Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

TøddiVedder


TøddiVedder

Hadde nok valgt Y hvis var tilgjengelig samme tid som jeg kjøpte. Men kanskje ikke hvis 100000 dyrere. 3 fungerer utmerket til vårt bruk. 2 voksne og 2 barne.

jlan

Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Kva er fordelen med Model 3 vs Model Y?
Pris, rekkevidde, akselerasjon, lavere høyde for taklast og snøkosting, image.
Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Om ein vil ha mindre bil, er vel uansett eit "Golf-oppsett" betre enn sedan?
Det går rykter om en Model 2, som muligens ligner på Golf. Grei løsning det også, men den blir vel litt kort å sove i f.eks., og ski må stikke frem mellom forsetene hvis en skal ha de inni bilen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

gruffalo

Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Kva er fordelen med Model 3 vs Model Y? Om ein vil ha mindre bil, er vel uansett eit "Golf-oppsett" betre enn sedan?

Generelt sett er vel fordelen med sedan (av en ellers lik bil)
-stivere karosseri
-mindre støy
-bedre takhøyde bak

Slik var det i alle fall i gamle dager når man kunne velge mellom golf/jetta, escort/orion. Jeg husker spesielt saab 900, der var sedanen merkbart stivere, mer stille og komfortabel.
E-tron 55 sportback 2022

trykkertor

Sitat fra: Handyman på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:41
Hører og leser stadig påstander om at ingen vil ha sedaner. Men når en av de mest solgte bilene er sedan, så holder vel den påstanden ikke helt vann?
Eh......den mest solgte bilen i fjor var en rimelig dyr SUV.
Det argumentet om at stort salg av sedan/TM3 sier vi ikke vil ha SUV, faller på sin egen urimelighet når det ikke er et reelt alternativ til den mest solgte sedanen.
Vent til Model Y blir tilgjengelig, så får du svaret på hva folk egentlig vil ha.
Jeg synes det er smått "sykt" at Norges mest solgte bil 2020 er en bil som er nærmere 1 million enn 0,5 million. Vi er da ikke så forbanna rike hver og en av oss i et pandemiår med permiteringer, sviktende bedrifter/næringsliv og usikkerhet om fremtiden.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. januar 2021, klokken 17:25
Jeg synes det er smått "sykt" at Norges mest solgte bil 2020 er en bil som er nærmere 1 million enn 0,5 million. Vi er da ikke så forbanna rike hver og en av oss i et pandemiår med permiteringer, sviktende bedrifter/næringsliv og usikkerhet om fremtiden.
Tror nok over halvparten er e50 til under 750k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. januar 2021, klokken 17:25
Sitat fra: Handyman på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:41
Hører og leser stadig påstander om at ingen vil ha sedaner. Men når en av de mest solgte bilene er sedan, så holder vel den påstanden ikke helt vann?
Eh......den mest solgte bilen i fjor var en rimelig dyr SUV.
Det argumentet om at stort salg av sedan/TM3 sier vi ikke vil ha SUV, faller på sin egen urimelighet når det ikke er et reelt alternativ til den mest solgte sedanen.
Vent til Model Y blir tilgjengelig, så får du svaret på hva folk egentlig vil ha.
Jeg synes det er smått "sykt" at Norges mest solgte bil 2020 er en bil som er nærmere 1 million enn 0,5 million. Vi er da ikke så forbanna rike hver og en av oss i et pandemiår med permiteringer, sviktende bedrifter/næringsliv og usikkerhet om fremtiden.
Jeg skrev EN AV de mest solgte.... ikke DEN mest solgte.
Poenget var som jeg skrev, at påstanden om at INGEN vil ha sedan ikke er/var riktig. At svært mange kanskje egentlig ønsket seg en SUV/stasjonsvogn ser jeg ikke bort i fra. Det gjorde jo i alefall jeg, men jeg antar flere enn meg også opplever at sedan en bil de er fornøyd med.
Jeg ser heller ikke bort fra at mange vil velge TMY fremfor TM3, men det var altså ikke poenget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Kva er fordelen med Model 3 vs Model Y?
Noen ting jeg kommer på i farta:
-Mindre støy og romling fra bak i bilen.
-Topp sikkerhet mot løs bagasje.
-Svært lite varmetap fra kupeen med åpen bakluke vinterstid. I andre biler blir det fort iskaldt i kupeen når man står med åpen luke. På min TM3 trykker jeg på plass en nøkkelring i låsen i bakluka, slik at klimaanlegget fortsetter å varme kupeen selv om luka er åpen. Delig på fjellet når det er skikkelig kaldt.
-Lavere forbruk.
Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Om ein vil ha mindre bil, er vel uansett eit "Golf-oppsett" betre enn sedan?
Vil ikke ha mindre bil enn en TM3. TM3 vil for mange fungere fint som familiebil. Det gjør ikke en mindre bil med "Golfoppsett".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MooCow

Sitat fra: Handyman på fredag 29. januar 2021, klokken 11:26
Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Kva er fordelen med Model 3 vs Model Y?
Noen ting jeg kommer på i farta:
-Mindre støy og romling fra bak i bilen.
-Topp sikkerhet mot løs bagasje.
-Svært lite varmetap fra kupeen med åpen bakluke vinterstid. I andre biler blir det fort iskaldt i kupeen når man står med åpen luke. På min TM3 trykker jeg på plass en nøkkelring i låsen i bakluka, slik at klimaanlegget fortsetter å varme kupeen selv om luka er åpen. Delig på fjellet når det er skikkelig kaldt.
-Lavere forbruk.
Sitat fra: Thalgar på torsdag 28. januar 2021, klokken 09:32
Om ein vil ha mindre bil, er vel uansett eit "Golf-oppsett" betre enn sedan?
Vil ikke ha mindre bil enn en TM3. TM3 vil for mange fungere fint som familiebil. Det gjør ikke en mindre bil med "Golfoppsett".

Fleire fordelar:
- Raskare
- Billigare
- Finare

ElRobin

Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del. Spørs om ionity følger etter da...

RuneW

#70
Sitat fra: ElRobin på fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del. Spørs om ionity følger etter da...

Følge etter? De er vel (mye) dyrere en Tesla SuC selv etter denne økningen? Mulig jeg tar feil og det er billigere med abonnementsløsninger.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ElRobin

187 kr/mnd+1,6 kr/kWh om man eksempelvis har ID.3.

pekle

Sitat fra: ElRobin på fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del.
Skal du lade 10-12.000kWt på SuC i året? Om du snitter 100kW er det fort nesten 3 arbeidsuker tilbrakt på SuC.

TøddiVedder

Har SuC blitt dyrere? Tror jeg så at det kostet 1,67 pr kwt igår.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA