Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

sinamics

Sitat fra: Råde på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:00
Noen som har prøvd å skru varmen til Hi? Kobler den da ut sensorene og starter varmekolbe VP?

Etter 8 år med velfungerende bil begynner denne feilen å opptre sporadisk.

Hvis du har egolf med varmepumpe så vil det ikke fungere uansett om HV heater legger inn.
Det er ikke slik som på en gammeldags bil at vannsløyfen går inn til ett register i kupe. Med varmepumpe så reverserer man egentlig bare kjøle sløyfen slik at den genererer varme instedenfor kulde som man normalt forbinder med AC i en bil.

Hvis du har HV heater så varmer denne opp AC gassen som igjen gir varme i kupe via AC Heat Condenser.

e-Stig

Sitat fra: Svk på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:40

denne sensoren er vel ment å holde bilen sin levetid.

Tror ikke man kan regne med at en sensor holder bilens levetid. Elektronikk har i utgangspunktet bare to års reklamasjonsrett. En 8 år gammel bil har mange potensielle kostnadsbomber som tikker. Bilprodusenten kan ikke lastes for ting som går i stykker etter så lang tid.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

storeulv

Sitat fra: e-Stig på fredag 17. februar 2023, klokken 11:30
<snip>]

Tror ikke man kan regne med at en sensor holder bilens levetid. Elektronikk har i utgangspunktet bare to års reklamasjonsrett. En 8 år gammel bil har mange potensielle kostnadsbomber som tikker. Bilprodusenten kan ikke lastes for ting som går i stykker etter så lang tid.
Det er en sannhet med modifikasjoner. Forbrukerrådet klargjør dette her, altså at f.eks. mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett.
Audi e-tron 50AS MY 2020

RJK

Sitat fra: storeulv på fredag 17. februar 2023, klokken 12:37
Sitat fra: e-Stig på fredag 17. februar 2023, klokken 11:30
<snip>]

Det er en sannhet med modifikasjoner. Forbrukerrådet klargjør dette her, altså at f.eks. mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett.
Det meste av elektronikk er nok forventet å vare i 3 år eller mere, og da har automatisk 5 års reklamasjonsrett. Om folk blir flinkere til å benytte dette, vil kanskje produsentene få et incitament til å sørge forbedre kvalitet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

er vel mye derfor bilene har 5års garanti og gjerne 150.000km, andre steder i europa er garantien 2-3år.
da betaler kunden for utvidet garanti ved kjøp(bakt inn i prisen) og forhandlerene slipper uønskede kostnader og krangling med kunder

hybrid88

Veldig mange av e-golfene de første par årene sliter også med defekt aircon kompressor, med havari av hele systemet osv. En jobb inkl div sensorer til 40-50 tusen.

Jeg tror i hvertfall de skal slite med å argumentere for at en aircon kompressor til 18.000 kr ikke skal vare mer enn 5 år. 

BilOslo123

Har en eGolf fra 2015 m/ 70 000 km uten VP som var inne til Møller for service og EU-kontroll. Jeg ba de sjekke en ulyd fra viften, og det har vært problemer med varmeapparatet.

Etter å ha prøvekjørt i to turer fant de ingenting. Bilen sto deretter utendørs og ventet på å bli plukket opp, og på vei hjem laget den mer lyder enn noensinne. Så åpenbart noe som er verre når det er kaldt enn varmt ettersom prøvekjøring har startet innendørs og trolig vart kort.

Hypotesen til Møller er at det er snakk om defekt klimakompressor.  Spørsmålet er nå hva man skal gjøre. Betale 20.000-30.000 kroner for ny klima kompressor til en bil som er verdt 80.000? Moro med eGolf...

hybrid88

Du kan f eks kjøpe en brukt kompressor fra E-golf 2018 og nyere med så lav km som mulig https://finndel.no/delinfo.aspx?f=506&dnr=251635
https://finndel.no/delinfo.aspx?f=159&dnr=451509
Få et uavhengig verksted til å bytte den.

Du kan også ta kontakt med NAF juridisk/ forbrukerrådet og be dem se på denne saken(og få med deg andre i samme situasjon) Jeg bidrar gjerne med min erfaring om dette. Det er helt latterlig hvor dårlig kvalitet det er på endel av delene og komponentene til VAG om dagen. Mye av det skal selvfølgelig vare lenger enn 5 år.

Du kan også ta kontakt med disse https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

e-Stig

Sitat fra: BilOslo123 på fredag 17. februar 2023, klokken 15:21
Hypotesen til Møller er at det er snakk om defekt klimakompressor. Spørsmålet er nå hva man skal gjøre. Betale 20.000-30.000 kroner for ny klima kompressor til en bil som er verdt 80.000? Moro med eGolf...

Syns det var flere gode råd for å tak i en rimeligere kompressor i innlegget over. Går ut fra at 30.000 kroner er for en ny kompressor. I tillegg kan man vel forsvare en viss kostnad hvis bilen for eksempel går i 3 år til. Den som kjøper nybil må mangedoble kostnaden bare i årlig verdifall.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

oliz

Samme feil på min E-Golf med havari på kompressor og 2 sensorer. Fikk pris med verksted på 40k for fikse dette. Har tatt dette til forsikringsselskapet men fikk blankt avslag..   Vet om flere som har fått dette på forsikringen, som også har samme forsikring som meg...  Er ikke det litt snodig?   Er det flere her inne som har gått via forsikring på denne skaden?   Har da motorhavari på forsikringen..  Og dette er jo en del av hovudstrømen til bilen, så burde med høy grad betraktes som motorhavariskade...?....

hybrid88

Meld deg inn i NAF og send dette til NAF juridisk avdeling. De vil nok være med å se på denne saken når de f eks hjelper tesla eier med dette https://www.motor.no/aktuelt/defekt-tesla-luftfjaering-er-en-produksjonssvakhet/241296

Ta det også med forbrukerklageutvalget/forbrukerrådet. Jeg vet at det allerede er en som har meldt inn samme sak der, men det tar tid før forbrukerklageutvalget behandler saken. Fordel at flere melder inn samme sak.

Hvis flere gjør det blir det litt tyngde i det.

Jeg antar at de vil konkludere med at en slik kompressor skal vare lenger enn tiden E-golf har vært i produksjon

oliz

Takk for det. Fint om flere på denne tråden kan gå sammen. Der det kan lages et skriv med samtlige underskrifter?  En mann alene stiller ikke sterkt.  Jeg kjenner 6stk med tilsvarende bil der 5/6 har hatt problemer.  Så noe er det i dette.  Sånn skal det ikke vær.

Golfern

Jeg opplevde at bilen plutselig blåste kaldt her på fredagen, etter å ha kjørt en time. Etter en stund (15-20 min) begynte den å blåse varmt igjen. Prøvde å skru varmen opp da det blåste kaldt, men ingen endring. Kan det være at en temp. sensor eller to begynner å bli gåen?

Har garanti fra Møller frem til september, så hadde egentlig passet meg utmerket om det oppstod noe feil her før den tid.

Fanten

Det skulle ikke forundret mange her inne om du har defekte sensorer.
Tidligere har disse sensorene vært utsolgt men vet ikke om dette har bedret seg nå.
Isåfall kan jeg anbefale OL floka i fra Lillehammer i 94 siden du har garanti på bilen.
Vi andre hadde holdt varmen av raseri etter å ha fått prisestimat hva det koster å reparere skitten.

e-Stig

Sitat fra: Golfern på søndag 19. mars 2023, klokken 21:32Kan det være at en temp. sensor eller to begynner å bli gåen?

Har garanti fra Møller frem til september, så hadde egentlig passet meg utmerket om det oppstod noe feil her før den tid.

Her er det bare et tidsspørsmål før det blir "krise", ja. Dette må du prøve å få fikset på garantien!
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA