Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av El-Il, onsdag 20. juni 2012, klokken 14:08

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Det er først når man starter en butikk selv, at man skjønner hvor mye som går bort til Jens, og hvor mye man sitter igjen med når alle regningene er betalt.... I det øyeblikket man også får ansatte fyker kostnader i været, dessverre  :-[

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Hans Håvard Kvisle

Jeg elsker antagelig å Schukolade like mye som Sjokolade.

Anledningen til å benytte Schuko er det som gjør at elbil ikke trenger så innmari mye investeringer i en infrastruktur, f.eks. sammenligna med hydrogen, for å kunne tas i bruk alle steder. Men da må vi innse at Schuko har sine begrensninger. Mulig det er fornuftig å sette denne begrensningen til13A slik som de har gjort i New Zealand. Irland med sine 8A høres veldig overforsiktig ut. Hva som er forsvarlig, vil variere mye med kvaliteten på Schukokontakten og opplegget bak kontakten. Derfor er det forsåvidt kurant nok at lading går på 10-12A. Uten at jeg, som overhodet ikke har master i elektro, tror at det vil føre til de store katastrofene. Men tror er tror.

Hvis jeg var elbilist som ønska 16A pupp hjemme, ville jeg ikke nølt med å bruke industrikontaktene som er avbilda tidligere i tråden. Intet å tape på det. De er rimelige og aldeles utmerkede. Problemet er at du da må ha to kabler, en for hjemme og en for borteschukolading.

Nå om dagen er kanskje det største problemet lading på offentlig infrastruktur med ladekabler som har en 3 kilo klump 30 cm fra pluggen. Brukes da helt uten noen form for vektavlastning. Skal vi over på normer, så mener jeg at plugger i Schukokontakter ikke tåler mer strekkbelastning  enn 0,5 kilo. Men det kan en av elektroingeniørene sikkert bekrefte/avkrefte.

Ta en tur ut i byen, så finner du fort noe som ser svært stygt ut med plugger som bare er halvveis inni kontakten. Gir ikke det varmgang og ødeleggelse av kontaktene, så gjør intet det. Vil jeg tro. Og har både kjent og ikke kjent (det siste merkelig nok).

Så skal vi begynne et sted, så må den praksisen skjerpes. Nesten fristende å nappe ut disse pluggene hvor eier ikke er i stand til å sørge for vektavlastning. Pussig at noen ikke skjønner at det er på trynet med kontakter halvveis inni?
St.Hanshaugen

flux

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 08. juni 2012, klokken 21:02
Jeg elsker antagelig å Schukolade like mye som Sjokolade.

Anledningen til å benytte Schuko er det som gjør at elbil ikke trenger så innmari mye investeringer i en infrastruktur, f.eks. sammenligna med hydrogen, for å kunne tas i bruk alle steder. Men da må vi innse at Schuko har sine begrensninger.
Akkurat, helt enig, det fantastiske med elbil er at "drivstoffet" renner rundt i tynne "slanger" alle steder, og det er superenkelt å koble seg på, for å la det dryppe litt inn på bilen når den står i ro, som den jo gjør de fleste av døgnets timer.

Samtidig er denne "drypp ladingen" helt uegnet til noen formål, den fungerer ikke som noe rekkevidde forlenger, hvertfall ikke for litt større elbiler. Jeg mener det er viktig at det og satses på en mellom kategori lading som Mennekes, (400V32A,22kw,100km/t) det egner seg svært godt for lading ved butikker, restauranter, idrettsanlegg osv. På slike plasser er Schuko "drypp lading" liten vits for de fleste. Mennekes punktene kan settes opp nesten like rimelig som Schuko ladestolper, og kan kombineres.

Hans Håvard Kvisle

Bortsett fra at de kan settes opp nesten like rimelig som Schukostolper, så har du helt rett. Prisen for kombistolper (Schuko/Mennekes) er 3-4 ganger høyere pr punkt enn for enkle Schukostolper. Men så får du så mye mer, inkludert tilgjengelighetsinfo via kommunikasjon. Sammenligna med hurtig DC-lading blir installasjonskostnad svært lav og nettet kan bli så med større og virkningsfullt.

Ladefart/måte og sted som du beskriver, er noe som i det lange løp vil ha større betydning enn det som idag er "hurtiglading". Dagens batteripakker kan fylles på ca 1 time mens man gjør noe annet fornuftig (spiller en fotballkamp, kjøper fiskeutstyr, spiser en middag på restaurant, går på kino osv). Dette kommer bare vi er litt mer opptatt av kost/nytte enn vi er idag for hurtigere lading. Og ikke minst at det kommer biler som virkelig kan dra fordeler av dette.
St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 08. juni 2012, klokken 21:02
. . . ville jeg ikke nølt med å bruke industrikontaktene som er avbilda tidligere i tråden. Problemet er at du da må ha to kabler, en for hjemme og en for borteschukolading.

Neida Hans. Man behøver bare en overgang fra CEE til schuko.
Jeg vil påstå lading med overgang til schuko ikke skaper noe større fare en kabel med bare schuko.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Enig. Det beste om man vil bruke samme 16A kladd hjemme og på veien er nok å klippe av schuko'en og sette på et CEE stikk samt montere CEE komtakt i garasjen. Adapterledning for ladestolpe bør man da lage selv, siden de da kan lages ca. 1m lang. Dermed vil det være mulig å legge kladden på bakken, samtidig som CEE-stikker henger i luften. Husk å bruke minst 2.5mm2 kabel til adapteren og en god schuko-kontakt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

corvy

Bare lurte på noe, jeg driver fortsatt på å tenker import fra UK på pod-point men har egentlig ikke trykket helt på avtrekkeren enda. Prisen med montering kommer jo til å passere 10000,- uansett og jeg tenker kanskje jeg skal legge noen ekstra tusenlapper på bordet for å få opp 32amp pod-pointen med en gang så vet jeg at vi er på plass for fremtidige lademuligheter. (http://www.pod-point.com/products-page/) Er det noen gode grunner for ikke å gjøre dette annet enn rene kostnader? Selve poden koster ca 2000,- ekstra og så er det vel sikkert 1-2000,- ekstra i ledning (litt langt strekk for meg dessverre). Er det farlig for leafen å bli koblet rett på 32amp?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

jkirkebo

#67
Sitat fra: corvy på lørdag 09. juni 2012, klokken 11:59
Bare lurte på noe, jeg driver fortsatt på å tenker import fra UK på pod-point men har egentlig ikke trykket helt på avtrekkeren enda. Prisen med montering kommer jo til å passere 10000,- uansett og jeg tenker kanskje jeg skal legge noen ekstra tusenlapper på bordet for å få opp 32amp pod-pointen med en gang så vet jeg at vi er på plass for fremtidige lademuligheter. (http://www.pod-point.com/products-page/) Er det noen gode grunner for ikke å gjøre dette annet enn rene kostnader? Selve poden koster ca 2000,- ekstra og så er det vel sikkert 1-2000,- ekstra i ledning (litt langt strekk for meg dessverre). Er det farlig for leafen å bli koblet rett på 32amp?

På ingen måte, du kan sette opp en CS-100 fra Clipper Creek om du vil (80A), Leafen vil uansett ikke trekke mer enn 16A. Min er koblet på en 20A LCS-25 som er sikret med 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Erfaring med helt ny Defa kabel i Classic Think.

Solid varmgang Ca 60 C på pinnene slik at en nesten ikke kan holde på pinnene) i Shuko på ny type ladestolpe etter 1/2 time lading på 10A.

14A lading fra gammel type ladeboks med velbrukte Shuko still gav omtrent null varmgang med samme Defa kabel.

Også null varmgang i ladeinntaket ( også nytt ) på selve bilen, viser hvor fortreffelige disse Defa stikkene tross alt er. Trenger likevel å byttes en gang i blandt, men hva gjør ikke det etter 5-10 års hard bruk?

Dersom Shuko blir fysisk belastet med vekten av ladekladden til nye biler, risikerer en å miste elektrisk kontakt med halve flaten som overfører strøm.

Moralen er derfor å alltid sjekke ukjente ladestikk etter en stunds lading. De kan være dårlige. Mange ganger ser en tegn på tidligere varmgang. Vær observant på slike tegn, og gi beskjed til eier av stikket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

corvy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. juni 2012, klokken 16:27

På ingen måte, du kan sette opp en CS-100 fra Clipper Creek om du vil (80A), Leafen vil uansett ikke trekke mer enn 16A. Min er koblet på en 20A LCS-25 som er sikret med 25A.

Takk. Jeg skal drøfte kostnader med elektrikeren min så ser vi :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

nofuelno

Sitat fra: corvy på lørdag 09. juni 2012, klokken 11:59
Bare lurte på noe, jeg driver fortsatt på å tenker import fra UK på pod-point men har egentlig ikke trykket helt på avtrekkeren enda. Prisen med montering kommer jo til å passere 10000,- uansett og jeg tenker kanskje jeg skal legge noen ekstra tusenlapper på bordet for å få opp 32amp pod-pointen med en gang så vet jeg at vi er på plass for fremtidige lademuligheter. (http://www.pod-point.com/products-page/) Er det noen gode grunner for ikke å gjøre dette annet enn rene kostnader? Selve poden koster ca 2000,- ekstra og så er det vel sikkert 1-2000,- ekstra i ledning (litt langt strekk for meg dessverre). Er det farlig for leafen å bli koblet rett på 32amp?
Hei, jeg har en 32A Pod Point liggende du kan få kjøpt.
Send meg en mail.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Lars C. Krogenæs

Tråden skled litt ut, noe jeg bidro med.

Har derfor flyttet debatt om offentlige skatter og bruk av penger til:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5540.0.html

Så kan vi fortsette med debatt om hjemmelader i denne tråden.


Lars C. Krogenæs
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

HHF

Vil bare legge til min erfaring nå med hemmelader fra Bærum Elektriske. Fikk den montert ferdig for 9.750,-, men det var en så kort kabel på denne at man i praksis må ha bilen helt oppi laderen. Det duger ikke hos meg, så her måtte jeg få byttet denne til en noe lengre - det skulle de ha 1.400-, ekstra for, hvilket jeg synes var skuffende. Vil tro dette vil gjelde så godt som alle som skal ha en slik, så da er dere ihvertfall advart.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Aspiranten

Sitat fra: HHF på mandag 13. august 2012, klokken 19:01
Vil bare legge til min erfaring nå med hemmelader fra Bærum Elektriske. Fikk den montert ferdig for 9.750,-, men det var en så kort kabel på denne at man i praksis må ha bilen helt oppi laderen. Det duger ikke hos meg, så her måtte jeg få byttet denne til en noe lengre - det skulle de ha 1.400-, ekstra for, hvilket jeg synes var skuffende. Vil tro dette vil gjelde så godt som alle som skal ha en slik, så da er dere ihvertfall advart.

Dersom du ikke kunne bruke produktet du hadde kjøpt, så burde de jo dekke gratis lenger kabel. Du er dekket av forbrukerrådet :-)

Jeg hadde aldri gitt meg på dette med mindre det står spesifikt på kvittering/bestillingspapirer at du vil få maks 50-100cm kabel...
Nissan Leaf

HHF

Jeg prøvde å forklare dem dette i flere omganger, men ble ikke møtt med noen forståelse fra andre enn de som gjorde jobben. De jeg må diskutere det med skjuler seg bak at det kommer slik fra fabrikanten og at de ikke får gjort noe med prisen på kabelen. Da orker jeg ikke mer, men lovet dem å ikke anbefale andre å kjøpe tilsvarende   >:(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA