Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Klykken

Min Y LR kostet i 2021 659k med "alt" (bestilt i 2020), og midnight grey-lakk. Tilsvarende nå, men med Quicksilver koster 658k.

Vil påstå at det er et røverkjøp. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

snakkesalig

Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 11:55
LR (forhandler): 669.000 -> Annonse deaktivert
LR EAP (forhandler): 695.000 -> 645.000
P (privat): 719.000 -> 679.000
LR (privat): 679.000 -> deaktivert

LR (forhandler): 669.000 -> 549.000!

Tror mange svetter godt og begynner å bli redd for å brenne inne med mange usolgte biler..

snakkesalig

Sitat fra: Klykken på fredag 13. januar 2023, klokken 12:43
Min Y LR kostet i 2021 659k med "alt" (bestilt i 2020), og midnight grey-lakk. Tilsvarende nå, men med Quicksilver koster 658k.

Ja, legger man på mye utstyr blir selvsagt forskjellen mindre siden alt utstyr får momspåslag i dag (på LR og P i alle fall).
Mine eksempler var for ribbet bil. YMMV.

PBL

Dere er glade i Norge, men sjekk forskjellene her i Danmark:

Model Y RWD inkl. HF 374.990 kr. (før: 476.208 kr.).
Model Y LR inkl. HF 429.990 kr. (før: 589.290 kr.)
Model Y Performance inkl. HF 502.896 kr. (før: 630.096 kr.)

RJK

Sitat fra: geear på fredag 13. januar 2023, klokken 12:25
Sitat fra: Odinpodin på fredag 13. januar 2023, klokken 09:45
Gjør vondt å tape 30-40k på å være "smart" ved å sikre seg bil før jul, men litt imponert over hvordan Tesla nå banker ut rimelige biler og fortsatt sannsynligvis tjener penger på det.

Gjorde tesla noen leveringer i januar med gammel pris og avgifter?
Det er registrert noen få biler i 2023: https://teslastats.no/

Jeg hadde pris på en bestilt LR uten moms, men med avgifter. Vet ikke hva final invoice ville blitt til.

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 09:40
Svart og hvit vil vel svært sannsynligvis bare leveres fra Berlin nå, siden de skal regionalisere og komme med biler mer jevnlig. Ser ikke stort behov for å sende fra Kina når det antageligvis blir billigere å produsere og sende fra Berlin.
Venter på hvit LR som ikke er i Norge enda, og fikk nettopp chassisnummer som tilsier Kina-bil (LRW..), så sannsynlighetsregningen din gikk på en smell.  ;D

Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 09:37
Dette mot flippere er bare sosial misunnelse, noe som preger Norge mer enn andre land. Flippere finnes overalt og ikke bare i forbindelse med kjøp og salg av biler, men hus mv. Ofte tjener de penger på det, andre ganger taper de penger. Men vi må alltid huske at de flipper fordi det er en marked som betaler prisen de ønsker. Jeg ville ikke ha brukt mye krefter på det.
I praksis kan alle gamble på å flippe biler, hus, aksjer, obligasjoner, eller et bord eller en lampe på Finn for den skyld, men det krever uansett varierende grad av innsats og risiko. Misunneligheten kommer nok bare av at de samme personene ikke selv tør å ta denne sjansen, og heller vil klage på at andre gjør det. Denne prisjusteringen og situasjonen vi nå står i viser bare nok en gang at flipping av nye Teslaer ikke er risikofritt, akkurat som i boligmarkedet eller aksjer. Det er ingen ekstra form for etiske eller moralske utfordringer med å flippe biler kontra noe som helst annet. Satt på spissen så flipper også den lokale Rema-butikken, eller IT-sjappa nedi gata, varer, og folk blir søkkrike på det - mens noen sannsynligvis igjen taper.
Kan jo hende du står på utlevering av en bil som allerede er i Europa, men pga "congestion challenges" i diverse havner, ikke rakk å komme før jul. Og da kan det nok være noen kinabiler på vei likevel, selv om de ikke kommer direkte fra Kina nå lengre. En antydning på dette kan nok være å se om du har utlevering i januar, istedet for medio februar til slutten av mars.

Ellers kan det hende det stod last i Kina som bare ventet på ledig båt, og pga diverse forskjeller mot andre markeder, ikke kan sendes andre steder. Tenker f.eks. på at de kanskje er utstyrt med Europeisk CCS, og da kan man ikke bare sende de til f.eks. Sør-Korea eller Thailand. Visstnok bruker Tesla CCS2 (Europeisk CCS) i Australia, fant jeg nettopp ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Haggish

Sitat fra: PBL på fredag 13. januar 2023, klokken 12:59

Danske kr må gange med ca 1,4 sa ca 730k for performance😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

jlan

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 13:03
og da kan man ikke bare sende de til f.eks. Sør-Korea eller Thailand. Visstnok bruker Tesla CCS2 (Europeisk CCS) i Australia, fant jeg nettopp ut.
Kanskje ikke så stort marked for biler med venstreratt i Australia og Thailand uansett :) . Men mulig britiske og australske Teslaer er like.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: Haggish på fredag 13. januar 2023, klokken 13:15
Sitat fra: PBL på fredag 13. januar 2023, klokken 12:59

Danske kr må gange med ca 1,4 sa ca 730k for performance😉🙏
Det gjør jo at prisreduksjonen på TMYP på 127,2 K DKK blir enda mere imponerende. Det tilsvarer per i dag 182 843,49 NOK.
Bosted Oslo

Sinn

Prøvde å ringe tesla uten svar på en stund nå, men uansett, jeg har en bestilling fra 2019 på TMY RWD LR med bare Midnight Silver Metallic lakk som tillegg (Den som da ikke blir produsert like vel) til 464k. Før skulle de ha 33k i tillegg for å gå opp til AWD LR.

Jeg hadde planer om å få ut bilen og enten bruke selv eller selge videre siden det var mulig å tjene litt på prisen jeg hadde. Nå kan jeg jo være glad for at jeg ikke gjorde det når jeg tenkte mest på det, i november, for da hadde jeg vel fått bilen nå snart.

Nå er vel denne forhåndsbestillingen ganske ubrukelig?

Det morsomme er jo at om jeg hadde satt inn 15k i tesla aksjer i okt 19, hadde det vært 90k nå, selv etter den massive nedgangen det siste året :D

hELgenen

Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 09:37
Dette mot flippere er bare sosial misunnelse, noe som preger Norge mer enn andre land. Flippere finnes overalt og ikke bare i forbindelse med kjøp og salg av biler, men hus mv.

I mine øyne er markedet usunt når det er penger å tjene på flipping. Og jeg likte godt dette grepet fra Tesla og det har ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg misunner ikke en sjel i dette landet noe som helst, men jeg synes det er fint at flippere nå må ta et tap. Det har vært snart 10 år med lettjente penger på elbil flipping - og nå kanskje det snur.....hvilket jeg anser som veldig sunt...Har selv tjent noen få kroner ved salg opp gjennom årene - og jeg har likt det dårlig da det føltes litt ufortjent.

RJK

Sitat fra: jlan på fredag 13. januar 2023, klokken 13:16
og da kan man ikke bare sende de til f.eks. Sør-Korea eller Thailand. Visstnok bruker Tesla CCS2 (Europeisk CCS) i Australia, fant jeg nettopp ut.
Kanskje ikke så stort marked for biler med venstreratt i Australia og Thailand uansett :) . Men mulig britiske og australske Teslaer er like.
Hehehe, godt poeng med venstreratt. Ja, da er jo det enda større grunn til at disse ikke kan shippes til de markedene, som var poenget mitt, og som fører til at Tesla heller shipper de med en siste båttur (fylles kanskje opp) enn å bygge de om og levere til nevnte markeder...
Bosted Oslo

peterka

Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.
LR har gått ned kr 70000
P = 15000

Haggish

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 14:31
Sitat fra: jlan på fredag 13. januar 2023, klokken 13:16
Hehehe, godt poeng med venstreratt. Ja, da er jo det enda større grunn til at disse ikke kan shippes til de markedene, som var poenget mitt, og som fører til at Tesla heller shipper de med en siste båttur (fylles kanskje opp) enn å bygge de om og levere til nevnte markeder...

I tillegg har Thailand meget høye importpriser fra andre land enn Kina. Derfor kommer alle Tesla til Thailand nå fra Kina.😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Haggish

Sitat fra: peterka på fredag 13. januar 2023, klokken 14:36
Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.
LR har gått ned kr 70000
P = 15000.

P hvit/sort uten vinterhjul hentet i Nov 614k idag 592k diff 22k😉🙏 Alt tillegg som vinterhjul og farge vil minke forskjellen da de nå har mva.  Vinterhjulene vil nå være mer lønnsomt og kjøpe fra tredjepart.🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Marzo

Sitat fra: Haggish på fredag 13. januar 2023, klokken 14:47
P hvit/sort uten vinterhjul hentet i Nov 614k idag 592k diff 22k😉🙏 Alt tillegg som vinterhjul og farge vil minke forskjellen da de nå har mva.  Vinterhjulene vil nå være mer lønnsomt og kjøpe fra tredjepart.🙏

Problemet for mange som kastet seg rundt for å skaffe seg bil før nyttår trodde de kjøpte en bil til 614 som egentlig var verdt 670.
Når den nå bare er verdt 592 så blir spørsmålet om det egentlig var ny bil som var det viktigste å overbevise kona om...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA