilfabrikantene snodde seg rundt det.

Jeg kjører en elbil som ble produsert for 15 år siden, og driftskostnadene er minimale, likeledes vedlikeholdskostnader. For 4 år siden var innkjøpskostnadene avskrevet, og de siste årene har jeg hatt nesten gratis transport til og fra jobb, ca kr 1,50 pr dag i strømutgifter  ;D (enda mindre nå siden det er montert ladepunkter på jobben).

Så hurra for Nissan og Tesla som lager virkelig brukbare elbiler!!! Nå blir andre bilfabrikker nødt til å ta opp konkurransen skal de henge med.

Knut Dale
Blommenholm


Joakim Sveli

Tror ikke Tesla vil ødelegge noen konkurranse, men det vil øke konkurransen i elbilmarkedet, som i dag preges av stafettbasert monopol mer enn konkurranse. De vil dessuten åpne et helt nytt kundesegment for elbiler. Tesla vil fort bli en merkevare. Spesielt om de kjører 8 års garanti i Norge også.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

foxy

Sitat fra: ElRey på tirsdag 26. juni 2012, klokken 11:54
Tror ikke Tesla vil ødelegge noen konkurranse, men det vil øke konkurransen i elbilmarkedet, som i dag preges av stafettbasert monopol mer enn konkurranse. De vil dessuten åpne et helt nytt kundesegment for elbiler. Tesla vil fort bli en merkevare. Spesielt om de kjører 8 års garanti i Norge også.

8års garanti fra Tesla er ikke = 8 år fra f.eks. BMW.

Think kunne jo har gitt 10år uten at det er verd noe som helst nå....
I-miev 2011
Asker

El rayo

Sitat fra: foxy på tirsdag 26. juni 2012, klokken 13:08
Think kunne jo har gitt 10år uten at det er verd noe som helst nå....
Forrige eier av Buddy ga 10 års garanti på NiMH batteriet og den garantien opprettholder nåværende eier etter konkursen. Dermed er det sannsynlig at det samme ville skjedd dersom Th!nk hadde gitt 10 års garanti.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

ElRey, du må ikke sammenlikne Buddy og Think.

Think var/er eid av utspekulerte kapitalister som hadde et mål for øyet: Produsere en elbil, slik at de fikk inn investorer til å kjøpe aksjer. Ikke ulikt et pyramidespill.

Buddy sine eiere har som mål å tilfredsstille et transportbehov. Buddy sine nåværende eiere har alt å vinne på å opprettholde goodwill blandt eksisterende kunder. Think gir blanke F... i sine tidligere kunder.

En garanti fra Think hadde vært null verdt, utover det garantiansvaret forhandlerene da sitter på.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Cobos

Sitat fra: foxy på tirsdag 26. juni 2012, klokken 13:08
Sitat fra: ElRey på tirsdag 26. juni 2012, klokken 11:54
Tror ikke Tesla vil ødelegge noen konkurranse, men det vil øke konkurransen i elbilmarkedet, som i dag preges av stafettbasert monopol mer enn konkurranse. De vil dessuten åpne et helt nytt kundesegment for elbiler. Tesla vil fort bli en merkevare. Spesielt om de kjører 8 års garanti i Norge også.

8års garanti fra Tesla er ikke = 8 år fra f.eks. BMW.

Think kunne jo har gitt 10år uten at det er verd noe som helst nå....
Som det allerede er påpekt, det er en viss forskjell på Think og Tesla. Hovedforskjellen slik jeg ser det er en mye bedre firmaplan og ikke minst en helt latterlig mye større finansiering i ryggen. Tesla er verdsatt til 3 milliarder dollar. Think var til 150 millioner kroner eller noe slikt?

Den norske importøren av BMW er adskillig mindre enn Tesla og det er de som leverer garantien på evt 8 år.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

foxy

Sitat fra: Cobos på tirsdag 26. juni 2012, klokken 22:52

Som det allerede er påpekt, det er en viss forskjell på Think og Tesla. Hovedforskjellen slik jeg ser det er en mye bedre firmaplan og ikke minst en helt latterlig mye større finansiering i ryggen. Tesla er verdsatt til 3 milliarder dollar. Think var til 150 millioner kroner eller noe slikt?

Den norske importøren av BMW er adskillig mindre enn Tesla og det er de som leverer garantien på evt 8 år.

Cobos

Tesla er i startfasen med mye gjeld og pdd 0 overskudd. usikker fremtid er det i alle fall.

Hvilken betydning har det hva mc på tesla er nå?

BMW stiller med fabrikkgaranti ikke den norske importøren...
I-miev 2011
Asker

Cobos

Jeg skal ikke påstå jeg er 100% men jeg er rimelig sikker at hvis jeg kjøper en BMW imorgen ville jeg fått 5 års garanti. 2 av de er fra fabrikken, mens de siste 3 er fra importøren siden 5år er blitt den nye standarden i Norge.
Helt fram til for 2 år siden omtrent når 5 år ble "minimumskravet" var BMW en av de ytterst få merkene i Norge med 2 års formell garanti.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA