Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: hobbybonden på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:33
Sitat fra: stefse på tirsdag 05. januar 2021, klokken 23:39
I det store og hele kan man aldri kvitte seg med resistiv varme i den kalde årstiden, og det er jo smått utrolig at ikke Tesla har laget en fallback til PTC varmeren, som jeg vel ANTAR at fremdeles finnes i bilene? Hvis de har greid å utelate dette varmeelementet i en slags tro på at VP fikser biffen, er det et alvorlig problem folkens...
Hvis den fremdeles  er på plass er det sikkert bare en SW patch, så får dere varme og forbruk som i de tidligere modellene. (Hvor slike problemer ikke finnes  ;D)

Uansett vil Tesla sikkert finne løsninger på dette etterhvert som de får satt på ingeniører med nødvendig kjennskap til kuldemaskineri og termodynamikk. Kanskje kommer det også en "nordic" modell? Igjen er vi der at det ikke lønner seg å være først ute med noe hos Tesla, da vil du bli brukt som testkanin. :D

Jeg har fått høre at varmepumpen nå er eneste varmekilde så streiker den så er det ingen fallback.

Etter sigende så skal det visstnok være en OTA-løsning enten under utrulling eller "rett rundt hjørnet"
Shaise, da er dere ute å kjøre hvis det stemmer. Høres ut som en typisk skrivebordsingeniør som har funnet ut at nei nå trenger vi jo ikke den komponenten lenger, så vi tar den vekk og sparer penger. Uten å ha tenkt over konsekvensene.
At dere mister så mye SOC kan tyde på at varmepumpen går bananas med å stjele varme fra batteriet, hvilket i verste fall fører til kondens og fuktskader på batteri og andre ting som kjøles ned langt under duggpunktstemperatur. Når systemet finner ut at det ikke er mer å hente, blir det shutdown på varmen til batteriet har varmet seg noenlunde opp igjen. Ihvertfall høres det slik ut på det dere beskriver. Å kunne avlese batteritemperatur er noe jeg har etterspurt lenge, dette er en viktig tilstandsparameter.

Løsningen er der ihvertfall:
Sitat fra: jlan på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:47
https://trondheimbildemontering.no/delinfo.aspx?dnr=141056
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olesb

Fikk min tilbake fra service i dag hvor det er byttet sensorer (høytrykk og lavtrykk). Får håpe det løser problemet.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Kim-

Har time i morgen for å få montert på mudflaps + diverse annet som har oppstått etter levering (ingen panelgaps), men blant annet denne varmepumpen. Har ordnet meg bil for morgendagen, men hvis ikke apparatet er ordnet i morgen må jeg høre om tesla kan fikse leiebil. Han sa at det var trykksensorer som feilet, og at de hadde flere biler stående parkert nå pga. de venter på deler (Bergen).
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Landro

Skulle likt å vite om sensorene som settes inn er samme komponent som vi hadde fra før, eller om det er en forbedret utgave.

Handyman

Sitat fra: stefse på onsdag 06. januar 2021, klokken 15:12

Shaise, da er dere ute å kjøre hvis det stemmer. Høres ut som en typisk skrivebordsingeniør som har funnet ut at nei nå trenger vi jo ikke den komponenten lenger, så vi tar den vekk og sparer penger. Uten å ha tenkt over konsekvensene.
At dere mister så mye SOC kan tyde på at varmepumpen går bananas med å stjele varme fra batteriet, hvilket i verste fall fører til kondens og fuktskader på batteri og andre ting som kjøles ned langt under duggpunktstemperatur. Når systemet finner ut at det ikke er mer å hente, blir det shutdown på varmen til batteriet har varmet seg noenlunde opp igjen. Ihvertfall høres det slik ut på det dere beskriver. Å kunne avlese batteritemperatur er noe jeg har etterspurt lenge, dette er en viktig tilstandsparameter.
Enig i det meste, utenom din bekymring for batteriet. Batterikassa er forseglet og det vil neppe noe kondens inni! Det er kjent at batteriene kan stå under vann i lengre tid uten å ta inn vann. siden det er et lukket rom vil det i så vil det i så fall dannes kondens der når det blir skikkelig kaldt om bilen står ute i nattekulda. Det skjer jo ikke. Utvendig blir batterikassa uansett utsatt for saltlake og det går også utmerket uten problemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. januar 2021, klokken 20:09

Enig i det meste, utenom din bekymring for batteriet. Batterikassa er forseglet og det vil neppe noe kondens inni! Det er kjent at batteriene kan stå under vann i lengre tid uten å ta inn vann. siden det er et lukket rom vil det i så vil det i så fall dannes kondens der når det blir skikkelig kaldt om bilen står ute i nattekulda. Det skjer jo ikke. Utvendig blir batterikassa uansett utsatt for saltlake og det går også utmerket uten problemer.
Det kommer litt an på miljøet bak forseglingen, er det nitrogenfylt f.eks vil kondens ikke kunne oppstå. Men hvis det er vanlig fabrikk-luft fra en varm dag i California, så er det en viss risiko for det, dog begrenset til den vannmengden som er innestengt bak forseglingen. Naturlig nok er det deler som står eksponert i friluft som er mest utsatt for dette.
Kondens oppstår ikke i batteriet om natta når det er kaldt, men hvis det er forskjell mellom overflatetemperaturer og luften rundt. Kondens vil f.eks kunne oppstå dersom du kommer fra -10 og kjører inn i en varm og fuktig garasje. Fordi når luften treffer en kald overflate, altså din batterikasse, eller ditt karosseri for den del, blir garasjeluften avkjølt akkurat ved overflaten av metallet. Når forskjellene mellom luftens temperatur og metallets temperatur er stor nok, vil vannet som finnes i lufta rett ved metallet dette ut, og legge seg som dugg på overflaten av metallet.

Det er forresten det samme som skjer i en fordamper (utedel) på varmepumpe, men her er det systematisk hele tiden. "Varm" omgivelsesluft treffer relativt kaldere metall, og vanndråpene faller ut. Hvis det er minusgrader blir de liggende som is. Hvis man har brukt batteriet og drivlinjen som "utedel" vil det samme fenomenet oppstå her. Men jeg må understreke at jeg ikke tror dette er tilfelle, og at bilen sikkert skrur av varmepumpesystemet lenge før den klarer å bånnspeike seg selv. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: stefse på torsdag 07. januar 2021, klokken 00:09

Det kommer litt an på miljøet bak forseglingen, er det nitrogenfylt f.eks vil kondens ikke kunne oppstå. Men hvis det er vanlig fabrikk-luft fra en varm dag i California, så er det en viss risiko for det, dog begrenset til den vannmengden som er innestengt bak forseglingen. Naturlig nok er det deler som står eksponert i friluft som er mest utsatt for dette.
Kondens oppstår ikke i batteriet om natta når det er kaldt, men hvis det er forskjell mellom overflatetemperaturer og luften rundt. Kondens vil f.eks kunne oppstå dersom du kommer fra -10 og kjører inn i en varm og fuktig garasje. Fordi når luften treffer en kald overflate, altså din batterikasse, eller ditt karosseri for den del, blir garasjeluften avkjølt akkurat ved overflaten av metallet. Når forskjellene mellom luftens temperatur og metallets temperatur er stor nok, vil vannet som finnes i lufta rett ved metallet dette ut, og legge seg som dugg på overflaten av metallet.

Det er forresten det samme som skjer i en fordamper (utedel) på varmepumpe, men her er det systematisk hele tiden. "Varm" omgivelsesluft treffer relativt kaldere metall, og vanndråpene faller ut. Hvis det er minusgrader blir de liggende som is. Hvis man har brukt batteriet og drivlinjen som "utedel" vil det samme fenomenet oppstå her. Men jeg må understreke at jeg ikke tror dette er tilfelle, og at bilen sikkert skrur av varmepumpesystemet lenge før den klarer å bånnspeike seg selv. ;)
Kondens dannes når RELATIV luftfuktighet OVESRSTIGER 100%. Det vil da dannes konens på overflater som har lavere temperatur enn luftas duggpunktstemperatur. Det trenger ikke være noen temperaturFORSKJELL som du sier.

trdedekam

i dag fikk jeg kost meg kun med iskald kaldluft under kjøring. jobber rett ved tesla på Skøyen så får levert inn bilen der i morgen tidlig samt låne en annen bil av de imens jeg venter.

mister mer og mer av godfølelsen ved ny bil nå, skikkelig kjipt

Woodbear

Ja ikke gøy med kaldluft .. demoer nybil varmen🙈
Har ikke hatt siden søndag, men gjenstår å se.  Kjenner flere som har opplevd typ en gang, men vi fleste har jo en service time for å rette opp i annet tjafs og håper den er varm 90% av tiden 😂
Gidder ikke lånebil i påvente av evnt deler før det virkelig trengs .

Min lr 2019 kutta ut klima en gang og, samme feilmelding «system error « og null luftstrøm i displayet.  Kom tilbake etter en del av og på med klima. Alt trenger ikke være gal vp
Så noe kan være typisk tesla random glitch. 
2021 model 3 hvit performance.

Kim-

Da har min vært inne og fått byttet 2 stk sensorer. "Replaced new discharge and liquid high pressure/temperature sensor"
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Woodbear

Min hadde som sagt en tenkepause på en 20 min forrige søndag, kjørt hele uka og 3 timer langtur idag. Funka utmerket, så krysser fingre på at den holder til sc 28.1

stefse

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. januar 2021, klokken 16:51
Sitat fra: stefse på torsdag 07. januar 2021, klokken 00:09

Kondens dannes når RELATIV luftfuktighet OVESRSTIGER 100%. Det vil da dannes konens på overflater som har lavere temperatur enn luftas duggpunktstemperatur. Det trenger ikke være noen temperaturFORSKJELL som du sier.
Relativ luftfuktighet overstiger 100% i lufta som er rett ved den kalde overflaten ja. Fordi den er avkjølt av nettopp overflaten.
Uanskvett, dette er vel mer som spissfinderi å betrakte.
Problemet er at Tesla kan se ut til å ha overvurdert hvor mye varme varmepumpen kan avgi til kupeen i kaldt klima.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Pass

Da skjedde dette med bilen min også, 84xxx. Var på fjellet -12. det skjedde etter å ha supercharget i 20 minutter. Det ble en to-timers iskald tur hjem. Det dugget hurtig innvendig, måtte tilføre mer kald luft på vinduene for å få det til å forsvinne. Dagen etter virket varmeapparatet igjen. Man bør ha varme tepper, lue og hansker hvis en skal kjøre i kaldt vær.

Handyman

Sitat fra: Pass på søndag 10. januar 2021, klokken 11:11
..... Man bør ha varme tepper, lue og hansker hvis en skal kjøre i kaldt vær.
Skal man kjøre fjelloverganger eller andre steder det kan ta lang tid til man får hjelp når det er kaldt skal dette være med i bilen, uansett drivlinje. Det burde en selvfølge for nordmenn å vite dette. Blir du stående uten å kunne ha varme i kupeen (uansett årsak) kan det bli kritisk dersom det er skikkelig kaldt og man ikke får hjelp raskt.

Woodbear

Alle jeg kjenner som regelmessig kjører over fjellet har med nok klær og proviant. Ikke uvanlig at man kan få problemer på alt av biler. Motorstopp gir ikke varme eller kjøre mulighet. Teslan kjører iallefall, selv om det er bra kaldt å fjerne dugg med vinduer på gløtt( men viktigst å se)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA