Nye elbiler vrakes i bøtter og spann

Startet av Bondeknøl, onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

« forrige - neste »

Ingeniøren

Du trenger da ikke en ny Tesla M3 til en halv million, for å ha noe å skru elbil på - bør vel holde med en tidlig Nissan Leaf eller liknende.. :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Greenpeace sier dette om vrake situasjonen i Norge i denne nyheten s om egentlig er om det tyske elbil markedet.

Kopi:

«Kort» levealder"
Han synes likevel det er betenkelig at det vrakes for mange unge elbiler, fordi det er ulønnsomt å reparere dem.

– Det må tas et tak i, slik at elbilene også kan leve lenger, forklarer Halvard Raavand.

https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-mot-elbiler/73272437

Det var godt sagt av Greenpeace :+1: synes jeg.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. januar 2021, klokken 17:51
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!

Nå er bilen reparert med ny (sannsynligvis original) lykt og sparte 12.700 kr i forhold til verkstedets tilbud!

Daniel_0007

https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Herregud lurer fælt på hva slags mirakel pasta som koster 130 000, føler tec7 hadde sikkert gjort samme nytten

Dyr pasta
Ifølge pristilbudene fra de to merkeverkstedene som Motor har fått kopi av, må batterikassen tas ut og skiftes. Et tetningsmiddel, benevnt som thermo pasta, må smøres på ved innsetting av ny batterikasse. Tetningsmiddelet skal beskytte og isolere batteriet.

Bare dette middelet er priset til 130.000 kroner, inkludert moms, hos det ene verkstedet.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Ja er det rart det står masse nyere elbiler som vrak rundt omkring. Mange kjører jo som tullinger og til og med på autopilot---->

Les denne under.

Kopi:

«Autopiloten» koster bileiere dyrt

Det skjer dessverre kollisjoner med biler som er satt i automatiske moduser, og det kan blir en svindyr lærepenge. (Fotos: Fremtind)

Av
Thomas Hildonen
28/01/2021

Mange bileiere tror feilaktig at de kjører biler som har autopilot, og noen får seg uheldigvis en svindyr lærepenge.

Med årene har det vært en rekke eksempler på at biler som har vært i automatiske moduser har krasjet, og noen dessverre med det verst tenkelige utfallet. Andre situasjoner har vært litt mer komiske.

Slik som den selvkjørende Teslaen som klarte å krasje inn i en parkert politibil i Arizona, som igjen krasjet med en ambulanse. Føreren ble skadd, men heldigvis ikke alvorlig.

Slik kan du unngå unødvendige trafikkulykker og bilskader:

Nyere biler og spesielt mange elbiler har svært god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.

Om du ikke har mobilstativ – la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.

Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv sms eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.

Ikke stol blindt og la deg «pasifisere» av alle funksjonene i bilen som for eksempel autopilot og ryggekamera. Bilens bevegelser og adferd er kun ditt ansvar som sjåfør.

Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
Uansett biltype og størrelse på motor: Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene.
Kilde: Fremtind.

https://bil24.no/autopiloten-koster-bileiere-dyrt/

Klykken

Synd noen få skal ødelegge for så mange. Tenker da på forsikringa. Bilene er jo fantastiske på veien, autopilot også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jalla

En halvannet år gammel Jaguar I-Pace har fått et lite hull i bunnplaten, og det vil koste godt over 300.000,- å få ordnet dette. Heldigvis for eier så tar forsikringsselskapet dette.

De to merkeverkstedene mener skadeårsaken kan være en fortauskant, eller en annen «kraftig ytre påvirkning», som den ene sier. De utelukker heller ikke at det kan ha skjedd under dekkskifte, ved at det har blitt belastning på feil sted.
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729

Å spå om fremtiden er ikke lett, men å spå at vi kommer til å høre om langt flere slike dyre reperasjoner på e-biler fremover er ganske så sikkert.

Ingeniøren

Sitat fra: Jalla på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:16
En halvannet år gammel Jaguar I-Pace har fått et lite hull i bunnplaten, og det vil koste godt over 300.000,- å få ordnet dette. Heldigvis for eier så tar forsikringsselskapet dette.

De to merkeverkstedene mener skadeårsaken kan være en fortauskant, eller en annen «kraftig ytre påvirkning», som den ene sier. De utelukker heller ikke at det kan ha skjedd under dekkskifte, ved at det har blitt belastning på feil sted.

Å spå om fremtiden er ikke lett, men å spå at vi kommer til å høre om langt flere slike dyre reperasjoner på e-biler fremover er ganske så sikkert.

Vet ikke hvordan dette fungerer i praksis men når du skal gi pris på en reparasjon der du ikke vet hva du finner når du har demontert, må du ta i litt. Her virker det som det er en fastpris og da er vel prisen på tetningsmassen  lagt inn for å ha noe å gå på. Videre er vel ikke reparasjon fritatt for moms og andre avgifter, slik bilen er og da blir det j... dyrt - trist, men det er ikke bare vekstedenes skyld.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øyvind.h

Mener de skrev at 300" var forbeholdt at de ikke måtte reparere selve batteriet og at reparasjoner der kom i tillegg?
En stor robust plate under burde være mulig å bytte for 20-30.000,- om det ikke er skader på innsiden. Les:burde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Bilbransjen må tenke helt nytt!

Er det noe rart det blir dyrt?
Vanvittige verkstedpriser sørger jo for dette.

Les denne historien om hull i bunnplate.

Kopi:

Merkeverkstedleder Frode Aarsby kan reparere bunnplata til en brøkdel av prisen, men blir kontant avvist av Jaguar.

"Vi må tenke annerledes. Vi kan ikke fortsette med så dyre reparasjoner, sier daglig leder Frode Aarsby i Aarsby Bil på Romerike.

Men han får kontant beskjed fra ettermarkedssjef Frank Hjalmar Jensen i Jaguar Land Rover Norge som sier et avvik fra dagens rutiner vil «medføre konsekvenser».

https://motor.no/bilhold-elbil-forbruker/kan-reparere-mye-billigere-men-blir-nektet-av-jaguar/191293

pberg

Hadde det vært min bil, og utgått på garanti, hadde jeg vurdert en aluplate, sikafleks og popnagler... Etter å har forsøkt med inspeksjonskamera for å se om det var noen skader inni, selfølgelig....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Maxwell_400

Sitat fra: pberg på mandag 08. februar 2021, klokken 18:28
Hadde det vært min bil, og utgått på garanti, hadde jeg vurdert en aluplate, sikafleks og popnagler... Etter å har forsøkt med inspeksjonskamera for å se om det var noen skader inni, selfølgelig....
Holder lenge med gaffatape.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

02jan

Slo ned på en stein mellom hjulsporene på en kjærrevei jeg kjørte med min nesten nye Audi a6 avant med V6 motor, slaget gjorde at bunnpannen i aluminium sprakk opp ca 5 cm.

Hoppet utav bilen åpnet opp bagasjerommet ( med håndmakt), tok en spyleveske kanne og skar opp, og fikk samlet opp oljen som rant ut av motoren, slik at jeg fikk tid til å tenke neste steg.Jeg var langt ute i gokk og det var søndag ettermidag. Spørre om hjelp er jeg dårlig til, så fant frem noe verktøy, skrudde av bunnpannen på stedet, labbet ca 2 timer til nærmeste bensinstasjon, kjøpte rensemiddel og 2 komponent epoxylim. Kona til bensinstasjoneieren var snill å kjøre meg tilbake. Renset og limte bunnpannen innvendig, monterte på plass, helte på oljen , og kjørte videre de neste 15 årene jeg hadde bilen før den ble levert til hogging (pga påkjørsel bakfra). Den enkle reprasjonen av bunnpannen holdt i alle år, selv om det var nok de som mente at dette ville føre til skader og lekasjer.

Kikket nylig under (la meg på alle fire og banket litt ekstra hardt )elbilen jeg selv har bestilt, Skoda, og kunne se at det var en relavtiv kraftig plate under.
Jeg må bare anta at den skal kunne ta imot både slag og støt, og enkelt kunne skrues av for å evt lappe på ved rift /skader. Antar de ikke bruker gulllegering eller platinium , så enten nagling eller sveising burde kunne gjøres på et dagsverk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jalla

Sitat fra: 02jan på mandag 08. februar 2021, klokken 19:54
Antar de ikke bruker gulllegering eller platinium , så enten nagling eller sveising burde kunne gjøres på et dagsverk.
Fin historie om lapping av bunnpannen. Men jeg tror ikke løsningen din med nagling eller sveising er spesielt lurt når batteriene er på andre siden.

Electric cars in Norway

Det må gjøres noe med moms på elbil deler, mener nå jeg. Hvorfor ikke innføre momsfritak på elbil deler?

Se bilde. Derfor vrakes så mange nyere elbiler skriver nrk.no

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA