Lading med "nødladeren" vinterstid

Startet av oddinge73, søndag 31. januar 2021, klokken 11:17

« forrige - neste »

oddinge73

Hei alle.

Jeg lader midlertidig hjemme med den medfølgende "nødladeren", dvs jeg lader på Tesla ladestasjon når jeg har mulighet.

Nå oppdager jeg at laderen kutter etter en stund, for så starte opp igjen. Slik pågår det hele tiden, så lenge jeg lader. Jeg reduserte ladestrøm til 10A, uten hell. Det er ikke slik på andre ladere (22KW, 150 KW etc)

Bilen står ute og det er -10 - 15 grader. Kan det være at temperaturen på batteripakken er for lav, eller kan det være andre problemer? Noen som vet?

automat

Ladestrømnen er for lav til å produsere nok egenvarme. Og batteritemp blir for lav. Bilen tar derfor pauser i ladingen, og bruker strømmen til batterivarming.

Det eneste som hjeloer er å lade på høyere strømstyrke. Å redusere den gjør vondt værre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oddinge73

Sitat fra: automat på søndag 31. januar 2021, klokken 12:23
Ladestrømnen er for lav til å produsere nok egenvarme. Og batteritemp blir for lav. Bilen tar derfor pauser i ladingen, og bruker strømmen til batterivarming.

Det eneste som hjeloer er å lade på høyere strømstyrke. Å redusere den gjør vondt værre.

Tusen takk :)

Amoss

Hmm...  Bruker også midlertidig slik "nødlading" - men helt nede på 6A (delt kurs) - uten å ha merket noe til pauser under lading selv i dagens kuldeperiode. Rett nok tar det en del tid før den kommer i gang med lading dersom den ikke lades rett etter å ha parkert bilen med (relativt) varmt batteri, og det er ikke strøm nok til å lade samtidig med at den forvarmes (med da skal den jo strengt talt alt ha strøm nok til den planlagte turen).

Bilen står rett nok i en enkel carport, det beskytter den kanskje litt fra den verste kulden?
Model S 85D

geear

Min X har stått på lading med 5A og 35 meter skjøteledning, i -20, en hel helg, merket ikke noe til at den tok pauser...

Hadde nok heller mistenkt noe annet, som spenningsfall, så hadde nok heller prøvd å justere ned enda mer..

Øyvind.h

Om ladingen kutter/stopper er det noe galt ja.
Jeg har også ladet i 20 minus med den gamle s85'en og opplevde da at den måtte varme batteriet innimellom. Men den trakk innstilt ampere hele tiden. Det var lading målt i kmt som i blant stoppet/sank en halvtimes tid mens batteriet ble varmet, før den steg igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oddinge73

Sitat fra: geear på søndag 31. januar 2021, klokken 21:04

Min X har stått på lading med 5A og 35 meter skjøteledning, i -20, en hel helg, merket ikke noe til at den tok pauser...

Hadde nok heller mistenkt noe annet, som spenningsfall, så hadde nok heller prøvd å justere ned enda mer..

Tenker du spenningsfall fra stikk? Det er ikke rare lengden fra sikringskapet. 10 meter maks, og 2,5 kvadrat kabel. SKal ikke gi særlig spenningsfall. Med mindre det er noe galt med kontakten selvsagt.
Hører et klikk fra ladeboksen, strømmen kutter, men kobler seg på igjen etter noen sekunder. Har ikke sjekket hvor lenge den lader før den kutter, men det er hvertfall en stund.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA