Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av El-Il, onsdag 20. juni 2012, klokken 14:08

« forrige - neste »

Rasmus.B

Ja, nå ser jeg at Rav 4 begynner å nyansere litt. Det er jammen ikke for tidlig. I ditt bastante og flåsete inlegg som referer til både falsjermhopping og adrenalin kick nevnes det ikke med ett ord strømstyrke. Det eneste du sier mellom linjene er at man må være komplett idiot når man lader bilen sin uten å bruke en podpoint.
I tillegg mener du at alle som ikke er eninig i dine synspunkter må være amatør eller hobby elektrikere?
Regner med at det du mener er at 10 A hjemme lading er greit, men ikke 16A dersom en ikke bruker en podpoint? Men å stikke 16A laderen inn i ett stikk på et kjøpesenter er helt ok? For da er det bare kjøpesenteret med mange 100 mennesker du risikerer livet til ved å ta en så kjempesjangs som å lade bilen?

Jeg blir helt matt. Regner med at du er utdannet elektroingeniør og har fagbrev gruppe L
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lars C. Krogenæs

Hei

Foreslår at alle diskuterer sak, og ikke person.

Skjerpings !

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Stavangerske

Så i bunn og grunn er det farlig å bruke schuko kontakt over lengre tid med den belastningen ladingen gir (16A)?? Synes det er litt merkelig jeg ikke fikk beskjed om dette da jeg kjøpte bilen..

Leste at den nye leafen blir levert med 16A lader som standard..?, blir dette med en annen type kontakt enn schuko??


Erlend 
- Nissan Leaf 2012
- BMW 530d 2010

cra

Sitat fra: Stavangerske på torsdag 07. juni 2012, klokken 23:50
Så i bunn og grunn er det farlig å bruke schuko kontakt over lengre tid med den belastningen ladingen gir (16A)??

I bunn og grunn så kan det være det, i alle fall. Trikset er jo (som alle er enige om) å uansett passe på at kabler er hele og i orden, være obs på varmgang osv.  Ikke så veldig annerledes enn å være oppmerksom på nye lyder i bilen, for så vidt. Å sjekke en ny knirkelyd tidlig kan spare en for mye frustrasjon og penger. Det samme gjelder å oppdage varmgang og dårlige kabler på et tidlig stadium.

Hvis man vil gjøre det med sikkerhetsmargin så monterer man fast utstyr med bedre dimmensjon. Selv lurer jeg på om jeg skal få lagt opp en kurs på ~30A (32?) slik at jeg kan lade Think'en (på 10A) samtidig som Leaf'en (16A) på samme kurs. Så langt går det greit å sjonglere hvilken bil som skal lades, men det skal sikkert ikke mange glipper til før det forlanges at lading skal være i orden. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Stavangerske på torsdag 07. juni 2012, klokken 23:50
Så i bunn og grunn er det farlig å bruke schuko kontakt over lengre tid med den belastningen ladingen gir (16A)??
Synes det er litt merkelig jeg ikke fikk beskjed om dette da jeg kjøpte bilen..

Vell, det var vel det Nissan forsøkte å formidle med det berømmelig brevet de i sin tid krevde underskrift på.
Og forresten så fikk du vel bare ledning med 10A kladd med bilen, ikke 16A - av samme grunn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 07. juni 2012, klokken 21:49
Ja, nå ser jeg at Rav 4 begynner å nyansere litt. Det er jammen ikke for tidlig. I ditt bastante og flåsete inlegg som referer til både falsjermhopping og adrenalin kick nevnes det ikke med ett ord strømstyrke. Det eneste du sier mellom linjene er at man må være komplett idiot når man lader bilen sin uten å bruke en podpoint.
I tillegg mener du at alle som ikke er eninig i dine synspunkter må være amatør eller hobby elektrikere?
Regner med at det du mener er at 10 A hjemme lading er greit, men ikke 16A dersom en ikke bruker en podpoint? Men å stikke 16A laderen inn i ett stikk på et kjøpesenter er helt ok? For da er det bare kjøpesenteret med mange 100 mennesker du risikerer livet til ved å ta en så kjempesjangs som å lade bilen?

Jeg blir helt matt. Regner med at du er utdannet elektroingeniør og har fagbrev gruppe L

Hvis dette var til meg:

1) Jeg refererte til "16 A strøm på kontinuerlig basis".

2) 10A er OK for Schuko, men legg merke til at i de nye reglene så skal man ikke bruke Schuko for Varmtvannsberedere, som trekker 8 A. Så til og med 8 A kontinuerlig forbruk skal nå være fastinstallasjon (fordi Schuko ikke takler det).

3) Veggene på et kjøpesenter er vanligvis betong, og folkene der sover ikke (i motsetning til når folk lader om natten fra kontakten på husveggen).

4) Siden du nevner det - jeg er Siv.Ing. Elektro og Elektronikk, med erfaring fra å få elektroutstyr testet for strøm, brann, osv. hos Det norske Veritas og Nemko, og deretter CE-merket.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Stavangerske på torsdag 07. juni 2012, klokken 23:50
Så i bunn og grunn er det farlig å bruke schuko kontakt over lengre tid med den belastningen ladingen gir (16A)?? Synes det er litt merkelig jeg ikke fikk beskjed om dette da jeg kjøpte bilen..

Leste at den nye leafen blir levert med 16A lader som standard..?, blir dette med en annen type kontakt enn schuko??


Erlend 

Hei Erlend,

Laderen i Nissan Leaf 2012 kan trekke maks 16 A. (Gjelder alle Nissan Leaf levert.)

Vanlige "kladder" med Schuko-kontakt begrenser dette til 10 A (via det elektriske styresignalet), nettopp fordi Schuko "sliter" med 16 A.

Hvis du derimot bruker en veggmontert sak, så sier den til laderen (via det elektriske styresignalet) at det er OK å trekke opptil 16 A hvis laderen har bruk for det. Denne løsningen bruker jo ikke Schuko.

I Portugal selges "kladder" som lar laderen trekke 16 A, men disse kommer med blå CEE / IEC "industristikk" (som takler 16A).





Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Stavangerske

Takk for svar folkens!, har ett par til..

Har lest det er mulig å kjøpe en slik 16A "kladd" hos Mitsubishi forhandlere, er denne også med CEE / IEC stikk? Ser at "elbilhjelpen.no" selger en kladd til 5000kr med schuko kontakt.. Hvis denne kontakten ikke er bra i lengden, burde ikke dette da bli nevnt hos selgeren??

Sikkert mange spm her som er nevnt i andre tråder, men bær med meg :)

Erlend
- Nissan Leaf 2012
- BMW 530d 2010

Rio

Sitat fra: Stavangerske på fredag 08. juni 2012, klokken 01:48
Takk for svar folkens!, har ett par til..

Har lest det er mulig å kjøpe en slik 16A "kladd" hos Mitsubishi forhandlere, er denne også med CEE / IEC stikk? Ser at "elbilhjelpen.no" selger en kladd til 5000kr med schuko kontakt.. Hvis denne kontakten ikke er bra i lengden, burde ikke dette da bli nevnt hos selgeren??

Sikkert mange spm her som er nevnt i andre tråder, men bær med meg :)

Erlend


Mitsubishi har sluttet å selge 16A kladder, men da de solge dem var det med Schuko. Laderen i Mitsubishi trekker dog aldri mer enn 13A. Nå selger de 10A kladder, så laderen får ikke brukt full effekt.

Schuko er offisielt godkjent for 16A, så det er lovlig å selge den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 07. juni 2012, klokken 15:57
Er forbudt å markedsføre priser til forbrukere uten mva!

All den stund denne ikke ligger i delen for næringsvirksomhet må prisen derfor være inkl. mva !

Ingen regel uten unntak, og Elbilhjelpen.no har f.eks IKKE lov å oppgi priser med mva, eller inkludere mva i prisene sine.

Moms kommer på første fakturaen som gjør at omsettningen passerer 50000 NOK. ;)

Se forøvrig denne tråden som viser flere ladestasjoner til hyggelige priser: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5505.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rasmus.B

Hei Rio.
Det var ikke deg jeg refererte til. Bra at du har en solid utdannelse og relevant erfaring. Jeg refererte til RAV 4 ev sine innlegg. Ser nå at jeg var litt krass i svarene mine.
Jeg har sans for sakelig diskusjon med fakta, og ikke bare en masse synsing og generalisering av medlemmene her på forumet.
Ut ifra diskusjonen her så ser det ut som om det begynner å bli en enighet om at det er shuko stikket som mest sansynlig er det svakeste punktet, og at det hadde vært en fordel med ett CE stikk i stedet. Det er jeg enig i. Det er mer robust. Når det gjelder irr så er vel CE stikk ikke imun mot det heller. Det fine med at det er stikket som er det svakeste punktet er jo at det ligger helt synlig og opp i dagen, og er enkelt å bytte om man skulle oppdage slitasje eller varmgang.

Min erfaring med varmtvannsberedere var at de med litt størrelse, altså 300L og på 3KW som ble levert med kabel som hadde stikk i enden, over tid kunne utvikle serie brudd i kabelen like over stikket. Her ble det ettervert en lysbue som forårsaket stor varmgang. Det ble derfor vanlig kotyme å klippe av stikkontaken og montere kabelen rett inn i en koblingsboks i stedet. Nå er dette blitt regulert i forskriftene for elektriske anlegg.

Som CRA sier så er det lurt å følge med EL anlegget sitt, ikke bare den biten en lader bilen med, men hele anlegget.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. juni 2012, klokken 08:54
Ingen regel uten unntak, og Elbilhjelpen.no har f.eks IKKE lov å oppgi priser med mva, eller inkludere mva i prisene sine.

En stund siden jeg hadde eget firma nå, men er det ikke slik at de prisene du oppgir er de prisene kunden skal betale, og at det ikke skal komme mva oppå?  Altså at fra kunden sitt ståsted så er prisen ink. mva, selv om du ikke er pålagt å kreve inn mva?  Det er jo i alle fall det som er interessant for privatkunder; kommer det kostnader i tillegg til det som står på prislappen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

#58
Husk også at det er mva på elbil. Den er 0% (nullsats). Det betyr at hvis elbilhjelpen selger elbil for 60.000, har selskapet overskredet beløpet for handel uten mva, og må legge til mva på deler selskapet selger etter dette.

Lars
(hobby-regnskapsfører)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Stemmer det, og har den løsningen på lur om jeg ønsker å komme raskere inn i mva registeret.

Foreløpig ser jeg fordelen med å ikke være der. Enklere regnskap, og lavere moms da jeg betaler inngående moms, men belaster ikke utgående moms. Da blir det i praksis lavere "momssats" for kundene.

Spesielt på arbeid nyter kundene godt av momsfrie priser.

Holder f.eks på med en 2-3 dagers motorvaskejobb til 3000 kr, ( Se: http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Motorvask ) og ser at her må jeg desverre legge på moms i stedet for å bake den inn i utprisen når jeg senere kommer inn i mva registeret. Blir litt vel lav timesats ellers om en skal sitte igjen med under 2500 kr som skal skattes rundt 50% for. Det blir 1250 kr for ganske mye jobb ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA