Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

førategangtesla

Ser ut som om HW4 kommer 8gb ram og 128gb lagring fremover HW3 som har 16gb ram og 256gb lagring? Eksakt samme prosessor i HW4 og HW3 https://www.notateslaapp.com/news/1549/tesla-model-y-hw4-infotainment-includes-less-ram-reveals-no-steam-support-coming

Godt mulig at HW4 blir et hovedsakelig kostnadskuttende steg og ikke nødvendigvis en oppgradering muligens sett bort fra kameraene da. Hvis blinklys/girhendel blir fjernet så er jo det også noe "dritt" for mange og det hadde definitivt blitt uaktuelt å kjøpe ny model y nå for min del hvis dette skulle vise seg å være tilfelle.

thebadger

Sitat fra: daktari på onsdag 09. august 2023, klokken 23:19De Tesla som selges nå blir aldri selvkjørende. Ikke kjøp FSD.

Det er mer interessant om AP/EAP er bedre/dårligere enn VW Travel Assist, BMW Driving Assistant pro og Merce sine tilbud. De har alle sine styrker og svakheter. Koreanerne ligger litt bak er min erfaring, og Nio er overraskende svak.

Autopark og Summon er en annen diskusjon igjen.
Autopark og summon får man uansett ikke på nye Y, du får bare NoA

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. august 2023, klokken 20:14Bilen fungerer jo fint ut alt dette ekstra som dyttes inn også - så hvorfor ikke selge en forenklet modell uten mulighet for selvkjøring? 

Tesla har jo minst mulig tilvalg for å forenkle produksjon og dermed spare penger. De har nok gjort en vurdering og funnet ut at det er mer lønnsomt å inkludere samme HW i alle biler enn å utvikle en ny versjon med annen HW til en lavere pris og dermed komplisere produksjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hELgenen

HW4,ut fra det jeg kan finne på nettet,er en billigere løsning å produsere enn HW3 F.eks er mindre og billigere RAM brukt
Som nevnt i tråden her er det mye som tyder på en kostnadskutt versjon. Mao kunden får ikke noe mer bil for pengene,men marginene til Tesla går opp pr. bil gitt samme salgspris.
Det betyr at Tesla kanskje kan stå foran nok et priskutt?

Tror nok mange hadde forhåpninger om en "oppgradering" med HW4,men finner kun bedre oppløsning på kamera og billigere,enklere hardware uten noe  mer verdi for kundene som ikke bryr seg om FSD. Etter at Tesla fjernet OSS kan det se ut som hver ny versjon fokuserer på kostnadskutt foran introduksjon av forbedringer.

Radial

Prisene skal nok ned ja, ser ut som de setter seg opp for reduksjonen med HW4, full megacast front-to-back, LFP "blade" celler (som alternativ til dyre 4680 celler), og sjekker man nye CoC'er introduseres i EU blir alle motorer standardisert virker det som...sist jeg sjekka ser det ut som P/LR/RWD har samme bakmotor nå.
Performance får/fikk standard bakbremser, etc.

Alt i alt, vil nok dette gi en rimeligere bil til slutt, og er nok det som er fokus ser det ut som.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 09. august 2023, klokken 23:26Ser ut som om HW4 kommer 8gb ram og 128gb lagring fremover HW3 som har 16gb ram og 256gb lagring? Eksakt samme prosessor i HW4 og HW3 https://www.notateslaapp.com/news/1549/tesla-model-y-hw4-infotainment-includes-less-ram-reveals-no-steam-support-coming

Godt mulig at HW4 blir et hovedsakelig kostnadskuttende steg og ikke nødvendigvis en oppgradering muligens sett bort fra kameraene da. Hvis blinklys/girhendel blir fjernet så er jo det også noe "dritt" for mange og det hadde definitivt blitt uaktuelt å kjøpe ny model y nå for min del hvis dette skulle vise seg å være tilfelle.

En annen ting er at blinklyset også blir brukt til kjapt å vaske vinduet, samt første knapp kombinert med venstre scrolle-hjul for å regulere viskerfart manuelt (trykker det venstre scrollehjulet til venstre og høyre). Tar du vekk den spaken - hva i huleste gjør du om du kommer ut av en tunnel og det høljer ned? Stoler på at visker-automatikken funker? Har jo vist seg å ikke funke særlig bra i mørket, særlig. Kanskje de de må krype til korset og kjøpe den urgamle vanlige visker-sensoren (90-grader lys), som har virket for alle andre.

For øvrig enig i at jeg aldri i livet ville kjøpt en Model Y hvor jeg må trykke på skjermen for blinke....men er det ikke først og fremst girhendelen de holder på å fjerne? Som jeg og synes er en ganske dårlig idè...er jo genial sånn den er nå.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. august 2023, klokken 09:17
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 09. august 2023, klokken 23:26Ser ut som om HW4 kommer 8gb ram og 128gb lagring fremover HW3 som har 16gb ram og 256gb lagring? Eksakt samme prosessor i HW4 og HW3 https://www.notateslaapp.com/news/1549/tesla-model-y-hw4-infotainment-includes-less-ram-reveals-no-steam-support-coming

En annen ting er at blinklyset også blir brukt til kjapt å vaske vinduet, samt første knapp kombinert med venstre scrolle-hjul for å regulere viskerfart manuelt (trykker det venstre scrollehjulet til venstre og høyre). Tar du vekk den spaken - hva i huleste gjør du om du kommer ut av en tunnel og det høljer ned? Stoler på at visker-automatikken funker? Har jo vist seg å ikke funke særlig bra i mørket, særlig. Kanskje de de må krype til korset og kjøpe den urgamle vanlige visker-sensoren (90-grader lys), som har virket for alle andre.

For øvrig enig i at jeg aldri i livet ville kjøpt en Model Y hvor jeg må trykke på skjermen for blinke....men er det ikke først og fremst girhendelen de holder på å fjerne? Som jeg og synes er en ganske dårlig idè...er jo genial sånn den er nå.

Absolutt, jeg bruker girhendel i fart (under 8kmt) hver dag jeg kommer hjem fra jobb og skal rygge inn i tunet, ved parkering etc og det er genialt. Må jo være fryktelig tungvint å måtte scrolle på skjermen for å gjøre dette?

Knappen for vindusvisker er også en absolutt nødvendighet for mitt vedkommende.

Nei takk. Da tar jeg heller verditapet på min 2023 selv uten USS  :laugh:

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. august 2023, klokken 09:17

Vil anta at alt dette blir gjort likt som for Model S og X, at blinklysene havner på rattet, hvorfor skulle de gjøre det annerledes på 3 og Y enn det "nyeste" som er innført på S og X?

hELgenen

Sitat fra: geear på torsdag 10. august 2023, klokken 09:44Vil anta at alt dette blir gjort likt som for Model S og X, at blinklysene havner på rattet, hvorfor skulle de gjøre det annerledes på 3 og Y enn det "nyeste" som er innført på S og X?

Må si meg enig i den vurderingen. Men det blir en dårligere løsning for dagens bilførere.
Er det noen EU krav om dette? Synes det virker snodig at man skal trykke på en knapp for å blinke.
Problemet blir jo at f.eks kjøreopplæringen ikke helt klarer å fange dette f.eks
Jeg tror ærlig talt at dette blir en mer trafikkfarlig løsning - og således havner under lupen til EU om det da ikke allerede er regler som sier hva som er lov og ikke lov allerede. Jeg tror også alle andre produsenter vil reagere om Tesla har sin egen vri på betjening av f.eks blinklys og vil ta det opp med noen EU byråkrater.

EDIT : Fant denne :

"
5.8   Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens dreinings retning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre."

Kilde : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-3

THE

Nå er jo ikke Tesla de første som prøver seg på en litt original betjening av blinklys med knapper. Citroen har forsøkt dette på noen modeller flere tiår før Tesla var påtenkt en gang. Ingen hendler, alt betjent via knapper rundt instrumentpanelet. (https://www.cars-data.com/en/pictures-citroen-cx-1982/465/6)

Når det er sagt så er jeg veldig glad i hendler til betjening av vindusviskere, blinklys, nær/fjernlys og gir. Jeg synes betjeningen i min gamle TMX er veldig bra, og det Tesla gjør med betjening av disse viktige funksjonene nå vil nok redusere sannsynligheten for at jeg velger Tesla når jeg skal bytte bil neste gang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 10. august 2023, klokken 10:30Når det er sagt så er jeg veldig glad i hendler til betjening av vindusviskere, blinklys, nær/fjernlys og gir. Jeg synes betjeningen i min gamle TMX er veldig bra, og det Tesla gjør med betjening av disse viktige funksjonene nå vil nok redusere sannsynligheten for at jeg velger Tesla når jeg skal bytte bil neste gang.

Du er sikkert ikke den eneste som tenker slikt - jeg tror Elon er på feil sidespor for øyeblikket dersom
de fjerner denne betjeningen på model Y. Det vil være mange som da finner dette for sært og heller går til konkurrentene. Krysser fingrene for at ingen Model Y i EU får denne betjeningen

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på torsdag 10. august 2023, klokken 10:50
Sitat fra: THE på torsdag 10. august 2023, klokken 10:30Når det er sagt så er jeg veldig glad i hendler til betjening av vindusviskere, blinklys, nær/fjernlys og gir. Jeg synes betjeningen i min gamle TMX er veldig bra, og det Tesla gjør med betjening av disse viktige funksjonene nå vil nok redusere sannsynligheten for at jeg velger Tesla når jeg skal bytte bil neste gang.

Du er sikkert ikke den eneste som tenker slikt - jeg tror Elon er på feil sidespor for øyeblikket dersom
de fjerner denne betjeningen på model Y. Det vil være mange som da finner dette for sært og heller går til konkurrentene. Krysser fingrene for at ingen Model Y i EU får denne betjeningen

Tror ikke jeg skal spå noe når det kommer til Tesla på dette feltet. De haptiske knappene på ID bilen min fungerer bedre enn førsteinntrykket f.eks. Knappene kan svipes, tappes, trykkes lett og trykkes hardt. Avhengig av hva programvaren ønsker av input. Man venner seg til mye.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

VoltWay

Kanskje de satser på stemmestyrt blinklys og annna.

hELgenen

OlaM

Hva med en AI som predikerer hva du trenger? Hvis den ikke predikerer det riktig så kan du enkelt søke opp det du trenger i en hendig tekstboks med autocomplete. Legg til noen artige ansiktsfiltre på kupé-kameraet så kommer garantert en av ulykkesvideoene dine til å gå viralt!
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA