Model 3 Performance 2021 - Ustabil ved akselerasjon og nedbremsing?

Startet av TeslaJohan, onsdag 03. februar 2021, klokken 09:41

« forrige - neste »

TeslaJohan

Hei!

Jeg opplever at min TM3P er forholdsvis ustabil (slingrete) på veien ved hurtig akselerasjon og nedbremsing. Det er som at bilen vingler/sklir frem og tilbake på veibanen. Opplevde det sist tidligere idag ved akselerasjon fra 60 til 100 kmh på E6. Det var rettstrekning, fin veibane (ingen snø e.l.) og -23 grader. Er derfor noe uforstående til at dette skulle skje. Har også opplevd detsamme ved nedbremsing, både ved bruk av fotbrems og kun regen.

Har 19" felger og vinterdekkene fra Megahjul (samme dekk som bl.a. TeslaBjørn brukt i test av Model 3 Long Range).

Kan ikke påstå at jeg noensinne opplevde noe lignende med min Model S.

Er dette vanlig Model 3 oppførsel?

Tjafsaren

Sjekka at du ikke har fått gamle harde/glatte dekk? :P
I tilegg om det er -23 så kan det vel godt også være tynt lag med is eller glattpolert asfalt?

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Wabby

Syns den er helt topp.
Bilen er leken, det er alt.

Siden du har TM3P så lag en Trackmode profil som drar med foran enn bak, og ta vare på alle støtte systemer. Da vil du merke at den er mindre ustabil. Dra også ned litt på regenereringen.
TM3P 2021 - Oslo

Handyman

TM3 har bakhjulsdrift frem til de begynner å slippe. Alle kreftene gjør at den fort slipper bakenden litt ut akkurat som en annen bakhjulsdrevet bil. Uvant for noen i starten.

Ang vingling ved bremsing vet jeg ikke, men jeg reagerte også litt i helt starten. Jeg kom fra en forhjulsdrevet Avensis, men det tok ikke lang tid før jeg ble meget glad i kjøreegenskapene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

apehest

Kan hende jeg tar feil når jeg tror model S med dual motor er framhjulstrekk frem til den får behov for den bakre motoren.

Model 3 er i alle fall bakhjulstrekk frem til motoren foran trengs.
Bakhjulstrekkere på myke vinterdekk vil ofte gi en følelse av at bakdelen av bilen "slanger seg" etter deg i motorveihastigheter.
Har opplevd det på flere ganger fordi jeg har en tendens til å kjøpe bakhjulstrekker annenhver gang. Forstår godt at du lurer, fordi reaksjonen er litt "oisann" etter å ha kjørt framhjulstrekker lenge.

jlan

Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:27
Kan hende jeg tar feil når jeg tror model S med dual motor er framhjulstrekk frem til den får behov for den bakre motoren.
For endel S/X er det kontinuerlig firehjulstrekk når det er kaldt. Varierer muligens noe med softwareversjon, modell og range mode på/av.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

apehest

Sitat fra: jlan på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:37
Sitat fra: apehest på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:27
For endel S/X er det kontinuerlig firehjulstrekk når det er kaldt. Varierer muligens noe med softwareversjon, modell og range mode på/av.

Tar jeg feil når jeg tror at S fikk IPM-motoren foran en gang etter model 3 kom på markedet?
Hvis det stemmer så er logikken min at den hovedsaklig bruker den mest energieffektive motoren, som i såfall sitter på fremre aksel.
Derav ingen "slanging" på vinterdekk.

/speculation

Likevel virker det som om det trådstarter opplever er mer dramatisk enn det jeg snakker om, så han bør nok grave litt i det.

PF

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:04
TeslaBjørn (!) har vel meninger om at M3 sine vinteregenskaper ikke er de beste:

https://www.youtube.com/watch?v=67Q5teFofdY&t=5s

Med det brukernavnet blir jeg litt forundret at du linker til en som fremmer billigkina dekk og hjul som i alle seriøse tester er slaktet.

Thomas Parsli

Sitat fra: TeslaJohan på onsdag 03. februar 2021, klokken 09:41
Har 19" felger og vinterdekkene fra Megahjul (samme dekk som bl.a. TeslaBjørn brukt i test av Model 3 Long Range).

Kan ikke påstå at jeg noensinne opplevde noe lignende med min Model S.

Det virker jo åpenbart at det er dekkene som er problemet, all den tid både akselerasjon og nedbremsing resulterer i "slingring"?

Hadde du samme billig-dekk på Model S?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

apehest

Sitat fra: PF på onsdag 03. februar 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 03. februar 2021, klokken 10:04
TeslaBjørn (!) har vel meninger om at M3 sine vinteregenskaper ikke er de beste:

https://www.youtube.com/watch?v=67Q5teFofdY&t=5s

Med det brukernavnet blir jeg litt forundret at du linker til en som fremmer billigkina dekk og hjul som i alle seriøse tester er slaktet.

Dat burn :laugh:
Støtter det å ligge unna billigdekk og felg, men skjønner at det frister når vi snakker de gedigne lefsene man må ha på performance.

Grav litt mer i det. Ikke umulig at du konkluderer med at det handler om dekka, eller felger som avviker fra det idelle på bredde og/eller innpress.

TeslaJohan

Mange takk for tilbakemeldingene.

Har begynt å få bedre følelse på bilen, men tydeligvis fortsatt ikke helt vant  :)
Har forøvrig kun erfaring fra biler med forhjulstrekk, med unntak av forrige bil (dual motor Model S), så kan være at det bare er noe en må bli vant med.

Skal prøve track-mode med overvekt på forhjulstrekk å se om dette påvirker forholdene i merkbar utstrekning.

Wabby

At man handler billigfelger fra Megahjul til Performance er for meg helt vilt.
Sett bilder av flere billigfelger som blir knekt pga kraftig moment fra motorene.
TM3P 2021 - Oslo

Woodbear

Min er dønn stabil. 20 Vinterdekkpakka fra tesla
Men tørr fin asfalt nå kan ha en hinne is, så ser fin ut, men er glatt som f
2021 model 3 hvit performance.

Roy N

Hei,
har samme pakkeløsning men i 18"på min M3P og opplevde det samme som deg. Jeg økte til 47 Psi ved rundt 0 gr. og synes det fungerer bra når det blir kaldt.
Tror du må tenke på at vinterdekk generelt er mykere og du når fraviker anbefalt profil med 19" som gir enda mykere sideveg er det faktisk en grense på hva du kan utsette et dekk for mtp pådrag.
Har aldri kjørt noe annet enn Nokian, om vinteren før, men er kjempefornøyd med pakken etter 25K km på vinterstid.

@Wabby har du noen kildereferanser?
2023 Model Y Perf
2019 Model 3 Perf (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA