Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Moas på fredag 13. januar 2023, klokken 09:57
399 for en Y; HappY times for Tesla are back :laugh:

Nei, du må ut med 432 000 før du får lov til å trille bilen ut fra parkeringsplassen til Tesla. 399 er uten avgifter og klargjøringspåslaget til Tesla.

RJK

Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 10:10
Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 09:51
Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 09:37
Dette mot flippere er bare sosial misunnelse, noe som preger Norge mer enn andre land. Flippere finnes overalt og ikke bare i forbindelse med kjøp og salg av biler, men hus mv. Ofte tjener de penger på det, andre ganger taper de penger. Men vi må alltid huske at de flipper fordi det er en marked som betaler prisen de ønsker. Jeg ville ikke ha brukt mye krefter på det.

Tesla derimot.... dette skjer i kina https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-owners-china-protest-against-surprise-price-cuts-they-missed-2023-01-07/

Enig i at price cut "may be a normal business practice but this is not how a responsible enterprise should behave". Tenker at Tesla mistet troverdighet i dag. Og husk en ting: Tesla satte ned prisene i hele EMEA, og ikke bare Norge pga nye avgifter - dvs. hadde Norge ikke fått nye avgifter nå så hadde vi som kjøpte før jul tapte mye penger....
De som flipper hus, gjør det som regel med en ganske stor innsats, de pusser opp ihvertfall fasaden, slik at disse fremstår som langt bedre kjøp etter oppussing. Da er det ikke noe å si på at de flipper.

De som gjør dette med bil, blir bare et unødvendig og fordyrende opplegg, så lenge vi ikke snakker bruktbiler som pusses opp. Og mange av de som flipper bil, er gjerne bransjefolk som får sikret seg biler før de er tilgjengelig for folk flest, og da er det selvsagt forståelig at folk har mindre til overs for slik flipping, og da heller venter til de får tak i bil fra forhandler.

"Flipping" av konsertbilletter går gjerne under et annet begrep, svartebørssalg, og er gjort ulovlig, men det ser dessverre ikke ut til å stoppe både kjøpere og selgere som ikke har skrupler mot dette, men som alltid, mange som skulle kjøpt billetter som allerede er ganske dyre, som ikke aksepterer å betale ekstra til svartebørs-handlerne.

Det som er sikkert, så lenge de finnes mulighet til profitt, og det finnes kjøpere som aksepterer overpriser, så vil det finnes flippere/billetthaier etc. Selv står jeg heller over, som sagt. Kan selvsagt irritere meg over slikt, men jeg får jo ikke gjort noe med slikt uansett, annet enn å ikke støtte det.

Nettopp! Og er det ikke bedre å klage mot Tesla enn å bruke krefter mot flippere? Eller skal vi godta alt Tesla gjør (tenker ikke bare på pris, men også på USS, klimaanlegget osv)?
Absolutt mer relevant å gå på produsenten. På den annen side, nå har ting vært veldig turbulente, og vi har sett merkelige og rare utslag fra de fleste, ikke bare Tesla.

Jeg synes f.eks. det har vært spesielt at folk som har bestilt bil fra VW/SKoda, og så får beskjed om å endre bestillingene ved å fjerne tillegg og pakker for nesten i det hele tatt få bil, eller ihvertfall innen rimelig tid, og så viser det seg at de som har holdt på bestillingene, i mange tilfeller har fått bilene raskere enn de som tilpasset seg.

Men samtidig kom de med ny modell ID.5, og så ser det ut som VCW har prioritert de kundene over allerede bestilte ID.4, og kanskje også Enyaq pga prioriteringer ved produksjon.

Dette var ikke ment for å ta vekk ansvaret fra Tesla eller å tåkelegge, men bare for å minne på om at det ikke har vært så veldig mye bedre hos de andre.

Uansett, leser at frakt har falt betydelig i pris. Før kunne det å sende en container med frakteskip koste 20 K USD, mens nå koster samme container på samme skipet 2 K USD. Altså vil deler bli betydelig billigere å sende rundt, og når man dessuten slipper å sende biler halve jorden rundt, så vil nok det påvirke prisene ut til kunder.

Da kan man jo heller vurdere om Tesla skal hylles for å la prisreduksjonen tilfalle kundene. Men det er naturlig at dette faller skjevt ut, og noen vil alltid havne på tapssiden. I Norge dempes jo som du nevner tapet endel ved at det i stor grad dekkes av de økte utgiftene.

Jeg har selv skrevet tidlig i tråden at jeg forventet at prisene skulle ned. SÅ har jeg sett at dette gikk helt andre veien pga covid, ukrainakrig og pris på både deler, frakt, olje og gass og strøm. Og nå som pilene peker nedover på endel av innsatsfaktorene i tillegg til at man forventer lavere salg om man ikke endrer, så har de nå satt prisene ned mot priser før prisstigningene.

Så kan det svært godt hende at prisene skal enda litt mer ned straks verden normaliseres mer, men neppe i like store bolker som her. Nå er det vel kun mindre justeringer igjen. Videre prisnedgang på innsatsfaktorer, og større tilgang til disse, vil nok kunne føre til at produksjonskost går enda noe ned, og Tesla booster jo opp med nye fabrikker i planene, så man vil nok og se en kostnadsreduksjon pga skaleringskostnader.

Så får vi se hvordan de andre følger opp dette, og om de ønsker og er i stand til å snu seg like fort og like mye rundt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Skiller bare 20k mellom Model Y og Model 3 RWD nå, når man legger på HF på begge modellene. Y har HF inkludert i prisen.

Må være en sterkt insentiv for å velge Y, vurderer særdeles sterkt å droppe MG'n for en RWD Y til Daily driver... Plass, preheat, 3-fas lading, og 100x bedre kjøreopplevelse frister. Kan atpåtil lade til 100% hver gang uten issues, og får færre cycles, 100x bedre lys.
Burde vært en no-brainer, men må legge mellom 200-250k like vel, og det må man jo huske på😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

advale

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 11:17
Så kan det svært godt hende at prisene skal enda litt mer ned straks verden normaliseres mer, men neppe i like store bolker som her.

Så får vi se hvordan de andre følger opp dette, og om de ønsker og er i stand til å snu seg like fort og like mye rundt.

Prisen skal nok videre ned selv etter prisjusteringen i dag, spesielt på Modell 3.  Y RW var jo grovt feilpriset fra før - blir litt sånn at man hever TV'en med 50 % dagene før Black Friday og på Black Friday annonsere med store rabatter men i praksis blir det 0 i avslag.

Konkurrentene har allerede svart. mange dekker allerede mva-økningene osv. VW kjørte tilbud på 40-50 000 for noen måneder siden. Men selvfølgelig ikke slik skala som Tesla gjør nå. Men de har vel fortsatt noe etterslep på køen, mens Tesla har vel mer enn nok av lagerbiler.

Siden Tesla har estimert å selge 2-3 millioner og salget ikke er i nærheten så må det jo bare bli brannsalg. At Tesla vil legge seg lavere for å bli kvitt bilene sine vs konkurrenten ligger nok også i kortene fremover.

peterka

Eg er glad for at eg ikkje viste dette i desember for da hadde det ikkje vorte Performance. 15000 i forskjell betyr ingenting da eg har fått ein Porche til remapris uansett :police:

Men når ein får ein kjip Tesla til rundt 400.000 så hadde eg kanskje gått for den i dag. Hadde noko ikkje hatt bruk for noko anna

Taktisk å komme med dette i dag fredag den 13. Da kan ingen bruke angreretten sin fra desember på 14 dager

Odinpodin

Sitat fra: peterka på fredag 13. januar 2023, klokken 11:45
Eg er glad for at eg ikkje viste dette i desember for da hadde det ikkje vorte Performance. 15000 i forskjell betyr ingenting da eg har fått ein Porche til remapris uansett :police:

Men når ein får ein kjip Tesla til rundt 400.000 så hadde eg kanskje gått for den i dag. Hadde noko ikkje hatt bruk for noko anna

De svir nok litt mer for oss som kjøpte LR...trodde de kanskje kom til å dekke moms/avgift, men at de droppet ytterligere 60k hadde jeg ikke regnet med. Det blir ett rent tap i tilegg til det tapet det er å kjøpe nybil.

Det gjør litt vondt altså ;)

snakkesalig

Facinerende å følge med på finn nå da.. mange som har endret annonsene sine i dag.

LR (forhandler): 669.000 -> Annonse deaktivert
LR EAP (forhandler): 695.000 -> 645.000
P (privat): 719.000 -> 679.000
LR (privat): 679.000 -> deaktivert

Det var de jeg gadd sjekke..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Odinpodin på fredag 13. januar 2023, klokken 11:49
Sitat fra: peterka på fredag 13. januar 2023, klokken 11:45

De svir nok litt mer for oss som kjøpte LR...trodde de kanskje kom til å dekke moms/avgift, men at de droppet ytterligere 60k hadde jeg ikke regnet med. Det blir ett rent tap i tilegg til det tapet det er å kjøpe nybil.

Det gjør litt vondt altså ;)

Tenker at hvis du ser på bruktprisen om 3 år for en Model Y LR, hvis det er det du har kjøpt, så kommer den til å holde seg bedre enn noen annen bil du har hatt. Skal ikke se bort fra at du kan få 480.000 for den da...hvis du i det hele tatt tenker å selge den da. At de satt ned prisen så mye tipper jeg de går tilbake på innen et halvt år...tipper på økning da på 40.000.
Tesla Model Y                         2021-

haraldkl

Hva gjør Tesla med prisen for oss som har bestilt, men ikke fått utlevert biler mon tro?

I mitt tilfelle har bestillingen fra august en oppgitt pris på 606 000,- (dette var jo før MVA og vektavgift).
Bil med tilsvarende konfigurasjon ender nå på 541 000,- inkl. mva!

For the record: Model Y LR svart/svart med 19" og inkludert vinterhjul.

k1

Sitat fra: haraldkl på fredag 13. januar 2023, klokken 12:11
Hva gjør Tesla med prisen for oss som har bestilt, men ikke fått utlevert biler mon tro?

I mitt tilfelle har bestillingen fra august en oppgitt pris på 606 000,- (dette var jo før MVA og vektavgift).

Du får ny gjeldende pris  :+1:

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. januar 2023, klokken 11:59
Tenker at hvis du ser på bruktprisen om 3 år for en Model Y LR, hvis det er det du har kjøpt, så kommer den til å holde seg bedre enn noen annen bil du har hatt. Skal ikke se bort fra at du kan få 480.000 for den da...hvis du i det hele tatt tenker å selge den da. At de satt ned prisen så mye tipper jeg de går tilbake på innen et halvt år...tipper på økning da på 40.000.

Da satser vi på en ny pandemi og at Tesla aldri klarer å levere 4680 batteriene?

Electroelectro

Sitat fra: haraldkl på fredag 13. januar 2023, klokken 12:11

Du får den nye prisen når du får utlevert bilen.

Electroelectro

Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Hvorfor all den griningen over nett ?
Skal du ikke selge bilen eller drive med flipping så er vel alt greit.
Skjedde med meg sist gang også når jeg handlet en Model 3.bilen gikk ned 50000kr i pris hos Tesla 2 uker etterpå .
Shit happens

geear

Sitat fra: Odinpodin på fredag 13. januar 2023, klokken 09:45
Gjør vondt å tape 30-40k på å være "smart" ved å sikre seg bil før jul, men litt imponert over hvordan Tesla nå banker ut rimelige biler og fortsatt sannsynligvis tjener penger på det.

Gjorde tesla noen leveringer i januar med gammel pris og avgifter?
Det er registrert noen få biler i 2023: https://teslastats.no/

Jeg hadde pris på en bestilt LR uten moms, men med avgifter. Vet ikke hva final invoice ville blitt til.

Sitat fra: RJK på fredag 13. januar 2023, klokken 09:40
Svart og hvit vil vel svært sannsynligvis bare leveres fra Berlin nå, siden de skal regionalisere og komme med biler mer jevnlig. Ser ikke stort behov for å sende fra Kina når det antageligvis blir billigere å produsere og sende fra Berlin.
Venter på hvit LR som ikke er i Norge enda, og fikk nettopp chassisnummer som tilsier Kina-bil (LRW..), så sannsynlighetsregningen din gikk på en smell.  ;D

Sitat fra: mrdarietto på fredag 13. januar 2023, klokken 09:37
Dette mot flippere er bare sosial misunnelse, noe som preger Norge mer enn andre land. Flippere finnes overalt og ikke bare i forbindelse med kjøp og salg av biler, men hus mv. Ofte tjener de penger på det, andre ganger taper de penger. Men vi må alltid huske at de flipper fordi det er en marked som betaler prisen de ønsker. Jeg ville ikke ha brukt mye krefter på det.
I praksis kan alle gamble på å flippe biler, hus, aksjer, obligasjoner, eller et bord eller en lampe på Finn for den skyld, men det krever uansett varierende grad av innsats og risiko. Misunneligheten kommer nok bare av at de samme personene ikke selv tør å ta denne sjansen, og heller vil klage på at andre gjør det. Denne prisjusteringen og situasjonen vi nå står i viser bare nok en gang at flipping av nye Teslaer ikke er risikofritt, akkurat som i boligmarkedet eller aksjer. Det er ingen ekstra form for etiske eller moralske utfordringer med å flippe biler kontra noe som helst annet. Satt på spissen så flipper også den lokale Rema-butikken, eller IT-sjappa nedi gata, varer, og folk blir søkkrike på det - mens noen sannsynligvis igjen taper.

snakkesalig

Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA