Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 29. november 2022, klokken 22:28
På den bestillingen jeg har inne nå står det faktisk "inkludert avgifter" under prisen...

Men ikke mva...😜 og sjekker man kontrakten, står det definitivt noe om saken.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Ser ikke ut til at Tesla må sette ned prisene når konkurrentene ikke klarer å produsere nok biler, og bruktmarkedet er mye dyrere en nybilmarkedet  :o

Mva er jo peanøtter i forhold.
Tesla Model Y                         2021-

Speeder

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 22:43
Ser ikke ut til at Tesla må sette ned prisene når konkurrentene ikke klarer å produsere nok biler, og bruktmarkedet er mye dyrere en nybilmarkedet  :o

Mva er jo peanøtter i forhold.
Tror heller ikke de kommer til å gjøre det.
Hsr en kolega som nettop kjøpte ny ford Mack E, han betalte rett over 700k🤯
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

advale

Sitat fra: Otkristo på mandag 28. november 2022, klokken 10:40
Tja.. med den logikken burde VW hatt en mye bedre margin på eksisterende fossilbiler siden disse har blitt masseprodusert i storskala i mange år.

Ville ikke fokusert så mye på det. Google, Facebook omsetter for flere millioner/mrd men betaler smuler i skatt. Hvorfor? Fordi de skyver inntektene andre "steder". Så blir litt i samme baner. Uansett, bare se på marginen Tesla har, og se på antall gamle og nye selskaper som vil hoppe på elbil-karusellen(!) så skjønner man tegninga.

Å bestemme om man skal starte med elbilproduksjon er ikke som å bestemme seg om man skal oppgradere hytta. Det er snakk om research og ekstrem risiko-, kostnads- og inntektskalkyler i mrd-klassen.

Og som jeg skrev tidligere, elbiler mottat store subsidier "overalt". Hva hadde skjedd om de fremlegger superprofit? Bare å se til laksenæringen nå (og hvor mye støy de lager).. sier ikke at det blir lakse tilstander, men tror du det blir pop med subsidier om VW bringer ut Tesla marginer.. ?

Ja og fremover blir stadig subsidier fjernet litt og litt.. De som følger litt med ser vel at Tesla har vel altfor stor margin.. og det går nå utover Y  :P (og resten av røkla)

REN-BIL

En markedsindikator er antall nye MY i inventory hos Tesla. Så snart markedsverdi bikker under nypris vi det tikke inn biler her. Et lite forbehold er antall med gamle kontrakter under dagens pris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: REN-BIL på onsdag 30. november 2022, klokken 12:33
En markedsindikator er antall nye MY i inventory hos Tesla. Så snart markedsverdi bikker under nypris vi det tikke inn biler her. Et lite forbehold er antall med gamle kontrakter under dagens pris.

Ja, eneste på lager nå, på tross av over 3000 utleveringer i november, er denne BRUKTE 2021-modellen, kjørt over 30.000 som de selger for over 120.000 kr mer enn den kostet som ny i 2021...
Tesla Model Y                         2021-

k1

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 30. november 2022, klokken 17:18
Sitat fra: REN-BIL på onsdag 30. november 2022, klokken 12:33

Ja, eneste på lager nå, på tross av over 3000 utleveringer i november, er denne BRUKTE 2021-modellen, kjørt over 30.000 som de selger for over 120.000 kr mer enn den kostet som ny i 2021...

Den der må jo ligge ut med feil pris. Ligget der i mange dager.
De har jo i mellomtiden hatt splitter nye biler liggende der, billigere enn denne...

*Edit
Der har de endret prisen ja, 574.900,.

Jonny85

Jeg har akkurat hentet meg ut en MYP og har en Tesla Y Long range med estimert levering 15-30 desember. Vil det være lurt å ta denne ut og ordne med lån osv for så å selge den? Eller er det så lite penger å tjene på dette at det ikke er verdt risikoen ? Hva kan jeg forvente å få for den ? Det er en hvit long range Y med sorte seter

Kjedelig å risikere å tape på det også, selv om det skal litt til med tanke på momsen som skal opp og vekt avgiften som kommer fra 2023.

Noen som har noen tanker ?
På forhånd takk for alle svar  :D

Chimp

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:31
Jeg har akkurat hentet meg ut en MYP og har en Tesla Y Long range med estimert levering 15-30 desember. Vil det være lurt å ta denne ut og ordne med lån osv for så å selge den? Eller er det så lite penger å tjene på dette at det ikke er verdt risikoen ? Hva kan jeg forvente å få for den ? Det er en hvit long range Y med sorte seter

Kjedelig å risikere å tape på det også, selv om det skal litt til med tanke på momsen som skal opp og vekt avgiften som kommer fra 2023.

Noen som har noen tanker ?
På forhånd takk for alle svar  :D

Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y

Radial

Inntil strømpriser er normalisert, og diesel/bensin prisene skyter i været igjen, vil etterspørselen falle der også.

Legg til renter og levekostnader, så tenker alle med normale inntekter (som Y henvender seg til) seg godt om før man legger ut 600k+ i ny bil nå.

Og Tesla vil nok fylle Norge til toppen med biler før nyttår, da har de levert på de fleste av sine kontakter i bestillingene for 2022.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Dr_T

Er det noen som har fått signaler på at LR i QuickSilver vil levert i 2022? Har est lev 24/11-9/12 i appen, men går ut i fra det endres

Jonny85

Tror ikke det er en krone å tjene. Bilmarkedet er dødt, kjøperne uteblir - renteøkninger har sendt folk i sparebluss. I tillegg flommer markedet over av model y
[/quote]

Ja du har kanskje rett. Unødvendig risiko å ta for å tjene 20-30 k
Må ta lån og hente bilen og sikkert endel arbeid med å selge og har heller ikke noe erfaring med å selge bil.
Best å la den ligge og heller tape depositum på 2500 kr da ? Er vel ikke noe mulighet for at jeg kan få depositum tilbake heller vil jeg tro

LFC

Sitat fra: Dr_T på torsdag 01. desember 2022, klokken 22:31
Er det noen som har fått signaler på at LR i QuickSilver vil levert i 2022? Har est lev 24/11-9/12 i appen, men går ut i fra det endres

Det har i hvert fall kommet 1 stk til Norge som står i Drammen. Skal nok utleveres straks.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

LFC

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. desember 2022, klokken 22:38

Ja du har kanskje rett. Unødvendig risiko å ta for å tjene 20-30 k
Må ta lån og hente bilen og sikkert endel arbeid med å selge og har heller ikke noe erfaring med å selge bil.
Best å la den ligge og heller tape depositum på 2500 kr da ? Er vel ikke noe mulighet for at jeg kan få depositum tilbake heller vil jeg tro
[/quote]

Hvis du bestilte den i Mars til 568.000,- så tjener du lett noen kroner.
Jeg tjente 40.000,- på en LR som jeg hadde fra September til November.
Det kommer helt an på hva du har betalt for bilen.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA