Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: daktari på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:15
Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:03
Hvilke biler mener du man kan stole på har bra kvalitet på grunn av CEO sine miljøvennlige handlinger?
på hvilken måte støtter btc-investering hos Tesla en satsing på det grønne skiftet?
?
Spørsmålet mitt var til hELgenen. Han sier at kvaliteten på bilene til Tesla vil bli dårligere fordi Elon Musk "driter i miljøet". Den logikken tilsier at kvaliteten på andre biler også varierer ift sjefenes miljø-engasjement.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:23
Sitat fra: daktari på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:15
Sitat fra: kodax på torsdag 11. februar 2021, klokken 18:03
Hvilke biler mener du man kan stole på har bra kvalitet på grunn av CEO sine miljøvennlige handlinger?
på hvilken måte støtter btc-investering hos Tesla en satsing på det grønne skiftet?
?
Spørsmålet mitt var til hELgenen. Han sier at kvaliteten på bilene til Tesla vil bli dårligere fordi Elon Musk "driter i miljøet". Den logikken tilsier at kvaliteten på andre biler også varierer ift sjefenes miljø-engasjement.
Og spørsmålet mitt var til deg og andre. Kan dere forsvare dette, istedetfor å angripe oss som faktisk gidder komme med argumenter? Har du noen argumenter å komme med?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Jeg kan ikke nok om dette til å bidra stort den ene eller andre veien, men jeg syns debatten er interessant.
Når det kommer argumentasjon som jeg virkelig ikke forstår er relevant, så syns jeg det er naturlig å spørre om hvordan det passer inn i sammenhengen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Zanka

Siden Tesla har ligget i front når det gjelder disruption både i produksjon, bestilling og teknologi på sine biler, så er det vel fornuftig at gjør noe når det gjelder betaling også. Om dette slår ann vet jeg ikke, men det kan se ut som man nok en gang har fått ristet litt i tingene [emoji2]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

MaxQ

@Tellus

Nei, jeg tuller ikke, men forstår du at dette er et eksperiment? At dette er en øvelse i å prøve markedet? At dette er en tenkt mulighet? At Tesla sin posisjon her kan bidra til stabilitet over tid? At noen må ta første steget?
At det er en høy risiko i dag er gitt, men jeg mener at dette over tid vil være en mindre risiko i. Men det skjer ikke av seg selv, og Tesla har ikke tid på å vente på andre derfor dypper de tåa uti i dag.

@SurSnasen

Egentlig samme svar til deg. Dette er et første steg i form av både skape seg erfaring men også røre litt i markedet for å se hvordan og om det virker. Tesla oppgir jo at de vil ha en beholdning fra tid til annen, ikke at dette skal være primærøkonomien deres. Folk har en overreaksjon her føler jeg.

Ja hva så om bitcoin raser i bakken? Det samme sprøsmålet kan en jo stille seg til hvilken som helst annen valuta. Tipper du ikke sover dårlig over samme risikoen i dag.

Enig i at Tesla har en liste lang som et uår på ting de heller burde brukt pengene på, som kvalitet. Men markedet har vist at de ikke bryr seg, kvaliteten er god nok og da velger Tesla å bryte nye barrierer.

Tesla har alltid spilt høyt, det er hva som har gitt de dagens posisjon. Det har også vist seg å være eneste måten å velte om dette markedet på i stort og rask nok skala. Kan ikke huske at Musk har twittret noe i rettning av å senke prisen på bitcoin før de kjøpte?

--

Ser det skrives om at dette er negativt for omdømmet som "grønn", men jeg kjøper ikke argumentene. For trenger Tesla i seg selv å være så "grønn" for at prodktene skal være det? Meningen var jo å pushe overgangen til mer miljøvennlige biler - altså minke lokalt utslipp. Det gjør de jo enda? Men dette kommer kanskje fra folk som mener at bare bilparken i Norge blir elektrifisert så berges verden? Reaksjonen her står virkelig ikke i stil til hva Tesla har gjort her. Og igjen, hvor er hylekoret når det kommer til barnearbeid, menneskerettigheter, diktatur? Ikke det nei?

Faktisk kan det tenkes at Tesla en dag vil slutte å lage biler. At målet faktisk ikke er å lage så himla mange totalt sett, ikke være salgsledende på markedet. For det var ikke målet. Målet var å å skubbe igang overgangen fra fossilt til fornybare biler og det har de jo snart lykkes med.

--

hELgenen skrev:
SitatJeg hadde også store forhåpninger til kvaliteten på bilene som skulle rulle ut fra Berlin - men nå?

Så... kvalitetene på bilene som Tesla produserer i Berlin vil bli påvirket av at Tesla har en mindre beholdning med Bitcoins? Wow.

Counterpointer

Hvor kommer ideen fra at hvis en er skeptisk til å fremme en stor strømbruker (bitcoin) når målet er bærekraftig energiforbruk og produksjon, så bryr en seg ikke om noe annet?

Personlig er jeg veldig skeptisk til å lefle med et totalitært styre (Kina), ikke tillate fagforeninger, hardkjør av ansatte, bruk av rare earth metaller som er knapp resurs, barnearbeid i gruver, dårlig/vilkårlig kvalitetskontroll mm. Alt dette har ingenting i denne tråden å gjøre og det er flere sider ved mange av disse sakene.

Det er noen som er kategoriske motstandere av alt Tesla gjør og det er fanboys som ikke tåler at noen synes noe Tesla gjør er galt. Disse to gruppene prøver jeg å unngå så mye som mulig.

Så kan vi gjerne holde oss til om krypto er en del av veien videre for Tesla. Foreløpig må jeg si de beste argumentene er fra de som er skeptiske, men det er kommet frem  andre poenger også som er interessante.

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 11. februar 2021, klokken 17:51
Tja,når sjefen sjøl driter i miljøet,hvorfor skulle ansatte strekke seg mer for å bedre kvaliteten på arbeidet de gjør?
Som ansatt i et slikt firma ville jeg kanskje tenkt slik. Kulturen starter ofte på toppen...
Ganske så drøy påstand. Kan du underbygge den med noe annet enn at Tesla eksperimenterer.
Du kan kanskje ikke underbygge det - bare benytte anledningen til å kaste skit?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Dere som er så for crypto, har dere prøvd å gjøre opp i cryptovaluta for noe som helst lovlig?
Det er tregt, det kan ta opptil flere timer før mottakeren har registrert noe, og gjør man en feil er pengene vekk.
VIPPS f.eks lar meg overføre med det samme og om jeg gjør noe galt, kan jeg ringe banken og få det rettet opp for jeg har et kundeforhold der, og de ønsker å ta vare på meg som kunde.

Ser for meg Ola Dunk sette inn  ørten hexadesimaler i betalingsfeltet og ved den minste lille tabbe så er den halve millionen som de hadde spinket og spart til borte vekk. Og det hjelper IKKE å ringe Tesla.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Det er enkelt. Har du god utdannelse,er ettertraktet på arbeidsmarkedet,er det du selv som velger arbeidsgiver. Da velger man ut fra egne preferanser. Og dersom din arbeidsgiver endrer strategi og posisjonerer seg slik at du selv ikke lenger identifiserer deg med arbeidsgivers holdninger,så bytter man arbeidsgiver. Jeg vet at for de mest ettertraktede ansatte så er det slik. Jeg tror derfor det kan være en dumt grep av Tesla gitt at noen av de ansatte ønsker å bidra i en mer miljø og klimavennlig retning. Jeg har selv valgt min arbeidsgiver ut fra slike kriterier. Skulle min arbeidsgiver endre strategi i en retning jeg selv ikke kan stå inne for,så bytter jeg arbeidsgiver. Tesla er jo en bedrift som lever av å tiltrekke seg de dyktige ingeniørene,og lønn er bare en kriteriene man velger etter. Så jeg tror at dette kan ha betydning for selskapets evne til å tiltrekke seg de rette arbeidstakerene.

MaxQ

Kilde:
https://twitter.com/Holberggrafen/status/1359788592239939586?s=20

Jeg eier ikke crypto for tiden og jeg er ikke fanboy samme hvilket selskap det måtte være. Fasinert av Elon er jeg, hva han tross alt skaper på kort tid ikke bare via Tesla men kanskje særlig SpaceX. Fanboy av Elon er jeg derimot ikke, jeg har ikke for vane å dyrke personer. Jeg har misbrukt begrepet fanboy i den sammenheng tidligere, men vil være mer nøye med ordbruken fremover.

Trådens spørsmål er litt dårlig, fordi vi vet ikke hvor Tesla vil med dette enda. Det er som jeg tidligere har påpekt kun en test. Men mitt svar må nok være, test eller ei, at dette er en bra strategi. En bra strategi for å utføre en slik test og en bra strategi om de klarer å stabilisere dette til å virke, eller at det gir kunnskap nok til å kunne vite hvordan de skal etablere blockchain valuta på Mars etterhvert.

@Counterpointer, jeg vet ikke om hele ditt svar var myntet på meg eller ikke. Men angående det avsnittet hvor du påpeker at de tingene ikke har noe i denne tråden å gjøre så er vi uenige. For det setter utbruddet mot Tesla sin crypto-test i perspektiv. Og i det perspektivet så står ikke utbruddet seg. Mener jeg. For balansens del rett og slett.

MaxQ

Sitat fra: stefse på torsdag 11. februar 2021, klokken 21:05
Dere som er så for crypto, har dere prøvd å gjøre opp i cryptovaluta for noe som helst lovlig?
Det er tregt, det kan ta opptil flere timer før mottakeren har registrert noe, og gjør man en feil er pengene vekk.
VIPPS f.eks lar meg overføre med det samme og om jeg gjør noe galt, kan jeg ringe banken og få det rettet opp for jeg har et kundeforhold der, og de ønsker å ta vare på meg som kunde.

Ser for meg Ola Dunk sette inn  ørten hexadesimaler i betalingsfeltet og ved den minste lille tabbe så er den halve millionen som de hadde spinket og spart til borte vekk. Og det hjelper IKKE å ringe Tesla.

Ja jeg har tidligere betalt for en lovlig tjeneste med crypto og det gikk greit og raskt nok. Det sagt, jeg er ikke så veldig "for" crypto av den grunn. Det har med hvordan tingenes tilstand er i dag, men jeg er ikke dermed heller "mot" crypto og hvor det kan ta oss videre. Derfor er jeg mer åpen for at det Tesla nå gjør er et fornuftig forsøk.

Med Vipps må jeg nå bekrefte med bankID, noe herk, håper de får til en smidigere løsning her igjen.

"ørsten hexadesimaler", du bruker aldri bookmarks skjønner jeg eller copy/paste? Men brukervennligheten til crypto er en av tingene som det må jobbes med og det gjøres også. Jeg ringer neppe Tesla med mindre Tesla gjør noe feil.

MaxQ

Sitat fra: hELgenen på torsdag 11. februar 2021, klokken 21:11
Det er enkelt. Har du god utdannelse,er ettertraktet på arbeidsmarkedet,er det du selv som velger arbeidsgiver. Da velger man ut fra egne preferanser. Og dersom din arbeidsgiver endrer strategi og posisjonerer seg slik at du selv ikke lenger identifiserer deg med arbeidsgivers holdninger,så bytter man arbeidsgiver. Jeg vet at for de mest ettertraktede ansatte så er det slik. Jeg tror derfor det kan være en dumt grep av Tesla gitt at noen av de ansatte ønsker å bidra i en mer miljø og klimavennlig retning. Jeg har selv valgt min arbeidsgiver ut fra slike kriterier. Skulle min arbeidsgiver endre strategi i en retning jeg selv ikke kan stå inne for,så bytter jeg arbeidsgiver. Tesla er jo en bedrift som lever av å tiltrekke seg de dyktige ingeniørene,og lønn er bare en kriteriene man velger etter. Så jeg tror at dette kan ha betydning for selskapets evne til å tiltrekke seg de rette arbeidstakerene.

Jeg skjønner hva du skriver, men jeg tror du bommer på hvem som jobber for Tesla og hvorfor. I et arbeidsmarked hvor det er jobbsøkers marked kan en oppføre seg slik du beskriver. Både i USA og i Kina er det neppe jobbsøkers marked. Hvordan det står til i Tyskland får vi også snart vite, men jeg tror nok at folk ikke takker nei til fast inntekt.

Og jeg tror nok at de mer idealistiske som måtte jobbe der, fint lar seg motivere av hva Tesla overordnet gjør og ikke hva en liten bitcoin-test måtte bety. Igjen må jeg trekke frem langt verre forhold de tross alt har beholdt jobbene sine i Tesla for. Så igjen, jeg føler at dette utbruddet ikke står i stil til hva Tesla faktisk gjør nå. Men skjønner at det ikke passer med verdensbildet.

MaxQ

Kilde:
https://twitter.com/EikangerOla/status/1359794550492061696?s=20

Til de som måtte mene at crypto bare kollapser gang på gang og er så fryktelig mye mer usikkert enn Fiat.

hELgenen

For en del av oss betyr ikke kursutvikling noe som helst med tanke på Tesla. Det er mer hva det betyr for omdømmet som betyr noe. Bitcoin er jo valuta helt utenfor sentralbankenes kontroll og bygger på en ide om at hver og en skal håndtere våre egne verdier uten statlig innblanding. Det å bidra til et velferdssamfunn gjennom f.eks skatter og avgifter er totalt fraværende,kun ren egoisme som gjelder. På mange måter er det svarte penger som brenner ned miljøet. Gordon gekko ville elsket dette.

Bare som en liten tankevekker i dagens kraftmarked - Bitcoin mining i dagens kraftsituasjon er med på å trekke spotprisene rett til værs. Det er marginalprising som benyttes i markedet og når etterspørsel og tilbud skal matches så er det tilbyder som får tilslaget til høyeste kjøper som definerer prisen. Og kjøper er her forbrukeren som da driver prisene oppover - og ingen av disse Minerene, f.eks kryptovault, har utkoblingsavtaler på sitt forbruk så vidt meg bekjent. Så jo flere av disse vi får i markedet - jo høyere presses prisene

Så når du får strømregningen neste gang - send en takk til Tesla for at de bidrar til høyere strømpriser ved økt etterspørsel etter et produkt som er avhengig av mer kraft.

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 21:17
@Counterpointer, jeg vet ikke om hele ditt svar var myntet på meg eller ikke.
Hadde hele svaret vært myntet (Funny pun btw) på deg ville jeg quotet eller brukt @.

Forøvrig er det sunt å ikke være enig om alt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA