Hovedmeny

Thule Snowpack og Tesla takstativ

Startet av thbo, fredag 05. februar 2021, klokken 16:05

« forrige - neste »

thbo

Er dessverre helt grønn ift moderne takstativ:

Er det meningen at jeg skal dra ut gummilista på Teslas Model 3 takstativ for å montere Snowpack? Og så klippe det i biter? Eller skal festebolten dras bortover over gummilista?

Noen som kan hjelpe?
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Kenneth Frantzen

Berre klem ned gummien. Litt smøring, så glir det lett innover.

trykkertor

Nei, ikke klippe.
Du skal skubbe festebolten inn "over" gummilisten. Så kan det være litt treg med å skubbe bortover slissen i takbøylen. Da hjelper det med litt fukt for å skubbe den avgårde.
Det hjelper også presse gummilisten litt ned i forkant når du skubber T-bolten innover.

thbo

Takk skal dere ha. Sjappa jeg kjøpte den i påstod jeg måtte dra ut hele gummien og klippe denne i biter som passet rundt Snowpacken. Som dere skjønner ble jeg litt mistenksom.

Tusen takk for bryet!

z4rd

Jeg har Thule Snowpack på min TM3. Det riktig som de to siste har nevnt, gummilista skal være der den er :)

Det hjelper veldig med litt smøring. Kan anbefale litt Zalo på T-bolen (da dette gjerne er noe folk har liggende).

Noen andre typer takstativ er designet slik at man skal klippe i gummien og lage plass til festet, men Tesla sin versjon er designet noe mer strømlinjeformet pga aerodynamikk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

thbo

Takk for tips! Dette blir moro i -15°C på hytta.

z4rd

Haha :) Ikke helt optimale forhold med andre ord, men lykke til!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Sitat fra: thbo på fredag 05. februar 2021, klokken 19:11
Takk for tips! Dette blir moro i -15°C på hytta.
Litt spylerveske på gummilisten, og så glir det mye lettere.

DeepFu

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

thbo

Lurt. Ser ut som jeg kun har zalo her. Men hadde satt bilen i sola så det gikk.

Hvordan klossekonfigurasjon gjelder for Model 3? Alle 4 av de ekstra klossene?

Og plasserte dere skiholder midt på eller på en side?

EDIT: Jeg installerte den på førersiden med 4 ekstraklosser. Ser veldig høy ut men må kanskje være så mye klaring til taket....

yurgh

Gammel tråd, dette.
Ville bare legge til at det funket greit med Thule Snowpack på M3 bøylene. Snowpack kommer med et sett avstandsklosser man kan bruke, men på langrennsski er det iallefall ikke nødvendig siden bindingene er så lave.

Enkelt å montere takket være tips her om å smøre gummilisten med silikon/zalo etc. Bilde av modellen for fire par ski (50 cm bredde). Gikk fint med fire par vanlige langrennski og staver.

TheNicelander

Hei.

Fint dette, men hvor enkelt er det å ta de av og på?

Finnes det skistativ som disse, som er praktisk mulig å ta av når de ikke er i bruk?

Tenker på luftmotstanden!!

Handyman

Sitat fra: TheNicelander på mandag 24. januar 2022, klokken 11:53
Hei.

Fint dette, men hvor enkelt er det å ta de av og på?

Finnes det skistativ som disse, som er praktisk mulig å ta av når de ikke er i bruk?

Tenker på luftmotstanden!!
Jeg tar bøylene. Det er mye enklere enn å ta av snowpack.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Hva med skipose og strikk/tynt tau for å feste rett på takstativet? Slik gjorde vi i "gamle dager"

bjheggset

Når vi først er inne på skiholdere.. Noen som erfaring med disse?
https://www.takboks.no/produkt/kuat-racks/kuat-switch-4-skiholder

Disse kan flippes ned når de ikke er i bruk, som burde påvirke rekkevidden i mindre grad. Samt har de stropper som går rundt stativet, og er ikke festet i selve sporet, som burde gjøre montering/demontering enklere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA