Vi som ventet på levering av Model S i mars

Startet av OleJA, søndag 31. januar 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

ELTesla

Ja, regner med at det er en liten Teaser om det som venter oss!  :D

RJK

Sitat fra: Klykken på mandag 07. november 2022, klokken 11:07
Registreringsdata på bilen:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=5YJSA7E60NF489181

Hengerfeste 1600kg, 322kmt, 2,2tonn, nyttelast 352kg
Bare 352 kg nyttelast? Det er jo hysterisk lite...

Håper det blir mere, og at dette er foreløpig tall i avvente av at typegodkjenning er under behandling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ELTesla

Ser ut som at dette er en 2022 modell også. NF i VIN.
Det var en rød som dukket opp i Nederland også som fortsatt hadde USS.

B1

Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 11:35
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=5YJSA7E60NF489181

Håper det blir mere, og at dette er foreløpig tall i avvente av at typegodkjenning er under behandling.

Dette inkluderer ikke sjåfør. Det er mer enn nok nyttelast med mindre du skal fylle hele bagasjerommet med sand. Om man kjører med helt stappfull bil (5 voksne mennesker), og vanlig bagasje er du på grensen... Men hvor ofte gjør man det?
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Klykken

Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 13:47
Dette inkluderer ikke sjåfør. Det er mer enn nok nyttelast med mindre du skal fylle hele bagasjerommet med sand. Om man kjører med helt stappfull bil (5 voksne mennesker), og vanlig bagasje er du på grensen... Men hvor ofte gjør man det?
Argumentasjonen der ble brukt på Model Y også. Likevel ble nyttelasten oppgradert fra å være "den dårligste" i klassen til en av de beste noen måneder etter, men uten tilbakevirkende kraft.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 13:47
Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 11:35

Dette er stor bil med mye plass, og det burde reflekteres i nyttelasten.

Og svært mange pakker jo bilen temmelig full minst 3 ganger i året, sommerferie, juleferie og påskeferie. Kanskje og høst og vinterferie.

Så kommer alle de som tar hytteturen med full oppakning tilnærmet hver helg i vinterhalvåret.

Så jeg vil anta at for mange så gjelder dette temmelig ofte.
Bosted Oslo

B1

Det er ikke en argumentasjon. Det er uvesentlig (for min del) om den har nåværende eller 2 ton som nyttelast da jeg aldri; siden jeg fikk lappen for 15 år siden, kjørt med 3 voksne personer i baksete (selv med større biler enn en Model S). Jeg ser sjeldent dette på veien heller. De fleste har barn i baksete.

Når det er sagt, har jeg aldri opplevd kontroll ved veien på vekt av personbiler, og jeg tviler på at du får en bot engang om man er 100kg over.
Model S Plaid

RJK

Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 14:06
Det er ikke en argumentasjon. Det er uvesentlig (for min del) om den har nåværende eller 2 ton som nyttelast da jeg aldri; siden jeg fikk lappen for 15 år siden, kjørt med 3 voksne personer i baksete (selv med større biler enn en Model S). Jeg ser sjeldent dette på veien heller. De fleste har barn i baksete.

Når det er sagt, har jeg aldri opplevd kontroll ved veien på vekt av personbiler, og jeg tviler på at du får en bot engang om man er 100kg over.
Så fordi du ikke har problemet, eller observerer dette på et lite grunnlag som ikke trenger å være representativt, så skal det være førende over alle de som i f.eks. i TMY-delen har klaget på at det er problematisk, når de har blitt oppmerksomme på det? Det kaller jeg navlebeskuende og irrelevant.

Nei, det treffer heller ikke meg, foreløpig. Men husk at ikke alle er snittvekten som er lagt opp til. Vi blir stadig tyngre, og da snakker jeg om snittvekta for Ola og Kari Nordmann. Samt at vi er generelt veldig glad i å pakke bilene ganske fulle.

Også for de som bruker bilen til harryhandel med masse brus, øl, sprit og vin i tillegg til endel kilo med kjøtt og andre varer.

Så tipper en aksjon i forbindelse med slike ferieperioder eller harryturer hadde visst oss hvor stort problem det faktisk er. Tror mange blir overrasket over hvor tungt man ofte laster bilen.
Bosted Oslo

B1

Det er en vesentlig forskjell på hva en bil kan brukes til og hva den faktisk brukes til. Målgruppen for en slik type bil (sedan) er ikke å ha 5 mennesker i bilen. Da er det mange andre biler, som også er billigere som passer bedre.

Model S Plaid

filtvet

Er det bare meg som aldri har hørt om vektkontroll av personbiler? Har sikkert lastet vår tesla 3 for full men ikke merket noe praktisk til det.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

SitatDet er en vesentlig forskjell på hva en bil kan brukes til og hva den faktisk brukes til. Målgruppen for en slik type bil (sedan) er ikke å ha 5 mennesker i bilen. Da er det mange andre biler, som også er billigere som passer bedre.

Min Modell S har et enormt lastevolum, og 352 kilo hadde vært begrensende for meg flere ganger i året. Vi er noen ganger 4 voksne av den romslige typen som nok bare hadde gitt rundt 50 kg å gå på til last. Jeg er i målgruppen for sedan for det er den typen bil jeg liker best, men prisen utelukker Plaid og ny S. I tillegg til mye annet...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

B1

Poenget er at den nyttelasten holder til de aller, aller fleste, uten å måtte tenke på maks nyttelast. Tur til hytta med dama og ungen(e) - selv med fullpakka bil - godt innafor.

Klart, det vil alltid være noen unntak, som en langtur med et vennepar som ikke har lappen. Er disse innafor normalvekt (80kg/70kg) har man fremdeles godt over 100kg til bagasje, mat og drikke. Det blir veldig ekstrem-cases for å komme opp til maks nyttelast her.

Model S Plaid

turfsurf

Sitat fra: B1 på mandag 07. november 2022, klokken 23:58
Klart, det vil alltid være noen unntak, som en langtur med et vennepar som ikke har lappen. Er disse innafor normalvekt (80kg/70kg) har man fremdeles godt over 100kg til bagasje, mat og drikke. Det blir veldig ekstrem-cases for å komme opp til maks nyttelast her.
Ekstrem case? Nei, bare å slenge noen  sykler på kroken eller taket det i tillegg til en familie med ungdommer, så er du der.

Jeg vil si nyttelasten er snau, men ikke håpløs. Ville nok ført til bruk av henger selv om det var plass i bilen for vår del.

Eller tøye strikken for nyttelast som vi sannsynligvis gjorde med Model 3 noen ganger (sjekket aldri).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

B1

Hvem kjøper en sedan til 1-1.5M for å dra med seg 4 elsykler, Pepsi max fra Sverige og 3 store ungdom? Klart det finnes unntak, men dette er ikke noe som kan anses for å være målgruppen for denne bilen. Har man penger til en slik bil, har man også penger til mye mer passende bil for en større og/eller en aktiv familie som passer mye bedre enn en sedan, f.eks. Model X.

I tillegg er det usannsynlig at man blir stoppet og sjekket. Jeg har ikke opplevd kontroll på vekt siden jeg fikk lappen. Det er en ikke-sak.
Model S Plaid

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA