Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10.000,- tapt hvert år resten av livet for hvert tiår med dieselbruk

Startet av nr1rayner, mandag 18. juni 2012, klokken 17:57

« forrige - neste »

nr1rayner

Elbil måtte (omsider) prøves, og havnet på en El-jet 2.
Laderen er visstnok byttet, sitter i en NG3 48V 30A.

Det skal visstnok være 2 justeringsskruer, 1 for volt og 1 for ampere..

Ønsker å øke A for å (forhåpentligvis) korte ned ladetiden noe, bruker stort sett ladepunkt (16A), så har masse å gå på her  :)
Hvor mye kan man event. justere, og når er det for mye..?

Anbefalt V ? Og samme her, når er for mye?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

De to "skruene" er brytere, etter det jeg husker, hvor man kan velge ladekurver (basert på batterikjemi). Jeg tror ikke NG3 har noen "nedjustering" - så du må bruke 16A ladepunkt (og de blir varme!).

Har du brukerveiledningen så antar jeg det står der.

Jeg tror NG3 har en temperaturinngang, og det er nok en god idé å bruke den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Tror du leste litt fort (eller jeg missforstår..) ønsket er å skru OPP.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Hei,

Det var en kommentar til at du skrev bruker "stort sett" 16A-ladepunkt. Poenget var at ettersom du ikke kan nedjustere NG3, og den i utgangspunktet trekker 16A, så bør den ikke brukes på 10A kurser.

Jeg vet ikke hvilken batterikjemi du har, men ladekurvene er pre-programmerte i ROMen til NG3 - så man velger ladekurve (til å passe med batterikjemi). Da er spenning "maks lovlig", og strøm er begrenset av størrelsen på NG3 - altså, antall ampère den kan levere.

Så, med mindre den i utgangspunktet står med feil ladekurve er det altså ikke noe å "justere opp". Derimot er nok en temperaturføler en god idé. F. eks. for blybatterier så vil du overlade (og muligvis ødelegge batteriene) om sommeren. Om vinteren skal spenningen være høyere for å fullade batteriene. Dette justerer NG3 automatisk, tror jeg, men den må vite temperaturen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Da forstår jeg din skepsis ;)
Har kun ladet med 16A så langt, men med EL-jet2 vet man jo aldri... :P

Har bly, Biltema startbatteri, 180Ah, (ja, jeg vet at dette IKKE er anbefalt i elbil, men de ble levert med bilen, og fungerer knall. Så jeg får bare være striks med å lade i rett tid..)

Joda, tempføler sitter på :)

Leste meg opp på engelsk forum om justering, dog, disse var NG3 120V +/-, samt selger mente vel spenning kunne justeres opp til 60/72V..

Anyways, da plugger jeg inn med god samvittighet uten å bry meg mere om justering  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

NG3 kan ha flere ladeprofiler, men det skal være trygt å la den stå på etter den er ferdig. Etter det jeg husker skal den da gi ut 13,8V per 12V-batteri. Toppspenningen skal være ca 14,4V per 12V batteri. (Igjen, dette er temperaturavhengig. Dette er kjemi, ikke elektronikk. :-) )

Det som er viktig er at du aldri lar batteriene stå utladet. Lad dem så snart som mulig etter du har kjørt, hvis du har brukt med enn 10-20% av kapasiteten. Ikke la dem stå lenge hvis de er mindre enn 80% ladet.

Man kan justere trolig justere opp spenningen ved å reprogrammere NG3, men det vil ødelegge batteriene. Og du får ikke noe ekstra kapasitet, uansett.

Det som vil gi deg ekstra kapasitet om vinteren er varme batterier, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Hurtigere lading jeg er på jakt etter..
Skal sjekke spenningen
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

De to potmeterne i NG3 er for å kalibrere laderen. For å endre på ladestrøm eller spenning må en jumper flyttes innenfor noen forhåndsprogrammerte innstillinger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA