Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilt ny Leaf, lurer på litt

Startet av haakon88t, onsdag 20. juni 2012, klokken 23:53

« forrige - neste »

haakon88t

Hei! Jeg har blitt overbevist om å kjøpe meg en Think etter å ha lest en del her på forumet! Bilen vil bli brukt som bil nr2 og skal kun brukes til og fra jobb. Avstand til jobb er 75km hver vei. Problemet er kanskje det med farten? Det er nemlig 100 sone store deler av strekningen. Hvordan går det å kjøre i 100km/t såpass mye? Med nåværende fossilbil tar turen ca en time, dvs gjennomsnittsfart på 75km/t. Hva tenker dere om dette?

Mvh ny bruker Håkon :-)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

haakon88t

Jeg tenker altså på om det å kjøre i 100km/t over lengre tid  vil bli for stor belastning for motor og batteri?
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

III

#2
Hei og gratulerer med overbevisningen !

Har selv zebra-batteri , så mine råd er basert på det.
Har selv kjørt mye tur retur Horten-Oslo (96 km hver vei) med mye 100-sone. I oppoverbakkene , også slake, bør man betrakte bilen som om det var en litt tunglastet  trailer, ikke trykke for hardt på gasspedalen og heller la farten synke. Oppover Lierbakken ligger jeg alltid i krabbefeltet i 60-70 , prøver å aldri komme over to streker på effektuttak om ikke absolutt nødvendig. Jeg har også som mål å ikke komme under 20% restkapasitet , for å maksimere levetiden til batteriet.
Nå har jo du kun kun 75 km til jobb , så vil tro at det vil føre til at du kan gasse litt mer en jeg kan, spesielt sommerstid , men det justeres av seg selv ettersom du blir kjent med bilen.Du må nok legge til  ti minutter på reisetid(om du skal inn til Oslo kan du jo trekke fra 30min i rushtiden :) ) Har selv installert dieselvarmer , så rekkevidden blir nesten like bra om vinteren.  Om du kjøper med den nye Zebravarianten(26kWh) som har begrenset strømuttaket litt , så ville jeg ikke tenkt så mye på den 20% regelen , kanskje ta ut ned til 5%. Etter hva jeg har hørt er det nye batteriet egentlig identisk med det gamle zebra-batteriet mht kapasitet.
Når det gjelder å kjøre i 100 hele veien , vil jeg si at du kommer til å tyne batteriet litt hardt , bedre å dra hjemmefra ti minutter før og få en behagelig tur, så holder batteriet mye lenger (sier de). Jeg har lagt meg for vane å kjøre saktere , også  med fossilbilen (samboer ber meg dra på :) ) . Personlig synes jeg det føles mindre stressende så lenge jeg er tidlig nok ute.
Vil også nevne at med vår bruk av bilen sparer vi drøye en krone pr km i forhold til å skulle kjøpe tilsvarende størrelse bensin/dieselbil.

AGD
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

jkirkebo

Jepp, vil man ligge i 100++ også i de tyngste oppoverbakkene er nok en Leaf et bedre valg. Den har absolutt ingen problemer med det, og med kun 75km burde selv 120km/t gå greit eller 100km/t med full varme midtvinters i -20 grader. Det forutsetter dog lading på jobben...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

#4
Det finnes ulike softwareversjoner der ute til motordrift og batteri.
De tidligere utgavene før første halvdel av 2009 var det vel? fikk du ut alt som var av energi (28,3kWh) Jeg har aldri tømt batteriet så langt at det har sluttet gi strøm, men har opplevet et titalls ganger at lampa blinker. Da er det ca 5% kjemisk energi igjen.

Med de nye generasjonene er effekten på bilen noe redusert og kapasiteten på batteriet elektronisk begrenset med 18% sies det.
TH!NK har også en noe spesiell effektbegrensning som gjør at du med økende fart får redusert effekt, dvs at når farten øker begrenses også muligheten for å holde farten oppe når du møter en motbakke. mener å huske at de klarer ca 85-90 opp Lierbakkene.
Batteriet er i utgangspunktet ratet til en makseffekt på 50kW g en utladningstid på en halv C dvs at snitteffekten fra fullt til tomt batteri bør ligge på ca halve kapasiteten (ca 14kW) Bilens effekt er ca 30kW og derfor er du rimelig trygg nær sagt uansett hvordan du kjører. Men som alltid kan det være lurt å begrense seg litt. Du får mer rekkevidde å du belaster hele drivlinjen mindre. Samme gjelder ladeeffekten lad alltid på 10 ampere om du ikke har dårlig tid  ;D I tilfelle du lurer er ikke 75Km akkurat noen ekstremdistanse http://www.elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Strømforbruket ditt øker eksponentiellt med hastigheten, med hvilken eksponent tør jeg ikke si, men 75km i 100km/h tror jeg er urealistisk over lang tid med en Think, og endra mindre med en Leaf, som er mye tyngre.

Det er vel flere her som pendler på motorvei og som kan si noe av egen erfaring?

Selv kjører jeg max 115km på en oppladning vinter/sommer, og da i 60-80 sone, og da er det mer på batteriet når vi er hjemme igjen.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 03. juni 2012, klokken 21:15
Strømforbruket ditt øker eksponentiellt med hastigheten, med hvilken eksponent tør jeg ikke si, men 75km i 100km/h tror jeg er urealistisk over lang tid med en Think, og endra mindre med en Leaf, som er mye tyngre.

Det er vel flere her som pendler på motorvei og som kan si noe av egen erfaring?

Selv kjører jeg max 115km på en oppladning vinter/sommer, og da i 60-80 sone, og da er det mer på batteriet når vi er hjemme igjen.

Tyngden har fint lite å si på flat motorvei. 75km i 100km/t er helt uproblematisk med min Leaf, året rundt. Sommerstid bør det gå greit med 120-130km/t i 75km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Vinninga med å øke farten(som Leaf kan) går fort opp i spinninga om du får ladeproblemer på jobben og ikke kommer deg hjem igjen. Kan jo finne en hurtiglader , men det kan fort gå på nervene løs midt i rushtiden. Med Thinken kommer du deg alltids hjem til beregnet tid uansett, da du til og med har nok til tilbaketuren uten lading. Leaf har ulempen med svak rekkevidde , selv om komfort og toppfart er bedre. Jeg sitter helt fint i Thinken forøvrig(183cm), uten problemer med korsrygg eller nakke. 
Opp Lierbakken har tyngden absolutt noe å si uansett hastighet , men selvfølgelig mindre på flat vei.

Må si jeg venter spent på bedre kapasitet på Leaf , men inntil videre er jeg overbevist om at din overbevisning holder vann haakon88t.  :)

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Lunde

#8
Luftmotstanden er dobbelt så stor i 90 sammenlignet med 60. Motvind medvind er en ikke uvesentlig faktor og forskjellen på moderat medvind kontra motvind kan tilsvare forskjellene mellom 60 og 90. Er det rimelig vindstille kan jeg nok kjøre minst 120Km i 100 med min TH!NK. Kjørt Nittedal Tønsberg ca 12 mil med snittfart på ca 80-90 og hatt igjen 40% ved ankomst .

Om jeg legger meg sekundet bak en lastebil klarer jeg glatt 200Km pluss i 90  ;D

Siste langtur var Koppang Nittedal (215km) et par uker før Påsken i år. Nøyaktig 3 timer og snittfart på vel 70. Frem til kolomoen på E6 hadde jeg kjørt 120Km på snaut 50% av kapasiteten. Siden det bare var snaut 100Km hjem holdt jeg ca 90 resten av veien hjem. Med 82000Km på baken kan man ikke klage. At noravinden skulle samme vei som meg var ikke et minus  8)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

El rayo

Sitat fra: commiesoft på søndag 03. juni 2012, klokken 21:15
Det er vel flere her som pendler på motorvei og som kan si noe av egen erfaring?
Fra USA rapporteres det at Th!nk med litium batteri går 70 miles (112 km) på motorvei med konstant full gass; begrenser på 70 MPH (112 km/t). Det skrives ikke noe om vindretningen.

http://autos.groups.yahoo.com/group/think_ev/message/4126
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: Lunde på mandag 04. juni 2012, klokken 16:57
Luftmotstanden er dobbelt så stor i 90 sammenlignet med 60.

Det er faktisk enda verre! Think krever 300N skyvekraft for å overvinne luftmotstanden i 90km/h men bare 133N i 60km/h!
Rullemotstanden er knapt 100N og øker bare marginalt med hastigheten (øker til over 130N med dekk som ruller tungt!).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

haakon88t

Takk for gode svar! Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Det som frister aller mest er LI ombygging av en Think classic egentlig. Fordelene her er jo at jeg får:

-helt nye lithium batterier som holder i mange år fremover
-Billigere totalt sett sammenlignet med en think city
-Får god kunnskap innen elbil, og kan utføre alle reperasjoner selv
-Bedre rekkevidde, høyere toppfart og generelt sprekere

Den store usikkerheten med et slikt prosjekt er: Hva blir prisen totalt med BMS, lader og batterier pluss tilhørende deler? Får jeg dette til? Er risikoen stor for batterihavari? Disse spørsmålene gjør meg usikker på om jeg vil ombygge en classic, og heller gå den trygge og enkle veien og kjøpe en Think city.

Jeg leser det jeg kan på forumet her og prøver å få bestemt meg for om jeg skal ta på meg et slikt Li-ombyggings prosjekt.

Budsjett er forøvrig 100.000,-

Takk igjen for gode svar! En Think blir det uansett ;)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

elektrolux

Det er ikke dumt å holde seg til Classicene.

Si hva du ønsker så skal jeg undersøke kostnad.

Det er viktig å merke seg at original motorstyring har genial regen funksjon, men begrenser toppfart og spenning på batteriet.

Den råeste Classic'en jeg har kjørt hadde 250V batteri og toppet 142 km/t gps hastighet Den har rundt 200 km rekkevidde, og lader med omtrent 200 km/t fra 400V 3 fase. Var helst litt for brutal med opp til 66 kW effektuttak.

For 100000 NOK kan du få ca 120 km/t toppfart med 100 km rekkevidde, og 25 km/t ladehastighet fra 230V 14A., eller original toppfart og beholde den geniale regenereringen kun Think Classic har.

Har selv bygget en slik bil nylig, og er i gang med en 200 km rekkevidde bil med ellers like spesifikasjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

haakon88t

Elektrolux: Dette er veldig interessant! Hvordan er det å få godkjent dette? Etter det jeg har lest virker det som at noen har litt problemer med å få godkjent bilen etter bytte til lithium. Hvis man f.eks benytter seg av 160Ahr celler hvor man må senke batterikassen, vil man få dette godkjent?

Hva slags celler benytter du deg av når man kan få ca 120 km/t toppfart med 100 km rekkevidde, og 25 km/t ladehastighet fra 230V 14A ?
Dette virker jo HELT genialt! En classic med disse specsa må være drømmebil nr 2!
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

elektrolux

Når det gjelder godkjenning er det nok best å ikke spør, selv om ombyggingen ikke endrer på detaljene i vognkortet.

Vet at om en hadde spurt her i Stavanger f.eks om selv den enkleste ting, ville en blitt møtt med krav om dokumentasjon, og kollisjonstest forfra og fra siden. Dette gjelder alle endringer på bilen i forhold til originaltilstand. Tror ikke jeg ville spurt om å få lov å bytte ladeinntaket engang.

For å klare 120 km/t og 120 km rekkevidde brukes 44 stk 100Ahr celler og omprogramert motorstyring.

Og du har rett i at dette er drømmebilen. Billig, rask, bulkefri, vedlikeholdsfri. Koster under 1500 kr i året i forsikring og årsavgift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA