Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stressa og ubalanserte elbilister i taxi-feltet....

Startet av Trond.Strom, mandag 18. juni 2012, klokken 19:27

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Delvis off topic, men likevel relatert: Det skal være dekk/felg medlemskveld 24. mars i regi av Oslo og Akershus elbilforening. Alle som er medlem har fått invitasjon i e-posten.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

trondi

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 11. mars 2015, klokken 18:54
På vinteren, uten snødekke på veiene opplever jeg 120km som realistisk rekkevidde.

På sommeren opplever jeg 160km som realistisk rekkevidde.

Forutsetningene mine er da 2,7 bar dekktrykk, bruk av varme (ca 20 grader) og normal pen kjøring i fartsgrensen eller 1-2 km under (målt med gps). Og at alt kjøres i ett strekk.

Men det er avhengig av så mye.

Synes allikevel der er veldig gøy å høre om noen som klarer å komme ned på 10.1 i forbruk på vinterdekk :) Uansett om det er nedoverbakke eller ei ;)

Hvordan klarer man 10.1 i forbruk? Det er jo helt sykt!
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

Marius Engel

Klarte faktisk 11.0 forrige uke. D
Men det var spsielt gunstige forhold.

Men resten av uken har jeg havnet på 12.4 -15.0 ca.

nr1rayner

Jeg har alltid kjørt med noe høyere trykk enn det i boka, på alle mine biler (bortsett fra Ford Transit, Peugeot Boxer etc. der er gjerne trykk på bakdekk oppgitt til ca 3,5 bar til 4,x bar. Dette har gitt slitasje i midten.)
Å øke trykket 10-20% gir ingen, eller svært lite slitasje i midten. Derimot å senke trykket 10-20% gir stor slitasje på skuldre. Har man litt ekstra trykk, har man "litt å gå på" ;)

Mål mønsterdybde tvers over dekkene, og kjør på med trykk, kjør ei stund og sjekk igjen.
Det optimale for dekkets levetid vil være jevn slitasje. Med tanke på alle svinger, rundkjøringer, sporing etc etc som sliter på kantene, vil nok optimalt dekktrykk ligge et lite stykke over det produsenten anbefaler  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emil

Jeg har vel på alle biler jeg har hatt ligget på 10-15% over på dekktrykket og slitasjen har alltid vært jevn. Har samme opplevelse på Leafen.

tomrh

Sitat fra: trondemor på mandag 16. mars 2015, klokken 00:38
Hvordan klarer man 10.1 i forbruk? Det er jo helt sykt!
Veldig mye fokus på økt dekktrykk, men enda viktigere å velge dekk med lav rullemotstand som jo er en permanent forbedring uansett føre og dekktrykk. Hakka R2 er jo en suveren vinner på rullemotstand om vinteren.

Kjører man mye i 90-sone kan valg av smalere dekk redusere luftmotstanden litt, f.eks. 195 eller 185 bredde. (Og som en parentes så har slitte dekk opptil 20% lavere rullemotstand selv om det frarådes sterkt å kjøre med!)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: DannyRS på mandag 09. mars 2015, klokken 09:14
Kjører med 2,90 bar i 205/60/16 Nokian R2.
@DannyRS: hvordan syntes du det var å kjøre med 205/60R16 dimensjon? Merket du forskjell mhp. regenerering? Komfort?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. juni 2015, klokken 08:37
Sitat fra: DannyRS på mandag 09. mars 2015, klokken 09:14
Kjører med 2,90 bar i 205/60/16 Nokian R2.
@DannyRS: hvordan syntes du det var å kjøre med 205/60R16 dimensjon? Merket du forskjell mhp. regenerering? Komfort?
Kan ikke si jeg merket vel ikke så veldig stor forskjell fra originale sommerdekk, utover de vanlige forskjellene på sommer- og vinterdekk. Bilen rager jo bittelitt høyere, det merker man faktisk. Var for øvrig ganske fersk elbilist på den tiden.  ;)

Valgte 60-profil kontra 55 pga bedre bakkeklaring, bedre komfort samt at motoren kan arbeide ved noe lavere turtall. Hvorvidt det siste punktet har noe for seg med tanke på energiøkonomi, har jeg ingen dekning for dessverre. Så vet ikke om den ene eller andre veien er mest riktig.
'14 Nissan Leaf Acenta

Daeedor

Jeg synes man godt kan ta med i denne dekktrykk-tråden - at produsentens anbefaling også har med sikkerhet å gjøre , og da fortrinnsvis under sleipe/glatte forhold.

Dekktrykk har selvsagt også innvirkning på rullemotstand/slitasje - men det er en helhet her. 8)

tomrh

Sitat fra: Daeedor på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:39
Jeg synes man godt kan ta med i denne dekktrykk-tråden - at produsentens anbefaling også har med sikkerhet å gjøre , og da fortrinnsvis under sleipe/glatte forhold.
For å unngå vannplaning i regnvær anbefales det faktisk å øke dekktrykket. Det holder dekket rundere og åpner mønsteret for optimal pumping av vann. (Se bl.a. http://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/geometrisk-trykkjustering-i-konkurranse)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:31
Sitat fra: Daeedor på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:39
Jeg synes man godt kan ta med i denne dekktrykk-tråden - at produsentens anbefaling også har med sikkerhet å gjøre , og da fortrinnsvis under sleipe/glatte forhold.
For å unngå vannplaning i regnvær anbefales det faktisk å øke dekktrykket. Det holder dekket rundere og åpner mønsteret for optimal pumping av vann. (Se bl.a. http://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/geometrisk-trykkjustering-i-konkurranse)

Det anbefaler ikke jeg , da veigrepet blir ennå dårligere på våt vei om dekktrykket blir for høyt.
(selv om selve vannplanings grensen blir høyere)
Man bør ikke blande sammen konkurransekjøring med kjøring på vanlig vei. Dekkene har også helt annen gummiblanding og andre (lavere) mønstre.

For ordens skyld : jeg er motorsportutøver (dragracing) og vet en god del mer om dekk enn de fleste.
De fleste jeg snakker med , vet f.eks ikke at dragracing dekk inneholder et klebrig stoff i gummien som ikke finnes i vanlige bildekk. Dette stoffet aktiveres når temperaturen kommer opp i over 50 grader celsius. Gjør man dette med et vanlig bildekk , blir det bare glattere , da dette dekkets brukstemperatur område er mye lavere.
Ungdommen "børner" som bare det , men vet ikke at dette ikke fungerer på vanlige dekk.

Gatedekk (racing dekk kan også være "dot" merket " ) har helt andre egenskaper enn den siden du viser til.

Bruk dekkfabrikantens/bilprodusentens anbefaling , så har du den beste sammenkoblingen av sikkerhet og økonomi.  ;)

tomrh

Du overrasker meg Daeedor, hadde aldri sett for meg deg som dragrace-utøver, så forsiktig og pessimistisk som du opptrer i postingene dine. ;D

Men jeg tenker slik at det verste for meg er å slippe helt og miste styring totalt, noe som skjer når jeg vannplaner. En liten slipp er lettere å ta kontroll over, og man får hjelp fra bilens esp. Altså prioriterer jeg å heve grensa for vannplaning, og når det også faller sammen med lavere forbruk er valget klart for min del ihvertfall.

Btw...trodde dragrace-utøvere kjørte for det meste rett frem? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#42
Sitat fra: Daeedor på torsdag 11. juni 2015, klokken 15:45
For ordens skyld : jeg er motorsportutøver (dragracing) og vet en god del mer om dekk enn de fleste.
Da kan du sikkert hjelpe meg å forstå dette.

Fossilen vår har 205/65R15 standard, og anbefalt dekktrykk skal være 2,1 bar iflg brukermanualen. Den veier 1910 kg, altså nesten 400 kg mer enn Leaf. Leaf har som kjent 205/55R16 standard med 2,5 bar anbefalt.

Hvis jeg setter fossildekka på Leafen på egnede felger (som jeg har gjort), så har jeg lært et sted at for hver økning i profilhøyde skal man ned 0,1 bar, og motsatt. Opp fra 55 til 65-profil er to trinn, skulle gi 2,5 - 0,2 = 2,3 bar.

Men det anbefales altså bare 2,1 bar for fossilen, noe jeg synes er lavt. Bortsett fra å fraråde både dekk- og felgdimensjon, så vet du kanskje om tyngre biler skal ha lavere dekktrykk sånn generelt? Eller er det noe i tillegg til den 0,1-bar-pr-profilendring regelen jeg har oversett?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:47
Du overrasker meg Daeedor, hadde aldri sett for meg deg som dragrace-utøver, så forsiktig og pessimistisk som du opptrer i postingene dine. ;D

Men jeg tenker slik at det verste for meg er å slippe helt og miste styring totalt, noe som skjer når jeg vannplaner. En liten slipp er lettere å ta kontroll over, og man får hjelp fra bilens esp. Altså prioriterer jeg å heve grensa for vannplaning, og når det også faller sammen med lavere forbruk er valget klart for min del ihvertfall.

Btw...trodde dragrace-utøvere kjørte for det meste rett frem? ;)

Hehe.... takk for den.... Men joda : der kjører vi rett frem. Likevel - det skjer ofte ting som gjør at kursen kan endres relativt raskt. Man må definitivt kunne håndtere bil ! Vel vel .... jeg lar dette temaet ligge.  :)

Daeedor

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Daeedor på torsdag 11. juni 2015, klokken 15:45
For ordens skyld : jeg er motorsportutøver (dragracing) og vet en god del mer om dekk enn de fleste.
Da kan du sikkert hjelpe meg å forstå dette.

Fossilen vår har 205/65R15 standard, og anbefalt dekktrykk skal være 2,1 bar iflg brukermanualen. Den veier 1910 kg, altså nesten 400 kg mer enn Leaf. Leaf har som kjent 205/55R16 standard med 2,5 bar anbefalt.

Hvis jeg setter fossildekka på Leafen på egnede felger (som jeg har gjort), så har jeg lært et sted at for hver økning i profilhøyde skal man ned 0,1 bar, og motsatt. Opp fra 55 til 65-profil er to trinn, skulle gi 2,5 - 0,2 = 2,3 bar.

Men det anbefales altså bare 2,1 bar for fossilen, noe jeg synes er lavt. Bortsett fra å fraråde både dekk- og felgdimensjon, så vet du kanskje om tyngre biler skal ha lavere dekktrykk sånn generelt? Eller er det noe i tillegg til den 0,1-bar-pr-profilendring regelen jeg har oversett?

I racing bruker jeg ca 12 psi dekktrykk... Dekkene er spesielle ! Og - produsentens anbefaling på vanlige gatebiler er bare en anbefaling , basert på "best choice" på sikkerhet/comfort/økonomi , der sikkerhet er rangert høyest.
Jeg vil anta at det du lurer på bør sees i hensyn til vekt samtidig som sidestøtten i dekket er viktig. Ved høy profil bør trykket være høyere på generelt basis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA