Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor kjøpe Tesla model 3?

Startet av ElRobin, søndag 24. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det eneste normal forsikring kan dekke, er plutselig "maskinskade" - dvs. motorhavari.
Ingen av disse dekker (så vidt jeg vet) batteri/lader.

En brukt Model S vil nok være dyrere over tid (flere år) enn en ny Model 3, men du kan ha flaks. Du må også forvente noen flere verkstedsbesøk med en Model S og er den utenfor garanti må du selv betale leiebil.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jlan

En Model S til 250000 blir gjerne en 2014 modell. Da er det ikke lenge igjen før batterigarantien på 8 år går ut. Det er fantastiske biler, men de er i ferd med å gå inn i veteranbil-segmentet. Det er ikke ment negativt, men jeg tror de etterhvert krever den type engasjement.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wabby

Sitat fra: ElRobin på mandag 25. januar 2021, klokken 12:35
Takk for at dere gir meg god innsikt og erfaringer!

Spørsmålet er vel også om man heller burde gått for en Tesla Model S som har gått rundt 100.000 km, til 250k.  :-\
Jeg er litt redd for hvordan det blir å eie bilen når garantien utgår. Dette kommer jo selvfølgelig til å skje fort etter mitt bruk. Hva burde man være redd for når garantien utløper på disse bilene, som ikke kan dekkes på forsikring av bilen? Eller tar forsikringen det meste som kan gå galt?
Jeg ville styrt unna en Model S uten garanti nå.
Sett flere historier om dyre affærer og fler av dem har utdatert MCU og ikke oppgradert til CCS lader.

I tillegg vil du snart se et prisras av model S og flere godt ivaretatte som kommer ut for salg. Ryktes at Model S og X kommer som facelift meget snart da Tesla har bedt sine forhandlere om å kvitte seg med dagens biler.

Skulle jeg kjøpt en Tesla i dag, så hadde det blitt facelift model 3, ingen andre.
TM3P 2021 - Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 25. januar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: RuneW på mandag 25. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: Handyman på mandag 25. januar 2021, klokken 10:29
Sitat fra: ElRobin på søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
....Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Med kun 28meter tur/retur bør ikke ladingen bli et problem ;)

Har du prøvd å pensle 28 meter noen gang? Høres mer enn langt ut spør du meg...  :laugh:
Spørs hva han pensler med, med det høres ut som en merkelig smørje...
;D
Har hatt sommer- og lørdagsjobb i bakeri i min barne-/ungdomstid. Ble en den pensling der, men ja 28m er jo en del ;) Beklager all Off-Topic, men kunne ikke dy meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Sitat fra: Handyman på mandag 25. januar 2021, klokken 15:12
Sitat fra: RJK på mandag 25. januar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: RuneW på mandag 25. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: Handyman på mandag 25. januar 2021, klokken 10:29
Sitat fra: ElRobin på søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
....Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Med kun 28meter tur/retur bør ikke ladingen bli et problem ;)

Har du prøvd å pensle 28 meter noen gang? Høres mer enn langt ut spør du meg...  :laugh:
Spørs hva han pensler med, med det høres ut som en merkelig smørje...
;D
Har hatt sommer- og lørdagsjobb i bakeri i min barne-/ungdomstid. Ble en den pensling der, men ja 28m er jo en del ;) Beklager all Off-Topic, men kunne ikke dy meg.

Er vel rammet av autokorrektur djevelen han og... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. januar 2021, klokken 20:33
SitatDe fleste mener jo at my vil gjøre mye med bruktprisene på m3

PF, ja hmm ja de fleste mener......
.... jeg er litt både og...

Jeg er en av de som er veldig usikker på om MY vil medføre et høyt bruktbil fall på M3. De vil tiltrekke seg ulike kjøpegrupper også. MY er mer familie orientert også. Med 3. rad.
Merker jeg er litt uenig der. Utrolig mange både barnefamilier, pensjonister og what not som kjører Model 3 i dag i vente på Model Y.
Når Model Y blir tilgjengelig blir det MANGE brukte Model 3 som skal selges. Da kan bruktkjøper sette selgere opp mot hverandre, og etter hvert som tiden går må prisene nedover for å få solgt.

Er ganske sikker på at en STOR del av dagens Model 3 eiere sikter seg inn på Model Y.
Tipper faktisk Model 3 kan bli en "ungdomsbil" om noen få år, når de kan fås på bruktmarkedet til under 300.000,-

Vi så jo bare hvordan prisreduksjonen på Model 3 og rentekampanjen sendte mange bruktbiler 50.000+ ned i finn-pris.
Tenk når det over kort tid kommer et par tusen Model 3 på finn.no, og mange som hadde vurdert Model 3 heller vil betale seg opp i en ny Model Y.

Model Y kommer rett og slett til å bli den nye norske folkebilen. Det føler jeg meg rimelig sikker på.
Etter at Model 3 kom, selger de knapt Model S og X. Når Y kommer, tror jeg det blir særdeles få Model 3 som selges.

apehest

Sitat fra: trykkertor på mandag 25. januar 2021, klokken 17:56

Jeg er en av de som er veldig usikker på om MY vil medføre et høyt bruktbil fall på M3. De vil tiltrekke seg ulike kjøpegrupper også. MY er mer familie orientert også. Med 3. rad.
Merker jeg er litt uenig der. Utrolig mange både barnefamilier, pensjonister og what not som kjører Model 3 i dag i vente på Model Y.
Når Model Y blir tilgjengelig blir det MANGE brukte Model 3 som skal selges. Da kan bruktkjøper sette selgere opp mot hverandre, og etter hvert som tiden går må prisene nedover for å få solgt.

Er ganske sikker på at en STOR del av dagens Model 3 eiere sikter seg inn på Model Y.
Tipper faktisk Model 3 kan bli en "ungdomsbil" om noen få år, når de kan fås på bruktmarkedet til under 300.000,-

Vi så jo bare hvordan prisreduksjonen på Model 3 og rentekampanjen sendte mange bruktbiler 50.000+ ned i finn-pris.
Tenk når det over kort tid kommer et par tusen Model 3 på finn.no, og mange som hadde vurdert Model 3 heller vil betale seg opp i en ny Model Y.

Model Y kommer rett og slett til å bli den nye norske folkebilen. Det føler jeg meg rimelig sikker på.
Etter at Model 3 kom, selger de knapt Model S og X. Når Y kommer, tror jeg det blir særdeles få Model 3 som selges.

Du har helt rett. Y blir en bil som faktisk passer norske bilkjøpere, mens sedaner er noe det egentlig ikke selges en dritt av i Norge.

Woodbear

Hvorfor kjøpte du model 3:
Hadde audi a4 09 modell, testa mercedes c hybryd, nyere audier... satt meg i en lrawd 19 som jeg bare skulle teste for morro, skulle da ikke ha sånn elbil enda, og fikk bra pris, og kjøpte på stedet..

Har tidligere prøvekjørt s og x, men 3 rn ga meg glede.

Bil har altid vært kun framkomstmiddel, hate å kjøre selv. Tesla 3 endra det, og nå bytta til m3p og bare nyter en hver tur i bilen 😅
2021 model 3 hvit performance.

Magnus Hansen

Sitat fra: trykkertor på mandag 25. januar 2021, klokken 17:56

Det er en vesentlig feilslutning i resonnementet ditt. Det er riktig at nybilsalget av S og X har gått kraftig ned. Men bruktprisen har på ingen måte krakket. Tilsvarende blir det når Y kommer. Det blir sikkert solgt veldig få nye 3ere etter Y kommer, men den kommer fremdeles til å være en populær bruktbil. Og kommer til å selges til gode priser. En 3er med normalt prisfall vil fremdeles være mye billigere enn en ny Y og vil tiltrekke seg kjøpere som enten ikke vil eller kan kjøpe ny Y

z4rd

Og ofte glemmer man at S/X75D ikke var en option lenger. Innstegsprisen har blitt en del høyere, dermed færre kjøpere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

trykkertor

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. januar 2021, klokken 19:34
Det er en vesentlig feilslutning i resonnementet ditt. Det er riktig at nybilsalget av S og X har gått kraftig ned. Men bruktprisen har på ingen måte krakket. Tilsvarende blir det når Y kommer. Det blir sikkert solgt veldig få nye 3ere etter Y kommer, men den kommer fremdeles til å være en populær bruktbil. Og kommer til å selges til gode priser. En 3er med normalt prisfall vil fremdeles være mye billigere enn en ny Y og vil tiltrekke seg kjøpere som enten ikke vil eller kan kjøpe ny Y
Ikke helt enig der heller. Klart S og X eiere ikke selger store grombilen sin i hopetall for å gå inn på en mindre, billigere Model 3. Derav ble det ikke så mange av de på bruktmarkedet, lite konkurranse og prisene holder seg.
Når Y kommer, snakker vi om å "oppgradere" Model 3 til langt mer norgesvennlig bil i omtrent samme prissjiktet. Da vil vi se et helt annet kvantum at brukte Model 3 ved lansering av Y, enn vi så brukte S og X ved lansering av 3.

Få ville bytte "ned" sin Model S og/eller X ned mot Model 3.
Langt flere vil bytte "opp" sin Model 3 til Model Y.
Model Y er og blir en norgesbil av dimensjoner. Har allerede sett en god del pensjonister "presse" seg ned i en Model 3 sedan. Og jeg tenker det er midlertidig inntil de kan få skaffet seg en Model Y, som er mye samme bilen bare langt mer pensjonistvennlig.
Har sett mang, meg inklusive, sele fast hunden i kupeen av Model 3, hvor vi bare venter på en Y hvor hundeburet atter engang blir en del av hundeholdet vårt.
Har sett mang en småbarnsfamilie trikse inn barnevognen i den lille luken bak, hvor de venter på en stor luke, og kanskje til og med en 7-seter som familieskute.

For meg er det åpenlyst at mange av dagens Model 3 eiere vil bytte til Y for blant annet plass og stor luke.
Noe både S og X har hatt hele veie, og dermed var det lite lekkasje fra S og X til 3.

Håper jeg tar feil, for da vil jeg få mer igjen for vår Model 3. Likevel tror jeg at bruktmarkedet på Model 3 vil bli et massivt kjøpers marked hvor vi selgere etter kort tid underbyr hverandre på finn for å ikke sitte med flere biler utenfor boligen.

najtrox

Tror nybilsalget vil forandre seg totalt, der man ser svært få nye 3 når Y kan fåes her i landet. På bruktmarkedet er det likevel en attraktiv bil sett opp mot mye annet, og vil holde seg relevant lenger enn andre modeller fra andre merker. Det er jo også fortsatt mange som skal bytte ut dieseltraveren med en el-bil og for de vil kanskje M3 være ypperlig. Vanskelig å spå, men noe krakk tror jeg ikke på.

Thomas Parsli

Vi kjøpte Model X pga. størrelsen (noe som er overraskende vanskelig å forstå hvis man er under 191cm høy og ikke har kone/barn som er over snittet høye).

Vi har også flere bekjente som har kjøpt Model X etter å ha kjørt Model S i mange år nettopp pga. størrelsen (på både bilen og barna;)

Vi bytter kanskje ut bilen med en Model Y, men jeg er helt sikker på at det ikke blir en Model 3.
Jeg er også helt sikker på at det ikke blir EQC, e-Tron eller andre modeller som er betraktelig mindre enn Model X.

Bruktmarkedet for Model 3 kommer til å holde seg bra, delvis fordi flere ønsker brukte elbiler med god rekkevidde og delvis pga. økte avgifter som kommer til å gjøre nye biler en god del dyrere.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

lars667

Bruktbilmarkedet for elbiler med lang rekkevidde er fortsatt så begrenset at jeg vil tro prisene holder seg høye en god stund til, uavhengig av Y. Det eneste som vil holde prisene litt nede er Tesla-skepsis, som er konstant for alle modellene, kanskje en del verre for gamle X/S uten garanti. Det vil naturligvis bli en dip akkurat når Y kommer, på grunn av 3-eierne som egentlig ikke har kjøpt riktig bil. Selv er jeg nok en Y-kandidat, men 3 var akkurat innafor budsjett med rentekampanje (strakk det en hel del). Jeg er redd Y blir et lite stykke utafor. Og nå har jeg lært meg å leve med 3...  Tror 3-ern med "awd" vil holde seg rundt 400k-merket en god stund, det er utrolig mye bil for pengene. Det er ingen andre merker som kommer nærheten i rekkevidde, ladenettverk osv osv.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Ingeniøren

Bruktmarkedet er vel og styrt av hvor godt bilen holder seg i norsk saltsuppe. Er den like fin etter 3 år eller popper rusten fram her og der...Det er det ingen som vet i dag og det går ikke an å sammenlikne med storebrødre i aluminium.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA