Hovedmeny

Tør ikke kjøpe elbil

Startet av ENTO, torsdag 07. januar 2021, klokken 23:58

« forrige - neste »

ENTO

Jeg tror rett og slett at jeg ikke tør å kjøpe elbil allikevel. Hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en ID4 max. Etter å ha lest om alle sw problemer med mange av el bilene og det jeg tenker mest på: hvordan er prisfallet på slike biler ? Hva er prisen etter at garantitiden på batteriet er gått ut ?
Skal jeg bytte ut min nåværende bil så må jeg legge ca 150-200.000 kr imellom. Disse pengene kan jeg serve og reparere min nåværende bil for i maaaange år.
Er redd elbil er en motetrend.
Sorry elbil !

Moas

Jeg fikk nylig en innbyttepris på min elbil etter å ha kjørt snart 80k. Den var 55k lavere enn nybilprisene. Det gir et utrolig lavt verditap!
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: ENTO på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:58
Jeg tror rett og slett at jeg ikke tør å kjøpe elbil allikevel. Hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en ID4 max. Etter å ha lest om alle sw problemer med mange av el bilene og det jeg tenker mest på: hvordan er prisfallet på slike biler ? Hva er prisen etter at garantitiden på batteriet er gått ut ?
Skal jeg bytte ut min nåværende bil så må jeg legge ca 150-200.000 kr imellom. Disse pengene kan jeg serve og reparere min nåværende bil for i maaaange år.
Noen modeller har software bugs, men de blir nok blåst opp litt i media. Klart den første modellen på en helt ny platform slik som ID3 er det nok fornuftig å vente med hvis man ikke takler bugs, men jeg vil tro ID4 vil være vesentlig bedre. Ellers ser man jo at produsentene fikser ting fortløpende.

Elbiler kommer til å tilnærmet likt prisfall som fossilbiler. Frem til nå er det mange av de som har hatt lavt prisfall grunnet stor etterspørsel og lav leveringstakt, men det kommer til å normalisere seg.

Etter hvert kommer service industrien å tilpasse seg, så det å få kjøpte ett brukt batteri å sette inn vil ikke være noe vanskelig.

Jeg ville heller brukt de pengene på en ny bil, og nyte komforten det er med en ny elbil i stedet for å spytte pengene i ett sluk av reparasjoner og drivstoffutgifter.

Og at elbil er en motetrend? Dette er en villet ting fra politikerne, både i Norge og hele eu. Å eie en fossilbil vil bare bli vanskeligere å dyrere etter hvert som tiden går.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Bør slå til før det kommer moms på elbiler, en spennende familie SUV som kommer er Skoda Enyaq for under 400KNOK. Vanskelig å finne noe så gunstig på fossil fronten.

Jeg fulgte med Jaguar forumet og bestilte først når antall feil var sunket til et akseptabelt nivå, tok et år så det ble en 2020 modell. Da var årlige rep. kostnader på den gamle dieselen kommet opp i 50KNOK/år.

Angrer ikke et sekund, blir aldri fossil igjen her i gården.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

johnsalf

Som andre har skrevet faller ikke elbiler mer i pris enn fossilbiler - normalt noe mindre. (Hvis du ikke kjøpte noen av de bittesmå og dyre "pionerbilene").
Ellers ville heller ikke jeg tatt sjansen på en helt ny VW - de slipper ut nye modeller for tidlig.
Her ser du - riktignok for alle biler, ikke spesielt for elbiler statistikk over feil på nye biler, er noen merker som stadig skiller seg ut, både i positiv og negativ retning. https://www.vg.no/bil/artikler/se-listen-de-mest-palitelige-bilene-er-de-med-faerrest-feil

Thomas Parsli

Jeg tror rett og slett at jeg ikke tør å kjøpe elbil allikevel. Hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en ID4 max. Etter å ha lest om alle sw problemer med mange av el bilene og det jeg tenker mest på: hvordan er prisfallet på slike biler ?

Lavere enn på fossilbiler, som får økte avgifter, årsavgift, bomavgifter og kanskje også en miljøavgift.

Hva er prisen etter at garantitiden på batteriet er gått ut ?

Umulig å estimere, men ser du på bruktprisen på 6-8 år gamle elbiler ser ikke bortfallet av batterigaranti å bety mye.

Ja, hvis du kun tenker økonomi er det mulig det lønner seg å beholde fossilbilen.
Men kostnadene kommer til å øke på fossilbilen - og restverdien kommer til å synke kraftig.

Sorry elbil !

En 100 år gammel trend? Og over 50% av nybilsalget?
Troller du?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

arthur

Sitat fra: Moas på fredag 08. januar 2021, klokken 01:40
Jeg fikk nylig en innbyttepris på min elbil etter å ha kjørt snart 80k. Den var 55k lavere enn nybilprisene. Det gir et utrolig lavt verditap!

Enn så lenge og dette vil "normalisere" seg etter hvert når det blir bedre balanse tilbud/etterspørsel. Har forøvrig solgt to nye elbiler til pris langt over listepris og hva jeg selv betalte!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

De siste 5 årene har jeg hatt et samlet verditap på elbilene i signaturen på ca 100', det hadde ikke vært mulig å kjøpe 4 nye fossilbiler, kjørt 80'km og kun tapt 100' på 5 år. Man kan ikke forvente at verditapet på elbiler blir så unaturlig lavt som til nå (eller å tjene penger på å kjøpe nybil), men at de skal ha større verditap enn fossilbiler tror jeg ikke kommer til å skje. Se feks hva som er på gang i Bergen og Oslo https://www.tv2.no/a/11877609/ .

Beregn normalt verditap som for fossilbil ved kjøp av ny elbil hvis du ikke har ekstrem interesse for elbiler (håper å "spå" markedet) og/eller står tidlig på liste og er villig til å bytte bil ofte. Å bruke fossilbilverditap på elbil kaller jeg "worst case scenario" for å se om jeg er villig (har råd) til å bruke x antall kroner på bil. Sjekk hva leasingselskaper beregner som restverdi på id4 max. VW har som regel det laveste verditapet etter 3 år ifølge leasingselskapene og id4 kommer sannsynligvis til å følge den trenden uavhengig av småfeil i software det første året.

Batteribytte er sannsynligvis veldig dyrt etter garantitid hvis du drar til merkeforhandler (Opel tar mer enn nypris på Ampera for å bytte batteri ble jeg fortalt når de byttet mitt batteri på garanti). Hos feks elbilmekk som bruker brukte batteripakker er det relativt rimelig. Er du redd for software feilene som id3 har, så burde du vente med å kjøpe id4 til de faktisk har løst problemene med id3 (evt problemene id4 kanskje får). Se på prisene på Polestar 2 på finn, alle er priset høyere enn nybilprisene og det er en bil med minst like mye problemer som id3.

Hvis du vil minske verditap og kostnader mest mulig, er mitt tips å helst kjøpe en 1-2 år gammel brukt elbil (ikke en av de som fortsatt koster det samme som ny :D) eller til nød ny innstegsmodell med bittelitt utstyr (feks id4 1st som vel er ok utstyrt til å være Golf/Passat). Om man synes max utstyret er verdt tillegget i pris, så har man allerede sagt at man er villig til å betale x antall tusen mer pr år i verditap enn de som velger 1st.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

amps

Har en mistake om at VW tar en helt ublu pris for Id3 og ID4. GM i USA selger jo Bolt nedi 200k med alle rabatter de har om dagen.

Kanskje prisene vil gå litt ned gjennom året, når konkuransen blir større. Så får vi håpe GM kommer til Europa så det blir mer konkuranse. Må jo være ltt surt for aksjonærene til GM å se at elbiler selges for 2x prisen i EU i forhold til hva de selger for i USA.

Ellers ville jeg sett på utgående modeller slik som leaf og Ampera, ta gjerne en tlf til forhandler og hør hva han kan selge for. kanskje han slår av litt for å få et salg. 2019 modeller er jo ikke akkurat nye i 2021 noen vil jo gjerne bli kvitt de bilene.

Stranda

Sitat fra: johnsalf på fredag 08. januar 2021, klokken 08:41
Som andre har skrevet faller ikke elbiler mer i pris enn fossilbiler - normalt noe mindre. (Hvis du ikke kjøpte noen av de bittesmå og dyre "pionerbilene").
Tja, verditapet på fossilbiler varierer veldig fra modell til modell da. Vi kvittet oss nettopp med en Skoda Kodiaq som vi hadde hatt i tre år. Den hadde da tapt seg kun 100 000,- på denne perioden, altså i underkant av 18%. Det vil jeg tro er lavere verditap enn de fleste elbiler har.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA