Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 24. januar 2021, klokken 13:08
Hvis jeg ikke rotet med regnestykkene, så koster en Model Y LR AWD 6% mer enn tilsvarende 3 i USA. I Norge er forskjellen 19%. Da er det åpenbart at prisen skal ned.

Rett pris er det som gir mest penger på bunnlinjen for Tesla. Hvis de klarer å selge alt de produserer til dagens pris, er det ingen grunn til å sette den ned. Det burde i alle fall være åpenbart. Det er garantert tusenvis av model Y bestilt til dagens pris i Norge. Bare i nærmeste vennekrets vet jeg om rundt ti stykker og vi er neppe veldig unike (Selv om vi alle liker å tro det)

Magnus Hansen

Det er jo tusenvis som har bestilt Model Y, ja. Men de fleste har nok bestilt til lavere pris. Den var jo en del rimeligere når den ble ut til salgs.

Magnus Hansen

Når det gjelder prissetting så kan de selvfølgelig prise de høyt for ekstra fortjeneste. Fordelen for Tesla er at de faktisk kan fortsette å selge en del Model 3 hvis prisforskjellen er vesentlig opp til Y. Med noen få % forskjell vil Model 3 salget mer eller mindre stoppe helt opp

Radial

Prisingen vil vel samsvare med Kina sin modell når den skal leveres, konkurransen i Kina er vel så sterk som i Europa og man ser jo hva de gjorde når de kunne levere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mizzle

Tipper vi ser noe liknende de gjorde når model 3 ble lansert i Norge, de beholder den høye prisen frem til tilgjengeligheten blir større enn etterspørselen, de ønsker selvfølgelig å få solgt flest mulige biler til høyest mulig pris :)

Magnus Hansen

Det er jo en balansegang det her. Tesla kan som det sies her holde prisen «høy» til de klarer å levere nok biler. Da får de høyere gjennomsnittspris per bil. Ulempen med den taktikken er at de vil miste salg til andre produsenter. Feks vw id.4. Setter de ned prisen nå, så vil det altså kunne sørge for økt totalsalg ved at folk heller venter noen måneder ekstra fremfor å kjøpe en konkurrerende bil.

najtrox

Blir spennende å se hva slags pris vi ender opp med. Bilen skal jo bli billigere å produsere, man slipper importskatt, mindre avstander å frakte ++. Samtidig har den jo endel ny teknologi. En aktuell sammenligning er jo RWD id4 til 420,- ish. De er jo nesten nødt til å ha noe rundt det(RWD). Og da en LR AWD til rundt 470-480. Noe annet så priser de seg fort bort.

overskyet

Sitat fra: najtrox på tirsdag 26. januar 2021, klokken 12:06
En aktuell sammenligning er jo RWD id4 til 420,- ish. De er jo nesten nødt til å ha noe rundt det(RWD). Og da en LR AWD til rundt 470-480. Noe annet så priser de seg fort bort.

Jeg er ikke enig. For meg er det helt uaktuelt å kjøre rundt i en id4. id4 er jo en veldig kjedelig bil. 0-100 går i toyotaklassen, det er null selvkjøring å snakke om, du har ikke tilgang til tesla sitt ladenett og mest sansynlig er den like kjedelig å kjøre som en passat. En Model Y kjører nesten like bra som en Model 3, noe som er i en helt annen verden av noe som helst jeg har kjørt fra folkevogn. Tror ikke jeg er så veldig unik i denne sammenhengen.

najtrox

Sitat fra: overskyet på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:19
En aktuell sammenligning er jo RWD id4 til 420,- ish. De er jo nesten nødt til å ha noe rundt det(RWD). Og da en LR AWD til rundt 470-480. Noe annet så priser de seg fort bort.

Jeg er ikke enig. For meg er det helt uaktuelt å kjøre rundt i en id4. id4 er jo en veldig kjedelig bil. 0-100 går i toyotaklassen, det er null selvkjøring å snakke om, du har ikke tilgang til tesla sitt ladenett og mest sansynlig er den like kjedelig å kjøre som en passat. En Model Y kjører nesten like bra som en Model 3, noe som er i en helt annen verden av noe som helst jeg har kjørt fra folkevogn. Tror ikke jeg er så veldig unik i denne sammenhengen.

Jeg er av samme oppfatning som deg, har selv hatt Model 3 med FSD og vet godt at de som vet de vet. Jeg tror dog vi er i mindretall enda av hva man ser på når man skal kjøpe bil. Du nevner Passat, noe som har vært en storselger i mange, mange år. VW Golf likedan. Tror ikke den gjengse kjøper tenker så mye på om det er 0-100 på 4 eller 7 sekunder. Det de bryr seg om er et trygt(og traust) merke, pris og rekkevidde. Dette er jo bare synsing og min mening, men jeg tror ikke at Tesla automatisk kan kreve en premium, selv om bilen skulle være en "bedre" bil i våre øyne. Etterhvert når de har innarbeidet seg en merkelojalitet på nivå med VW så kan det godt hende, men enn så lenge med all konkurransen som er nå må/burde de nok være konkurransedyktige på pris også. Hvis de ønsker å selge mange biler da :)

overskyet

Sitat fra: najtrox på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:44
Sitat fra: overskyet på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:19

Jeg er av samme oppfatning som deg, har selv hatt Model 3 med FSD og vet godt at de som vet de vet. Jeg tror dog vi er i mindretall enda av hva man ser på når man skal kjøpe bil. Du nevner Passat, noe som har vært en storselger i mange, mange år. VW Golf likedan. Tror ikke den gjengse kjøper tenker så mye på om det er 0-100 på 4 eller 7 sekunder. Det de bryr seg om er et trygt(og traust) merke, pris og rekkevidde. Dette er jo bare synsing og min mening, men jeg tror ikke at Tesla automatisk kan kreve en premium, selv om bilen skulle være en "bedre" bil i våre øyne. Etterhvert når de har innarbeidet seg en merkelojalitet på nivå med VW så kan det godt hende, men enn så lenge med all konkurransen som er nå må/burde de nok være konkurransedyktige på pris også. Hvis de ønsker å selge mange biler da :)

Ser poenget ditt, for mange er nok traust og kjedelig greit. Samtidig har det jo alltid vært mange som har kjøpt eksempelvis BMW. Det er jo noe man typisk gjør fordi man er opptatt av "kjøreglede" som de selv kaller det.

Radial

Fra mitt eget standpunkt ønsker jeg en bil med 4wd, forvarming, fullt justerbart sete og ratt (mangelvare!), betydelig plass for barneseter på 2. seterad (masse trange bakseter i markedet), hengerfeste med minst 1500kg (helst 2500), takststiv, og minst 550-600L bagasjerom. Maks 550k, minst 5år garanti (helst mer).

I prisklassen rundt 500k, er det da bare Model Y som er i nærheten av dette, og den kan faktisk tilby langkjøring til en "billig penge" gjennom SC... Mens de andre har 3-5x prisen pr kWh.

Sporty kjøreegenskaper, sinnsyk aks, hi-tech, etc betyr egentlig lite for meg... Og en betydelig del av kjøperne tenker nok ganske likt, det er grunnleggende behov som styrer mest.
ID4, Enyaq og Mustang er litt mindre og slappere i alle spesifikasjoner, og derfor blir TMY den mest interessante av dem.

Hadde ikke TMY vært i anmarsj, hadde jeg heller kjøpt en Kodiaq... Men TMY gir ett betydelig rimeligere bilhold.
Haldex/DSG kombinasjonen til VAG er veldig kostbar å drifte.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tafsern

Sitat fra: Radial på tirsdag 26. januar 2021, klokken 21:40
Fra mitt eget standpunkt ønsker jeg en bil med 4wd, forvarming, fullt justerbart sete og ratt (mangelvare!), betydelig plass for barneseter på 2. seterad (masse trange bakseter i markedet), hengerfeste med minst 1500kg (helst 2500), takststiv, og minst 550-600L bagasjerom. Maks 550k, minst 5år garanti (helst mer).

I prisklassen rundt 500k, er det da bare Model Y som er i nærheten av dette, og den kan faktisk tilby langkjøring til en "billig penge" gjennom SC... Mens de andre har 3-5x prisen pr kWh.

Sporty kjøreegenskaper, sinnsyk aks, hi-tech, etc betyr egentlig lite for meg... Og en betydelig del av kjøperne tenker nok ganske likt, det er grunnleggende behov som styrer mest.
ID4, Enyaq og Mustang er litt mindre og slappere i alle spesifikasjoner, og derfor blir TMY den mest interessante av dem.

Hadde ikke TMY vært i anmarsj, hadde jeg heller kjøpt en Kodiaq... Men TMY gir ett betydelig rimeligere bilhold.

Påstanden "3-5x prisen pr kWh" er i realiteten feil, om man ikke isolert sett ser på Ionity uten avtale.

Tesla sin pris fra og med 2 februar er 2,57 kr per kWh. På så og si alle andre ladere (untatt Ionity) ligger prisen et sted mellom 3,24 - 4,99 kr per kWh. På flere av disse avhenger det selvsagt litt på hvor fort man lader grunnet minuttpris i tillegg, men den utgjør svært lite (dog er den medtatt i min påstand om 3,24 kr, som er gjennomsnittlig pris jeg har ladet for de siste 10 gangene på Fortum og Kople).

Så, med unntak av Ionity uten avtale, koster lading andre steder enn på Tesla sine SC ca. mellom 26 - 94 % mer. Det er under x2. Om det i realiteten hadde kostet 3-5x mer, så hadde samtlige alternative tilbydere kostet mellom 7,71 - 12,85 kr. Og det er det kun Ionity som gjør...igjen, uten avtale.

For all del, man kommer uansett best ut av det med Tesla sine ladere, men jeg tror veldig mange tror at alle andre alternativer koster hinsides mye mer, når det egentlig ikke er realiteten :)

Eksempel (fom. 2 februar), for 50 kWh, på lynlader:
Tesla = 128,5 kr
Kople = 162 kr
Fortum = 162 kr
BKK = 162 kr
Mer = 179 kr
Cirkle K = 249,5 kr
Ionity = 420 kr
NB! Har ikke medregnet ladehastighet annet enn mitt gjennomsnitt, som nevnt over, for de som også tar minuttpris. På sommeren vil dermed prisen være noe billigere for samme kWh grunnet hurtigere lading, men ikke på f.eks Ionity, Cirkle K og Tesla.

RuneW

Sitat fra: Tafsern på mandag 01. februar 2021, klokken 12:42

Påstanden "3-5x prisen pr kWh" er i realiteten feil, om man ikke isolert sett ser på Ionity uten avtale.

For de av oss som hurtiglader 20-30 ganger i året blir vel slike avtaler drøyt dyre? Jeg må innrømme at jeg ikke har giddet å sette meg spesielt godt inn i dem, men antar det ikke er mulig å ha en avtale bare i fellesferien...

Uansett er den 100% bekymringsfrie ladingen (uten avtaler og køer) på SuC mye mer viktig en prisen for meg.  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tafsern

Sitat fra: RuneW på mandag 01. februar 2021, klokken 13:03
Sitat fra: Tafsern på mandag 01. februar 2021, klokken 12:42

For de av oss som hurtiglader 20-30 ganger i året blir vel slike avtaler drøyt dyre? Jeg må innrømme at jeg ikke har giddet å sette meg spesielt godt inn i dem, men antar det ikke er mulig å ha en avtale bare i fellesferien...

Uansett er den 100% bekymringsfrie ladingen (uten avtaler og køer) på SuC mye mer viktig en prisen for meg.  :)

Om man hurtig/lynlader 20 - 30 ganger i året er jo en avtale mest gunstig. Om man hurtiglader 10 ganger i året så blir man ikke ranet av å lade på Kople fremfor Tesla :) Jeg sier definitivt ikke at det er noe galt med verken pris, funksjon eller tilgjengelighet på Tesla sine ladere! Men det er ikke så ille andre steder som mange vil ha det til. En ekstra bonus for f.eks. TM3 eller TMY er jo at de kan lade hos alle andre tilbydere også.

Personlig har jeg aldri stått i kø, men jeg har heller aldri kjørt på tur når jeg vet at alle andre gjør det.

Kjører man mye utenfor Norges grenser er Tesla uten tvil et stort hestehode foran :)

turfsurf

Sitat fra: Tafsern på mandag 01. februar 2021, klokken 13:12
Om man hurtig/lynlader 20 - 30 ganger i året er jo en avtale mest gunstig. Om man hurtiglader 10 ganger i året så blir man ikke ranet av å lade på Kople fremfor Tesla :) Jeg sier definitivt ikke at det er noe galt med verken pris, funksjon eller tilgjengelighet på Tesla sine ladere! Men det er ikke så ille andre steder som mange vil ha det til. E
Hvis man ikke har Tesla og ikke har Ionityavtale og hurtiglader ganske mye vil jeg si prisene er ganske ille for lynlading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA