Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

klimatiltak.

Startet av Sverre_E, fredag 15. juni 2012, klokken 11:45

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:52
Alt tyder på at professor Hans Peter Lenz er enten en fullstendig idiot, eller en mann uten skrupler.
Professor Hans Peter Lenz er nok ikke en fullstendig idiot, og heller ikke en mann uten skrupler, men han har nok sovet i timen.
Han sier jo : «At han ikke avviser elbilen, men den blir først fornuftig når strømmen er fornybar»
Og det er i bunn og grunn riktig, siden strøm til transport er den mest fornuftige bruk av strøm, og siden det er politisk vetatt, går alle elbiler på fornybar strøm. Strøm til oppvarming derimot er direkte sløsing, og dette er egentlige den marginale bruken av strøm siden alternativene er lett tilgjengelig.

Tenk å varme vann med kullkraft med 45% virkningsgrad og 10% tap i nettet, når en kan bruke gass direkte med nær 100% virkningsgrad.

Det er nødvendig å få opp antallet elbiler, for samtidig å kunne øke % andelen av fornybar strøm, i de nettene som har mye varmekraftverk, og det ser det ikke ut til at professoren har fått med seg.

Jeg forundrer meg stadig over at tilsynelatende mange her syne at der er en god ide å kjøre på strøm fra kull.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:52
Alt tyder på at professor Hans Peter Lenz er enten en fullstendig idiot, eller en mann uten skrupler.
Professor Hans Peter Lenz er nok ikke en fullstendig idiot, og heller ikke en mann uten skrupler, men han har nok sovet i timen.
Han sier jo : «At han ikke avviser elbilen, men den blir først fornuftig når strømmen er fornybar»
Og det er i bunn og grunn riktig, siden strøm til transport er den mest fornuftige bruk av strøm, og siden det er politisk vetatt, går alle elbiler på fornybar strøm. Strøm til oppvarming derimot er direkte sløsing, og dette er egentlige den marginale bruken av strøm siden alternativene er lett tilgjengelig.

Tenk å varme vann med kullkraft med 45% virkningsgrad og 10% tap i nettet, når en kan bruke gass direkte med nær 100% virkningsgrad.

Det er nødvendig å få opp antallet elbiler, for samtidig å kunne øke % andelen av fornybar strøm, i de nettene som har mye varmekraftverk, og det ser det ikke ut til at professoren har fått med seg.

Jeg forundrer meg stadig over at tilsynelatende mange her syne at der er en god ide å kjøre på strøm fra kull.

Det er vel ingen som sier at det er "en god ide å kjøre på strøm fra kull", men heller at det er "en bedre ide å kjøre på strøm fra kull enn å kjøre på diesel", blant annet pga. lokal forurensning og (etter det jeg har lest) man bruker mer strøm på å produsere diesel enn man bruker på å kjøre en elbil tilsvarende.

Utover det er jeg selvsagt helt enig i at det omtrent er kriminelt å bruke strøm til oppvarming.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:52
Alt tyder på at professor Hans Peter Lenz er enten en fullstendig idiot, eller en mann uten skrupler.
Professor Hans Peter Lenz er nok ikke en fullstendig idiot, og heller ikke en mann uten skrupler, men han har nok sovet i timen.
Han sier jo : «At han ikke avviser elbilen, men den blir først fornuftig når strømmen er fornybar»
Og det er i bunn og grunn riktig ...
Nei, jeg lener mot at han har ingen skrupler. Agendaen til den tyske bilindustrien er å forlenge bruken av bensin/diesel lengst mulig, og deretter gå over til hydrogen.

Elbiler er ikke noe den tyske bilindustrien vil ha noe med, og de gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:53
Tenk å varme vann med kullkraft med 45% virkningsgrad og 10% tap i nettet, når en kan bruke gass direkte med nær 100% virkningsgrad.

Gass ? Fysj. Her varmes varmtvannet i varmepumpe med COP på ca. 3. Dvs. at for hver kWh strøm inn kommer 3kWh varmtvann ut. Da blir regnestykket ((45*0.9)*3)=121.5% effektivitet fra kullkraft. Men siden Kårstø står stille er nok marginalkraften her gass, ikke kull. Mangler vi kraft slik at prisene stiger, vil Kårstø startes opp igjen. Nå produseres så mye fornybar energi at eksportkablene går rødglødende, og prisene er tilsvarende lave (27 øre/kWh på min siste regning, ekskl. nettleie).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Hydrogen kan du bare glemme om ikke fremtiden flommer over av billig fornybar energi . Energikostnaden alene pr i dag er høyere pr mil med hydrogenbil med avgiftsfritak enn med diesel inkludert avgifter. Selv med særnorske lave strømpriser. Elbilene er allerede blitt så gode at det vil være tilnærmet umulig å få folk til å kjøpe FCV så lenge de kan velge elbiler eller diesel. Kostnadene på infrastrukturen må dekkes i tillegg. Nei
Glem det, blir aldri noe av.

Tanken er sikkert besnærende for serviceindustrien. Hydrogen passer som hånd i en hanske om de kan klare å binde alle kjørende til nye monopolprodukter de er alene om å levere. Hydrogenproduksjon er neppe noe for menigmann og i særklasse mer komplisert og kostbart enn å plugge inn et støpsel  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

#20
Sitat fra: Rio på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:09
Utover det er jeg selvsagt helt enig i at det omtrent er kriminelt å bruke strøm til oppvarming.

Antar du i så fall mener via vanlige panelovner, varmekassetter osv. Via en varmepumpe er derimot effektiviteten langt over det du kan få med direkte brenning av f.eks gass eller olje.

Jeg varmer opp 250m2 fordelt på to bygninger og to husholdninger (utleieleilight) til 24 grader, samt produserer varmtvann til to husholdninger med varmepumpe. I fjor var forbruket til varmepumpa 10,200kWh for hele året, i et hus opprinnelig bygd i 1900.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:43
Elbiler er ikke noe den tyske bilindustrien vil ha noe med, og de gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene.
"Ifølge en pressemelding fra den norske Volkswagen-importøren vil en elbil-utgave av Volkswagen Golf være på markedet allerede i 2013."
http://www.dinside.no/841773/vw-golf-blir-elbil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#22
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:56
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:53
Tenk å varme vann med kullkraft med 45% virkningsgrad og 10% tap i nettet, når en kan bruke gass direkte med nær 100% virkningsgrad.

Gass ? Fysj. Her varmes varmtvannet i varmepumpe med COP på ca. 3. Dvs. at for hver kWh strøm inn kommer 3kWh varmtvann ut. Da blir regnestykket ((45*0.9)*3)=121.5% effektivitet fra kullkraft. Men siden Kårstø står stille er nok marginalkraften her gass, ikke kull. Mangler vi kraft slik at prisene stiger, vil Kårstø startes opp igjen. Nå produseres så mye fornybar energi at eksportkablene går rødglødende, og prisene er tilsvarende lave (27 øre/kWh på min siste regning, ekskl. nettleie).
Ok. Det er lurere å bruke kullkraft til oppvarming via varmepumpe enn til elbil. Så husk å kjør på fornybar kraft.

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:09
og (etter det jeg har lest) man bruker mer strøm på å produsere diesel enn man bruker på å kjøre en elbil tilsvarende.
Det er nok en sammenblanding av begrepene strøm og energi som kommer litt skjevt ut her. Dersom eneste alternativ er strøm fra et kullkraftverk, velg en en dieselbil med lavt forbruk. Billigere og ikke verre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:43
Elbiler er ikke noe den tyske bilindustrien vil ha noe med, og de gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene.
"Ifølge en pressemelding fra den norske Volkswagen-importøren vil en elbil-utgave av Volkswagen Golf være på markedet allerede i 2013."
http://www.dinside.no/841773/vw-golf-blir-elbil
Å konvertere en av sine eksisterende biler er ikke akkurat veldig ambisiøst. Jeg tror VW Golf blue-e-motion havner i selskap med andre "compliance cars". Electric Cars: Some Are Real, Most Are Only 'Compliance Cars'--We Name Names

Den eneste tyske elbilen som kanskje er ekte er BMW i3, men jeg tror på det når jeg ser det. Ikke før.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 20:09
Det er nok en sammenblanding av begrepene strøm og energi som kommer litt skjevt ut her. Dersom eneste alternativ er strøm fra et kullkraftverk, velg en en dieselbil med lavt forbruk. Billigere og ikke verre.

Jo, mye verre faktisk, om man kun bedriver småkjøring der dieselmotoren ikke blir skikkelig varm men spyr ut dritt hele tiden. Det er ikke bare CO2 man bør tenke på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 20:23
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:43
Elbiler er ikke noe den tyske bilindustrien vil ha noe med, og de gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene.
"Ifølge en pressemelding fra den norske Volkswagen-importøren vil en elbil-utgave av Volkswagen Golf være på markedet allerede i 2013."
http://www.dinside.no/841773/vw-golf-blir-elbil
Å konvertere en av sine eksisterende biler er ikke akkurat veldig ambisiøst. Jeg tror VW Golf blue-e-motion havner i selskap med andre "compliance cars". Electric Cars: Some Are Real, Most Are Only 'Compliance Cars'--We Name Names

Den eneste tyske elbilen som kanskje er ekte er BMW i3, men jeg tror på det når jeg ser det. Ikke før.

Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å lage elbiler som ser ut som "vanlige biler", og med "form og farge" som andre Golfer. Elektrisitet er et fremdriftsmiddel, og det er ingen grunn til at elbiler skal se så annerledes ut, for det gjør dem vanskeligere å selge - "ola og kari nordmann" må både vende seg til el-drift OG at bilen ser "merkelig" ut.

Jeg synes det er langt bedre å lage en billigere elbil basert på "man tager hvad man haver"-filosofien enn å gjenoppfinne hjulet på nytt. Det viktige er jo at vi får gode, pålitelige og billige elbiler. Enn så lenge produseres de i for små antall til å forsvare "et nytt hjul".

Jeg tror VW satser strategisk - kommer det stor etterspørsel etter elbiler, så har de en modell klar, og erfaring. De vil, som alle andre, gjerne tjene penger på det. Samtidig, penger er penger, og jeg tror ikke de bryr seg så veldig om de tjener pengene på bensin, diesel, elektrisk, hybrid eller hydrogen-biler.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:57
Sitat fra: Rio på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:09
Utover det er jeg selvsagt helt enig i at det omtrent er kriminelt å bruke strøm til oppvarming.

Antar du i så fall mener via vanlige panelovner, varmekassetter osv. Via en varmepumpe er derimot effektiviteten langt over det du kan få med direkte brenning av f.eks gass eller olje.

Jeg varmer opp 250m2 fordelt på to bygninger og to husholdninger (utleieleilight) til 24 grader, samt produserer varmtvann til to husholdninger med varmepumpe. I fjor var forbruket til varmepumpa 10,200kWh for hele året, i et hus opprinnelig bygd i 1900.

Ja, direkteoppvarming, og spesielt ovnene som står og fyrer for kråkene på utestedene overalt. I dag kjørte jeg forbi et sted hvor det var minst 10 ovner på 2 kW hver. Det er 20 kW, som er ca gjennomsnittsforbruket av TO elbiler som kjører (basert på gj. av 10 kW).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. mai 2012, klokken 21:35
Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å lage elbiler som ser ut som "vanlige biler", og med "form og farge" som andre Golfer. Elektrisitet er et fremdriftsmiddel, og det er ingen grunn til at elbiler skal se så annerledes ut, for det gjør dem vanskeligere å selge - "ola og kari nordmann" må både vende seg til el-drift OG at bilen ser "merkelig" ut.

Det er vel ikke utseendet som er interessant, men hvordan bilene er "pakket" sammen. Spesielt hvordan man har løst plasseringen av batteriet. Se hvor elegant det gjøres i Tesla Model S med batteri under gulvet og et digert bagasjerom bak samt et ekstra bagasjerom foran.

Leaf er mer midt på treet, batteriet er bra plassert men man har ikke fått til like bra bagasjeplass i forhold til eksterne mål. Spesielt "humpen" bak baksetene stjeler mye plass og burde vært helt unødvendig. Leaf bygger da også på Nissan Versa, men med ganske mange endringer.

Så har vi bunnplassen, Ford Focus. En konvertert fossilbil der mesteparten av bagasjerommet opptas av batteriet. Et annet eksempel er el-Minien (riktignok en testbil), der forsvant baksetet også.

Så om Golfen blir like dårlig designet som Focusen vil jeg påstå det er en "compliance-car" fra VW, man selger ikke slike biler i hundretusener av eksemplarer. Satser man på det så lager man noe skikkelig fra bunnen av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 19:43
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:53
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:52
Alt tyder på at professor Hans Peter Lenz er enten en fullstendig idiot, eller en mann uten skrupler.
Professor Hans Peter Lenz er nok ikke en fullstendig idiot, og heller ikke en mann uten skrupler, men han har nok sovet i timen.
Han sier jo : «At han ikke avviser elbilen, men den blir først fornuftig når strømmen er fornybar»
Og det er i bunn og grunn riktig ...
Nei, jeg lener mot at han har ingen skrupler. Agendaen til den tyske bilindustrien er å forlenge bruken av bensin/diesel lengst mulig, og deretter gå over til hydrogen.

Elbiler er ikke noe den tyske bilindustrien vil ha noe med, og de gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene.
Det er en myte at den tyske bilindustrien stikker kjepper i hjulene for utvikling av elbiler.

Hans Peter Lenz er en 78 år gammel maskin ingeniør og professor, han har nok sin egen agenda for sine uttalelser. Uavhengig av elmotorens energikilde og hvor mye den forurenser, vil bilindustrien omfavne de, da de har mange andre fordeler, gjerne i kombinasjon med en varme/strøm generator som han sier kan utnytte varmetapet bedre, feks ved å gjøre de mye mindre, som en kan i en plugin hybrid.

http://de.wikipedia.org/wiki/Hans_Peter_Lenz

Tyskland er grundig og vil ikke lansere noe før de kan stå inne for det til sitt eget marked, og det er mildt sagt krevende, men de kommer. Infrastrukturen der bygges i høy hastighet nå, i løpet av 2 siste år har de fått 610 Mennekes (Typ-2) hurtigladepunkter med min 22kw effekt, og det øker hver uke.

http://e-tankstellen-finder.com/at/de/catalog/index/de/0

Andelen med fornybar energiproduksjon er og i sterk vekst i Tyskland

http://uk.reuters.com/article/2012/05/26/us-climate-germany-solar-idUKBRE84P0FI20120526

http://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy

Lars C. Krogenæs

Se Ole Henrik Hannisdahls svar på artikkelen i TU. Ole Henrik er Prosjektleder i Grønn Bil, og jeg kan ikke være mer enig.

Likte også illustrasjons bildet han brukte:


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA