Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: stefse på søndag 14. februar 2021, klokken 12:00
Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. februar 2021, klokken 18:36
Det som slår meg er hvordan enkelte blander klima og miljø samt skriver om krypto som om
all krypto har de samme egenskapene. Her mener jeg en må skille klinten fra hveten.
Bitcoin er kanskje den krypto valutaen med størst fotavtrykk for miljø og klima.

Ethereum, som er den nest mest verdifulle valutaen målt i market cap, skal snarlig gå over til en mye mindre energikrevende form for å holde nettverket sitt i gang. Istedetfor å belønne arbeid gjord med å grave i blokkene, vil Ethereum 2.0 belønne eiere av kryptovaluta som tilgjengeliggjør sin andel for å validere transaksjoner i nettverket. Dette skal vistnok være enormt mye mindre energikrevende. Det vil gi Ethereum en helt annen og grønnere profil. Jeg bare sier det folkens.. ;D

Min ekstreme tirade mot Tesla hadde ikke funnet sted om de hadde gått for denne varianten.
Heier ikke på krypto generelt, men ser at dette behovet enkelte har for krypto kan dekkes mer miljøvennlig av
andre varianter.  Menigheten, i mangel av noe bedre ord, løper jo etter Tesla/bjellesauen i alt og ett hva de gjør - selv når Elon Twitrer feil kan det få uante konsekvenser for aksjekursen ser jeg. Så hvorfor valgte de da ikke en annen variant?
Svaret på dette får vi kanskje aldri vite, men håper Elon snur og vender Bitcoin ryggen og går inn i noe mer bærekraftig for miljøet. Og for de konspiratoriske - jeg hater ikke Tesla, men jeg hater Bitcoin og jeg har null respekt for de som omfavner denne delen av kryptomarkedet

SurSnasen

Sitat fra: MaxQ på lørdag 13. februar 2021, klokken 17:06

Denne grafen vises i tråden, kanskje noe å tenke på for noen:

Du burde nok kanskje tenkt litt mer over den selv.

Om den grafen viser noe som helst, så er det at Bitcoin nettopp er ekstremt energikrevende i forhold til både verdi og også i forhold til tradisjonelle banksystemer.
I forhold til egen verdi ser du at energibruken ser ut til å ha et forholdstall mot valutaverdi som er langt høyere enn forholdstallen mellom energibruk tradisjonell banking vs samlede valutaverdier på tradisjonell valuta.

Og husk at energibruken i grafen gjelder bitcoin på det gjeldende tidspunktet. Bitcoinverdien er mikroskopisk i forhold til tradisjonelle valutaers totale verdi.

Så jeg håper du bruker litt mer tid på å tenke over hva grafen faktisk viser. Og kanskje skjønner at twitreren muligens ikke presenterer hele sannheten likevel.

DagfinnN

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. februar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: DagfinnN på søndag 14. februar 2021, klokken 10:14
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. februar 2021, klokken 10:09
En må se fremover,ikke bakover i tid.
Selv den verste kan bli den beste,og poenget nå vel være å se hvilke aktører som posisjonerer seg for en grønn fremtid. Tesla sitt grep er faktisk det mest ødeleggende for øyeblikket. De andre jobber jo stort sett med å gjøre seg grønnere,ikke som Tesla snu trenden
Nå synes jeg Teslahatet ditt flommer over. Håper du kan skjerpe deg snart.
Tips: bruk ignore funksjonen på forumet. Ingen vits i å kaste bort tid på folk som holder på slik.

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore
Ja - det er vel løsningen. Noen er helt svart/hvitt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. februar 2021, klokken 10:50
Jeg har selv planer om å bygge en liten mining-rigg for Ethereum om jeg får tak i et par skjermkort. Grunnen er at på hytta har jeg mer enn nok solstrøm 8 måneder pr. år. Det aller meste av dette går til spille. En mining-rigg kan utnytte mye av denne overflødige energien og gi en god inntekt (anslagsvis en hundrelapp pr. dag for 2x3060TI) i samme slengen.

Vinterstid er det lite sol, da kan jeg ta den med hjem og kjøre den i de periodene strømmen er billig. Høyere strømforbruk i perioder med lav pris gir bedre inntjening for produsentene og større incentiv for å bygge ut mer fornybar energi siden lønnsomheten blir høyere. Strømforbruk til mining er mer eller mindre selvregulerende, blir strømmen for dyr forsvinner lønnsomheten og da er det bare å skru av maskinene inntil prisen synker igjen.
Spent på avkastning i forhold til investering i et slikt opplegg.

Selv om strømmen er «gratis» så  blir det investering i utstyr og Internett samt avgift til Wallet.

Skjønner veldig godt at du vil utnytte overproduksjon.

MaxQ

Sorry kort svar her, men kort tid og jeg melder meg ut av videre diskusjon i tråden.

Jeg er så klart meget klar over hvilken kilde jeg linket til og påstår heller ikke at alt i kilden er noe jeg kan stille meg 100% bak (helt klart punkter der som var å dra ting litt langt). Den var heller ikke ment til å være en "end all" ensidig "forsvarstale" for Tesla sitt valg her, igjen Tesla klarer fint å svare for seg selv. Men håpte den kunne bidra til flere nyanser og gi debatten flere ben å stå på. Tydligvis ikke, beklager det.

Så er poenget mitt at veien til Tesla's mål både er lang, kronglete og bredere enn hva noen her gir inntrykk av at den må/skal være uten at hele Tesla kollapser. Både jeg og Tesla ser ut til å kunne ha en pragmatisk holdning til hvordan en på sikt kan nå målet Tesla har satt seg. Da blir det ikke mulig å argumentere mot kravet om at Tesla må holde seg til en svært urealistisk smal sti. Så svart/hvitt er ikke verden. Den fanatiske ideologien som kommer frem her er ikke mulig å argumentere i mot, eller opprettholde en samtale rundt, som gir videre innsikt i Tesla sine muligheter crypto gir. Dette er beklagelig.

Det er for all del lov å ha meninger, være uenig også. Det er det som fører oss fremover. Men når det blir så trangt at selv så små avvik fører til en total fordømmelse bli det dessverre for min del for usaklig. Igjen, hvor var den totale fordømmelsen rundt de andre forholdene jeg har prøvd å sammenligne dette med? Det må være vanskelig å forholde seg til realitetene i verdenssamfunnet når toleransen er så snever.

Sterke ord, "fantatisk" og "ideologi", men slå de opp - de er absolutt dekkende for hva som kommer frem her:
https://naob.no/ordbok/fanatisk - https://snl.no/ideologi

Med ønske om en videre fruktbar debatt for de som ønsker å diskutere topic for denne tråden og ikke ensidig innta en totalt fordømmende holdning som ikke gir rom for å svare på spørsmålet tråden stiller ("Tesla og Bitcoin -en bra strategi?") - kanskje topic er feil?

Som jeg innledet med, jeg melder meg ut av videre diskusjon i tråden.

turfsurf

De andre jobber jo stort sett med å gjøre seg grønnere,ikke som Tesla snu trenden
Toyota har knapt en elbil i salg. De selger så mange fossilbiler de klarer. De forhaler innføringen av elbiler så mye de kan.

Samtlige kunne innført elbiler tidligere enn de har gjort. Til og med nå selger de bare akkurat nok til å ikke få bøter.

Spør du meg så er dette mye værre enn litt trading i bitcoin.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. februar 2021, klokken 06:27
De andre jobber jo stort sett med å gjøre seg grønnere,ikke som Tesla snu trenden
Toyota har knapt en elbil i salg. De selger så mange fossilbiler de klarer. De forhaler innføringen av elbiler så mye de kan.

Samtlige kunne innført elbiler tidligere enn de har gjort. Til og med nå selger de bare akkurat nok til å ikke få bøter.

Spør du meg så er dette mye værre enn litt trading i bitcoin.

Toyota har ikke endret strategi - de skal bli grønnere :

https://global.toyota/en/sustainability/esg/environmental/

Toyota satser også på andre hester enn rene batteribiler - nemlig hydrogen.
Poenget er ikke hvor en produsent står i dag - poenget er hvilken vei en produsent
går videre. Tesla er den første produsenten som faktisk snur og går andre veien.
At de ligger langt foran i feltet er det ingen tvil om - men de velger altså nå å gå andre veien.
Det har skapt ganske mye negativ internasjonal oppmerksomhet

https://www.ft.com/content/a9bd5b42-272e-465c-9284-9fe2a7906f48

https://www.theverge.com/2021/2/9/22275243/teslas-bitcoin-purchase-clashes-climate-change-mission

https://www.reuters.com/article/crypto-currency-tesla-climate/insight-elon-musk-wants-clean-power-but-teslas-carrying-bitcoins-dirty-baggage-idUSL1N2KF1EF

Det bør ikke herske noen tvil om at så lenge Tesla sitter i Bitcoin vil selskapet oppleve mye negativ
oppmerksomhet fremover. Elon har jo ofte blitt portrettert sammen med f.eks Greta Thunberg

https://www.businessinsider.com/elon-musk-tweets-in-support-of-greta-thunberg-2019-9?r=US&IR=T

Jeg tviler sterkt på at disse to er enige om grepet Tesla nylig gjorde

Poenget er at Tesla har tatt et svært risikofylt grep som kan skade hele selskapets omdømme som et
grønt selskap. I enhver diskusjon fremover vil en med rette kunne hevde at Tesla har gjort seg mindre grønn.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 15. februar 2021, klokken 07:41
Toyota har ikke endret strategi - de skal bli grønnere :

https://global.toyota/en/sustainability/esg/environmental/

Toyota satser også på andre hester enn rene batteribiler - nemlig hydrogen.
Poenget er ikke hvor en produsent står i dag - poenget er hvilken vei en produsent
går videre.
---
Poenget er at Tesla har tatt et svært risikofylt grep som kan skade hele selskapets omdømme som et
grønt selskap. I enhver diskusjon fremover vil en med rette kunne hevde at Tesla har gjort seg mindre grønn.
Jeg er enig i disse to utsagnene. Det er dog ett stort men. Toyota og mange av de andre fossilprodusentene "skynder seg langsomt". Dvs de haler ut overgangen til elbiler (HYEV eller BEV)  mest mulig. Noe som i.m.o. er mye værre, og har mye større konsekvenser for miljøet enn det Tesla gjør med Bitcoin.

Så, igjen, boikotter man Tesla fordi de ikke er grønne nok, så får man ta pedalene fatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. februar 2021, klokken 09:00

Så, igjen, boikotter man Tesla fordi de ikke er grønne nok, så får man ta pedalene fatt.

Det er mange investorer, som f.eks pensjonskasser der ute som går etter grønne, etiske gode selskaper - jeg tror Tesla vil tape rating på dette grepet :

Eks :

https://www.msci.com/our-solutions/esg-investing/esg-ratings/esg-ratings-corporate-search-tool/issuer/tesla-inc/IID000000002594878

Så går de ikke raskt ut igjen av Bitcoin så mener jeg grepet de har gjort vil slå negativt ut for aksjeverdien
på sikt. 

https://www.channelnewsasia.com/news/commentary/tesla-bitcoin-elon-musk-climate-green-environmental-impact-14195260

Har nevnt det før - jeg tror dette grepet ene og alene skyldes grådighet - og at om ikke Tesla lever opp til den etiske gode miljøstandarden som mange assosierer ved Tesla - så vil dette slå hardt tilbake på selskapet.

Jeg venter i spenning på hva personer som Fredric Hauge og Greta Thunberg mfl. vil mene når store elbil produsenter som Tesla gjør slike grep.
Dette kan også slå uheldig inn med tanke på avgiftskampen for elbiler - plutselig får vi saker der elbil produsenter blir fremstilt som hyklere og umoralske i miljøkampen og ikke fortjener noe som helst avgiftslettelser.

Tenk deg videre at du sitter som forvalter av et stort investeringsfond der det er definert en del kjøreregler mhp. etiske standarder og miljø. Du har tjent store penger på aksjekursen til Tesla - de underliggende verdiene i selskapet er lave - og plutselig gjør selskapet et grep som strider helt mot investeringsfondets etiske kjøreregler - hva ville du gjort?

daktari

interessant kommentar i DN: https://www.dn.no/kommentar/tesla/elon-musk/michael-novogratz/derfor-er-det-sinnssykt-a-kjope-tesla-med-bitcoin/2-1-962196

Høydepunktene er at siden bitcoin ikke har renter, er kursutvikling eneste måte å tjene penger på med BTC. Det må være det Tesla spekulerer i. Tesla har tjent mye allerede på at Musk bekjentgjorde strategien, $600 mill, ca like mye som overskuddet i 2020. De kan bruke investeringen på flere måter i regnskapene sine pga. måten den bokføres på.
Kursutviklingen gjorde at en stakkar betalte  en nå-pris på ca 16 mill dollar for sin Tesla en gang i tiden...

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: Tellus på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:01
Ganske grei oppsummering av bitcoin egentlig.

Don't fall for the bitcoin bubble, even the Flintstones had a better system, warns economist Nouriel Roubini

https://www.marketwatch.com/story/dont-fall-for-the-bitcoin-bubble-even-the-flintstones-had-a-better-system-warns-economics-professor-nouriel-roubini-11612973303?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Hadde det bare vært så enkelt... Det er mange som har sterke meninger om Bitcoin. Å erklære en tilfeldig person (som i tillegg mente Bitcoin var død for godt i 2018) som det endelige svaret blir litt merkelig argumentasjonsteknikk.

emurof

Sitat fra: MaxQ på torsdag 11. februar 2021, klokken 04:27Folk holder seg for nesen når Tesla brukte kobolt i batteriene sine som krevde både barnearbeid og utnyttelse av mennesker.

Det stemmer ikke helt. Tesla brukte ikke kobolt fra disse stedene.

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 11. februar 2021, klokken 13:41Dagens banker er nasjonalt regulert. Seriøse nasjoner har reguleringer på bankene slik at transaksjoner over en viss størrelse må oppgis skattemyndighetene. Skattehull som Sveits, Panama etc har ikke slike reguleringer, men til slutt blir de presset inn i det også. Med krypto vil dette være en mye vanskeligere vei å gå, fordi du må antagelig, slik som i skipsfart, få til en global regulering samtidig fordi "bokholderen" er globalt distribuert; ergo klin umulig å regulere.

Jeg elsker disse selvmotsigende Bitcoin-motstanderne. Personlig bryr jeg meg ikke egentlig så veldig og har ikke all verdens interesse for det, men det er jo pussig at ting som kriminalitet brukes som argument mot Bitcoin. Dere innrømmer jo selv at alt er sporbart. I motsetning til fiat-penger som har blitt brukt til kriminalitet i alle år og som man aldri har fått kontroll på.

Så hvis bruk i kriminalitet er et argument mot Bitcoin så er det også det mot USD, NOK, osv.

Og hvem er blant de som angriper Bitcoin? Det er folk som den dømte kriminelle sjefen for IMF, Christine Lagarde. Med slike banditter (som tross sin grove kriminalitet får fortsette i internasjonale toppverv) som angriper BTC så blir jeg jo bare mer og mer interessert i dette.

Hele systemet fremstår som mer og mer korrupt, og BTC fremstår mer og mer som redningen. Kanskje det er derfor flere og flere store selskaper tar det i bruk?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA