Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

oroar

Sitat fra: geear på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:54

Herregud.. 😳

Du trenger ikke bli dramaqueen her.
Spørsmålet var enkelt. Er det lov å oppgi priser uten mva til forbrukere slik Tesla gjør?
Om du ikke har svaret trenger du bare puste med magen og bla videre.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

MeTesla

Nå som Tesla har satt ned prisen - som forutsett i denne tråden - har jeg bestilt meg et sort eksemplar av denne edle sort. I og med at det ikke er noen hast for meg (har fortsatt min snart 8 år gamle S) så har jeg utsatt levering så lenge jeg kan.

Er det noen som vet om hvordan jeg enklest mulig holder meg oppdatert på nye ting som kommer mtp HW endringer på bilene? På godt og ondt? Jeg har googlet litt rundt og ser at baksetene har blitt noe lengre, en sensor er tatt vekk osv. Hadde vært nice om det fantes et sted som snapper opp slikt fort og deler.

advale

Herregud.. 😳

Hvorfor stoppe på biler? Kan fjerne for hvitevarer også mener du. Saken er at det bør være konsistens over hele fjøla. (Man greier det på boliger med ferdig pris)

Vektavgiften er heller ikke lagt på i prisen før man må aktivt inn og redigere litt - og den er fast sum.

RMM

Sitat fra: MeTesla på lørdag 14. januar 2023, klokken 10:31
Nå som Tesla har satt ned prisen - som forutsett i denne tråden - har jeg bestilt meg et sort eksemplar av denne edle sort. I og med at det ikke er noen hast for meg (har fortsatt min snart 8 år gamle S) så har jeg utsatt levering så lenge jeg kan.

Hvor lenge kan man utsette levering?

Haggish

Sitat fra: advale på lørdag 14. januar 2023, klokken 10:51
Herregud.. 😳

Hvorfor stoppe på biler? Kan fjerne for hvitevarer også mener du. Saken er at det bør være konsistens over hele fjøla. (Man greier det på boliger med ferdig pris)

Vektavgiften er heller ikke lagt på i prisen før man må aktivt inn og redigere litt - og den er fast sum.

Du må ikke redigere noe, bare gå ned og se på kontantprisen og det ligger der😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Haggish

Herregud.. 😳

Du må ikke redigere noe, bare gå ned og se på kontantprisen og det ligger der😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

BjarneD

De kan ikke oppgi prisene på tilleggsutstyr med moms fordi det avhenger av totalprisen. Hvis den er under 500k blir det null moms. Over 500k blir det 25% på hele eller deler av beløpet tilleggsutstyret koster.

MeTesla

Sitat fra: RMM på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:20

Jeg endret til juni/juli og det var null stress. Kunne kanskje fått til høsten også.

RRP

Sitat fra: MeTesla på lørdag 14. januar 2023, klokken 12:46
Sitat fra: RMM på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:20

Jeg endret til juni/juli og det var null stress. Kunne kanskje fått til høsten også.

Hvordan endret du leveringen?
2022: Tesla Model Y LR (Ordered October)
2020: Leaf 40Kwh Tekna
2020: Hyundai Kona 2020 - Bought and Sold
2019: Leaf 40Kwh - Rented
2019: Hyundai Kona 2020 - Ordered

daktari

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. januar 2023, klokken 19:20
Sitat fra: Remco på fredag 13. januar 2023, klokken 19:10
Ja, hadde man bare visst.. Selvsagt kjedelig å kjøpe ting til fullpris, så kommer ting på salg like etter. Med avgifter innbakt med i prisen, og et lite kutt, ser jeg min variant av MYP (des 23) har fått en reduksjon på så mye som 1,5%..
10.000 km gratis lading har vel også en verdi?
1000 mil, snittforbruk med ladetap ca 2 kWh/mil = ca 2000 kWh.
Pris hjemme i stikkontakt ca 2 kr/kWh = 4000,-
På superlading 6/kWh blir det 12000,- hvis man får brukt opp alt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kristian O

Herregud.. 😳

Om du betaler for eksempel 529k; kv er det mva på? Er det på lakk? Er det vinterdekka? Eller interiøret?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Haggish

Sitat fra: Kristian O på lørdag 14. januar 2023, klokken 15:18
Herregud.. 😳

Om du betaler for eksempel 529k; kv er det mva på? Er det på lakk? Er det vinterdekka? Eller interiøret?

Alt som øker prisen over 500k bortsett fra vektavgiften.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

trondhla

Jeg er sikker på at Tesla skal skivse konkurrentene litt her med dette prisdroppet. Tesla har gross margin på ca.30% eller noe for hver bil de selger, men nå dropper de til 15 til 20% eller noe.
Konkurrentene opererer med gm. +-10%.  For å møte Tesla går de kanskje ned mot 0 eller sågar under det, noe som vil gi regnskap hodepine. ICE må subsidiere el.bil satsingen og ICA skal vekk...
Det han hende konkurransetilsynet vil se litt på saken.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: trondhla på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:35
Jeg er sikker på at Tesla skal skivse konkurrentene litt her med dette prisdroppet. Tesla har gross margin på ca.30% eller noe for hver bil de selger, men nå dropper de til 15 til 20% eller noe.
Konkurrentene opererer med gm. +-10%.  For å møte Tesla går de kanskje ned mot 0 eller sågar under det, noe som vil gi regnskap hodepine. ICE må subsidiere el.bil satsingen og ICA skal vekk...
Det han hende konkurransetilsynet vil se litt på saken.

Ja, jeg tror og Tesla gjør et smart trekk for å øke markedsandeler. De øker nok salg og markedsandeler med dette, men pga få Tesla-modeller vil nok Skoda osv bevare greit salg selv uten å endre prisen. Så jeg tipper at vi ikke ser særlig prisreduksjon hos de andre.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA