Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av El-Il, onsdag 20. juni 2012, klokken 14:08

« forrige - neste »

El-Il

Kjære Leaf kollegaer,
Jeg har nå hatt min Leaf i 2 mnd og er så langt strålende fornøyd.Har ikke hat noe problem med bruk av  lader som fulgte med bilen.Har bestilt en Proxll hjemmelader, men er det virkelig nødvendig? Er det noen som har erfaring med Proxll hjemmelader?
Takk for svar!

Aspiranten

#1
Har kjøpt en Podpoint 16A lader som nå koster en 6000,- tror jeg. Vi har ikke engang giddet å montere denne. Har stuet den bort på loftet faktisk :P (ønsker ikke å selge) Så godt fungerer 10A lading for oss hjemme.

Det er vesentlig mer interessant med en flyttbar 16A kabel, da denne kan brukes der man faktisk har behov for rask ladetid: på offentlige ladetasjoner når man er ute på lang tur.
Nissan Leaf

cra

Kunne tenke meg en i heimen for å slippe å styre med skitne ledninger inn og ut av bilen hver gang. Samtidig så ser jeg nytten av både 10A reiselader (kan lade på "hvilken kurs som helst) og 16A lader (lader mye raskere) når man er på tur. Kunne tenke med en 10/16A reiselader, som gjerne kan starte i 10A modus som default, men at man kan trykke på en knapp for å gå over til 16A.

Men vi får se; pr i dag ar "pengemangelen" større enn latskapen, så vi hipser kabelen ut og inn foreløpig. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ehaarberg

Fikk i dag e-post fra BNH om en ny, rimeligere hjemmelader som var godkjent av Nissan og for bruk her til lands.  Under 10000,- ferdig montert hjemme. Legger ved PDF dersom noen skulle lure på en sånn en.

PS: Jeg har ingen tilknytning til dette, så det er bare allmenn opplysning fra min side :)
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

daggad

Jeg bruker en mitsubishi 16A som mobil lader i bilen, og 10A fast på veggen hjemme. Fungerer helt topp.

10000 for en FERDIG MONTERT lader hjemme. Tja..det høres ut som her er en del forbehold vil jeg tro. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ehaarberg

Antar at det forutsetter riktig kabel-dimensjon ut til monteringspunkt for at den prisen skal gjelde, men igjen så er det hyggeligere enn 16000 som proxll-klumpen hadde for samme sak...

Lite informasjon i brosjyren om hvorvidt man kan koble denne til en 16a-kurs og ha et trygt og godkjent oppsett dessverre.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

flux

#6
Har kun org. 10A lader, dersom du ikke har et ladebehov på jobb eller hjemme for mer enn 10-14 km pr time, trenger du ikke 16A. 16A (16-20 km/t) er uansett alt for tregt om du først er på langtur og trenger påfyll, da er det kun hurtiglader som fungerer om du ikke er ekstremt tålmodig.

Aspiranten

Sitat fra: flux på fredag 01. juni 2012, klokken 19:06
Har kun org. 10A lader, dersom du ikke har et ladebehov på jobb eller hjemme for mer enn 10-14 km pr time, trenger du ikke 16A. 16A (16-20 km/t) er uansett alt for tregt om du først er på langtur og trenger påfyll, da er det kun hurtiglader som fungerer om du ikke er ekstremt tålmodig.

Det spørs det. Om man skal shoppe og gå på møter i nabobyen så blir man fort 2-4 timer. Da hjelper det voldsomt på hvis det er snakk om bare såvidt for kort rekkevidde, slik som det er for vår del på de 3 nabobyene her  :)
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ehaarberg på fredag 01. juni 2012, klokken 17:07
Antar at det forutsetter riktig kabel-dimensjon ut til monteringspunkt for at den prisen skal gjelde, men igjen så er det hyggeligere enn 16000 som proxll-klumpen hadde for samme sak...

Lite informasjon i brosjyren om hvorvidt man kan koble denne til en 16a-kurs og ha et trygt og godkjent oppsett dessverre.

Etter det jeg har forstått kan ladestrøm i denne hjemmeladeren justeres. Når elektrikerinnen kommer, ser hun på opplegget ditt. Er det et relativt nytt anlegg med 2,5mm2 kabler uten mye annet dilldall på samme kurs, vil hun kanskje sette den på 15 amp. Er det flere ting på kursen, justeres det ned, Er det 1,5mm ledninger må ladestyrken justeres vesentlig ned. Finner elektrikkerinnen og kunden ut at det er best med ny kurs med 4mm2 ledninger, blir strømstyrken satt på 16amp, men da kommer betaling for ekstra kurs i tillegg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

flux

Sitat fra: Aspiranten på fredag 01. juni 2012, klokken 19:42
Sitat fra: flux på fredag 01. juni 2012, klokken 19:06
Har kun org. 10A lader, dersom du ikke har et ladebehov på jobb eller hjemme for mer enn 10-14 km pr time, trenger du ikke 16A. 16A (16-20 km/t) er uansett alt for tregt om du først er på langtur og trenger påfyll, da er det kun hurtiglader som fungerer om du ikke er ekstremt tålmodig.

Det spørs det. Om man skal shoppe og gå på møter i nabobyen så blir man fort 2-4 timer. Da hjelper det voldsomt på hvis det er snakk om bare såvidt for kort rekkevidde, slik som det er for vår del på de 3 nabobyene her  :)
Helt klart at for noen vil en mobil 16A lader bety mye. Men for meg etter 6mnd har jeg litt overrasket ikke sett behovet,  selv om jeg var helt sikker på når jeg kjøpte bilen at jeg skulle skaffe meg 16A lader..

El-Il

Hei,
Tusen takk for svar! Ser at det ikke er noe en Må
ha og da behovet ikke er der pr i dag,kan jeg vente.

ihansen

Er det mulig/lovlig med f.eks. fastmontert PodPoint koblet til strømnettet med en schuko-plugg? Spør fordi jeg bor i borettslag, hvor vi har elbil-plasser, men kun med schuko-kontakter. Kunne tenke meg en fast løsning for lading hjemme nemlig.
Trondheim

Stolt eier av Nissan Leaf i sølv siden 2012 og rød Tesla Model 3 LAWD. Tidligere eier av rød Tesla Model S 90D og hvit Tesla Model X 90D.

Aspiranten

Skal gå fint det, sier elektrofruen. Hun jobber hos eltilsynet her og går på kontroller hjemme hos folk, så du er nok trygg når hun gir grønt lys  :)

Bare vær obs på at det blir ett svakere punkt i overføringen enn om man bruker hel ledning fra vegg til boks. Sjekk derfor en gang iblant for varmgang og andre faresignaler.
Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: ihansen på søndag 03. juni 2012, klokken 15:31
Er det mulig/lovlig med f.eks. fastmontert PodPoint koblet til strømnettet med en schuko-plugg? Spør fordi jeg bor i borettslag, hvor vi har elbil-plasser, men kun med schuko-kontakter. Kunne tenke meg en fast løsning for lading hjemme nemlig.

Hvis du skal gjøre det ville jeg skiftet ut Schuko med vanlig blå 16A CEE/IEC kontakt - rett og slett fordi kontakten er mye bedre. Schuko klarer 16A "på papiret", men blir varm.

Da har du også mulighet til å kjøpe en 16A Nissan "klump" i Portugal, som kommer med 16A CEE/IEC kontakt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ken

Jeg lest på en Proxll brosjyr at den veggmontert ladeklump var på tilbud til medlemmer i Norstart, kr 8,750 eller sånt  pluss montering. De påsto at ladetid kunne reduseres med opptil 8 timer. Stemmer det?
Brosjyren ga jeg vekk til en nybakt Leaf eier på gårdsdagens Miljødag feiring i Kristiansand da den lokale foreningen var med. Mye mer interesse for elbiler i år :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA