Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av nr1rayner, mandag 18. juni 2012, klokken 18:39

« forrige - neste »

nr1rayner

Nå kunne jeg forsåvidt stort sett tenkt meg tyngre giring på alle biler (særskilt de eldre, før Bluemotion etc var oppfunnet), således også på Kewet'n. Hensikten for høyere fart i lett terreng, motbakk går det jo sakte uansett med 7,5kw  ;)
Virker som den trives best i 4.gir rundt ca 40-55 km/t.

Funderte på å f.eks. bytte om drev mellom 3. og 4.gir, men drev for 3. gir "motsatt".
Lar dette seg gjøre i praksis?
Andre forslag?

Bilen går pr.d.d. med 155-13, så lite å hente på annen dekk-dimensjon.

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hens

Kewet serie 2 bør ikke kjøres særlig fortere enn den allerede gjør, uten å gjøre store inngrep i hjuloppheng.

Allerede ved 60 km/t er den livsfarlig på ujevn veibane!

4.gear har en total utveksling på 4:1, og det er mer enn høyt nok for 7,5Kw motoren.
Den gjør  2400 o/min ved 60 km/. Med 8% feilvisning viser speedometeret da 65 km/t.
Maks turtall for motoren er 9000 o/min.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

nr1rayner

9.000???
Ref. http://kewet.de/technik/getriebe/index.htm har 4.gir 1:1 og diff 1:3,5.
F.eks. 2.gir 1:1,78, som ved 9.000 o/min vil gi ca. 150km/t, event. ca. 135km/t med 1:4 diff som du regner.
Min "stopper" i ca. +50km/t i 2., altså ca 3.000 o/min.
Dog litt merkelig da 7,5kw er oppgitt på 3150o/min...
Børstefeil?

Keweten går da krute godt i 70-80 ;)
Men nei, mange ujevnheter er ikke ønskelig da
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ser nå i "boka" (det 2-sides bladet), samt på motor at 7,5kw er ved 2.500 o/min.
Føles sterkere på lavere turtall, området rundt 1500-2000 o/min.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

El rayo

#4
Dersom du drever om må det i såfall være for å få høyere toppfart i nedoverbakke.

En likestrømsmotor trekker veldig mye strøm ved lavt turtall og stor belastning. Blybatteri mister spenning ved mye strøm. Jeg vil anta at bilen ikke vil gå fortere, bare kortere på en lading.

Knut-Erik Westergård (KEW) visste hva han gjorde og jeg vil bli forundret om han ikke har ideellt utvekslingsforhold for originalmotoren.

Kontroller om bremsene henger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

nr1rayner

Riktig El rayo, høyere fart i nedoverbakke/lett terreng :)
Riktig giring fra fabrikk kommer helt an på hvilken hastighet Mr KEW beregnet kjøretøyet for. I tillegg er dette forskjellig fra person til person hva man selv ønsker. Som manualen sier: rekkevidde (100km) ved redusert hastighet 30-40km/t!! Hverken 30, 40 eller 50 holder i trafikken her oppe i trondheim..

Kjører Kewet'n omtrent som alle andre biler, lett gasspådrag i relativt tungt gir. 4.gir virker som mest effektiv i området rundt 30-50km/t. Over dette (samme også i andre gir på høyt turtall) jobber motoren "imot" (økt motstand i motor)

Bilen triller veldig lett, ingen problem med bremser  ;)

Men tilbake til SAKEN, å diskutere hvorvidt dere synes el-jet2 er egnet for 60+km/t eller hva KEW (ikke) har  tenkt/gjort er relativt uinteressant.
Min mening er at bilen vil gå lettere i 50-60km/t med tyngre gir. Og stiller derfor spørsmål om forslag til hvordan dette kan gjøres?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

El rayo

Bytte drev i differensialen og/eller gearkassa. Let på produsentens hjemmeside og se om det finnes noen andre utvekslinger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Hva med å sette inn aksling fra Mod 5? (utveksling på 1:7)

Har du oversikt på aktuellt effekttap i kabler og tilkoblinger? Det er mye å hente i oppgradering her.

Jeg har selv anskaffet meg en mod2 som jeg oppgraderer med 50 kvmm kabler (istedet for 35kvmm),
ny kraftigere hovstrømbryter og ny sikringsholder.
Har også flyttet kontroller og kontaktor nærmere motor.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Sett inn en komplett gearkasse fra en serie 1. Den har litt høyere gear, 3,9 etellerannet, men det er tillatt å lure på hvorfor KEW satte inn et litt lavere gear på serie 2,  4,0

Sørg for at bilen er optimalisert mht. overgangsmotstand i batteri og motorkabler, og slutt med tullprat om å skifte til høyere gear. Det har ingenting for seg, utenom å brenne opp motoren.

Min Sølvrev er kjørt 100 km/t på Rudskogen med standard  gear, men det var etter full oppjustering av hjuloppheng og nye batterikabler +++  og i samarbeide med Teknologisk institutt og Vegdirektoratet.
-Og den gikk nesten like fort på 3. gear.

Hvis du føler for å kjøre standard Kewet fort i nedoverbakke bør du holde deg unna trafikerte veier.




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

nr1rayner

Er nok endel å hente på kabling ja. Har ikke tenkt på dette i forhold til "kjørbarhet", kun mht jevnere belastning på batteri.
Tenkte å legge opp ekstra kabling..

Fort er et relativt begrep hens, spydige kommentarer kan du holde unna forum ;)
Forøvrig, kjøretøyet er registrert som bil, uten hastighetsbegrensing!

Motoren høres/føles ikke bra i 50km/t+

Overgangsmotstand???
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA