Hovedmeny

Oppgradering til MCU2

Startet av leafolainen, mandag 25. januar 2021, klokken 22:00

« forrige - neste »

jannor

Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:01
Er det noe forskjell/forbedring med HW3?
Leser fartsgrense skilt med HW3.
Juni 2024: Stealth Grey Tesla Model 3 Performance m/EA
X:April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR m/FSD

Baldrian

Sitat fra: jannor på lørdag 13. februar 2021, klokken 13:54
men ikke på veier med doble kjørefelt, bl. annet mororveier.

Mobileum

Sitat fra: jannor på lørdag 13. februar 2021, klokken 13:54
Regulerer den farten også (når i AP), eller er det bare med FSD?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Det er vel som før, bare at den leser skilt i tillegg til navidata? Har FSD, men trodde ikke det var noe forskjell på den delen. Eller kanskje ikke uten EAP?

Jeg kjørte forresten i 85 gjennom en fartsmåler i en 80-sone på torsdag. Da bråbremsa bilen fordi den tydeligvis leste fartsmåleren som fartsgrense, feiltolka 8-tallet som et 6-tall, og satte grensa til relativt uvanlige 65km/t...  :o

leafolainen

Da har jeg fått oppdatert og det tok 1.5 dag for meg også. Bare hatt en kort kjøretur, men så langt meget fornøyd. Utrolig rask respons fra navi osv, og veldig praktisk med dash/sentry viewer. Har i praksis ikke brukt denne funksjonen før fordi jeg aldri gadd å ta med minnepinnen inn.

Ellers ser ryggekameraet så langt lovende ut, selv i en dunkelt belyst fellesgarasje. Men skal prøve i kveldslys før jeg konkluderer.

Synes til og med lyden på stereoanlegget (ikke premium) var blitt et hakk bedre, men det kan være innbildning. Noen som vet om det byttes noen forsterkerkomponenter som en del av dette?

Motorwatt

Ryggekamera har blitt en helt annen opplevelse etter software-oppdateringen. Har hatt MCU2 hele tiden, men ryggekamera har vært håpløs siden bilen var ny. Måtte tidligere bruke bremselysene eller nødblinker for å se noe som helst i mørke. Var så ille at jeg til slutt måtte sette opp en led-lyskaster koblet til Homelink. Nå har det virkelig blitt bra, og lyskasteren blir rigget ned. Fatter bare ikke at det har tatt Tesla flere år å fikse dette.  :-\
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

simongis

Min 2015 P85D gikk i nødmodus etter at eMMC-kortet tydeligvis hadde fått nok. Bilen gikk fra å være verdens smarteste til verdens dummeste. Men fungerer jo akkurat nok til at den kjører til og fra jobb (30 min). Men ingen radio/BT, alltid 22 grader, ingen info om kjøringa, ingen smartlading, ingen app, etc gjør tilværelsen semmer.

Ringte Tesla da det skjedde, de sa at det fort kunne ta 2-3 måneder før de hadde nye eMMC-kort inne og at det bare var å smøre seg med tålmodighet.

Nå vurderer jeg å oppgradere til MCU2, lar meg friste av videoer med begeistring på youtube og slikt, men mest av alt så ønsker jeg bare å få bilen min tilbake så raskt som mulig. Er det noen som har oppgradert etter at bilen har gått i nødmodus? Har noen fått forhandlet frem en billigere pris på MCU2-oppgraderingen i denne situasjonen (de slipper jo å ta en jobb med bytte av eMMC-kort som de tydeligvis priset til 3.800 tidligere)?

Torair

Ser at Tesla har økt prisen med 4.000,- for de fleste av oss.

tibber73

De oppdaget vel at HW3 er inkludert.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

k1

De skal jammen meg få lov til å bytte brikken på min MCU1 FØR jeg evt gidder å gjøre en oppgradering til 17.000,-.
Hadde de slått av ~5000 til for å slippe det, og gå rett på MC2 så hadde jeg kanskje unnlatt den ekstrajobben for dem.

geear

Sitat fra: Torair på lørdag 27. mars 2021, klokken 19:39
Det er også en del mer jobb og ekstra hardware på AP2/2.5-biler, ettersom de må oppgraderes til FSD-computer samtidig.

HKS

Sitat fra: Torair på lørdag 27. mars 2021, klokken 19:39
Stemmer det.

De som har HW2.0 eller HW2.5 og betalt for FSD-pakken, men enda ikke fått retrofit på HW3.0 får det også til 17.000.
Tesla Model 3 Long Range

Obba

Jeg har akkurat oppgardert min 2018 model X fra MCU1, HW2,5 til MCU2, HW3.
Det meste fungerer som forventet, men jeg har sett at en del andre har fått visning av sidekamera ved rygging etter bytte av MCU.
Jeg får kun opp ryggekamera.
Bilen lastet ned sw 2021.4.18 etter oppgraderingen.
Er det andre som har erfart det samme, eller er det noe som ikke har blitt aktivert i forbindelse med oppgradering av min bil?

sjokomelk

Du må velge å skru på sidekameraene etter å ha satt bilen i revers. Skal være en "knapp" på eller ved bildet du må trykke på. Eller så sveiper du bildet oppover nedover på skjermen. Jeg tar det ikke igjen i farta.

Edit: Står i manualen på side 98: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Obba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA