Hovedmeny

Serviceerfaringer?

Startet av Morten L, tirsdag 02. februar 2021, klokken 23:38

« forrige - neste »

Morten L

Har noen hittil hatt service? Hva innebærer servicen og hva koster det? Er det nødvendig med Audi forhandler? Så Mekonomen hadde eget elbilverksted tror jeg.

Busa

Jeg vurderer bl.a. e-tron 55 og spurte i den sammenheng selgeren hos Erik Arnesen Bryn om hva kostnadene ville være de første 5 årene, fikk til svar (på mail) drøyt kr26000.-. Det viktige med hvor man velger å ta service, er vel at garantien på 5/8 år oppredholdes, og da spørs det om Audi er mere kranglete på feil dersom du benytter Mekonomen
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

Orbit

Sitat fra: Orbit på fredag 01. januar 2021, klokken 17:07
Serviceintervallene er de samme (2 år/30000 km) også etter førstegangsservice.

Det jeg har fått med meg som skal gjøres (utenom ren inspeksjon og gjennomgang av bilen) er

• Skifte kupéfilter
  • Skifte bremsevæske
  • Skifte kjølevæske
  • Tømme væskeutskiller på frontmotor
  • Skifte væskeutskillerreservoar på bakmotor
Noen som allerede har vært på første service har kanskje flere detaljer.

[attachment id=0 msg=947694]
[attachment id=1 msg=947694]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pfiffikus25

Lurer på det samme, og videre om intervall utover det første. lite info om det på Audi hjemmesiden.

I appen står der «service indicator 30 000 km or 2 years (fix) electric vehicle».

Noen Møller bedrifter skriver første etter 30 000 eller 2 år, deretter årlig.
https://oslo-vest.audi.no/verkstedtjenester/service/service-e-tron/

På Audi hjemmesiden finner jeg ikke noe, og i manualen står det ikke noe heller.

Morten L

Her er Mekonomen. https://www.mekonomen.no/finn-ditt-narmeste-verksted/asker/drengsrudbekken-8-at6017-102

"Fabrikkgaranti gjelder. Ettersom vi følger bilprodusentens serviceanbefalinger så gjelder alltid din nybilgaranti. Du får også selvsagt stempel i serviceheftet etter utført arbeid."

Skulle ikke forundre meg om de er billigere. For forrige bil, Mercedes, skulle Bertel O Steen ha 50% høyere pris for første service enn et annet uavhengig Mercedes verksted. Da jeg spurte hva jeg fikk i tillegg hos dem fikk jeg aldri noe svar. Det blir jo bare for dumt, dro aldri dit igjen.

Busa

Ja, kjøper man ny er det nok fornuftig å ta med serviceavtale, noen av de pakketilbudene som har vert nå har 3 år serv. inkl.
Citroen C-0, 2014

Vaduz

Hva gjør de egentlig på service som er så viktig at man mistet garanti om det ikke utføres? Har det samme på vår e-UP, aldri skjønt det da tesla ikke har faste service. Det eneste lå jo være for å holde leverandørene fornøyd og tjene penger?

Busa

Enig med det du skriver, jeg stilte jo samme spørsmål til Tesla som til Audi om servicekosnader de først 5 årene. Der fikk jeg til svar at de ikke hadde noen spesielle servicekrav, bare noen anbefalinger som med bl.a. kontroll av bremsevæske og noen filter, noe som vil beløpe seg til ca 6k de første 5 årene.
Så synes jeg detter undelig at Audi oppgir til meg som potensiell kjøper, at første 5 årene koster 26k+, når Orbit viser til at de har en serviceavtale for 60000km til 14k+ (det er vel 60000 eller 5 år)?
Citroen C-0, 2014

Ingeniøren

Sitat fra: Vaduz på lørdag 06. februar 2021, klokken 19:16
Hva gjør de egentlig på service som er så viktig at man mistet garanti om det ikke utføres? Har det samme på vår e-UP, aldri skjønt det da tesla ikke har faste service. Det eneste lå jo være for å holde leverandørene fornøyd og tjene penger?

La oss si at du her en liten lekkasje i en slangekobling som gjør at du gradvis mister kjølevæsken til batteriet og at batteriet blir alvorlig skadet. Om du har droppet service kan det hende at garantien på batteriet ikke gjelder lenger og da er du in deep shit... Mer enn servicepunkter de sjekker på service, i alle fall skal de..

For noen år siden var det en kollega som levert bilen til normal service hos Auto E18. Når han fikk tilbake Audi 80'n så var hele forestillingen på begge sider skiftet. Dette var instruks fra fabrikken ellers kunne den bryte sammen med fatale følger. Dette hadde neppe Mekonomen visst om, så har du garanti er det lurt å bruke merkeverksteder.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

PF

En annen utfordring med Mekonomen er at de ikke får kjørt software oppdateringer.
så selv om man opprettholder garantien osv. så får man ikke med seg de nyeste oppdateringen som fikser ikke kritiske feil. Kritiske feil får man tilbakekallings brev på.

Vaduz

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. februar 2021, klokken 10:14

La oss si at du her en liten lekkasje i en slangekobling som gjør at du gradvis mister kjølevæsken til batteriet og at batteriet blir alvorlig skadet. Om du har droppet service kan det hende at garantien på batteriet ikke gjelder lenger og da er du in deep shit... Mer enn servicepunkter de sjekker på service, i alle fall skal de..

For noen år siden var det en kollega som levert bilen til normal service hos Auto E18. Når han fikk tilbake Audi 80'n så var hele forestillingen på begge sider skiftet. Dette var instruks fra fabrikken ellers kunne den bryte sammen med fatale følger. Dette hadde neppe Mekonomen visst om, så har du garanti er det lurt å bruke merkeverksteder.

Om det var lekkasje ville du jo få feilmelding enten om lavt kjølevæskenivå, eller i verste fall varmt batteri/feil ved superlading etc. og da ville man jo undersøkt det. Litt rart at tesla ikke har det slik, mens VAG så mister du garantien om du ikke gjør akkurat som møller sier (de forsøkte til og med å true med garantien etter at den var utløpt hos meg:). Den ene produsenten har ingen 3. parts forhandler, den andre har det. Mulig en liten sammenheng der?

Thomas Parsli

Min erfaring (med 4 andre merker) er at kun servicepunkter sjekkes på normal service, hvis du ikke insisterer på annet.

Du beskriver en recall fra Audi. Mekonomen skal også se slike - og hvis den var kritisk (som du skriver den var) skulle bilen blitt innkallt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Orbit

Sitat fra: Busa på søndag 07. februar 2021, klokken 09:24
Så synes jeg detter undelig at Audi oppgir til meg som potensiell kjøper, at første 5 årene koster 26k+, når Orbit viser til at de har en serviceavtale for 60000km til 14k+ (det er vel 60000 eller 5 år)?
Jeg ser i siste prisliste at det er ca samme priser (noe økning), og fremdeles uten noen tidskomponent. Men jeg mistenker at alle disse priseksemplene er for angitt antall km over tre år.
[attachment id=0 msg=957838]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thomas Parsli

Sitat fra: Vaduz på mandag 08. februar 2021, klokken 09:50
Litt rart at tesla ikke har det slik, mens VAG så mister du garantien om du ikke gjør akkurat som møller sier (de forsøkte til og med å true med garantien etter at den var utløpt hos meg:). Den ene produsenten har ingen 3. parts forhandler, den andre har det. Mulig en liten sammenheng der?

Møller og Tesla har forskjellige forretningsmodeller - og ettermarkedet er stedet Møller har tjent penger i alle år.

Møller eier importørleddet, salgsleddet (80-90%) og majoriteten av serviceleddet. Det ligner litt på Tesla ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Brisken

Hej jag har fått beskjed fra Audi-selger (bil hentet i Mai fjor) om at Serviceavtalen går at legge till i ettertid, men får gyldighets/stardato fra leveringstilfellet.
Er det noen som har ferske tall på hva Service faktisk koster , for de som ikke har avtale?

Lurer på om det er noe å spare på å slå til på en avtale, kjører 20.000km i året cirka, om det har noe å si.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA