Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stressa og ubalanserte elbilister i taxi-feltet....

Startet av Trond.Strom, mandag 18. juni 2012, klokken 19:27

« forrige - neste »

DannyRS

Kjører med 2,90 bar i 205/60/16 Nokian R2.

Startet med 3,00 bar men synes det gav for mye sporing.
'14 Nissan Leaf Acenta

brekken

Fikk bilen levert med 2,5. Har ligget på ca. 1.6/100 km i forbruk på det.
Justerte opp til 2,9-ish trykk for litt siden og har siden dette ligget rundt 1.4 og ned mot 1.3/100 km.
Kan selvfølgelig være en kombinasjon av at jeg kjenner bilen bedre også nå..

--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

trondi

Smart! Dette må jeg sjekke på egen bil idag. Vesentlig høyere trykk enn jeg har hatt på tidligere biler da. Hadde 2.1 på forrige.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

Marius Engel

Dekkprodusenter anbefaler 10% høyere enn bilens makstrykk på sommerdekk, og 20% høyere på nordiske vinterdekk.

zbk

Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 14:51
Dekkprodusenter anbefaler 10% høyere enn bilens makstrykk på sommerdekk, og 20% høyere på nordiske vinterdekk.

Antar du mener i forhold til anbefalt trykk og ikke i forhold til makstrykk?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Marius Engel


Sitat fra: zbk på mandag 09. mars 2015, klokken 14:55
Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 14:51
Dekkprodusenter anbefaler 10% høyere enn bilens makstrykk på sommerdekk, og 20% høyere på nordiske vinterdekk.

Antar du mener i forhold til anbefalt trykk og ikke i forhold til makstrykk?

I forhold til makstrykk oppgitt i bilens bruksanvisning (oftest opgitt for fullastet bil).

zbk

Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 14:57

Sitat fra: zbk på mandag 09. mars 2015, klokken 14:55
Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 14:51
Dekkprodusenter anbefaler 10% høyere enn bilens makstrykk på sommerdekk, og 20% høyere på nordiske vinterdekk.

Antar du mener i forhold til anbefalt trykk og ikke i forhold til makstrykk?

I forhold til makstrykk oppgitt i bilens bruksanvisning (oftest oppgitt for fullastet bil).

Da var vi egentlig enige :). Jeg oppfattet bare makstrykk som noe annet enn anbefalt trykk ved fulllastet bil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Carl Anton Stenling

Kjører også med 2,9 bar og er overrasket over hvor greit dette fungerer på Leafen. Har prøvd tilsvarende på mine tre tidligere elbiler (Kewet 5, Peugeot 106 og Think), men da ble fjæringen og kjøreegenskapene helt håpløse.

Kanskje Leafen har godt av litt høyere lufttrykk pga. den "amerikanske" fjæringen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

trondi

Skrudde opp til 2,6 idag. Oppdaget at 3 av dekkene var på 2,5, mens det ene hadde 3 .. Merkelig. Får prøve meg litt fram.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

brekken

Vår i luften i Østfold, og tydelig at tørre veier og høyere temperatur senker forbruket på Leaf'en ;D
Første gang til jobben med et forbruk på 1.10 Kw/100km (ca 20 km).. Det blir jo faktisk litt rekkevidde av det...
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Marius Engel


Sitat fra: brekken på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:15
Vår i luften i Østfold, og tydelig at tørre veier og høyere temperatur senker forbruket på Leaf'en ;D
Første gang til jobben med et forbruk på 1.10 Kw/100km (ca 20 km).. Det blir jo faktisk litt rekkevidde av det...

Bra! Med vinterdekk også da?

brekken

Med piggfire Nokian Hakkapeliitta R2 ja..
Kjørte nok litt over gjennomsnittet pent og det er stort sett 60-70 soner ::) 
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Marius Engel

#27
Sitat fra: brekken på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:29
Med piggfire Nokian Hakkapeliitta R2 ja..
Kjørte nok litt over gjennomsnittet pent og det er stort sett 60-70 soner ::)

Så pen kjøring i normale hadtigheter, på vikterdekk gir ett så bra forbruk :) 19 mils rekkevidde med 21 kw tilgjengelig.

Vindstille, 20 grader, og sommerdekk. Da blir det ihvertfall bra, med pen kjøring ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:54
19 mils rekkevidde med 21 kw tilgjengelig.
Bare for å flisespikke I mitt korstog mot oppskrytte rekkevidder:
19 mil i hverdagen tror jeg ikke på før jeg får sett bevis. Med ny Leaf og ca 20 plussgrader har man mellom 20-21kWh tilgjengelig, men hvor mange tør å kjøre bilen under "very low battery warning" tilhverdags (ca 1-1,5kWh igjen). Til forbruk av batteriet har man normalt netto 18-19 kWh til rådighet: 18kWh / 1,1 => ca 16 mil som max rekkevidde under gunstige forhold med ny bil og normal bruk. Egentlig ikke så værst for de fleste vil oppleve at de ikke får mer enn 12-14 mil I hverdagen.

Marius Engel

På vinteren, uten snødekke på veiene opplever jeg 120km som realistisk rekkevidde.

På sommeren opplever jeg 160km som realistisk rekkevidde.

Forutsetningene mine er da 2,7 bar dekktrykk, bruk av varme (ca 20 grader) og normal pen kjøring i fartsgrensen eller 1-2 km under (målt med gps). Og at alt kjøres i ett strekk.

Men det er avhengig av så mye.

Synes allikevel der er veldig gøy å høre om noen som klarer å komme ned på 10.1 i forbruk på vinterdekk :) Uansett om det er nedoverbakke eller ei ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA