Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe problemer, utrolig at det ikke er mere om det her

Startet av Woodbear, søndag 03. januar 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

Tellus

I teorien er det ikke nødvendig med et sekundært varmeelement i tillegg til varmepumpen. For å slippe unna må varmepumpen for det første være en del av et lukket system (noe jeg antar er vanlig i elbiler) og for det andre har en input effekt på minimum det man måtte ha behov for ut. Dvs. rundt 6-8 kW. Det siste er nok ikke vanlig da det krever en ganske stur pumpe. I tillegg må den kjøres med tilnærmet  1 i effektfaktor når man trenger maks effekt.

Det vanlig er derfor at det finnes et sekundært varmeelement i tillegg til varmepumpen. Dette har ganske sikkert Model 3 også. Tipper tanken er at motorene skal generer tilleggsvarmen slik den gjør når man velger å varme opp batteriet.

Derfor antar jeg de problemene dere opplever sannsynligvis er bugs (hw eller sw) og ikke en design flaw fra Tesla sin side.

Contango

Jeg mener biler med PTC har to separate sløyfer - en for stator varming av batteriet og en for ptc kabinvarme.  De kan såvidt jeg vet ikke kombineres. Octovalve gjør at de nye bilene kan kombinere varmekilder. Det er flere tidligere poster der det sies at de nye bilene ikke har PTC varmer. Den burde ha vært funnet nå om det var noen - så liten er den ikke. Men bilen må da ha nok varmekapasitet uten. 7+ kw fra statorene pluss den varmen varmepumpen generer må da være nok selv i svært kalde temperaturer. Moderne luft/luft varmepumper er gode, og fordeler man i tillegg 3,5kw til batteri og 3,5kw til kabin kommer man et godt stykke bare der. Så med mindre det er en design-, eller komponentfeil som gjør at bilen ikke får tilgang til all kapasiteten må dette være en software sak.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

stefse

Hvorvidt bilen har PTC varmeren som nærmest er som en hårføner å betrakte, er det ikke klarhet i.
Hvis varmen er momentan, tyder det på at den finnes. Det vil ta mer enn noen sekunder å få varme i bilen om man først må varme statorene, så kjølevannet, også frakte det lunkne vannet til en radiator for så igjen kjøre en varmepumpe som skal veksle varmen videre til en ny radiator som skal varme innsugsluften.

Som jeg sa for noen dager siden, hvis denne er på plass, er dette bare en programmeringssak.
Et annet alternativ er at det finnes andre tilleggsvarmere ifb. med denne octoventilen eller andre steder i sløyfa, hvilket kan harmonere med behov for å bytte sensorer når denne kommer inn og plutselig "koker" kjølevannet.

En kommer uansett ikke utenom at det blir vanskelig å hente nok varme fra omgivelsene med bare VP, samt drivverk og batteri på kalde dager.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Contango

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 15:05
En kommer uansett ikke utenom at det blir vanskelig å hente nok varme fra omgivelsene med bare VP, samt drivverk og batteri på kalde dager.
Vet du det, egentlig?

Her er en ganske detaljert gjennomgang av systemet. Hverken her eller andre steder er det nevnt noe om PTC.
https://www.gizmodo.com.au/2020/05/the-tesla-model-ys-octovalve-and-cooling-system-manifolds-are-simply-amazing/

stefse

Sitat fra: Contango på mandag 11. januar 2021, klokken 15:28
Vet du det, egentlig?

Her er en ganske detaljert gjennomgang av systemet. Hverken her eller andre steder er det nevnt noe om PTC.
https://www.gizmodo.com.au/2020/05/the-tesla-model-ys-octovalve-and-cooling-system-manifolds-are-simply-amazing/
Den octoventilen er utvilsomt et stykke ingeniørkunst, men den kan ikke produsere energi. Hvis du bruker bilens motorer konstant på ~15kW hvilket tilsvarer et forbruk på 2,14 kWh/mil ved 70 km/t, og antar at du har 15% tap i konvertere, batteri og motorer, har du 15kW*15% = 2,25kW i "varme" som du kan bruke på forskjellige måter i bilen. Minus varmetap her og der, så blir det litt i minste laget til å holde varmen i bilkåken en kald vinterdag.
Resten må altså hentes ved å forbruke energi kun til oppvarming, enten med VP eller som ohmsk last.

Hvis du skal varme opp innsugsluft med VP så trengs en radiator som kjøler ned luften som strømmer gjennom radiatoren foran på bilen fra -20° til -25° f.eks. Du må opp på 40°-45° grader på radiatoren til innsugsluften hvis den bilen bli varmet opp til 20°. Altså et sprang på 60-70° ett jafs hvilket er utfordrende i seg selv, hvis man ikke har et multistegsystem, men ting vil uansett begrenses av plassen tilgjengelig for radiatoren . Og da har jeg ikke nevnt isingsproblematikk, som vil begynne med en gang hvis luftfuktigheten er høy. En kan selvsagt ha et system med flapps som stanser luftstrøm under de-ising osv. men kompleksiteten er økende her, og jeg Tror TB sa noe om at det tok 50sek ekstra å lade opp bilen på SuC hvis man hadde hatt det varmt og komfortabelt på en gitt lengre tur, kontra å sitte å fryse. VP er uansett smart for 80% av årstidene, så jeg tror ikke en skal legge for mye vekt på energibesparelsen på svartvinteren såfremt bilen funker som den skal.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Hvis varmen er momentan, tyder det på at den finnes. Det vil ta mer enn noen sekunder å få varme i bilen om man først må varme statorene, så kjølevannet, også frakte det lunkne vannet til en radiator for så igjen kjøre en varmepumpe som skal veksle varmen videre til en ny radiator som skal varme innsugsluften.
En varmepumpe trenger jo ikke lunkent vann. Den klarer seg fint med kaldt vann, eller kald luft. Så hvis det ikke er ekstremt kaldt så forventer jeg at det kommer varme ganske raskt.

Sitat fra: stefse på mandag 11. januar 2021, klokken 16:24
Hvis du skal varme opp innsugsluft med VP så trengs en radiator som kjøler ned luften som strømmer gjennom radiatoren foran på bilen fra -20° til -25° f.eks. Du må opp på 40°-45° grader på radiatoren til innsugsluften hvis den bilen bli varmet opp til 20°. Altså et sprang på 60-70° ett jafs hvilket er utfordrende i seg selv, hvis man ikke har et multistegsystem, men ting vil uansett begrenses av plassen tilgjengelig for radiatoren . Og da har jeg ikke nevnt isingsproblematikk, som vil begynne med en gang hvis luftfuktigheten er høy.
Men denne varmepumpen "jukser" altså ved i noen tilfeller å hente varme fra batteriet i stedet for fra uteluften. Da unngås isingsproblematikk. Men hvis batteriet egentlig skal varmes opp, så gir jo ikke det noen fordel energimessig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Det er en god del erfaringer i USA/Canada på MY som har akkurat samme problemet. Tok en rask kikk på noen TMC tråder, og problemet er at det rapporteres om mange forskjellige løsninger. Noen opplever bedring på SW andre på skifte av forskjellige HW deler. Fra det lille jeg leste virket det som om de fleste som fikk bilene sine tilbake opplevde problemet som løst, men her tar jeg absolutt forbehold pga manglende grundighet. Det som i hvert fall er helt sikkert er at problemet må ha vært kjent for Tesla tilbake i november. At de leverte ut biler her og andre steder som de må ha visst ikke var til å stole på i kaldt vær er helt håpløst. Det presset på kvartalstall vil jeg påstå er en direkte årsak til dette tullet, og den sendrektige leveringen med manglende informasjon nå i første kvartal synes jeg underbygger det.

stefse

Sitat fra: jlan på mandag 11. januar 2021, klokken 16:32
En varmepumpe trenger jo ikke lunkent vann. Den klarer seg fint med kaldt vann, eller kald luft. Så hvis det ikke er ekstremt kaldt så forventer jeg at det kommer varme ganske raskt.

Det stemmer forsåvidt, men vil tro forsinkelsen med å få i gang syklusen er større enn med "hårføner" oppvarming. Har man forvarmet, vil prosessen være godt i gang og brukeren merker ikke forskjell.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Det kommer jo litt av hva virkningsgrad er i veldig kaldt vær. Så de testene av Marcus sin "lånebil" fikk jo Bjørn Nyland gjennom flere videos vist frem dette med varmepumpen på en meget god måte  synes jeg:+1: :+1: Det ble 10 tusen kilometer på de 30 dagene han lånte den TM3 :+1:

Litt "magi" dette her med varmepumpen & octovalve :+1:

I like it! 

I følge Sandy ligger Tesla minst 4 til 5 år fremme i tid sammenlignet med konkurrentene :+1: :+1: men det er klart at han lever jo av å selge disse rapportene sine, så kanshe han tar i litt ekstra - kall det markedsføring  ;D >:( :+1: :+1:

Electric cars in Norway

Vet du det, egentlig?

[/quote]

Contango :+1: :+1:Dette var veldig informativt. Takker og bukker for lenken  :+1: :+1:

Legger med bilde som teaser ;D ;D

jlan

Endel interessant informasjon her, bla videoer hvor diverse moder visualiseres. Merk at dette er hva patentet beskriver, og ikke nødvendigvis hvordan det er gjort i 3/Y.  Bl. viser de ikke modus hvor ekstra varme genereres i motorene. Det kan se ut som om PTC er fjernet helt og erstattet av en condenser. Det nevnes noen 12V aux heaters, litt uklart om de er installert. Kan det være setevarmerene?

https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Contango

Sitat fra: jlan på mandag 11. januar 2021, klokken 18:28Det nevnes noen 12V aux heaters, litt uklart om de er installert. Kan det være setevarmerene?
De er i hvert fall ikke til varming av bil eller batteri. 12V krever 84A per kw 😊

Electric cars in Norway

jlan :+1: :+1: takk for den lenken. Legg merke til Kina signatures og qr på alle delene :+1: Herlig :+1:

Oysteims

Mistet all varme midt under kjøreturen i dag og i går. Har fungert helt fint fra jeg plukket den opp og frem til i går.

Electric cars in Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA