Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Haggish

Sitat fra: mellosty på fredag 13. januar 2023, klokken 20:42
Jeg bestilte en Model 3 rett før nyttår fra inventory. Da var den allerede ca 30 000 kr billigere enn om jeg hadde konfigurert selv. Tesla ansatt visste ikke hvorfor. Jeg ser derimot at hvis jeg bestiller en ny nå vil det være 10 000 kr billigere enn det jeg har fått. Vet noen om jeg har krav på å få ny pris?

Her er prisen på min bestilling:
[attachment id=0 msg=1085851]

Spørs når du hentet den  ut, du har 14 dagers angrerett fra hentedato.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

mellosty

Sitat fra: Haggish på fredag 13. januar 2023, klokken 20:51
Sitat fra: mellosty på fredag 13. januar 2023, klokken 20:42
Jeg bestilte en Model 3 rett før nyttår fra inventory. Da var den allerede ca 30 000 kr billigere enn om jeg hadde konfigurert selv. Tesla ansatt visste ikke hvorfor. Jeg ser derimot at hvis jeg bestiller en ny nå vil det være 10 000 kr billigere enn det jeg har fått. Vet noen om jeg har krav på å få ny pris?

Her er prisen på min bestilling:
[attachment id=0 msg=1085851]

Spør når du hentet den  ut, du har 14 dagers angrerett fra hentedato.😉🙏

Jeg har ikke fått bilen enda. EDD er slutten av januar. Hadde vært sykt digg hvis de kunne gi meg en ekstra -40 000 kr ;D

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Remco

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. januar 2023, klokken 19:38
Var det kun de som tok leveranse fra 15 desember og ut året som fikk 10000 km gratis lading?
Det var til @Remco som fikk sin bil 23 desember.
Man kan sikkert ta med 10K km SC i regnestykket for dem det gjelder (ikke meg forresten, trykkleif - mente des 22). Da kan det jo tenkes man nærmes balanse eller for så vidt gevinst, litt avhengig av SC priser. Summa summarum er det vel ca. 1600 kWh-ish gratis i snitt? - sammenlignet med dagens hjemmelading (hos meg ca 1,00 NOK pr kWh hittil i januar), monner ikke dette all verden, men sikkert kjekt å ha.

norsedons

2500 kWh. Betyr lite med mindre du skal på langturer/ferie, eller om neste vinter blir lik denne på straumpriser..
2014 Limestone Grey e-golf (solgt)
2017 X 75D (solgt)
2021 Model Y (solgt)
2022 Taycan 
2022 BMW iX3
2023 Model Y Performance

Haggish

Sitat fra: norsedons på fredag 13. januar 2023, klokken 22:12
2500 kWh. Betyr lite med mindre du skal på langturer/ferie, eller om neste vinter blir lik denne på straumpriser..

Ja en Europatur til sommeren vil være en mulighet med den pakka😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

RJK

Sitat fra: Haggish på fredag 13. januar 2023, klokken 14:37
Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 14:31
Sitat fra: jlan på fredag 13. januar 2023, klokken 13:16
Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 13:03
og da kan man ikke bare sende de til f.eks. Sør-Korea eller Thailand. Visstnok bruker Tesla CCS2 (Europeisk CCS) i Australia, fant jeg nettopp ut.
Kanskje ikke så stort marked for biler med venstreratt i Australia og Thailand uansett :) . Men mulig britiske og australske Teslaer er like.
Hehehe, godt poeng med venstreratt. Ja, da er jo det enda større grunn til at disse ikke kan shippes til de markedene, som var poenget mitt, og som fører til at Tesla heller shipper de med en siste båttur (fylles kanskje opp) enn å bygge de om og levere til nevnte markeder...

I tillegg har Thailand meget høye importpriser fra andre land enn Kina. Derfor kommer alle Tesla til Thailand nå fra Kina.😉🙏
Altså, hvilket land snakket jeg om at bilene var produsert i, som eventuelt måtte vurderes om kunne sendes til andre områder enn Europa? Jo, nettopp Kina. Og Tesla har vel nå allerede sikret seg avtale som gir Tesla gode vilkår, nettopp i Thailand, og forsåvidt også i India.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oroar

Flott at prisene er satt ned, men hvorfor står prisene uten mva? Er det ikke krav om å oppgi pris inkl mva til private?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

automat

Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:46
Flott at prisene er satt ned, men hvorfor står prisene uten mva? Er det ikke krav om å oppgi pris inkl mva til private?

Fordi man ikke vet hvor stor momsen blir før du har valgt tilleggsutstyr. Når du har konfigurert bilen ferdig får du opp pris med moms.

Delsum for bil      kr. 508.415
Vrakpant             kr. 2.400
Vektavgift            kr. 18.487,50
Kjøpspris             kr. 529.303
Inkludert mva. på ca. kr. 1.683

De kunne ha lagt vektavgiften inn i prisen da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

snakkesalig

Om du velger kontant i stedet for lån får du se prisen ferdig levert inkl alle avgifter.

oroar

Sitat fra: automat på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:13

Fordi man ikke vet hvor stor momsen blir før du har valgt tilleggsutstyr. Når du har konfigurert bilen ferdig får du opp pris med moms.

De vet jo bilprisen inkludert moms. Tilleggsutstyret kan også prises inkludert moms. Det blir slik alle bilforhandlere har gjort det i alle år. Bør være veldig enkelt.

automat

Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:16

De vet jo bilprisen inkludert moms. Tilleggsutstyret kan også prises inkludert moms. Det blir slik alle bilforhandlere har gjort det i alle år. Bør være veldig enkelt.

Det ville sannsynligvis vi som kunder tape på. Man betaler mye mer moms for samme tilleggsutstyr på en P enn på en SR. Det betyr at enten må samme utstyr prises forskjellig for forskjellige modeller. Eller så må Tesla finne en middelvei de de "taper" litt på noen salg, og vinner litt på andre. Sannsynligheten er stor for at Tesla vil la det regnestykket gå i sin favør.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oroar

Sitat fra: automat på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:32

Det ville sannsynligvis vi som kunder tape på. Man betaler mye mer moms for samme tilleggsutstyr på en P enn på en SR. Det betyr at enten må samme utstyr prises forskjellig for forskjellige modeller. Eller så må Tesla finne en middelvei de de "taper" litt på noen salg, og vinner litt på andre. Sannsynligheten er stor for at Tesla vil la det regnestykket gå i sin favør.

Prisene lenger ned kommer som en konsekvens av hvilket valg du gjør lengre opp. Det er enkelt å fikse for Tesla. De klarer fint å skille på hvilke vinterhjul som tilhører de forskjellige valg. Så jeg mener at dette fortsatt bør være svært enkelt å få til.

geear

Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:42

Prisene lenger ned kommer som en konsekvens av hvilket valg du gjør lengre opp. Det er enkelt å fikse for Tesla. De klarer fint å skille på hvilke vinterhjul som tilhører de forskjellige valg. Så jeg mener at dette fortsatt bør være svært enkelt å få til.
Herregud.. 😳

Sikkert fullt mulig å få til, men dette er noe som er implementert på noen uker, funker helt fint for de fleste av oss inntil videre, er begrensa hvor ofte en konfigurerer bil. Summen nederst på siden (oppsummeringen) er konstant inkl. mva. Er det virkelig så vanskelig å velge kontant?

Sitat fra: Haggish på fredag 13. januar 2023, klokken 19:58
Sitat fra: Polestar på fredag 13. januar 2023, klokken 19:55
S og X fikk også priskutt i USA på mellom 9 og 15%.

Har den ikke fått det her også, mener Plaid var på ca 1,4 mill i 22. er på det samme nå.
eller husker jeg helt feil😉🙏
Ikke satt ned noe såvidt jeg har sett? Kommer på 1,4, var vel på 1,2 før avgifter? Det var noen timer der den var enda dyrere etter en dobbel moms blings...

snakkesalig

Sitat fra: oroar på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:42

Send en epost til Tesla da, liten vits i å sutre om sånt her inne.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA