Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soting av sideruter forran.

Startet av Espen Hugaas Andersen, lørdag 23. juni 2012, klokken 12:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det mest sannsynlige utfallet ved introduksjon av Model S og X er at Tesla selger 100-200 biler i måneden per modell, altså vil de ta i området av 1% av markedet per modell. Dette er ikke så mye at andre bilprodusenter vil egentlig gi særlig oppmerksomhet til Tesla og elbiler.

Men man kan ikke se bort ifra muligheten at introduksjonen av disse modellene vil ha mye større virkning på markedet. Audi, Mercedes og BMW har til sammen i området av 15% av markedet, og hva om Tesla klarer å ta halvparten av dette? (Altså nesten hele markedet som er priset i samme område.) Da vil Tesla selge nesten 1000 biler i måneden, noe som gir store inntekter som kan så brukes til hurtigladere. I de første par årene kan vi se at hele landet er dekket av hurtigladere, noe som gjør at Tesla kan selge enda flere biler. Dette raske fallet hos Mercedes/Audi/BMW fører til massedød blandt forhandlere og yttligere fall. De faller til under 5% av markedet.

Hvorfor skulle dette skje:

- Elbiler er bedre enn bensinbiler på alt unntatt rekkevidde og kostnad.
- Med tilstrekkelig 90 kW hurtigladere vil en bil med opp mot 500 km i rekkvidde ikke ha noe problem med rekkevidde for 99% av befolkningen.
- Kostnadsaspektet i norge er slik at i det dyrere segmentetet får man mye mer bil for pengene med en elbil. Dette er litt kunstig, pga skatter, men det vil ikke folk ta hensyn til. De vil gjøre det de føler er det beste kjøpet.

Hvorfor skulle dette ikke skje:

- Hurtigladere vil måtte bygges ut samtidig som biler selges, og dette vil føre til ting vil ta tid i introduksjonen, og omveltningen vil bli ganske treg.
- Tesla skal i utgangspunktet ha en total produksjon på 20 000 biler/år per modell. Da er det trolig ikke veldig enkelt å få 12 000 biler til norge i året. Fabrikken vil være en flaskehals.
- Generelt sett er folk ikke veldig positivt innstilt til elbiler. Folk vil måtte se biler på veiene og bli introdusert til Tesla av fornøyde kjøpere. Det tar tid.
- Tesla har per dags dato kun ett salgslokale i Norge. Det vil begrense interessen.

Som sagt, jeg tror ikke det skjer at vi ser en rask omveltning, men muligheten er der. Spørsmålet er egentlig hvor fort bilkjøpere får opp øynene for elbil... Hvis det skjer uventet raskt kan vi se ganske raske omveltninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

el-snorre

Tesla vil ikke ødelegge bilmarkedet. Tesla vil vise vei for etternølerne som ikke har satset på elbil allerede. Nor en gang vi lille Norge vise verden veien frem. Med et nybilsalt i Norge på 130 000 elbiler skal det litt til å torpedere de tradisjonelle bilene. Men et gøyalt scenario som bør skremme tradisjonell industri.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Cobos

Tesla har sagt at 20 000 Model S og 15 000 Model X er med et skift. Det skal visst være trivielt å bytte til 2 skift og dermed omtrent dobbelt produksjon. Og de er lokalisert i en fabrikk som produserte 500 000 biler i året før... Så en viss rom for utvidelse er det jo :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Aspiranten

Jeg håper og regner med at vi i 2012 kjøpte vår siste 100% fossile bil ja.

;)
Nissan Leaf

gbzdoc

Oh yes... Once you go elctric, there's no going back...

foxy

mercedes bmw og audi har et merkenavn skapt overflere generasjoner...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sant nok, men det hjelper lite om det kommer et overlegent produkt til lavere pris, og folk blir tilstrekkelig kjent med dette.

Spørsmålet er egentlig hvor fort elbiler vil ta over markedet. Det kan i teorien skje over et par år at premium-merkene mister halve omsetningen til Tesla, og det vil i så fall være raskere enn disse merkene klarer å få et tilsvarende produkt ut på markedet. Dette ville kunne føre til at de tradisjonelle premium-merkene blir sterkt redusert i Norge, om ikke utradert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 13:50
mercedes bmw og audi har et merkenavn skapt overflere generasjoner...

Philips og Grundig har et merkenavn skapt overflere generasjoner. Sony, Samsung, Onkyo m.fl hadde skapt et merkenavn innen lyd og bærbare musikkspillere. Så kom det en aktør utenifra som forandret alt i november 2001.

Nokia, Ericsson, Motorola hadde en helt unik possisjon på mobiltelefoner i per 1.1.2007 som ikke var truet av noen! Så kom det en aktør utenifra som forandret alt.

Hvorfor kan ikke dette skje hvis vi får inn nye selskaper som endrer spillereglene for biler, og har vilje til å tenke i nye baner?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. juni 2012, klokken 15:26
Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 13:50
mercedes bmw og audi har et merkenavn skapt overflere generasjoner...
Philips og Grundig har et merkenavn skapt overflere generasjoner. Sony, Samsung, Onkyo m.fl hadde skapt et merkenavn innen lyd og bærbare musikkspillere. Så kom det en aktør utenifra som forandret alt i november 2001.

Nokia, Ericsson, Motorola hadde en helt unik possisjon på mobiltelefoner i per 1.1.2007 som ikke var truet av noen! Så kom det en aktør utenifra som forandret alt.

Hvorfor kan ikke dette skje hvis vi får inn nye selskaper som endrer spillereglene for biler, og har vilje til å tenke i nye baner?

Så alt som skal til er altså en iCar, så er det gjort?   ;) :D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: cra på torsdag 07. juni 2012, klokken 15:49
Så alt som skal til er altså en iCar, så er det gjort?   ;) :D ;D

.. som kun kan kjøres på veier og til steder godkjent av Apple!  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2012, klokken 14:13
Sant nok, men det hjelper lite om det kommer et overlegent produkt til lavere pris, og folk blir tilstrekkelig kjent med dette.

Spørsmålet er egentlig hvor fort elbiler vil ta over markedet. Det kan i teorien skje over et par år at premium-merkene mister halve omsetningen til Tesla, og det vil i så fall være raskere enn disse merkene klarer å få et tilsvarende produkt ut på markedet. Dette ville kunne føre til at de tradisjonelle premium-merkene blir sterkt redusert i Norge, om ikke utradert.

lavere pris gjelder bare i Norge pga avgiftsfritaket og Tesla S er ikke et overlegen produkt - i så fall er det bare subjektiv.

Tesla har ikke et merkenavn, så folk som kjøper Tesla er at de ønsker EL-bil men med mer rekkevidde og plass. Tipper 95% av alle potentielle bilkjøpere har aldri hørt om Tesla og nettopp lav pris i norge er at den ikke får premium status...   ;)

Blir batteriteknologi i fremtiden brukbart for folk flest så kommer og BMW&co med massevis av modeller hvor Tesla blir et lite eksotisk bidrag - men det skjer ikke innen de neste få årene...







I-miev 2011
Asker

foxy

#12
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. juni 2012, klokken 15:26
Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 13:50
mercedes bmw og audi har et merkenavn skapt overflere generasjoner...

Philips og Grundig har et merkenavn skapt overflere generasjoner. Sony, Samsung, Onkyo m.fl hadde skapt et merkenavn innen lyd og bærbare musikkspillere. Så kom det en aktør utenifra som forandret alt i november 2001.

Nokia, Ericsson, Motorola hadde en helt unik possisjon på mobiltelefoner i per 1.1.2007 som ikke var truet av noen! Så kom det en aktør utenifra som forandret alt.

Hvorfor kan ikke dette skje hvis vi får inn nye selskaper som endrer spillereglene for biler, og har vilje til å tenke i nye baner?

Lars

?? hva sikter du til Apple? pga ipod og iphone??

Philips, Grundig, Sony og Nokia er vel fortsatt sterke merkenavn, og Apple er og var et merkenavn det også... faktisk et veldig gammel merkenavn fra 80 tallet.

pdd er Tesla på nivå med Kia eller kanskje noen kinesiske bilprodusenter - mao ukjent. JA de kan bygge opp et merkenavn men det tar tid og kommer neppe å true de etablerte premium merkene...

blir rammebetingelsene bra nok og bla. batteriteknologi ref oppladningstider og varighet gode nok, har folk valget mellom merce, audi, bmw og tesla - og gjett hva de kommer å velge da...


PS: Apple produkter er vel ikke så hot lenger uansett... det varte noen år og nå er man lei... - mercedes f.eks.  har vært premium helt fra 1900 - og det er vel ingen som tro at de ikke klarer å bygge inn en el-motor og noen batterier i en bil???
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05
Apple produkter er vel ikke så hot lenger uansett... det varte noen år og nå er man lei...

Hmm. MacBook stjeler stadig større markedsandeler blant bærbare PCer og iPad har mesteparten av markedet for seg selv så jeg sliter litt med å være enig med deg der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. juni 2012, klokken 15:26
Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 13:50
mercedes bmw og audi har et merkenavn skapt overflere generasjoner...

Philips og Grundig har et merkenavn skapt overflere generasjoner. Sony, Samsung, Onkyo m.fl hadde skapt et merkenavn innen lyd og bærbare musikkspillere. Så kom det en aktør utenifra som forandret alt i november 2001.

Nokia, Ericsson, Motorola hadde en helt unik possisjon på mobiltelefoner i per 1.1.2007 som ikke var truet av noen! Så kom det en aktør utenifra som forandret alt.

Hvorfor kan ikke dette skje hvis vi får inn nye selskaper som endrer spillereglene for biler, og har vilje til å tenke i nye baner?

Lars

?? hva sikter du til Apple? pga ipod og iphone??

Philips, Grundig, Sony og Nokia er vel fortsatt sterke merkenavn, og Apple er og var et merkenavn det også... faktisk et veldig gammel merkenavn fra 80 tallet.

pdd er Tesla på nivå med Kia eller kanskje noen kinesiske bilprodusenter - mao ukjent. JA de kan bygge opp et merkenavn men det tar tid og kommer neppe å true de etablerte premium merkene...
Er nok riktigere å sammenligne Tesla med f.eks Aston Martin eller Lotus. De aller fleste jeg har diskutert Tesla med har vært ganske klar over at Tesla har laget en elektrsik sportsbil som visstnok skal være veldig bra. Noen har visst om Model S, men der kan jeg ikke si det er mange vi snakker om. Tesla er kjent for å lage raske, uoppnåelig dyre biler, og det er et helt fint grunnlag for å komme med en rask, oppnåelig dyr bil.

Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05blir rammebetingelsene bra nok og bla. batteriteknologi ref oppladningstider og varighet gode nok, har folk valget mellom merce, audi, bmw og tesla - og gjett hva de kommer å velge da...
Hvis de prøvekjører biler i samme prisklasse, fra hver av produsentene, uten tvil vil de velge Tesla. Tesla Model S er en fullgod konkurrent til BMW M5, som koster fort 2-3 ganger så mye som Model S i Norge. (I utlandet koster de ca like mye.) Hvis man da ser på hva man får for pengene, så blir situasjonen helt absurd i Norge. For 600 000 kan man få en OK bil fra BMW, Audi eller Mercedes, eller for 600 000 kan man få en veldig mye bedre bil fra Tesla.

Spørsmålet jeg stilte i første innlegg, gjelder fortsatt: Hvor fort vil bilkjøpere får opp øynene for elbil?

Det er det som alt hviler på. Hvis noen som skal kjøpe ny bil bare prøvekjører BMW, Audi og Mercedes, da er det lite trolig de velger Tesla. Jeg tror norske bilkjøpere er ihvertfall til en viss grad klar over Tesla Model S, det tyder de 350 reservasjonene på.
Sitat fra: foxy på torsdag 07. juni 2012, klokken 18:05PS: Apple produkter er vel ikke så hot lenger uansett... det varte noen år og nå er man lei... - mercedes f.eks.  har vært premium helt fra 1900 - og det er vel ingen som tro at de ikke klarer å bygge inn en el-motor og noen batterier i en bil???
De klarer det, det er det ikke noe tvil om, men ting tar tid. Her gjelder hver eneste måned. Og det er ingen tegn til at noen av premium-merkene har planer om noe som kan konkurrere med Model S i Norge. Per dags dato, riktignok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA