Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soting av sideruter forran.

Startet av Espen Hugaas Andersen, lørdag 23. juni 2012, klokken 12:56

« forrige - neste »

Cobos

Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05
PS: Apple produkter er vel ikke så hot lenger uansett... det varte noen år og nå er man lei... - mercedes f.eks.  har vært premium helt fra 1900 - og det er vel ingen som tro at de ikke klarer å bygge inn en el-motor og noen batterier i en bil???

Naturligvis klarer Mercedes å bygge inn et batteri og en elmotor i en bil, bare se på El-Smart For2. Den eneste elbilen Mercedes har laget mer enn 10 testmodeller av. Nei vent, den er jo laget av partneren deres Tesla Motors, lurer på om de lager noen andre kule biler? :-D

Det er ingen av de store idag som klarer å lage biler med en rekkevidde på over 250km til en vettug pris, og da mener jeg i USA. I Norge blir det bare for enkelt for Tesla mot high-end premiumbiler.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:51
Spørsmålet jeg stilte i første innlegg, gjelder fortsatt: Hvor fort vil bilkjøpere får opp øynene for elbil?

Vi har i alle fall kommet et trinn eller to opp på "oppvåkningsstigen" etter at trillingene og kanskje spesielt Leaf kom på markedet. Mitt inntrykk er at nå kjører "alle" elbil. Ikke alle som "hver ennkelt person", selvsagt, men alle slags typer folk.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:51
De klarer det, det er det ikke noe tvil om, men ting tar tid. Her gjelder hver eneste måned. Og det er ingen tegn til at noen av premium-merkene har planer om noe som kan konkurrere med Model S i Norge. Per dags dato, riktignok.

Ja, enten sitter de og sover i timen og må stå i skammekroken seinere, eller så kokkelerer de på bakrommet, Apple style. Altså at de klarer å ikke lekke noe som helst om hva de holder på med. Jeg har mest tro på det første alternativet, og det ville ikke være første gangen at noen som fremstår som flinkest og best i klassen gjør det dårligs på eksamen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

eneste grunnen at de store bilprodusentene ikke har kommet med flere el- biler er at markedet er for lite enda..  særlig pga begrensning på rekkevidde, oppladingstid og oplladingsmuligheter.

om lille norge bryr de seg nada om....
I-miev 2011
Asker

foxy

#18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:51

Er nok riktigere å sammenligne Tesla med f.eks Aston Martin eller Lotus. De aller fleste jeg har diskutert Tesla med har vært ganske klar over at Tesla har laget en elektrsik sportsbil som visstnok skal være veldig bra. Noen har visst om Model S, men der kan jeg ikke si det er mange vi snakker om. Tesla er kjent for å lage raske, uoppnåelig dyre biler, og det er et helt fint grunnlag for å komme med en rask, oppnåelig dyr bil.

tesla har pdd bare satt inn elmotor og batteri i en lotus vi får se hvordan det går med model s.
- og ingen snakker noe særlig om tesla bortsett fra el bil entusiaster - 95% har ike hørt om tesla engang.

hehe aston martin  ;D

Sitat
Hvis de prøvekjører biler i samme prisklasse, fra hver av produsentene, uten tvil vil de velge Tesla. Tesla Model S er en fullgod konkurrent til BMW M5, som koster fort 2-3 ganger så mye som Model S i Norge. (I utlandet koster de ca like mye.) Hvis man da ser på  trolig de velger Tesla. Jeg tror norske bilkjøpere er ihvertfall til en viss grad klar over Tesla Model S, det tyder de 350 reservasjonene på.
du må sammenligne epler med epler og ikke med pærer! de som vil kjøpe elbil nå kjøper enn sålenge tesla, kommer merce, bmw og audi med elbiler kjøper de fleste fra dem.. så enkelt er ofte verden... :)


Sitat
De klarer det, det er det ikke noe tvil om, men ting tar tid. Her gjelder hver eneste måned. Og det er ingen tegn til at noen av premium-merkene har planer om noe som kan konkurrere med Model S i Norge. Per dags dato, riktignok.


de har god tid - elbiler er bra, men ubrukelig for folk flest som eneste bil med dagens batteriteknologi. gjennombruddet for el-drivverket kommer når hydrogenhybridene kommer på markedet.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: foxy på fredag 08. juni 2012, klokken 01:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:51

Er nok riktigere å sammenligne Tesla med f.eks Aston Martin eller Lotus. De aller fleste jeg har diskutert Tesla med har vært ganske klar over at Tesla har laget en elektrsik sportsbil som visstnok skal være veldig bra. Noen har visst om Model S, men der kan jeg ikke si det er mange vi snakker om. Tesla er kjent for å lage raske, uoppnåelig dyre biler, og det er et helt fint grunnlag for å komme med en rask, oppnåelig dyr bil.

tesla har pdd bare satt inn elmotor og batteri i en lotus vi får se hvordan det går med model s.
- og ingen snakker noe særlig om tesla bortsett fra el bil entusiaster - 95% har ike hørt om tesla engang.

hehe aston martin  ;D
Tesla har begynt produksjonen av Model S. Akkurat nå produserer de i området av 3 stk per dag, og holder på å kjøre opp produksjonstakten. De første 10 kundebilene (utenom insidere) skal leveres 22. Juni.

Og det er ikke min erfaring at bare 5% har hørt om Tesla. Faktisk har de fleste hørt om Tesla. Jeg ville anslå ca 75%. Du må forstå at som den første produsenten i verden som har klart å produsere en elektrisk bil med meningsfull rekkevidde, så har Tesla fått utrolig mye publisitet i de siste fem årene. Og det har bare fortsatt med Model S, som er mye mer relevant for folk flest.
Sitat fra: foxy på fredag 08. juni 2012, klokken 01:10
Sitat
Hvis de prøvekjører biler i samme prisklasse, fra hver av produsentene, uten tvil vil de velge Tesla. Tesla Model S er en fullgod konkurrent til BMW M5, som koster fort 2-3 ganger så mye som Model S i Norge. (I utlandet koster de ca like mye.) Hvis man da ser på  trolig de velger Tesla. Jeg tror norske bilkjøpere er ihvertfall til en viss grad klar over Tesla Model S, det tyder de 350 reservasjonene på.
du må sammenligne epler med epler og ikke med pærer! de som vil kjøpe elbil nå kjøper enn sålenge tesla, kommer merce, bmw og audi med elbiler kjøper de fleste fra dem.. så enkelt er ofte verden... :)
Du lever da i en veldig enkel verden. Hvis du ikke innser at Tesla vil stjele salg fra BMW/Audi/Mercedes, da lever du i en for enkel verden. Folk vurderer faktisk hva de får for pengene!

BMW M5:
- koster i området 2 millioner med litt utstyr
- ved aktiv kjøring bruker den lett 2 liter/mil, altså ca 3 kr/km (normal kjøring ned mot 1,2 kr/km)
- 0-100 på 4,3 sekunder
- 250 km/t topphastighet
- 5 seter
- 5 stjerner i NHTSA krasj testing
- Bråker
- Bruker girkasse

Tesla Model S:
- Koster i området 750 000 fullt utstyrt
- ved aktiv kjøring bruker den opptil 300 Wh/km, altså ca 0,3 kr/km (normal kjøring ned mot 0,18 kr/km)
- 0-100 km/t på 4,4 sekunder
- 208 km/t topphastighet
- 7 seter
- 5 stjerner i NHTSA krasj testing
- Stillegående
- Har fullt moment fra første omdreining
- Kan kjøre i kollektivfelt
- Har gratis parkering
- Kjører gratis i bomringer

Hvis man antar at folk er fullstendig rasjonelle, så vil de tradisjonelle premium merkene bli nesten utradert, men jeg innser folk er ikke fullstendig rasjonelle. Derfor vil ikke de tradisjonelle premium merkene bli utradert. I stedet vil trolig salgene bare gå sakte nedover.
Sitat fra: foxy på fredag 08. juni 2012, klokken 01:10
Sitat
De klarer det, det er det ikke noe tvil om, men ting tar tid. Her gjelder hver eneste måned. Og det er ingen tegn til at noen av premium-merkene har planer om noe som kan konkurrere med Model S i Norge. Per dags dato, riktignok.


de har god tid - elbiler er bra, men ubrukelig for folk flest som eneste bil med dagens batteriteknologi. gjennombruddet for el-drivverket kommer når hydrogenhybridene kommer på markedet.

Jeg tror vi får bare være uenige på det punktet.

Tesla Model X skal være min eneste bil. Det vil ikke være noe problem. Og jeg er nok ikke alene. (Hydrogenbil ville være ubrukelig for min del - jeg ville måtte kjøre 5 mil hver vei for å fylle hydrogen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

III

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:48
Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05
Apple produkter er vel ikke så hot lenger uansett... det varte noen år og nå er man lei...

Hmm. MacBook stjeler stadig større markedsandeler blant bærbare PCer og iPad har mesteparten av markedet for seg selv så jeg sliter litt med å være enig med deg der...

Selv synes jeg ikke Beatles var så populære... ;D
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

toppi

Jeg er rasjonell og bytter ut Audi A6en med Tesla model S.
Rekkevidden er mer enn nok for mitt bruk, så da er valget enkelt.  :D

Hørte akkurat at dagens fordeler skal vare i minst 5 år til. Kommer ikke de andre Premium merkene på banen i løpet av disse 5 årene, skal de nok få merke en sterk konkurranse fra Tesla. I alle fall i Norge, Danmark og andre land med fordelsprogrammer.

Hvordan der går i land hvor el-biler ikke blir "sponset" vil nok være mer usikkert.  :-\
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

gbzdoc

Vi har sett det før, og vi kommer til å se det igjen. Hvis massene først får opp øynene for en ny/mindre aktør som er nytenkende, så koster det dem ikke en kalori å snu ryggen til tidligere markedsleder(e) hvis det nye er en fulltreffer.

Om det samme skjer med Tesla får tiden vise, men en ting er sikkert: De er nytenkende! Og Model S og X er bare et trinn på stigen for Elon Musk & Co. som har som hovedplan å til slutt slippe en folke-bil. Hvor fort den kommer er nok avhengig av Model S sin sukses.

Uansett er det spennende tider på bilfronten for tiden, og endelig er det ikke design og sikkerhet som er det nye, men hele fremdriftssystemet. :-)

At de i tillegg er nytenkende på hele førermiljøet, plassutnyttelsen og hvordan man åpner dørene er en bonus. Håper alt er nøye patentert så de kan tjene bra med penger på idéene sine.

Go with the flow blir litt kjedelig i lengden, eller hva? ;)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gbzdoc på fredag 08. juni 2012, klokken 13:47
Vi har sett det før, og vi kommer til å se det igjen. Hvis massene først får opp øynene for en ny/mindre aktør som er nytenkende, så koster det dem ikke en kalori å snu ryggen til tidligere markedsleder(e) hvis det nye er en fulltreffer.

Tror ikke det er mange Leaf eiere som har hatt en Nissan før. Nå strømmer jo kundene til Nissan-forhandlerene, og viser rumpa til de gamle merkene innover i kollektivfeltene :-)

Med flere hurtigladere ser jeg ikke behovet for så lang kjørelengde på bilene som det Tesla kan tilby på de største batteripakkene. Tvert imot må man drasse på masse dødvekt, som man egentlig kun har behov for 4-5 ganger i året.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

#24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 08. juni 2012, klokken 15:24Med flere hurtigladere ser jeg ikke behovet for så lang kjørelengde på bilene som det Tesla kan tilby på de største batteripakkene. Tvert imot må man drasse på masse dødvekt, som man egentlig kun har behov for 4-5 ganger i året.
Jeg er ikke enig, av flere grunner:

- Med større batteripakke så får man ut mer effekt (hp / kW), altså får man en raskere og mer morsom bil.
- Man får også kjørt inn mer effekt i et større batteri, altså hvis man skal kjøre en strekning på 700 km, så kan man (i utgangspunkt i EPA rekkevidde) bruke ett stopp med Model S, i 45 minutter på 90 kW. Med Nissan Leaf må man stoppe ca 7 ganger og lade i ca 18 minutter på 50 kW. Total ladetid på 2 timer og 6 minutter - over tre ganger så mye som Model S.
- Med mindre batteri blir det er større krav til ekstern infrastruktur. 7 hurtigladere på 50 kW koster mye mer enn 1 hurtiglader på 90 kW, og tar lengre tid å få satt opp, og det er større sjanse for at det er noe feil med en av de.
- Batterilevetiden blir mye bedre med større batteri. Hvis man tar utgangspunkt i 1000 fulle ladinger på et batteri, så vil batteriet i en Leaf vare 118 000 km. Et 85 kWh batteri til en Model S vil vare 414 000 km. (Disse tallene blir ikke helt nøyaktige, men viser at det er faktisk mindre margin på batteriet til en Leaf. Et batteri på 85 kWh tåler mye hardere bruk.) I tillegg får ett større batteri mye mer skånsom bruk, normalt sett, for ett bruksmønster som man ser ganske ofte på Nissan Leaf er å kjøre 50-60 km hver eneste arbeidsdag. Det tilsvarer utlading fra 80% til 30% hver eneste dag. Hvis man har samme bruksmønster på en Model S holder man seg til å bruke intervallet mellom 80% og 65% av batteriet.
- Med større batteri har man ekstra kapasitet til å holde batteriet ved riktig temperatur om man parkerer i -30C på jobb, uten å plugge inn. Nissan Leaf lar batteriet bli kaldt, noe som går ut over varigheten på batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 08. juni 2012, klokken 15:24
Sitat fra: gbzdoc på fredag 08. juni 2012, klokken 13:47
Vi har sett det før, og vi kommer til å se det igjen. Hvis massene først får opp øynene for en ny/mindre aktør som er nytenkende, så koster det dem ikke en kalori å snu ryggen til tidligere markedsleder(e) hvis det nye er en fulltreffer.

Tror ikke det er mange Leaf eiere som har hatt en Nissan før. Nå strømmer jo kundene til Nissan-forhandlerene, og viser rumpa til de gamle merkene innover i kollektivfeltene :-)

Med flere hurtigladere ser jeg ikke behovet for så lang kjørelengde på bilene som det Tesla kan tilby på de største batteripakkene. Tvert imot må man drasse på masse dødvekt, som man egentlig kun har behov for 4-5 ganger i året.

Lars
Noen som vet hva vektforskjellen på de ulike Model S variantene er (40,60,85kwh)?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: flux på fredag 08. juni 2012, klokken 16:31
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 08. juni 2012, klokken 15:24
Sitat fra: gbzdoc på fredag 08. juni 2012, klokken 13:47
Vi har sett det før, og vi kommer til å se det igjen. Hvis massene først får opp øynene for en ny/mindre aktør som er nytenkende, så koster det dem ikke en kalori å snu ryggen til tidligere markedsleder(e) hvis det nye er en fulltreffer.

Tror ikke det er mange Leaf eiere som har hatt en Nissan før. Nå strømmer jo kundene til Nissan-forhandlerene, og viser rumpa til de gamle merkene innover i kollektivfeltene :-)

Med flere hurtigladere ser jeg ikke behovet for så lang kjørelengde på bilene som det Tesla kan tilby på de største batteripakkene. Tvert imot må man drasse på masse dødvekt, som man egentlig kun har behov for 4-5 ganger i året.

Lars
Noen som vet hva vektforskjellen på de ulike Model S variantene er (40,60,85kwh)?

Vekten er akkurat lik, fordi de ville ikke måtte krasjteste de forskjellige batteripakkene. (60 og 85 kWh har likt antall celler, så de har ca samme vekt uansett. 40 kWh har fått lagt inn litt ballast.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Så på 60 kwh utgaven er det bare "litt dårligere" batterier enn 85 kwh utgaven?

gbzdoc

Er forøvrig heller ikke enig med Lars C. K.

Med Tesla vil jeg i min normale bruk, selv opp til hytta, kjøre 100% uten hurtiglading.

Skal jeg over fjellet til Sunnmøre derimot hadde en hurtiglader vært kjekt, men aldri i livet om jeg hadde kjørt Oslo-Ålesund i Leafen selv om veien var pepra med hurtigladere. Hadde jo tatt en evighet... Spesielt vinterstid!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gbzdoc på fredag 08. juni 2012, klokken 20:39
Så på 60 kwh utgaven er det bare "litt dårligere" batterier enn 85 kwh utgaven?
Ja, det er riktig. Batteripakken på 60 kWh har egentlig en litt eldre utgave av samme batteri som pakken på 85 kWh. Det kommer en ny forbedret utgave nesten hvert år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA