Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

ElRobin

Sitat fra: pekle på fredag 29. januar 2021, klokken 22:13
Sitat fra: ElRobin på fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del.
Skal du lade 10-12.000kWt på SuC i året? Om du snitter 100kW er det fort nesten 3 arbeidsuker tilbrakt på SuC.

Det stemmer nok dessverre det. Det er derfor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med bil. Jeg må pendle de 28 milene, og ikke-elbil er uaktuelt. Det er over 7500kr i bompenger i måneden med fossil. Har heller ikke funnet noen veldig god måte å lade hjemme på, men får antakeligvis gode muligheter på jobb. Så satser på å lade store deler der, men backup er i så fall supercharger. Så helt riktig blir det ikke.

Vaduz

Vurdert brukt S med gratis SuC? Virker som om du er en av svært få som faktisk får noe igjen for det!

Ferry

Sitat fra: ElRobin på fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da.

Det er fremdeles billigere enn hva de andre småbilene betaler hos konkurentene. Det er helt greit. Jeg ladet for 26,- kr forrige helgetur til hytta. Med ny pris ville det bli ca. 40,- kr. Posen med lakrisbåter den samme helga kostet 65,-

trykkertor

Sitat fra: ElRobin på lørdag 30. januar 2021, klokken 09:44
Har heller ikke funnet noen veldig god måte å lade hjemme på, men får antakeligvis gode muligheter på jobb.
I 2021 må det vel være muligheter for å få i stand en god ladeløsning hjemme også.

ElRobin

Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:52
Vurdert brukt S med gratis SuC? Virker som om du er en av svært få som faktisk får noe igjen for det!
Ja, jeg ser på den muligheten. Heller kanskje litt mot det, men er redd for uforutsette kostnader når det ikke er igjen garanti på disse.

Burde vært mulig å få til en ladeløsning, men dette er vanskelig når man leier. Vi er nødt til å leie i Ås i de to resterende årene kjæresten studerer der nede.

Foreløpig står valget mellom model 3, model S med gratis lading og VW id.3. :)

Rayray

Sitat fra: ElRobin på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:59
Ja, jeg ser på den muligheten. Heller kanskje litt mot det, men er redd for uforutsette kostnader når det ikke er igjen garanti på disse.

Burde vært mulig å få til en ladeløsning, men dette er vanskelig når man leier. Vi er nødt til å leie i Ås i de to resterende årene kjæresten studerer der nede.

Jeg korrigerte litt for deg på slutten der. 😉

Har du mangel på lade muligheter hjemme og grøsser av økningen i pris på sc er det vel ingen som helst fornuftig grunn til å se skrått på id3 engang. Skaffer du deg en id3 vil jo backup lading på hurtiglader fort koste deg 3,5-4 kr pr kw...

Jeg er litt i samme båt som deg, jeg ligger på 11-1400km pr uke. Jeg kjører ikke fast rute, så variabel lademulighet på jobb og med 1 trang garasjeplass hjemme i tillegg til fellesparkering og 2 elbiler i hus, blir det til og fra med hjemmelading. har en easee boks, så noe blir det, men jeg vil nok tilbringe godt med timer på norske sc stasjoner de neste åra 😅  Bestilte tm3 dagen før det stod i avisen at prisen skal opp og fikk nesten kaffen i halsen, til jeg hadde regnet på det. Ja, det blir dyrere, men fortsatt by far billigst. Med mindre en finner en god model s med gratis sc, men det drar jo med seg litt risiko, mangel på hengerfeste++

ElRobin

Sitat fra: Rayray på søndag 31. januar 2021, klokken 11:06

Har du mangel på lade muligheter hjemme og grøsser av økningen i pris på sc er det vel ingen som helst fornuftig grunn til å se skrått på id3 engang. Skaffer du deg en id3 vil jo backup lading på hurtiglader fort koste deg 3,5-4 kr pr kw...

Jeg er litt i samme båt som deg, jeg ligger på 11-1400km pr uke. Jeg kjører ikke fast rute, så variabel lademulighet på jobb og med 1 trang garasjeplass hjemme i tillegg til fellesparkering og 2 elbiler i hus, blir det til og fra med hjemmelading. har en easee boks, så noe blir det, men jeg vil nok tilbringe godt med timer på norske sc stasjoner de neste åra 😅  Bestilte tm3 dagen før det stod i avisen at prisen skal opp og fikk nesten kaffen i halsen, til jeg hadde regnet på det. Ja, det blir dyrere, men fortsatt by far billigst. Med mindre en finner en god model s med gratis sc, men det drar jo med seg litt risiko, mangel på hengerfeste++
Haha ;) Med avtalen man har med VW med ID.3 får man lade på ionity til 1,60 kr/kwh om man betaler 189 kr pr måned. Så det er en del billigere enn den nye prisen til Tesla. Men jeg er likevel sånn at når man skal bruke mye penger på bil, hvorfor ikke da kjøpe den bilen man har mest lyst på... ::)

Det er godt å høre vi er flere som er litt i samme situasjon! Jeg vingler mye frem og tilbake nå, mest fordi jeg ikke føler jeg finner en veldig god løsning  ???

daktari

Det finnes S uten luftfjæring. Karosseri er alu, så den ruster ikke opp. Det mest kostbare som gjenstår da er ac-anlegget. Batteriene har 8 år garanti, så en 2016 75 f.eks som ikke har gått for langt har flere år garanti.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rayray

Sitat fra: ElRobin på søndag 31. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Rayray på søndag 31. januar 2021, klokken 11:06

Haha ;) Med avtalen man har med VW med ID.3 får man lade på ionity til 1,60 kr/kwh om man betaler 189 kr pr måned. Så det er en del billigere enn den nye prisen til Tesla. Men jeg er likevel sånn at når man skal bruke mye penger på bil, hvorfor ikke da kjøpe den bilen man har mest lyst på... ::)

Det er godt å høre vi er flere som er litt i samme situasjon! Jeg vingler mye frem og tilbake nå, mest fordi jeg ikke føler jeg finner en veldig god løsning  ???

Den avtalen har jeg ikke fått med meg, men kjapp titt på ionity ladekartet og et flashback til hvordan jeg personlig opplevde en prøvetur i id3, så er valget enkelt for min del. Men heldigvis er ikke alle like. Om ionity sitt nettverk dekker behov og du ellers er happy med hva en id3 gir deg, så skjønner jeg at det er fort gjort å bli usikker.

Men du skriver noe viktig over her, hvorfor ikke kjøpe den bilen man har mest lyst på... når en tilbringer såååå mye tid i bil som du og jeg gjør, er det egentlig da noen grunn til å velge noe annet enn man har lyst på, om man har råd og mulighet til å velge førstevalget? 😉😇

Jeg så det ble nevnt en del fordeler med eldre model s, og om man ikke er allverdens skeptiker virker jo det og som et ganske fornuftig valg å vurdere. For meg var den uaktuell pga mangel på hengerfeste først og fremst, men jeg hadde også et ønske om ny bil. Hatt nok uflaks med avvik mot garanti som ikke dekkes pga km stand o.l. Når man kjører såpass mye.

Lykke til med valget!!

Daniel_0007

Får veldig mye hurtiglading på suc for års prisen tiĺ ionity hos vw, eneste det lønner seg for den avtallen er for folk som har mye langkjøring. Personlig bruker jeg hurtiglading maks 4-5 ganger i året.
Model 3 2019 LR Rwd

najtrox

Har en Model 3 LR til bestilling nå, til rundt 480 000,- (m grå metallic og hengerfeste). Med rentekampanje blir jo dette en grei deal. Samtidig ser jeg at en ID4 1st ligger på 429,- inkl vinterhjul. Det er jo da fort snakk om 75 000 i forskjell. For meg er ladenettverket og AWD samt. sportsligere ytelser det som trekker mot Model 3. ID4 er dog mye billigere, lavere verditap(spekulasjon), enklere å selge(en bil mange vil ha).

Noen andre som har vurdert denne istedet, og hvorfor endte dere likevel opp på Model 3?

jlan

Den ID4 versjonen må vel sammenlignes med en Model 3 LR RWD, som ikke selges lengre, men ikke var så langt unna i pris. Eller kanskje man i praksis kommer like raskt fram med en 54kWh SR+ som med en 77kWh ID4 *)?   

Jeg kunne sikkert vurdert å bytte til AWD versjonen etterhvert, hvis jeg hadde likt tyske biler. Jeg har inne bestilling på en Model Y. Men akkurat nå frister det ikke å bytte i det hele tatt. Jeg trives så godt "nede i" min Model 3.

Jeg merket meg forresten at ID4 ikke støtter 3-fase lading på IT nett, noe som for meg ville betydd 3.6 kW hjemmelading, siden jeg bare har en 16A kurs.

*) Edit: Sjekket kjøretid+ladetid Bergen-Stockholm i ABRP - sommerforhold :
ID4: 14:27  SR+: 14:29  LR: 13:44
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

IDan

Er det noen eiere tidligere eiere som fortryder deres kjøp av TM3? En annen elbil som hadde passet bedre, ikke nok for pengene e.l.?

turfsurf

Sitat fra: najtrox på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:28
Noen andre som har vurdert denne istedet, og hvorfor endte dere likevel opp på Model 3?
Vi kjøpte nettopp ny TM3 (til bruk som bil nr 2). Kravet var egentlig enkelt, AWD og 30 mil rekkevidde uansett vær. Pris ikke langt over 500k. ID.4 og slekta, Ioniq 5, og Mach-e kunne alle vært alternativer, men feilet først og fremst på tilgjengelighet.

Etter å ha prøvekjørt Mach-e og ID.4 er jeg ikke lei for det. TM3 er en vesentlig mere morsom bil å kjøre, og som bil nr 2 teller ikke de praktiske egenskapene like mye.

Første helgen kjørt vi og femti mil med stor skaphenger. Da var jeg og veldig glad for tilgjengeligheten til SuC nettverket.

Eneste bilen jeg ville vurdert i stedet for ville vært Ioniq 5. Men måtte prøves først.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Har 2019 M3. Ganske lik prioritering som turfsurf og bil #2. I dag kunne vi sikkert ha vurdert PS2 siden vi kjører mest og lengst med MS. Men det er en sinnsvakt enkel og morsom elbil å kjøre. Ingen problemer heller. Effektivitet og ladenettverk er vanedannende. Største ankepunkter er bakluke (mer praktisk med full åpning pluss at vann og snø i 2019 utgaven renner inn i bagasjerommet ved åpning), vindusviskerkontroll på skjerm, og litt i overkant presis i styringen for samboeren (hun synes den er mer slitsom å kjøre ift MS). Prismessig er den gunstig også dersom man ser på rekkevidde og ladehastighet (spesielt 2019/20).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA