Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stressa og ubalanserte elbilister i taxi-feltet....

Startet av Trond.Strom, mandag 18. juni 2012, klokken 19:27

« forrige - neste »

Trond.Strom

i følge mythbusters er det mye rekkevidde i å ha litt høyt dekktrykk.
å gå fra 2,5 bar til 2,75 bar gir ca 6%

jeg kjører mine dekk på 3 bar, hva gjør dere andre her på forumet?

http://ecomodder.com/forum/showthread.php/mythbusters-tests-tyre-tire-pressure-17151.html

Aspiranten

Har normalt dekktrykk.

For høyt trykk gir høyere dekkslitasje i midten og jeg gjetter på at bremselengden også blir strukket negativt. Vil ikke ofre livet for 6% rekkevidde, når vi i utgangspunktet lader bilen hver 3. eller 4. dag  :)
Nissan Leaf

Lynet

#2
Det er faktisk gammel overtru at dekkene slites på midten, det var diagonaldekkene midt i forrige århundre som hadde det problemet!
Å øke dekktrykket til 3 bar øker rekkevidden men reduserer komforten litt. Har ikke lest noen test som sier at bremsestrekningen øker, hvis noen har lest noe annet så legg det inne her.

Kjørte selv kjørt forsøk på min gamle 98 Passat der jeg økte dekktrykket 50%, det ble nesten ikke økt slitasje på midten! Men skarpe ujevnheter i asfalten dunker godt i bilen.....

Forklaringen er enkel da et radialdekk har flere lag tekstil og stål som ligger rett under slitebanen og skal holde den plan mot underlaget. Økt dekktrykk strekker ikke midten av disse lagene av meget sterkt materiale!  
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Jeg ser absolutt argumentene dine Lynet, og jeg vet om svært mange eksempler på gammel bilkunnskap som har etablert seg som sannheter i samfunnet, men som aldeles ikke er noen sannhet lenger. Jeg skal derfor ikke være påståelig med mine "jeg har hørt at", men før det er skikkelig dokumentert at det ikke fører til ekstra slitasje og dårligere veigrep så vil jeg likevel "føle" at det er slik, hvis du skjønner  :) Gammel vane vond å vende.
Nissan Leaf

Trond.Strom

Jeg har ve llest mye av det samme som lynet. Virker som om minuset med høyt dekktrykk er noe redusert comfort. Oppsiden i tilleg til 6% lengre rekkevidde er at man får da 6% lengre batterilevetid ettersom bilen må lades sjeldnere enn med "anbefalt" dekktrykk.

På siden av dekkene står det maks 3,5 BAR så mulig jeg tester det på neste langtur


sven erik

dekk trykket som står på dekket er det  dekk fabrikantene  anbefaler at nettop det dekket blir kjørt med
det som står i nnstruksjons boken er det  dekket bilen ble testet med å for å få  best komfår
faktisk  på i miven  blir dekkene fortere slitt om en kjører med  anbefaling fra instruksjons bok  å en kann risikere å få lenger bremse lengde om  en har for lite i dekkene å  en må ha fornuftig så jeg selv kjører med  mitt i mellom det som står på dekket å det som står i instruksjons bok  men har det med  hva som står på dekket at det er mest rett  fra en seriøs dekk forhandler

ovev

Dekk trykket merket på dekkside er ikke anbefalt dekktrykk, men max dekktrykk,

se http://vianor.no/files/vianorno/pdf_tiedostot/tyre_sidewall_markings.pdf
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Oesse

Hva er anbefalt dekktrykk leafen? Sjekket nettopp dekktrykket på leafen som jeg hentet på fredag. Å det var 3.2!! Er ikke det litt høyt?
Horten

flux

Det høres litt høyt ut, du merker stor forskjell mellom 2,5 bar og 3,5 bar på styring og komfort. Jeg tror en trygt kan gå noe opp fra 2,5 bar i Norge da det sjelden er svært varmt. Litt høyere trykk vil gi noe lengre rekkevidde, men jeg tror ikke det er linært, dvs det er større forskjell fra 2,5 til 2,8 enn fra 2.8 til 3,1

Se artikkel: http://newsburglar.com/2009/05/28/tire-pressure-fuel-efficiency/

Trond.Strom

Sitat fra: Oesse på mandag 04. juni 2012, klokken 19:20
Hva er anbefalt dekktrykk leafen? Sjekket nettopp dekktrykket på leafen som jeg hentet på fredag. Å det var 3.2!! Er ikke det litt høyt?

mener det står 2,5 i døra ja.
Dersom du tar trykket ned fra 3,2 til 2,5 må du regne med litt kortere rekkevidde

kbn

Eg justerte opp trykket til 2,8 bar etter å ha skifta til sommardekk, etter å ha lese om dekktrykk vs. køyrelengde på dette forumet.
Kombinasjonen av dette gjorde at gjennomsnittsforbruket vårt gjekk ned frå 0,18 kWh/km til 0,16 kWh/km.

Og framleis veldig komfortabelt å køyre leaf med det dekktrykket!  ;D
Finnøy, Ryfylke.

Fossilfri sidan 15.02.2012, Prinsesseblå Leaf.

Lynet

I følge teknisk ekspert hos Continental kan man trygt øke dekktrykket med 20% uten at det går ut over dekkslitasjen. Det blir da en økning fra 2,5 til 3,0 bar.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Fbubb

Jeg fylte nettopp opp til 2.6 bar pgra varsellampe og signal om lavt dekkbrikkene lyste. Det lyser fortsatt! Er 2.6 for lite da?

tomgri

Sitat fra: Fbubb på søndag 08. mars 2015, klokken 13:53
Jeg fylte nettopp opp til 2.6 bar pgra varsellampe og signal om lavt dekkbrikkene lyste. Det lyser fortsatt! Er 2.6 for lite da?

Jeg gjorde også det på høyre bakdekk. Endret til 2.6. Men lyste fremdeles. Så da endret jeg til 2.9 på alle fire og lyset forsvant. Det var likt trykk i alle dekkene, så jeg syntes det var rart at det kun lyst på ett av de. I alle fall når det som lyste hadde 2.6 og de resterende hadde 2.5

emil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA