Pro’s og Con’s med nye Model S 2021 refresh

Startet av Counterpointer, fredag 29. januar 2021, klokken 11:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Sandvika på fredag 29. januar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 14:49

Litt som de virtuelle kameraspeilene til E-tron. Synes de virket kule, men var skeptisk.

Morsomme er jo at denne løsningen ble vist frem på Model X allerede i 2013, men det var Audi som klarte å få den til markedet først. Trolig grunnet forskjell på europeiske og amerikanske regler. I grunnen merkelig at ikke Tesla klarer å følge opp denne?

Skal de komme med virtuelle speil må det implementeres bra. Dvs både kamerahus og skjerm må være grundig gjennomtenkt. Hvis ikke kan en ende med slik løsning som i Etron der skjermen er satt nede på døra. Honda E har løst det vesentlig bedre med skjerm høyt oppe og mer naturlig. Mener også jeg så en modell som viser speilene på skjerm bak rattet. Med flyten speil - blindsonesjekk er jeg usikker på om jeg vil ha dem rett foran meg eller høyt opp slik som i Honda E. Men for løpende oversikt hadde det antakelig vært best på hver side av skjermen bak rattet, uten å komme i konflikt med selve rattet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2021, klokken 17:14
Men for løpende oversikt hadde det antakelig vært best på hver side av skjermen bak rattet, uten å komme i konflikt med selve rattet.
Nå har vel ikke refresh kameraspeil, det var kun en analogi. Men hadde den hatt det i kjøredisplayet ville den nå mye omtalte yoke egne seg veldig godt.

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 15:51
Kanskje vi skal være glade for at ikke Tesla gikk for joystick hvor alt er i samme hendel.
Eventuelt lei oss for dette. Sandy Munro har lenge ivret for at bilindustrien skal gå for joystick. Han sier jo dette med en viss tyngde siden de har vært med å designet både fly og biler i titalls år
Joystick hvor man kan skifte fra venstre til høyre hånd med et grep er min drøm. Ville være meget mer praktisk enn et ratt. Lett å lære, intet behov for gear (drive vs reverse), fantastisk enkelt og svinge ++++
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 19:37
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 15:51
Kanskje vi skal være glade for at ikke Tesla gikk for joystick hvor alt er i samme hendel.
Eventuelt lei oss for dette. Sandy Munro har lenge ivret for at bilindustrien skal gå for joystick. Han sier jo dette med en viss tyngde siden de har vært med å designet både fly og biler i titalls år
Joystick hvor man kan skifte fra venstre til høyre hånd med et grep er min drøm. Ville være meget mer praktisk enn et ratt. Lett å lære, intet behov for gear (drive vs reverse), fantastisk enkelt og svinge ++++
Nå er vi på vei ut på siden igjen, men lurer på hvordan en korrigerer issvuller ol.
Forrige uke var det slikt føre her lokalt og du må virkelig holde hardt i rattet og korrigere.
Hvordan ville en løst det med en joystick?

geear

Sitat fra: Electric Avenue på fredag 29. januar 2021, klokken 12:33
Interiøret ser stort sett ganske bra ut selv om jeg vanligvis ikke er noen stor fan av den minimalist-tilnærmingen. jeg er glad de beholdt instrumentpanelet. Litt skeptisk på det rattet..
Endelig oppbevaring i dørene, og mye ny teknologi. Det er posititivt! Håper det blir CCS og hengerfeste også. :)

Litt skuffet over refresh på eksteriør om jeg skal være helt ærlig. Syntes fronten ser mer ut som en model 3 nå, og jeg er en av de som kjøpte model S ikke fordi jeg trenger størrelsen, men mest fordi jeg syntes det var den fineste bilen de har.
Etter min mening ser den litt kjedeligere og billigere ut nå enn den gjorde før. Her ser det ut som det har veid tungt å få mindre luftmotstand enn lucid.
Det ble litt "duckface" / lynet Mcqueen tendenser med luftinntaket som stikker så mye ut nederst nå syntes jeg. Hadde håpet på en mer luksuriøs og aggressiv refresh som står mer i stil med prisen på bilen.
Når den koster over det dobbelte av en model 3 så kan det godt vise også syntes jeg. Samtidig er jeg inforstått med at Tesla prioriterer effektivitet fremfor utseende, og når alt det er sagt så var det jo uansett på høy tid med en refresh. Noe måtte gjøres. :)
Ser ut som facelift 2 nå har gitt S samme underbittet som den uoriginale facelift retrofit-fangeren fra bl.a Up Performance har på pre-face/veteraner.. ;)

Vaduz

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. januar 2021, klokken 17:14
Sitat fra: Sandvika på fredag 29. januar 2021, klokken 15:31
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 14:49

Litt som de virtuelle kameraspeilene til E-tron. Synes de virket kule, men var skeptisk.

Morsomme er jo at denne løsningen ble vist frem på Model X allerede i 2013, men det var Audi som klarte å få den til markedet først. Trolig grunnet forskjell på europeiske og amerikanske regler. I grunnen merkelig at ikke Tesla klarer å følge opp denne?

Skal de komme med virtuelle speil må det implementeres bra. Dvs både kamerahus og skjerm må være grundig gjennomtenkt. Hvis ikke kan en ende med slik løsning som i Etron der skjermen er satt nede på døra. Honda E har løst det vesentlig bedre med skjerm høyt oppe og mer naturlig. Mener også jeg så en modell som viser speilene på skjerm bak rattet. Med flyten speil - blindsonesjekk er jeg usikker på om jeg vil ha dem rett foran meg eller høyt opp slik som i Honda E. Men for løpende oversikt hadde det antakelig vært best på hver side av skjermen bak rattet, uten å komme i konflikt med selve rattet.

Det som er litt kjipt med slike speil er at øyet må fokusere fra fjern til nær når du ser fra vei til skjerm, mens med speil er det ingen endring av fokus. Så alle over 50 vil mislike denne nyvinningen (evt må de kjøre med progressive briller)

mthoring

Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 21:06
Ser ut som facelift 2 nå har gitt S samme underbittet som den uoriginale facelift retrofit-fangeren fra bl.a Up Performance har på pre-face/veteraner.. ;)

Et + er kanskje at det er få karosserimessige forskjeller mellom S3 og 2. Støtfanger foran, muligens skjermer foran og bak, noe mer?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

yurgh

Lurer på om de har flyttet påfyllingsrøret til spylervæske... 😊

JorEl

Når jeg tenker på tidligere tråder/saker om f.eks varmepumpe i TM3, hengerfeste/gabrielsen, seter, lyd..
Interiøret ble jo en liten bombe, i positiv forstand :) Får jo nesten følelsen av at om halvparten av oppgraderingen hadde skjedd, så hadde det vært mer iver i trådene..Er vi i sjokk :)

Utsiden av bilen har fått en liten vri, slik vi vel har vært vandt med, når Tesla finner på noe nytt. Litt etter litt. Har aldri seriøst, håpet på en Performance S pga pris...men S-Longrange er jo nå blitt en Performance-Light.  :+1:

Men dette med forskjellige batterier er jo litt interessant. Personlig så bryr jeg meg ikke om formfaktor, men heller om det er samme kjemi, i batteriene. Noen som vet?

Ang pris, så er det forskjellige meninger i USA, og de betaler ikke med "TeslaDollar" :P
https://electrek.co/2021/01/29/tesla-model-s-x-sales-spiking-buyers-not-happy-pricing/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

alda

Är det någon som vet om yttre mål på karosseriet?
Var ju snack om i forkant av lanseringen att nya TMS skulle vara bredare bak... Om så är tillfälle går den bort för mig, har ekstremt smal parkeringsplats där jag bor nu....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

turfsurf

Synes det er svært få ulemper med refreshen i.f.h.t. utgående modell. Noen designdetaljer på fronten som gjør den litt kjedeligere. Varmepumpe kunne jeg greid meg uten, den gir uansett ikke effekt når man virkelig trenger den (-10 og nedover). På biler med stort batteri og relativt høyt forbruk er ikke varmen prosentmessig så stor del av forbruket uansett.

Kommer S med hengerfeste blir jeg litt i tvil. Y performance med HF kommer vel på rundt 620k (har gammel pris), LR S (som er kjappere) kommer på 900k, men er en vesentlig mere premium bil. Synes 3/Y interiøret er sånn passe kjipt, selv om jeg har en av hver i bestilling. Liker designlinjene, men utførelse av ting og tang ser billig ut. Spent på hvordan det blir i nye S/X.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kirky

i USA får de LR og Plaid i Februar/Mars sånn at vi får god tid til å se reviews etc, samt at de får ta barnesykdommene før vi evt får biler hit. Regner med ratt, tauing etc blir klarere til da og.

La nå inn en bestilling så får vi se. Matt Watson i Carwow la og inn en Plaid+-bestiling, han har vel vært Audi og BMW-kar før. :) Mange som er imponert.

https://www.youtube.com/watch?v=aenAf-PZ90E
2023 Model S

mroek

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Klykken på fredag 29. januar 2021, klokken 12:06
Sitat fra: BR på fredag 29. januar 2021, klokken 11:52
I forhold til min gamle fra 2018 håper jeg at støynivået er lavere
De nye utgavene som kommer skal ha aktiv støydemping. Det bør altså bli "helt stille" i kupeen.
Aktiv noise canceling er spennende. Hvis de kan få til samme effekt for bil som Apple har med AirPods pro, så har de funnet en genial løsning. [emoji1694][emoji1694][emoji1694]

Det er spennende, men eksepsjonelt mye vanskeligere å implementere når det ikke er snakk om ørepropper eller klokker over ørene. Det skal genereres lyd i motfase, men for at det skal fungere, så må bilen vite akkurat hvor ørene til personen er, og i tillegg hvordan lyden faktisk er på det stedet. Med klokker/propper er dette forutsigbart, og mikrofonene er plassert like ved ørene. I en bil er jo ikke det mulig, så da må alt dette estimeres og regnes på ut fra lyden som fanges opp av mikrofoner som er plassert helt andre steder i bilen. I tillegg trengs kamera som kan se hodeposisjonen (=øreposisjonen) til hver enkelt som sitter i bilen, for ellers vil man høre store variasjoner når man flytter/snur litt på hodet.

Jeg har liten tro på at dette på noen måte vil bli spesielt effektivt, men ser gjerne at jeg tar feil, selv om jeg ikke er i kundegruppen til Tesla.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

z4rd

Jeg liker det jeg ser. Til ca. 850k så får man ganske mye vil jeg påstå. Kombinasjonen med lang rekkevidde, høy ladehastighet, heftige ytelser, komfort og oppbevaringsplass, og ikke minst tech/utstyrsnivå er unikt. Ikke eid Model S tidligere, men dette ser jo faktisk litt fristende ut. Tør ikke å bestille før jeg har prøvd den nye versjonen dog.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Jeg har S75D og har sikkert som de fleste, som har kjøpt en Tesla, lurt på hvordan det er med den bilen som er enda raskere. Når jeg kjøpte sent 2018, så gikk min S75D 0-100 på 4.4sek. S100D gikk 1-100 på 4,3sek. Forskjellen på 75 og 100 batteriene var altså ett tiendedel, for ca 150k(?). Nå svinger det med LR på 3.2sek :o
TeslaBjørn om LR...https://youtu.be/ljCrOpy5Gv0?t=516
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA