Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: IDan på søndag 14. mars 2021, klokken 09:17
Er det noen eiere tidligere eiere som fortryder deres kjøp av TM3? En annen elbil som hadde passet bedre, ikke nok for pengene e.l.?
Jeg angrer litt. Men det er fordi jeg solgte en Kona Electric da vi mottok Tesla Model 3.
Kona Electric var en sparebøsse på hjul i forhold. Den kostet oss 333.000,- på veien, teknikk uten skinn. (2018). Kunne sikkert solgt den idag med kun 50.000,- verditap, mot Model 3 som har dobbelt så stort verditap.
Likte også bedre sittestilling, ut og innstiging av Kona Electric.
Den hadde tak-rails som gjør det mye lettere å ta av og på takstativ.
(Jeg synes deter for omfattende å montere/demontere takstativ på Model 3, og jeg synes ikke biler er pen med takstativ montert.)
Savner plass til hundeburet ogå.

Ikke slikt at jeg angrer stort. Model 3 er en ok bil det også. Men kunne jeg reist tilbake i tid, hadde jeg tipset meg selv om å beholde Kona Electric, og ikke tatt ut Model 3.

Så er det dette med at hos den lokale Hyundai, så var småreklamasjoner alltid, "Det fikser vi!" vs lokale Tesla som drar reklamasjoner ut i langdrag over måneder og gjentatte besøk for å få rettet opp feil bilen ble levert med. Men begge disse forhandlerne er lokalt betinget, og kan være omvendt i andre deler av landet. (Bergen.)

lars667

Trives godt i TM3-en min, enda bedre hvis de klarer å fjerne en irriterende skranglelyd i dash på fredag (andre forsøk). Ser ingen gode alternativer for meg som trenger awd og helst krok på hovedbil. Vi har e-Golf som fungerer bra som bil nr 2. Den er jo noe mer kompakt og "premium", da. Heh. Får snart takstativ, da blir ting fort litt bedre. Litt aber at bikkja må sitte i setet, men hun røyter ikke så mye, og er generelt ganske luktfri... Superladernettverket gir meg litt peace of mind når det gjelder langturer, og gjør at vi vurderer ferie med vogn. Det er utrolig digg å slippe å tenke på disse Mer/Fortum-laderne rundt om, selv om problemet blir mindre (og forsåvidt dyrere) for hvert år.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

heiho

Har vært på norgesferier siden 2018 med Tesla og i år blir det nok en tur med Model 3'en også. Vi pleier å tilbakelegge rundt 5-6000km hvert år. Superladenettverket er fantastisk og det hadde vært helt uaktuelt å kjørt noe annet enn Tesla.

Vurderte en periode EQC(fantastisk bil å kjøre, men forferdelig dårlig rekkevidde og infotainment) men vet at jeg hadde solgt bilen etter å ha stått i ladekø én gang. Jeg er på det nivået at jeg heller kjører gamle MB 211 dieselbørsa enn å stå i ladekø.

ok67

Einaste eg angrar på er at eg kjøpte Model 3 for tidleg til å få med hengarfeste.

Har ein gammal Peugeot Partner med hengarfeste som løyser problemet inntil vidare, men når den er "oppbrukt" blir nok den vraka og Model 3 en eg har i dag blir bytta med ein ny Model 3 med hengarfeste.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

amrois

Sitat fra: heiho på mandag 15. mars 2021, klokken 09:25
Superladenettverket er fantastisk og det hadde vært helt uaktuelt å kjørt noe annet enn Tesla.

Vurderte en periode EQC(fantastisk bil å kjøre, men forferdelig dårlig rekkevidde og infotainment) men vet at jeg hadde solgt bilen etter å ha stått i ladekø én gang. Jeg er på det nivået at jeg heller kjører gamle MB 211 dieselbørsa enn å stå i ladekø.

Jeg skjønner godt hva du sier, men en liten revolusjon for andre merker er på gang akkurat nå. Ionity knyttet opp til "eiermerkene" (VW, Audi, Porche, Ford og Huyndai mener jeg) gir svært rask og rimelig lading. Foreløpig ikke bygget ut nord for Trondheim, men det kommer. Forutsetningen er at man kjøper seg inn i et medlemskap med et lite månedlig gebyr. for min del, med VW, er det 109 kroner måneden første år, deretter 198. Da kan jeg lade på max speed for 1,60 per KWh. For VW spesifikt blir ladekortet We Charge også knyttet opp mot BKK og Fortum/Recharge i løpet av våren. Prisene er ikke klare enda, men de blir helt sikkert konkurransedyktige, og fungerer som gapfillers der det ennå ikke er Ionity-stasjoner.

Jeg tenker at dette er bra for markedet. Tesla har gjort et genialt trekk med å bygge ut SuC, og har dermed posisjonert seg som markedsleder når det gjelder langdistansekjøring. At andre merker nå kan konkurrere med fullgode løsninger og biler betyr at Tesla må begynne å anstrenge seg mer på pris, kvalitet og kundebehandling/service. 
ID4 Pro Perf Tech

ToWalkOrDrive

Sitat fra: amrois på mandag 15. mars 2021, klokken 11:11
Sitat fra: heiho på mandag 15. mars 2021, klokken 09:25
Superladenettverket er fantastisk og det hadde vært helt uaktuelt å kjørt noe annet enn Tesla.

Jeg skjønner godt hva du sier, men en liten revolusjon for andre merker er på gang akkurat nå. Ionity knyttet opp til "eiermerkene" (VW, Audi, Porche, Ford og Huyndai mener jeg) gir svært rask og rimelig lading. Foreløpig ikke bygget ut nord for Trondheim, men det kommer. Forutsetningen er at man kjøper seg inn i et medlemskap med et lite månedlig gebyr. for min del, med VW, er det 109 kroner måneden første år, deretter 198. Da kan jeg lade på max speed for 1,60 per KWh. For VW spesifikt blir ladekortet We Charge også knyttet opp mot BKK og Fortum/Recharge i løpet av våren. Prisene er ikke klare enda, men de blir helt sikkert konkurransedyktige, og fungerer som gapfillers der det ennå ikke er Ionity-stasjoner.

Jeg tenker at dette er bra for markedet. Tesla har gjort et genialt trekk med å bygge ut SuC, og har dermed posisjonert seg som markedsleder når det gjelder langdistansekjøring. At andre merker nå kan konkurrere med fullgode løsninger og biler betyr at Tesla må begynne å anstrenge seg mer på pris, kvalitet og kundebehandling/service.

Er enig i at prisene på Ionity for de som har VW ikke er så verst, selv om det fort blir 2400 i året i muligheten til å kjøpe billig strøm...men en kan jo bare tenke at bilprisen er 10.000 høyere på 5 år, og slutte å tenke mer på det :-) Det en del derimot har opplevd er at på utfartsdager (da du faktisk trenger lader) så kan det fort bli kø...men kanskje det ikke er så mye kø på Ionity lenger etter at de tar 8,40 for ikke-medlemmer. Tesla har på sin side økt strømprisen med 50% til 2,57 per kWh, så det er ikke råbillig der heller lenger.

Personlig så har jeg i tillegg til Tesla sine ladere i større grad benyttet meg av BKK (Bilkraft) og MER (Statnett - gamle Grønn Kontakt) ettersom disse to har ladere på små steder hvor ikke Tesla-ladere finnes (eller Ionity). De har heller ikke abonnementsavgift. Så det er et godt tips uansett om du har Tesla eller VW. De begynner og å få flere ladere med høy hastighet (opp mot 200kW). Forøvrig bruker jeg stort sett hurtiglader når jeg har tabbet meg ut - f.eks. glemt å justere "max-lading" før hytteturer.

Er verdt å nevne at 1 stk lading med 50 kWh (på 30min vill kostet) på:
MER:           197,50 (koster 3,2 per kWh + 1,25 per minutt)
BKK:           197,50 (koster 3,2 per kWh + 1,25 per minutt)
Tesla:          128,50 (koster 2,57 per kWh)
Ionity VW:    80,00 (koster 1,60 per kWh + 198 i måneden)
Ionity uten: 420,00 (koster 8,40 per kWh uten abonnement)

...så rent økonomisk så må du fylle 1,7 ganger i måneden på Ionity for en VW-eier før det er billigere enn å lade på MER eller BKK uten å betale for Ionity abonnement...men så er det alltid kjekt å kunne velge fra flere lade-aktører til en ok pris...som vi Tesla-eiere er bortskjemt med. Er jo greit at det gjerne er 40 Tesla-ladere på en stasjon, mens hos flere andre ladeaktører er det gjerne bare 2-6 CCS-hurtigladere på en stasjon...og når det nå eksploderer med CCS-biler fra VW, Skoda, Audi osv så vil det fort bli knapt på utfartsdager...

Men lang rekkevidde kompenserer ofte for få ladestasjoner, så det er ikke ofte en lader slik, med mindre en har dame som er 60 mil vekke eller tilsvarende (snakker ikke ut fra personlig erfaring).

Angående Ionity's planer så har jeg ikke sett noen planer om å bygge noe som helst nord for Trondheim, utenom tidlige skisser fra mange år siden. Derimot viser hjemmesiden deres at deres plan er å ha 400 stasjoner i Europa, og at 336 er Live, og 39 er under bygging, og ingen nord for Trondheim...altså til sammen 375 av 400 vises på kartet.... Kartet deres stopper forøvrig ved Trondheim, så jeg ville ikke forventet ladere i Nord-Norge fra Ionity med det første....men er andre ladeaktører som har begynt å bygge bra ut i nord....i tillegg til Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

amrois

Du beskriver virkeligheten godt. Det er en avgift der som må svelges, men til gjengjeld kan man dra nytte av lading på 125KW ( i praksis opp til 38%, deretter nokså flatt 80 til ca 60%, hvoretter ladekurven synker til 60 opp til 80). Jeg aner ikke hvor raskt en TM3 lader, men på mine regelemessige turer fra Kristiansand til Bergen trenger jeg da 30 minutts ladepause på Ionity Røldal (gitt tørr vei og moderat vind), noe som er nokså passelig på en 8 timer lang kjøretur.  Siden det stort sett bare er biler som kan lade raskt som kommer til å bruke Ionity krysser jeg fingrene for at ladekøer ikke blir det store problemet.

Poenget mitt er overhodet ikke å disse Tesla, men bare å påpeke at for første gang finnes det nå relastisk og troverdig konkurranse, og det trengs. Man skal ikke være lenge på dette forumet for å observere at Tesla er en alt annet enn perfekt bil med tanke på mekanisk kvalitet, SW og kundeoppfølging. Derfor tenker jeg at det som nå skjer blir et stort pluss for alle Tesla-fans, siden Musk & Co nok blir tvunget til å skjerpe seg på en måte de aldri har vært nødt  til før.

Jeg valgte bort TM3 tidlig da den ikke har plass til hund baki. Ellers virker den som en helt OK bil, kanskje med unntak av støynivå og plundrete kontroll av basisfunksjoner (tar nok noen dager å venne seg til mangelen på fysiske knapper.) Rask aksellerasjon Tesla-style var ikke viktig for meg overhodet. Det jeg får levert virker å være en behagelig, godt sammenskrudd, passe kvikk og meget praktisk bil, med et utseende som tiltaler meg.
ID4 Pro Perf Tech

jlan

Sitat fra: amrois på mandag 15. mars 2021, klokken 14:36
Jeg aner ikke hvor raskt en TM3 lader, men på mine regelemessige turer fra Kristiansand til Bergen trenger jeg da 30 minutts ladepause på Ionity Røldal (gitt tørr vei og moderat vind), noe som er nokså passelig på en 8 timer lang kjøretur.
Det er vel  i praksis  snakk om ca. 10 minutter raskere med en TM3. Men den klarer det akkurat uten å lade hvis den er helt toppladet og kjøres helt tom !

Poenget mitt er overhodet ikke å disse Tesla, men bare å påpeke at for første gang finnes det nå relastisk og troverdig konkurranse, og det trengs.
Tesla får nok en ganske brutal konkurranse det neste året ja. De mangler jo fortsatt en stasjonsvogntype bil bl.a. Nå kalles det meste SUV, men før ville vi kalt TMY for en combi-coupé. ID4 er en traust og grei bil, nesten identisk med Passat stasjonsvogn AWD. Bare hevet litt for å få plass til batteriene, og (merkelig nok) kappet av litt bak.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. mars 2021, klokken 13:30
Verdt å merke seg at at Tesla priser med maks 2,57/kWh. De tre siste SuC ladingene har jeg betalt 1,25 - 1,35 - 2,57.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: amrois på mandag 15. mars 2021, klokken 11:11
Jeg skjønner godt hva du sier, men en liten revolusjon for andre merker er på gang akkurat nå. Ionity knyttet opp til "eiermerkene" (VW, Audi, Porche, Ford og Huyndai mener jeg) gir svært rask og rimelig lading. Foreløpig ikke bygget ut nord for Trondheim, men det kommer.
Foreløpig er ikke Ionity mye å skryte av. For få ladepunkter og få ladestasjoner. I fjor sommer med gratis lading på Ionity endte jeg opp med å lade mere på BKK og andre grunnet bedre tilgjengelighet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Du beskriver virkeligheten godt. Det er en avgift der som må svelges, men til gjengjeld kan man dra nytte av lading på 125KW ( i praksis opp til 38%, deretter nokså flatt 80 til ca 60%, hvoretter ladekurven synker til 60 opp til 80). Jeg aner ikke hvor raskt en TM3 lader, men på mine regelemessige turer fra Kristiansand til Bergen trenger jeg da 30 minutts ladepause på Ionity Røldal (gitt tørr vei og moderat vind), noe som er nokså passelig på en 8 timer lang kjøretur.  Siden det stort sett bare er biler som kan lade raskt som kommer til å bruke Ionity krysser jeg fingrene for at ladekøer ikke blir det store problemet.

Poenget mitt er overhodet ikke å disse Tesla, men bare å påpeke at for første gang finnes det nå relastisk og troverdig konkurranse, og det trengs. Man skal ikke være lenge på dette forumet for å observere at Tesla er en alt annet enn perfekt bil med tanke på mekanisk kvalitet, SW og kundeoppfølging. Derfor tenker jeg at det som nå skjer blir et stort pluss for alle Tesla-fans, siden Musk & Co nok blir tvunget til å skjerpe seg på en måte de aldri har vært nødt  til før.

Jeg valgte bort TM3 tidlig da den ikke har plass til hund baki. Ellers virker den som en helt OK bil, kanskje med unntak av støynivå og plundrete kontroll av basisfunksjoner (tar nok noen dager å venne seg til mangelen på fysiske knapper.) Rask aksellerasjon Tesla-style var ikke viktig for meg overhodet. Det jeg får levert virker å være en behagelig, godt sammenskrudd, passe kvikk og meget praktisk bil, med et utseende som tiltaler meg.

Ja, jeg her helt enig i at ID4 virker som et bra alternativ. Flere tester av erfarne biltestere er svært begeistret over ID4. Av manglende spaker/knapper er det kun vindusvisker-spak jeg savner. Den automatiske funker svært dårlig (mulig jeg bør levere den inn). Visker alt for sakte. Prøvde Rain-X på kameraet, uten forbedring. Dermed må jeg trykke på skjermen og veksle mellom I, II og III etter hvor mye det regner...og en må trykk først en gang for å få opp viskermenyen (enten på skjerm eller spake), og så trykke en gang til for valg.

Forøvrig hopper jeg nok over til Model Y om jeg får en ok pris for min TM3P med selvpåskrudd hengerfeste...kan være folk blir skremt av det :-). Model 3 var egentlig en "ventepølse", men jeg har blitt veldig glad i den, så blir litt vondt å bytte i en LR Model Y tror jeg....men når ungene nærmer seg 1,85....og jeg trenger hengerfeste...og jeg trenger stor plass.....forøvrig har jeg hunden i bur mellom ungene i baksetet, men så er jo hunden liten...

ladov

198,- per måned for Ionity..ikke direkte billig.

Problemet er at Tesla ikke forteller oss hvor stor del av bilens salgsbeløp som går til å bygge superladere. Basert på de få dryppene som finnes har jeg estimert at det kanskje er så lite som NOK 3000 per bil men det kan fort ligge høyere. Ikke-Tesla ladere i statene med sammenliknbare ytelser  ser ut til å havne på det dobbelte-ish. NOK 6-8000.

Nok 8000 tilsvarer 3 år og 4mnd med Ionity-abo.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

amrois

Enig, ikke direkte bllig. Men så er kWh prisen lav, så med to hurtigladinger på 50 kWh per månedlige tur kan man trekke fra en drøy hundrings.  Da blir tallet straks penere.
ID4 Pro Perf Tech

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ladov på onsdag 17. mars 2021, klokken 16:35
198,- per måned for Ionity..ikke direkte billig.

Problemet er at Tesla ikke forteller oss hvor stor del av bilens salgsbeløp som går til å bygge superladere. Basert på de få dryppene som finnes har jeg estimert at det kanskje er så lite som NOK 3000 per bil men det kan fort ligge høyere. Ikke-Tesla ladere i statene med sammenliknbare ytelser  ser ut til å havne på det dobbelte-ish. NOK 6-8000.

Nok 8000 tilsvarer 3 år og 4mnd med Ionity-abo.

På hvilken måte er det et problem at Tesla ikke forteller oss hvor stor del av bilens salgsbeløp de bruker på å bygge superladere?
Når bilen er billig, lading er billig og de pøser ut med superladere, til og med i grissgrendte strøk som Finnmark...mens Ionity stopper i Trondheim? Jeg forstår ikke at noe kan være et problem da? Vil og anta at Tesla vil få inn en del penger på lading og...ikke bare utgifter, særlig etter at de skrudde opp prisene...så da bør alle i Tesla-verdikjeden være fornøyde. Røde markører der det er åpne stasjoner, og gråe under bygging/vedtatt bygging:

ElRobin

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mars 2021, klokken 20:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. mars 2021, klokken 13:30

Verdt å merke seg at at Tesla priser med maks 2,57/kWh. De tre siste SuC ladingene har jeg betalt 1,25 - 1,35 - 2,57.
Er det slik at dette er makspris? Hvordan får man billigere? Vet om NAF-medlemskapet som hjelper litt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA