Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

klimatiltak.

Startet av Sverre_E, fredag 15. juni 2012, klokken 11:45

« forrige - neste »

Sverre_E

Regner med å få denne artikkelen referert etterhvert...
http://www.tu.no/motor/2012/05/28/-elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel

Det må vel være noe som ikke stemmer her? El-regnskapet til produksjon av fossile drivstoff f.eks?
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Thomas Parsli

Forbrukstallene på elbil er ihvertfall ren fantasi/teori.
I vinter var det -18 og jeg lå rett over 21Kwh i forbruk med komfortabel temperatur i bilen.

Hvis jeg har forstått det rett er prof. Lenz leder for Austrian Society of Automotive Engineers (ÖVK) og forsker på fossilbiler, så han fremstår ikke som spesiellt nøytral.
Kilden til artikkelen i TU fant jeg ikke, men disse to gir et inntrykk av hvor landet ligger:

* http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Ffuturezone.at%2Ffuture%2F8587-elektroauto-experte-kritisiert-fortschritt.php
* http://www.austriantimes.at/?id=13174

Thomas
(som tar hele greie som et bevis på elbilens fortreffelighet)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

Sitat fra: Sverre_E på mandag 28. mai 2012, klokken 19:58
Regner med å få denne artikkelen referert etterhvert...
http://www.tu.no/motor/2012/05/28/-elbil-mindre-miljovennlig-enn-diesel

Det må vel være noe som ikke stemmer her? El-regnskapet til produksjon av fossile drivstoff f.eks?

Er jo ca. riktig det der.. i Norge er det dog ikke korrekt....
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Han tok ikke med at samme kullmixen brukes for å raffinere diesel. Ei heller at ingen land har 100% kullproduksjon.

Så lenge vi bygger ut produksjonsnettet med fornybart, er det en ikke-diskusjon hvorvidt utslippene er verre på kullkraft. Både kull og olje skal utfases, men innen det skjer er vi nødt til å utvikle elbiler. Da er det trist at lobbyforskere skal ødelegge den positive utviklingen med tulletall...
Nissan Leaf

Griffel

#4
Moralen er: Kjør på strøm fra fornybare kilder dersom du har elbil.

Nå er det en målsetting i Europa å få opp andelen av fornybar energi, og elbilen er et nødvendig element for å kunne lykkes med dette. Dermed blir slike betraktninger nokså meningsløse.

En behøver ikke en doktorgrad for å finne ut at dersom eneste alternativ for elbiler var å kjører på strøm fra kullkraftverk er ikke elbil en god ide. Å finne ut at elbiler og hydrogenbiler derimot kan bidra til å redusere antallet av kullkraftverk på litt sikt, ved at de kan bidra til stabilisering av et strømnett med større innslag tilfeldig energi samtidig som de erstatter forbruk av fossilenergi kan være litt mer krevende.

Elbiler vil om få år når antallet er stort nok vil ved en lignende betraktninger ha et negativt CO2 utslipp sammenlignet med diesel og bensin.

Til professorens betraktninger: At en C-klasse Mercedes med elmotor skulle trenge 3,1kWh/mil som årsmiddel i Tyskland er vel også litt pesimitisk samtidig som dieselmotorens virkningsgrad forbedres fra 45 til 61% vell er litt optimistisk. Justeres forutsetningen litt å sier at Mercedesens dieselmotor har 45% virkningsgrad og at "el-mercen" nøyer seg med 2,6kWh/mil kommer de helt likt ut, med de øvrige forutsetningene intakt. Men som sagt fossilbrenning kan ikke bidra til økt andel av fornybar energi, det kan el og hy biler. og framtidige typer av biobrivstoff.

Men akkurat dette stemmer vel ikke:
Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 21:14
Han tok ikke med at samme kullmixen brukes for å raffinere diesel. Ei heller at ingen land har 100% kullproduksjon.
En vesentlig del av energiforbruket i et rafieneri er varme (høy virkningsgrad) fra brenning av råolje.

Moralen er: Kjør på strøm fra fornybarekilder dersom du har elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Haha dette er det mest åpenbare bestillingsverket jeg har sett  ;D Gi elbilene verstingtall og smør på litt ekstra, samtidig som vi gir fossilbilene fantasitall:
Sitat fra: Hans Peter Snake Oil Lenz Hans Peter Lenz hevder at gjennom ytterligere optimalisering av motorene og bedre utnyttelse av overskuddsvarmen er det realistisk å heve virkningsgraden til henholdsvis 54 og 61 prosent for bensin og diesel.

Får slike beholde jobben sånn uten videre?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Aspiranten

Sitat fra: ilmyggo på mandag 28. mai 2012, klokken 23:19
Sitat fra: Hans Peter Snake Oil Lenz Hans Peter Lenz hevder at gjennom ytterligere optimalisering av motorene og bedre utnyttelse av overskuddsvarmen er det realistisk å heve virkningsgraden til henholdsvis 54 og 61 prosent for bensin og diesel.

Får slike beholde jobben sånn uten videre?

Jeg på min side kan hevde at vi gjennom ytterligere utbygging og bedre utnyttelse av det eksisterende nettet vil kunne oppnå helt ren energiproduksjon til elbilene våre, uten tap på nettet. Så trenger vi ikke bedre bensin og dieselmotorer.

Gi meg en artikkel å si det i, bare...  ::)
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på mandag 28. mai 2012, klokken 23:13
Men akkurat dette stemmer vel ikke:
Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 21:14
Han tok ikke med at samme kullmixen brukes for å raffinere diesel. Ei heller at ingen land har 100% kullproduksjon.
En vesentlig del av energiforbruket i et rafieneri er varme (høy virkningsgrad) fra brenning av råolje.

Mogleg du har rett, jeg forholder meg til amerikanske bloggen og den påfølgende tråden her inne om at 1 liter bensin konsumerer potensielt tilsvarende strøm som 15km i elbil. Sannsynligvis burde jeg i den sammenheng brukt ordet "fremstille diesel" istedetfor å villede med ordet "raffinere diesel".

Men om du har kildemateriale til meg ville jeg blitt glad. Ikke at jeg trekker deg i tvil, men fordi jeg er interessert i å lese mer om prosessen selv.
Nissan Leaf

Griffel

#8
Jeg har inntrykk av at 3kWh for framstilling av 1 l bensin er et tall som har alminnelig aksept og en finner dette tallet i en rekke kilder. kWh er som du vet ikke en elektrisk enhet men en enhet for energi, og betyr nok helst i praksis i praksis at ca 30% av energien som hentes opp går tapt i framstilling av bensin og diesel (brønn til tank). At en elbil kan kjøre 1,5 mil på denne energimengden stemmer vel bra. Jeg har ofte brukt dette tallet i diskusjoner, det er et effektivt argument og jeg har aldrig møtt protester på tallet. Siden rafineringsprosessen stort sett er varme går ikke dette via strøm, og oljeutvinnig er jo stort sett selvforsynt med gass til generatorer og oppvarming, energiforbruket måles på gass. Alt slik er jo uansett gjennomsnitts betraktninger. Bensin og diesel fra oljesand krever ofte like mye energi å framstille som energien i det ferdige produktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joakim Sveli

I følge artikkelen til TU har østerrikeren tatt forutsetning om at det er mer energieffektivt å brenne diesel i flere millioner bilmotorer enn i ett varmekraftverk.

Jeg skal nå selge inn en artikkel der jeg påstår at griser faktisk kan fly. Jeg har tatt forutsetning om at det ikke er tyngdekraft.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lunde

"VANN ER MYE FARLIGERE ENN COCA COLA" :P

en påstand som holder vann og kan ikke diskuteres, eller? (Statistikkene viser helt tydelig at mange drukner i vann, ingen i Coca Cola.... )

Joda man kan få til mye rart om man inderlig vil vri å vende på tallmaterialet.

Jeg foreslår at visse mennesker lukker seg inne i garasjen med sine biler, fyrer opp motoren å ser hvor lenge de lever før de innser at de burde valgt en elbil til eksperimentet   ;D


Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Sitat fra: ElRey på tirsdag 29. mai 2012, klokken 14:41
I følge artikkelen til TU har østerrikeren tatt forutsetning om at det er mer energieffektivt å brenne diesel i flere millioner bilmotorer enn i ett varmekraftverk.
Under visse forutsetninger er det riktig. Et kullkraftverk uten varmeproduksjon i tillegg til elproduksjon, har nok dårligere virkningsgrad enn en dieselmotor hvor en trenger noe av tapsvarmen til oppvarming.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lunde på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:44
"VANN ER MYE FARLIGERE ENN COCA COLA" :P

en påstand som holder vann og kan ikke diskuteres, eller? (Statistikkene viser helt tydelig at mange drukner i vann, ingen i Coca Cola.... )
Hehehe. Godt eksempel.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:45
Sitat fra: ElRey på tirsdag 29. mai 2012, klokken 14:41
I følge artikkelen til TU har østerrikeren tatt forutsetning om at det er mer energieffektivt å brenne diesel i flere millioner bilmotorer enn i ett varmekraftverk.
Under visse forutsetninger er det riktig. Et kullkraftverk uten varmeproduksjon i tillegg til elproduksjon, har nok dårligere virkningsgrad enn en dieselmotor hvor en trenger noe av tapsvarmen til oppvarming.
Det er sant at det kan forekomme. Men det er ganske sjeldent. I gjennomsnitt ved normal bruk er dieselbilen ikke like effektiv.

Alt tyder på at professor Hans Peter Lenz er enten en fullstendig idiot, eller en mann uten skrupler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lunde

#13
Det er en kjent sak  at når elbilene kommer opp i vesentlige mengder MÅ man søke å få satt ladingen i et system der det lages insentiver for å lade når det passer kraftproduksjonen. En dag kan man risikere at "alle" som kjører til jobb lader med full effekt på et tidspunkt der nettet og kraftproduksjon fra før er stresset.  Da kan man regne seg fram til worst case senario og presentere mindre gunstige tall for elbilen i et globalt perspektiv. Lokalt bør ingen være i tvil  ;)

For de aller fleste vil det ikke være noen krise om ladingen utsettes en time eller to eller tas om natten. Ser for meg at man kan få ulike tariffer alt etter hvordan man ønsker å prioritere ladingen. Spiller det ingen rolle kan du overlate dette 100% til din strømleverandør 24/7 å få svært gunstig strømpris. I motsatt fall vil du med full prioritet for ladingen risikere en langt høyere kWh pris.
En eller annen gang i fremtiden vil regningen for elbillading spesifiseres på samme måte som en mobiltelefonregning pr i dag. Ladested, tid og forbruk mot prioritering og faktiske timespriser på energien du ladet med. Det kan ikke stikkes under en stol at titalls millioner elbiler kan bli en utfordring om de ikke innordnes et visst aktivt kraftregime. Verd å merke seg at de aller fleste til daglig nok vil spare store summer og everkene får bedre avkastning på sin infrastruktur både på nett og hos produsentene av strøm  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Kan vel også slå fast at forbrenningsmotorenes oppskrytte virkningsgrad forutsetter at den utnyttes optimalt og leverer en kontinuerlig effekt på et snevert turtall. Som alle vet er det neppe noe de aller fleste er i nærheten av i praksis.

Om det stemte at en dieselmotor har en "virkningsgrad" på 45-50% kan man jo spørre seg om virkningsgraden på en elbil når forbruket i energi er mellom en tredel og en firedel. Noen som våger å ta frem kalkulatoren?  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA