Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: klimatiltak.

Startet av Kvein564, fredag 15. juni 2012, klokken 20:10

« forrige - neste »

Kvein564

Leste i papirutgaven i Rogalands Avis lørdag, at taxisjåfører var oppgitt over å ikke få lov til å kjøre i det midtre kollektivfeltet i Hillevåg. Det er KUN for buss. Jeg leser videre og artikkelen sier at det ikke skal være annen trafikk enn buss der. Sørenden er lysregulert i rundkjøringen og annen trafikk må stoppe når bussen kommer.

Derfor får ikke mopeder, elbiler, taxier osv. lov til å kjøre i dette feltet....

Jeg har brukt det feltet noen ganger nå....men er det noen som vet om det stemmer at det er kun buss som har kjørerett der???
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

edyrli

Mener å huske det er skiltet med kun  buss. Og da stemmer skiltingen med det avisen skriver om at feltet kun er for buss. Jeg har værtfall ikke tatt sjangsen på å kjøre i bussfila der.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Lars C. Krogenæs

Står det skrevet "kun buss" eller er det bilde av buss?

I første tilfellet er det no-go for elbil, mens elbil kan kjøre der det er et blått/hvitt buss kollektivfelt skilt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kvein564

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:11
Står det skrevet "kun buss" eller er det bilde av buss?

I første tilfellet er det no-go for elbil, mens elbil kan kjøre der det er et blått/hvitt buss kollektivfelt skilt.

Lars

Kan ikke huske å ha sett at det står "kun buss" Men det er skrevet/ malt "BUSS" på asfalten ved innkjøringen til feltet.

Men ok, jeg holder meg borte fra det feltet foreløpig.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

hkaspenberg

Sitat fra: Kvein564 på tirsdag 29. mai 2012, klokken 11:56
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. mai 2012, klokken 10:11
Står det skrevet "kun buss" eller er det bilde av buss?

I første tilfellet er det no-go for elbil, mens elbil kan kjøre der det er et blått/hvitt buss kollektivfelt skilt.

Lars

Kan ikke huske å ha sett at det står "kun buss" Men det er skrevet/ malt "BUSS" på asfalten ved innkjøringen til feltet.

Men ok, jeg holder meg borte fra det feltet foreløpig.

I Bjørvika i Oslo legges trafikken om omtrent daglig. Etter å ha bøtelagt endel drosjer noen dager skiltet de om en liten ny veistump til "alminnelig" kollektivfelt, også tilgjengelig for oss el-bilister. Jeg vil bare spørre: Hvorfor er det så mange varianter av kollektivfelt? Her burde man forenklet kraftig!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kvein564 på tirsdag 29. mai 2012, klokken 11:56
Kan ikke huske å ha sett at det står "kun buss" Men det er skrevet/ malt "BUSS" på asfalten ved innkjøringen til feltet.

Markeringer i veien skal " nyttes for å lede, varsle eller regulere trafikken, eller for å klargjøre andre bestemmelser gitt ved offentlig trafikkskilt eller trafikkregler". Det skal aldri være en veimerking alene uten skilt. Da ville det jo være fritt frem, hvis det snør...

Står det BUSS skrevet på asfalten, er det antakelig i tillegg til bruk av Buss-kollektivfelt skilt nr 508.1. Da har du som elbilist lov til å kjøre der.   

Vegvesenet har også omtalt dette som et kollektivfelt i alle sine planer (http://www.vegvesen.no/_attachment/173805/binary/324505). Da er det bare å vise til "Forskrift om kjørende og gående, § 5, 2. ledd: ": Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt".

Altså: Står det "Kun Buss" på et skilt, er det no-go. Står det noe annet er det smil og kjør :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

mariowing

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 29. mai 2012, klokken 12:56

I Bjørvika i Oslo legges trafikken om omtrent daglig. Etter å ha bøtelagt endel drosjer noen dager skiltet de om en liten ny veistump til "alminnelig" kollektivfelt, også tilgjengelig for oss el-bilister. Jeg vil bare spørre: Hvorfor er det så mange varianter av kollektivfelt? Her burde man forenklet kraftig!


Dette er dessverre ikke korrekt og bare et eksempel på det totale virvar som oppstår fordi "skiltende myndigheter" ikke vil/ønsker/husker på at også el-bilene skal ha tilgang til kollektivfeltene. Det nevnte kollektivfeltet splittes to ganger med midtrabatt og begge steder så står det skiltet med "404.2 Påbudt kjørefelt" (som er blått skilt med hvit pil som peker skrått nedover mot venstre). Skiltene som står har også underskilt med teksten "Gjelder ikke buss og taxi". Det betyr at vi som elbilister er påbudt å holde til venstre for midtrabatten, dvs ut av kollektivfeltet og inn i det vanlige feltet. Unntaket for skiltet Påbudt kjørefelt gjelder kun for de som spesifikt er nevnt på underskiltet, altså ikke for el-biler siden det kun er taxi og buss som er nevnt.

Finnes mange andre lignende eksempler i Oslo som inn mot Ryen-krysset og alle "påbudt høyresving" i kryssene på Ring 2. En nidkjær politimann kan med loven i hånden gi deg bot for å bryte mot disse påbudsskiltene!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

elektrolux

Strekningen i Hillevåg er IKKE et kollektivfelt, men en bussvei, som forhåpentligvis senere blir Bybane.

Hensikten med Bussveien er å gjøre det attraktivt å kjøre buss framfor å stange i kø sammen med Taxier, Elbiler, MC og fossilbiler. Vegsjefen regnet med vanskeligere forhold for vanlige trafikanter og mange klager.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mariowing

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mai 2012, klokken 22:10
Strekningen i Hillevåg er IKKE et kollektivfelt, men en bussvei, som forhåpentligvis senere blir Bybane.

Hensikten med Bussveien er å gjøre det attraktivt å kjøre buss framfor å stange i kø sammen med Taxier, Elbiler, MC og fossilbiler. Vegsjefen regnet med vanskeligere forhold for vanlige trafikanter og mange klager.


Det interessante er hvordan den er skiltet, ikke hva Vegsjefen har tenkt at den skal brukes til  ;)

Så vidt jeg forstår uten å ha vært i nærheten så er dette en 800 meter lang vei som går midt i veien og som ender i en lysregulert (!) rundkjøring? Hvis feltet er skiltet med "blå buss" (beskrevet av Lars ovenfor) og det ikke finnes noen skilter med påbudt kjørefelt (blått skilt med hvit pil som peker skrått nedover) så kan el-biler kjøre der. Dog tipper jeg at det er en midtrabatt mellom kollektivfeltet og de vanlige kjørefeltene (ser slik ut på de bildene jeg fant i alle fall) og da følger det som regel også med slike kjørefelt skilt. Og hvis det da er skiltet med underskilt "Gjelder ikke buss" så må el-bilene holde seg i det vanlige kjørefeltet.

Egentlig veldig enkelt...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

edyrli

Nå er det en liten stund siden jeg kjørte der så husker ikke detaljene rundt hvordan det er skiltet. Men tror du kan ha rett i at det er skiltet med påbudt kjørefelt og gjelder ikke buss.
Her kan dere se hvordan feltet ser ut. Jeg får ikke spilt det på PCen min av en eller annen grunn så kan ikke få sjekket om man kan se skiltingen på videoen.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Fri-flyt-for-buss-gjennom-Hillevag-2899861.html#.T8W9srB1Czk
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

hkaspenberg

Sitat fra: edyrli på onsdag 30. mai 2012, klokken 08:29
Nå er det en liten stund siden jeg kjørte der så husker ikke detaljene rundt hvordan det er skiltet. Men tror du kan ha rett i at det er skiltet med påbudt kjørefelt og gjelder ikke buss.
Her kan dere se hvordan feltet ser ut. Jeg får ikke spilt det på PCen min av en eller annen grunn så kan ikke få sjekket om man kan se skiltingen på videoen.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Fri-flyt-for-buss-gjennom-Hillevag-2899861.html#.T8W9srB1Czk

Videoen er tydeligvis tatt opp før skilting har kommet på plass.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mariowing

Kult med to-etasjers rute-busser da, det har jeg ikke sett før. Skjønner at jeg må ut og reise mer :-D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

edyrli

Kjørte gjennom Hillevåg i går.
Først kommer det et skilt med at veien deler seg. Her er venstre fil marker med blå buss på opplysnings skiltet. Deretter kommer påbudt kjørefelt til høyre med underskilt "Gjelder ikke buss i rute"
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA