Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

ladov

Siden jeg har hatt Zoe..

Du setter deg *inn* i en Zoe mens du setter deg *ned* i en TM3. Greit å være klar over for de med bevegelsesutfordringer. Siden den er mindre er den enklere å parkere trange steder(husk ryggekamera!). Dessuten er Zoe vesentlig billigere og gir deg mye for penga. På alle andre områder er nok TM3 bedre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

PF

Med 60.000 km i året og bekymring for verditap bør man huske en ting.
Jo billigere bilen er i innkjøp, jo mindre penger kan man tape på den, spesielt når det er så mye konkurrenter som banker på døren fremover. De fleste mener jo at my vil gjøre mye med bruktprisene på m3

Electric cars in Norway

De fleste mener jo at my vil gjøre mye med bruktprisene på m3
[/quote]

PF, ja hmm ja de fleste mener......
.... jeg er litt både og...

Jeg er en av de som er veldig usikker på om MY vil medføre et høyt bruktbil fall på M3. De vil tiltrekke seg ulike kjøpegrupper også. MY er mer familie orientert også. Med 3. rad.

Men men, jeg har ofte feil når jeg spår om fremtiden.....

HCO

Det første som slår meg, er om du har rask nok lading hjemme til å unngå hurtiglading, selv om du får bil med større batteri. 280 km pr dag gir et forbruk på 40-50 kWh. Dersom du har en 32A ladeboks bør dette gå greit å lade i løpet av en natt (8 timer), men om du bare har 16A 230V blir det kanskje behov for å lade i 16 timer...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

thebadger

Sitat fra: HCO på søndag 24. januar 2021, klokken 23:09
Det første som slår meg, er om du har rask nok lading hjemme til å unngå hurtiglading, selv om du får bil med større batteri. 280 km pr dag gir et forbruk på 40-50 kWh. Dersom du har en 32A ladeboks bør dette gå greit å lade i løpet av en natt (8 timer), men om du bare har 16A 230V blir det kanskje behov for å lade i 16 timer...
230×32×sqrt(3)×2/3 = 8,5kW, så cirka 6 timer for å fylle på 50kWh netto, eller 12 timer på 16A

En liten notis i angående restverdi. Dersom det kommer reelle konkurrenter til TM3 så får disse også prisfall, så det eneste du trenger å ta høyde for er om du har råd til 15-20% verditap de første årene.

Wabby

Sitat fra: ElRobin på søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
Vet at dette potensielt kan bli en stor diskusjon mellom de som liker Tesla, og de som ikke liker Tesla. ;)
Jeg vurderer hvertfall å oppgradere min Zoe til noe med mer rekkevidde og hurtigere lading. Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Vurderer den nyeste Zoe, men sikler selvfølgelig på Model 3, spesielt med gunstig lånefinansiering i tillegg. Men hvorfor burde man kjøpe en modell 3? Hva tror vi prisen faller på disse?

Kjør diskusjon.

Du vurderer den nye Zoe, så da kan jeg nok relatere litt :-) Selv kjøpte jeg E208 som har samme plattform. Bilen var kul og morsom å kjøre... Men gud for noe drit når det kom til infotainment og forbruk. 340WLTP kan du jo bare drømme om og på vinteren var den enda verre. Datt helt ned til 160km rekkevidde på -4 grader.
Ellers var det andre software ting som jeg syns var helt jævlig.

Jeg hadde bilen i 6mnd før det klikket for meg. Valget falt for TM3P av noen enkle grunner.
* Flytte innskuddet mitt fra E208 til TM3P ville gi meg kun en økt månedlig kostnad på 800,-
* Mye lengre rekkevidde
* Flere ladere
* Bedre infotainment
* MYE mer plass!
* Romslig bil
* Raskere hjemmelading

Nå har jeg eid Tesla'en i 2 uker, og må si at jeg overhodet ikke angrer på å bytte ut baguetten. Det er en del små ting som gjør Teslaen meget sømløs og som man setter pris på. Så enkle ting at spotify starter å spille i det du kommer til bilen og åpner døren.
På baguetten så hadde kilde alltid gått tilbake til DAB, så da måtte du parre opp telefon, finne kilde, åpne spotify, finne liste, trykke play....

Men for å ta noe negativt om å skaffe seg Tesla også...
* Høyere forsikring
* Høyere dekkslitasje kontra baguetten
* Treg service
TM3P 2021 - Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: Wabby på mandag 25. januar 2021, klokken 09:04
Vet at dette potensielt kan bli en stor diskusjon mellom de som liker Tesla, og de som ikke liker Tesla. ;)
Jeg vurderer hvertfall å oppgradere min Zoe til noe med mer rekkevidde og hurtigere lading. Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Vurderer den nyeste Zoe, men sikler selvfølgelig på Model 3, spesielt med gunstig lånefinansiering i tillegg. Men hvorfor burde man kjøpe en modell 3? Hva tror vi prisen faller på disse?

Kjør diskusjon.

Du vurderer den nye Zoe, så da kan jeg nok relatere litt :-) Selv kjøpte jeg E208 som har samme plattform. Bilen var kul og morsom å kjøre... Men gud for noe drit når det kom til infotainment og forbruk. 340WLTP kan du jo bare drømme om og på vinteren var den enda verre. Datt helt ned til 160km rekkevidde på -4 grader.
Ellers var det andre software ting som jeg syns var helt jævlig.

Jeg hadde bilen i 6mnd før det klikket for meg. Valget falt for TM3P av noen enkle grunner.
* Flytte innskuddet mitt fra E208 til TM3P ville gi meg kun en økt månedlig kostnad på 800,-
* Mye lengre rekkevidde
* Flere ladere
* Bedre infotainment
* MYE mer plass!
* Romslig bil
* Raskere hjemmelading

Nå har jeg eid Tesla'en i 2 uker, og må si at jeg overhodet ikke angrer på å bytte ut baguetten. Det er en del små ting som gjør Teslaen meget sømløs og som man setter pris på. Så enkle ting at spotify starter å spille i det du kommer til bilen og åpner døren.
På baguetten så hadde kilde alltid gått tilbake til DAB, så da måtte du parre opp telefon, finne kilde, åpne spotify, finne liste, trykke play....

* Høyere forsikring
* Treg service

zoe og E208 er to forskjellige merker og plattform  :D
Men ja rekkevidden på psa bilene er ikke mye å skryte spesielt på vinter https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/
c4 hadde rekkevidde på 190 når wltp sier 350.
Men ja er som mange andre sier her, selv alle nye bilene som kommer så er det ingen som enda matcher model 3 på effektivitet og etter den fikk varmepumpe så har den blitt enda bedre på vinteren  :+1:
Model 3 2019 LR Rwd

Thomas Parsli

* Høyere forsikring
* Treg service

Forsikringen er vel bare marginalt dyrere?

Dekkslitasje avhenger mer av høyrefoten din, kjører du pent er nok slitasjen ganske lik.

Vi har opplevd raskere og bedre service hos Tesla enn hos de tre største importørene/forhandlernettene i Norge. Og de jeg kjenner som har kjørt Tesla i mange år sier det samme.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wabby

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 25. januar 2021, klokken 09:52
* Høyere forsikring
* Treg service

Forsikringen er vel bare marginalt dyrere?

Dekkslitasje avhenger mer av høyrefoten din, kjører du pent er nok slitasjen ganske lik.

Vi har opplevd raskere og bedre service hos Tesla enn hos de tre største importørene/forhandlernettene i Norge. Og de jeg kjenner som har kjørt Tesla i mange år sier det samme.

Forsikring blir høyere, hva du legger i marginalt vet jeg ikke. Men for meg økte den med 2000,-. Årlig nå 10.000,-

Slitasjen er nok ikke lik om man kjører pent. Bilen er tyngre, firehjulstrekk, og den har mer moment, så den vil slite mer.... Dekkdimensjonen er også større, som tilsier dyrere dekk. At du prøver å forsvare dette er litt utrolig i seg selv :-)

BOS hvor jeg kjøpte min E208, hadde ræva service.
Tesla hvor jeg nå har bestilt en service pga mangler/feil, svarte opp med en service 3 uker frem i tid. Resultatet av servicen kan jeg ikke uttale meg om enda, men kommentaren min er basert på hva som går igjen på forum og facebook. Kan jo sies at Kristiansand får mye skryt, og Oslo generelt får slakt.

Kan legge til av best service, så har jeg opplevd Mobile som beste forhandler. Får alltid lånebil, uansett bestilling/service/etc... De tar bilen inn kun for tiden dem trenger, og ikke alltid hele dager.

Kan også legge til at jeg måtte dra til Grorud tre dager på rad siden jeg ikke kom igjennom på telefon og holde dem i øra til dem fant en bil til meg siden de rotet bort bilen min rett før nyttår. Hadde fått VIN og forsikret bilen, poff... så var den borte og gitt til noen andre.
Til slutt fikk dem tatt en bil som var på vei til Trondheim for showroom, og sendt den til meg isteden.
For å få det til, måtte jeg være kunden fra helvete. Men verdt det.
TM3P 2021 - Oslo

jlan

Sitat fra: thebadger på mandag 25. januar 2021, klokken 06:53
230×32×sqrt(3)×2/3 = 8,5kW, så cirka 6 timer for å fylle på 50kWh netto, eller 12 timer på 16A
...
Hvis 3-fase er tilgjengelig så lader TM3 på alle tre faser . Med 16A 230V IT 3-fase blir det: 
16A*230V*√3≈6kW, maks 9 timer for 50kWh
Med 32A 230V IT lader den (med egnet ladestasjon) 16A*√3≈28A, som gir:
16A*√3*230V*√3≈11 kW, maks 5 timer for 50kWh
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

....Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Med kun 28meter tur/retur bør ikke ladingen bli et problem ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

Sitat fra: jlan på mandag 25. januar 2021, klokken 10:21
Hvis 3-fase er tilgjengelig så lader TM3 på alle tre faser . Med 16A 230V IT 3-fase blir det: 
16A*230V*√3≈6kW, maks 9 timer for 50kWh
Med 32A 230V IT lader den (med egnet ladestasjon) 16A*√3≈28A, som gir:
16A*√3*230V*√3≈11 kW, maks 5 timer for 50kWh
Jepp, jeg skulle bare påpeke at 16 timer på 16A gir mye mer enn 50kWh

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 25. januar 2021, klokken 10:29
....Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D

Har du prøvd å pensle 28 meter noen gang? Høres mer enn langt ut spør du meg...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RJK

Sitat fra: RuneW på mandag 25. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: Handyman på mandag 25. januar 2021, klokken 10:29

Har du prøvd å pensle 28 meter noen gang? Høres mer enn langt ut spør du meg...  :laugh:

Spørs hva han pensler med, med det høres ut som en merkelig smørje...

;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ElRobin

Takk for at dere gir meg god innsikt og erfaringer!

Spørsmålet er vel også om man heller burde gått for en Tesla Model S som har gått rundt 100.000 km, til 250k.  :-\
Jeg er litt redd for hvordan det blir å eie bilen når garantien utgår. Dette kommer jo selvfølgelig til å skje fort etter mitt bruk. Hva burde man være redd for når garantien utløper på disse bilene, som ikke kan dekkes på forsikring av bilen? Eller tar forsikringen det meste som kan gå galt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA